Android, 26.7.2006 16:50:
Jos huumeet, esim. kokaiinii laillistettaisiin, kiinnostus sitä kohtaan nousisi. Ts. kysynytä nousisi.
Juuri tässä kohtaa sinun käsityksesi asioista on todistetusti väärä. Liberaalin huumepolitiikan on
todistettu, esimerkiksi Hollannissa, vähentävän kovien, ja jopa mietojen, huumeiden kysyntää, ja tämän takia myös kaikki loput pointtisi menevät metsään, eikä minun tarvitse edes ottaa kantaa miksi.
Oma ehdotus ratkaisuksi on katkaista viljelijöiden riippuvuus huumeviljelyyn, ja tukea vaihtoehtoisia viljelymuotoja. Mieluiten sellaisia, jotka ovat välttämättömiä ihmisille. Näin katkaistaisiin myös suuri osa siitä rahanmäärästä, joka nyt joutuu kansainvälisten rikollisliigojen käsiin.
Jälleen kerran kaunis ajatus, mutta vaikka tätä on lukemattomia kertoja yritetty, siinä ei ole käsittääkseni koskaan kovin hyvin onnistuttu. Jälleen kerran fakta, jonka kerta toisensa jälkeen jätät ottamatta huomioon ja mainitsematta.
Jos nyt olen ymmärtänyt oikein, kantasi tuntuu olevan, että koska huumeita nyt vaan satutaan käyttämään, niin tilannetta pitää helpottaa huumeidenkäyttäjille (ja näköjään myös viljelijöille, jos uskot laillistamisen auttavan niitä).
Olet ymmärtänyt väärin. Kantani perustuu siihen, että liberaalimmalla huumepolitiikalla on täysin kiistattomasti todistettu vähennettävän niiden käytön aiheuttamia haittoja
yhteiskunnalle, rajoittavan taas lisäävän niitä. Pidätkö sinä minua todella niin typeränä ihmisenä, että ajaisin jotain noin perustavaa, yhteiskuntaan suuresti vaikuttavaa asiaa pelkän yhden pienen ryhmän etujen taki? Etpä tunne minua kovin hyvin. Kyllä minun ajatukseni perustuvat nimenomaan
kaikkien, paitsi järjestäytyneen rikollisuuden, etujen ajamiseen.
Elämme yhteiskunnassa, jossa kaikki pitää saada nyt ja heti. Myös mielihyvä. Minä vastustan tällaista lyhytnäköisyyttä ja nautintojen orjaksi joutumista.
Kuten myös. En tosin väitä olevani ihmisenä niin täydellinen, että aina kykenisin tähän. Heikko tekosyy, mutta silti, tuskipa meistä kukaan on.
Ja ei, ne eivät teoriassa ole toisensa poissulkevia, mutta käytännössä on pakko priorisoida.
No me vain emme usko noiden vaikutusten olevan läheskään samanlaisia.
On pakko valita, minkä eteen haluaa tehdä töitä. Ja minä en valitse niitä, joilla entuudestaan jo on niin paljon, kuin meillä täällä on (ruokaa, vaatteita, terveydenhuolto, lääkkeitä, rahaa jne). Minä valitsen ne heikoimmat, ne, jotka eivät itse kykene pyytämään apua, viattomat ja omaan tilanteeseensa täysin syyttömiä olevat, eikä niitä jotka itkee koska ei laillisesti saa polttaa pilveä tai vetää pirii.
Meidän yhteiskuntamme sorretuimpia ja heikoimpia osapuolia ovat ne päihteiden ongelmakäyttäjät asunnottomien ynnä muiden vastaavien lisäksi. Viihdekäyttö on toki eri asia. Sinun näkemyksesi perustuu kuitenkin sosialistisempaan maailmantalousjärjestelmään, jota toki itsekin kannatan, mutta niin kauan kuin elämme kapitalistisessä järjestelmässä, on helpoin tapa saada näille kehitysmiande köyhille apua on lisätä näiden varallisuutta. Siinä nykyinen maatalousviljely suuryhtiöiden johdolla on epäonnistunut, joskin reilu kauppa korjaa osaltaan tilannetta. Noita kuvaamiasi tuotteita kyllä tuotetaan maailmassa aivan tarpeeksi, ongelma on siinä ettei köyhillä ole niihin rahaa ja kansainvälinen apu on toivottoman riittämätöntä.
Ps. Sinun tekstit taas muistuttavat minua ajasta, jolloin huumeet olivat "kiva juttu". Sellaista naiiviutta, että ei sitten millään suostuta suhtautumaan kriittisesti yhtään mihinkään, johon liittyy huumeet. Jos joku sanoo sanankin huumeista vähänkin negatiiviseen sävyyn, niin tartut siihen. Käsityksesi huumeista tuntuu olevan niin ruuusuinen, että muistuttaa melkeinpä jotain nipsujen "honey moon":illa olevan näkemystä huumeista.
Minun kuherruskuukauteni meni jo aikoja sitten FYI. Kuten sanoin, olen suurimman osan aineista käytön jo lopettanut, ja kosken nykyään lähinnä niihin miedoimpiin. Tiedän kyllä hyvin myös ne varjopuolet. Ja kehtaat vielä väittää, että koska en jaa sinun näkemystäsi asiasta, niin en suhtaudu mihinkään kriittisesti, which is a huge load of crap vaikket sinä ja muut huumevastustajat täällä sitä uskoisikaan. Minä vain kehtaan väittää tietäväni asiasta enemmän kuin jopa sinä, ja täysin varmasti enemmän kuin 99% ihmisistä täällä. Olen edelleen tutustunut aktiivisesti tutkimuksiin ja tilastoihin aiheesta jo yli 5 vuoden ajan, niin myötä- kuin vastapuoleltakin. Minä vain en leimaa kaikkea negatiivista leimaa huumeista antamatonta "nistien propagandaksi" kuten suurin osa kansasta. En pidä itseäni huumemyönteisenä, vaan huumepragmaatikkona, vaikka asenteeni varmasti sinun kannaltasi suhtautuvista ihmisistä siltä vaikuttaisikin.