Jone:
Ton te-sanan erityinen harkittu korostaminen perustuu siihen, että alan pikkuhiljaa uskomaan sun näkemystesi olevan sen värittämiä kenen joukoissa seisot. Mielelläni en näin uskoisi, mutta kun kerta toisensa jälkeen puhut poliiseista ja vartijoista samaan sävyyn kuin eräät ihmiset puhuvat Jeesuksen toisesta tulemisesta vailla kriittisyyden häivääkään, niin mitä muuta tässä nyt sitten pitäisi ajatella? Väität tiedostavasi väärinkäytökset, mutta kuitenkin lähes samaan hengenvetoon vähättelet niitä ja katsot, että ne hoidetaan oikein.
Mä en seiso poliisien joukossa. Mun vartijastatukseni on lähinnä muodollisuus, on respassa asiakaspalvelijana. Se ei tarkoita sitä, että oon itse kovasti kansalaisvapauksien rajottamista ja tunnustuksien pieksämistä tukemassa, päinvastoin. Mulla on ehkä hieman tarkempi ja lähempi katsomus mm. vartijoiden toimintaan kuin sulla, jolle ne on näemmä ne jätkät joita juostaan karkuun maalipurkit repussa. Aikasemmin piirissä ollessani voin kyllä allekirjottaa kaiken mitä oon tähänkin mennessä sanonut, kun voisin ihan rehdisti sanoa tietäväni, mitä vartiointi on ja miten sitä ainakin meidän firmassa hoidetaan. Toki meilläkin liikkuu huhuja noista ns. pahoista jätkistä, jotka hoitaa ammattiaan helvetin huonosti, mutta meillä ainakin ne pidetään sisäisen kurin avulla ojennuksessa, ja jos jonkunnäköistä asennevammaa ilmenee, lähtee kaveri yleensä kilometritehtaalle hyvinkin nopeasti. Muiden firmojen toiminnasta en osaa sanoa mitään, paitsi että olen kuullut niistäkin aika älyttömiä juttuja.
Jone:
Helvetin monissa ammateissa tässä maassa on palkka pieni ja bonareina just esim. halveksuntaa, kyräilyä ja vittuilua. Poliiseillakin asia saattaa näin olla, mutta mikä tekee heistä jotenkin spessutapauksen, joka ansaitsee erityisesti olkapään jota vasten itkeä ja lisää paalua?
Ehkäpä se, että ne on isossa vastuuasemassa ja just niinkuin mainitsit, toisin kuin muilla huonosti palkatuilla ammattikunnilla, ne on yhteiskunnan tärkeä tukipilari. Mikäli tää porukka voi pahoin, niin se oireilee väkisinkin mainitsemasi kaltaisena toimintana. Ootko oikeesti sitä mieltä, ettei poliisien työoloja tarvitse parantaa siksi, että ne ei ole mitenkään erityisasemassa?
Jone:
---
Ana:
(Käytit muuten ihan samaa argumentointitekniikkaa millä ihmiset perustelee rasismiaan.. Ei mul oo niistä n**kereistä kuin huonoja kokemuksia)
---
Väittäisin, että mun kokemukseni poliisien toiminnasta ovat vähintäänkin huomattavasti laajamittaisempia kuin keskimääräisen rasististen mielipiteiden viljelijän kokemukset toisen ihonvärin omaavista ihmisistä ovat. Koska saa yleistää? Pitääkö mun tavata kaikki tän maan kytät, että voin sanoa että ne jotka olen tavannut ovat pääsääntöisesti hoitaneet työtehtävänsä vallan toisin kuin olisi ollut suotavaa?
Mäkin yritän välttää yleistämästä vaikka oonkin nähnyt pääasiassa hommansa hyvin hoitavia poliiseja. Mut hyvä et sul on laajamittaisia kokemuksia poliisin kanssa toimimisesta. Kannattaisiko kirjoittaa uudestaan sille oikeusasiamiehelle tai vaikkapa yleisönosastolle, jos nää väärinkäytökset ja tunnustuksien pieksemiset on niin yleisiä kuin annat ymmärtää? Ei tollasta pidä suvaita, ja jos tollasta tapahtuu, niin tee asialle jotain.
Jone:
---
Ana:
Miksi en? Jos poliisien työoloja ja palkkoja kohennettaisiin, työn stressaavuuden väheneminen varmaan vähentäisi myös väärinkäytöksiä.
