SoundChilds GOOGLE ja YAHOO uutisissa

331 posts, 17 pages, 174,170 views

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#181 • • Aziz Combat Fighter

MfLI, 20.8.2005 19:39:
---
Ana-5000,
Juuri näin. Idea joka kuitenkin erottaa konseptin muista "tavallisista" kauppapaikoistasiis on, että jos oma tuotteesi osoittautuu todella oikeasti hyväksi (esim. nousee myytyjen tuotteiden listoilla tai musachartseissa yms.). Koko verkoston voimavarat ovat käytössäsi sen sijaan että hype rajoittuisi ainoastaan kaveripiiriin.

-Mika

---


Täh. Siis, ..

---


Tossa selitetään tuota verkostomallin toimintaa:
http://www.soundchilds.net/intro/detailed_intro.htm#network_intro



Sori, ei auennu vieläkään.

Oon varmaan vajari tai kehari tai jotain siltä väliltä.
evvk

Posts: 1,918

#182 • • evvk

Ana-5000, 21.8.2005 07:09:
---
MfLI, 20.8.2005 19:39:
---
Ana-5000,

---


Sori, ei auennu vieläkään.

Oon varmaan vajari tai kehari tai jotain siltä väliltä.



Siis, palvelu muodostaa verkoston joka myy tuoteitasi puolestasi..

okei jos ne on hyvii niin kyllä varmaan kaikki niitä kehuu.

tää on

vähänniinkun

http://www.linkedin.com

näin mä olen tajunnu ilman että on tarvinnu lukee mitään tekstejä... vähän vaan silmäilin.
MfLI

Posts: 502

#183 • • Edited MfLI www.SoundChilds.net

Mark Hamilton,
Siis, palvelu muodostaa verkoston joka myy tuoteitasi puolestasi..

okei jos ne on hyvii niin kyllä varmaan kaikki niitä kehuu.

tää on
vähänniinkun

http://www.linkedin.com

näin mä olen tajunnu ilman että on tarvinnu lukee mitään tekstejä... vähän vaan silmäilin.



Just näin. Tuo www.linkedin.com perusideana on verkottaa yrittäjiä, mutta varsinaisia palveluita tai tuotteita ei tuolla voi ostaa.

Juuri se, että kenenkään ei ole a) pakko ostaa mitään tai b) maksaa mistään huonosta, vaan nimenomaan sellaisesta matskusta, jota itse pitää hyvänä. Niin hyvänä, että siitä oikeasti mielellään kertoo myös muille ilman että heti tulee fleimiä siitä, että taas tätä samaa saippuaa.

Ajattelin siis, että tää tarjoaa mukavan mahdollisuuden niille jotka diggaa - sanotaan nyt vaikka mun biisiä- kertoa jutuista eteenpäin. Moni tekee sen joka tapauksessa. Kertoo muutamille frendeille uudesta, hyvästä biisistä.

Mä siis kerron siitä ensin lähimmille omille faneille. Ja jos ne pitää raitaa tarpeeksi hyvänä, siitä on helppo kertoa eteenpäin. Jos ne tai niiden frendit tai frendien frendit jne... jne... ostaa mun biisin mä (siis myyjä, joka voi olla kuka tahansa, jolla on oma biisi tai muu tuote myytävänä) saan tuotosta vähintään 50% ja verkostossa mukana oleville maksetaan 25%.

Lisäksi erityisesti musan kohdalla: Jos raitaa lisäksi kuunnellaan online, se saa nostetta esim chartsien kautta ja silloin tn. muutkin innostuvat siitä. Huomatkaa, että myös demobiisit ocvat mukana chartseissa, jolloin teidän ei siis vielä tarvitse myydä mitään, jotta pääsette tsekkaamaan saako biisi kuuntelua tarpeeksi, jotta sitä kannattaa myydä..

Lisäksi ideana on ollut se, että koko ajan ei ole tarpeen mainostaa vaan lähtökohta on, että mukaan hankittujen henkilöiden ostaessa mitä vain promootiokomissiot lasketaan niiden hyväksi, jotka kyseiset jäsenet mukaan hankkineet.