---
...ja mä olisin vähemmän vittumainen jos mulla olis vähemmän töitä ja isompi liksa. Edelleen, miksi poliisien pitäisi olla jossain erityisasemassa?
Koska poliisi ammattinsa puolesta
on erityisasemassa. Tarviiko mun selittää oikeesti miten poliisien hommat eroaa esim. multimediasisällöntuottajan hommista? Mieti nyt vähän.
Jone:
Eli esität tässä nyt siis, että jos et tee mitään väärin, niin sulla ei ole mitään syytä pelätä?
Ai, mistä sä ton repäsit? Mä vaan kerroin, mihin mun käsitykseni tästä porukasta perustuu.
Jone:
Mä olen tasan kerran elämässäni joutunut tekemisiin kyttien kanssa siitä, että olen tehnyt jotain lainvastaista. Silloin kyse oli siitä, että olin yksikseni hylätyssä purkutuomion alaisessa talossa keskellä päivää maalaamassa ja partio poimi mut siitä Malmille muutamaksi tunniksi istumaan, jossa multa koitettiin kiristää tunnustusta 700:sta piissistä, joiden kanssa mulla ei ollut minkään maailman tekemistä. Yhdessäkään muussa tilanteessa, joissa olen mm. kuulusteluissa joutunut ravaamaan, en ole tehnyt mitään laitonta. Kummasti mua on siitä huolimatta kohdeltu niinkuin asia ei näin olisi ja mä olen sentään päässyt vielä vähällä kun verrataan muihin tietämiini tapauksiin.
Mä perustan oman mielipiteeni ammattikunnasta vaikka nyt sitten mm. tähän.
Aika rohkeeta perustaa mielipide koko ammattikunnasta just tohon.
Jone:
Ana:
Turha olettaa, että mä ammattini puolesta tuntisin tarpeelliseksi jotenkin vetää yhtä köyttä kissalan poikien kanssa.
---
Siis jokuhan tohon täytyy olla syynä? Et kai sä nyt ihan oikeasti ole niin naiivi, että asiat on sulle maailmassa IHQ & PLUR kunhan sä et koe niiden tiimoilta vastoinkäymisiä?
En tietenkään mut sä luet tän jonku ihme filtterin läpi. Oon toistuvasti myöntänyt, että väärinkäytöksiä tapahtuu, ainoa mistä olen eri mieltä on se, kuinka usein ja systemaattisesti poliisit ylittävät valtuutensa ja käyttäytyvät huonosti. Et kai oikeasti ole niin naiivi, että kaikki kytät on pahoja ihmisiä ja sadistisia kusipäitä ihan vaan siksi, että sä olet kokenut niiden tiimoilta vastoinkäymisiä?
Jone:
---
Ana:
Ja mitä helvettiä.. millä tavalla mun positiivinen mielikuvani on vaarallisempi kuin sun kyttä on natsisika-asenne? Älä jeesustele vaikka ootkin vastarannankiiski. Ja yritä lukea munkin kirjotuksen vähän objektiivisemmin, vaikka oonkin eri mieltä sun kanssas.
---
No onhan se nyt helvetin vaarallista viestittää ihmisille, että Suomen poliisi toimii oikeudenmukaisesti ja hyvin ellei näin ole? Jos ja kun väärinkäytöksiä tapahtuu, niin kyllä ne pitää nostaa esille eikä vaan hyssytellä ja tolkuttaa ihmisille, että kaikki toimii niin pitääkin. Poliisin tulisi olla lain noudattamista ja yleistä järjestystä valvova elin, jonka toimenkuvaan kuuluu yleisön palveleminen, eikö totta?
Totta, kyllähän niillekin pitää roti säilyttää. En vaan usko että "systeemi on niin mätä" kuin uskoisit.
Jone:
Jos sun kirjoituksesi eivät olisi yhtä lailla vahvalla asenteella värittyneitä kuin omani, niin niitä olisi helpompi lukea objektiivisesti. Mutta kun ne sitä ovat, niin niitä on vaikea siten lukea (kuten myös osittain ihan ymmärrettävästi säkään et pysty suhtautumaan objektiivisesti mun kirjoituksiini, kuten vastineesta ilmenee).
Näissä asioissa on hirveän vaikea olla objektiivinen, kun puhutaan ihmisten kanssa toimimisesta. Mitä itse ehdottaisit muuten poliisien asenteen ja toiminnan parantamiseksi, jos et näe tarpeelliseksi parantaa työoloja ja palkkausta?