-Mika
Jussi Soro

Posts: 6,385

#184 • • Edited Jussi Soro choon!

MfLI, 21.8.2005 10:55:
Just näin. Tuo www.linkedin.com perusideana on verkottaa yrittäjiä, mutta varsinaisia palveluita tai tuotteita ei tuolla voi ostaa.

Juuri se, että kenenkään ei ole a) pakko ostaa mitään tai b) maksaa mistään huonosta, vaan nimenomaan sellaisesta matskusta, jota itse pitää hyvänä. Niin hyvänä, että siitä oikeasti mielellään kertoo myös muille ilman että heti tulee fleimiä siitä, että taas tätä samaa saippuaa.

Ajattelin siis, että tää tarjoaa mukavan mahdollisuuden niille jotka diggaa - sanotaan nyt vaikka mun biisiä- kertoa jutuista eteenpäin. Moni tekee sen joka tapauksessa. Kertoo muutamille frendeille uudesta, hyvästä biisistä.

Mä siis kerron siitä ensin lähimmille omille faneille. Ja jos ne pitää raitaa tarpeeksi hyvänä, siitä on helppo kertoa eteenpäin. Jos ne tai niiden frendit tai frendien frendit jne... jne... ostaa mun biisin mä (siis myyjä, joka voi olla kuka tahansa, jolla on oma biisi tai muu tuote myytävänä) saan tuotosta vähintään 50% ja verkostossa mukana oleville maksetaan 25%.

Lisäksi erityisesti musan kohdalla: Jos raitaa lisäksi kuunnellaan online, se saa nostetta esim chartsien kautta ja silloin tn. muutkin innostuvat siitä. Huomatkaa, että myös demobiisit ocvat mukana chartseissa, jolloin teidän ei siis vielä tarvitse myydä mitään, jotta pääsette tsekkaamaan saako biisi kuuntelua tarpeeksi, jotta sitä kannattaa myydä..

Lisäksi ideana on ollut se, että koko ajan ei ole tarpeen mainostaa vaan lähtökohta on, että mukaan hankittujen henkilöiden ostaessa mitä vain promootiokomissiot lasketaan niiden hyväksi, jotka kyseiset jäsenet mukaan hankkineet.

-Mika


Millaisias kuuntelumääriä noi biisit on saanu tuolla?

edit: ja jos pystyt vielä kertomaan jotain suuntaa-antavaa määrää kuunnelleitten / ostaneitten asiakkaiden välillä?
MfLI

Posts: 502

#185 • • MfLI www.SoundChilds.net

JussiS,

Millaisias kuuntelumääriä noi biisit on saanu tuolla?

edit: ja jos pystyt vielä kertomaan jotain suuntaa-antavaa määrää kuunnelleitten / ostaneitten asiakkaiden välillä?



Ei kovin kummoisia - yhtään kappaletta ei ole myyty, kävijöitä tarvitaan ilma muuta lisää. Toisaalta eipä verkostokaan ole lähtenyt kasvuun (eihän ideakaan ole vielä kuin pariviikkoinen) - En suoraansanoen usko sen onnistuvankaan ennekuin joku sellainen taho jolla on oikeasti faneja uskaltaa tuota koeilla promootimahdollisuutena. Niinkuin täälläkin on melko hyvin havaittavissa en taida itse olla sellainen.

Ainoa ratkaisu ylläolevaan on antaa ajan kulua ja antaa porukan rauhassa tutustua asiaan. Lisäksi tietysti yksi mahdollisuus on pyrkiä liittoutumaan jonkun sellaisen tahon kanssa joka näkee tuon businessmahdollisuutena ja tekee esimerkiksi riskipääomasijoituksen tai omaa muita sellaisia resursseja, että alkuvaiheen markkinointiin voidaan panostaa enemmän, jolloin toivon mukaan kehitys on nopeampaa.

-Mika
sts

Posts: 7,969

#186 • • sts Sama pyynti aitta!
Suosittelisin oikeasti sitä leiskan miettimistä uudelleen. idea on ihan ok jos saatte toimimaan.
MfLI

Posts: 502

#187 • • MfLI www.SoundChilds.net

sts, 21.8.2005 13:16:
Suosittelisin oikeasti sitä leiskan miettimistä uudelleen. idea on ihan ok jos saatte toimimaan.



Ok. Tnx. Se on ilman muuta tapetilla. Todennäköisesti niin, että kunhan toivon mukaan jäsenmäärä saadaan isommaksi pistän pystyyn kilpailun, jossa voittajalle annetaan tuntuva lotti maksullisia jäsenetuja ilmaiseksi ja optio-oikeus merkitä firman osakkeita viiden vuoden kuluessa ilmaiseksi tms...

Tärkeintä olis saada jengi tsekkaamaan tonne konepellin alle ajan kanssa, jotta oikeasti koko portaalin laajuus kävisi ilmi ja kaikki se mitä sillä loppujen lopuksi voikaan tehdä.

-Mikki
Dementation

Posts: 2,892

#188 • • Dementation wednesday?
Ei pahalla, mutta jos joku myy vuoden -60 ladaa, joka näyttää ruostuvan puhki ihan just, ja on maalattu kymmenellä eri neonvärillä, tarkastatko konepellin alta, että jos siellä vaikka onkin upouusi v-12 moottori ja kaikki uusimmat ja parhaimmat herkut?

Ja vaikka katsoisitkin ja huomaisit olevan, ostaisitko sitä siltikään, kun runko ei kuitenkaan olisi toimiva...

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

MfLI

Posts: 502

#189 • • MfLI www.SoundChilds.net

Dementation, 21.8.2005 14:39:
Ei pahalla, mutta jos joku myy vuoden -60 ladaa, joka näyttää ruostuvan puhki ihan just, ja on maalattu kymmenellä eri neonvärillä, tarkastatko konepellin alta, että jos siellä vaikka onkin upouusi v-12 moottori ja kaikki uusimmat ja parhaimmat herkut?

Ja vaikka katsoisitkin ja huomaisit olevan, ostaisitko sitä siltikään, kun runko ei kuitenkaan olisi toimiva...



*nauru* Mutta ethän sinä osta tuota portaalia (tai no... Jos haluat hyödyntää maksullisia ominaisuuksia) vaan siellä myytävän tuotteen - esimerkiksi hyvää musaa, softaa, ekirjan, oikean kirjan tms... joka siis nousee esiin joko niin että kuulet siitä viidakkoradiosta, löydät sen eniten kuunneltujen biisien chartseista tai eniten ostettujen tuotteiden listauksista tai törmäät siihen hakiessasi jotain todella erityistä... Ja erityistä tuolta voit hakea: Otetaan vaikka folk musiikin alagenret chartseista esimerkkinä - pistän heti EURO 200 arvoisen promoottori-oikeuden vetoa, että se joka löytää laajemman vastaavan listauksen mistä tahansa web-portaalista saa omansa pois jos haluaa sen lunastaa - vastapanosta ei tarvitse asettaa*piis*

Lähtökohtana on siis kyetä tarjoamaan mitä tahansa erikoiskauppaa paremmat lajitteluvalikoimat vaikka tuotteita sinänsä on laidasta laitaan.

Ja niinkuin sanoin, leiska voidaan ja varmaan pistetäänkin uusiksi, mutta koska oma ja lähipiirini maku näyttää poikkeavan esim. täällä saamastani palautteesta melko lailla, en meinaa ruveta vääntämään sitä uusiksi ennenkuin on selkeää tietoa siitä millainen leiska todella olisi toimivampi (nimenomaan todellisten käyttäjien mielestä - sivusta seuraavilla kun tuntuu aina olevan 1259 syytä vähintään haukkua ulkoasu pystyyn; useimmin melko lyhytsanaisesti). Sitä varten harkitsen siis esitettyjen ideoiden kilpailuttamista. Se taas on melko turhaa vielä, koska jäseniä on niin vähän.

-M
Dementation

Posts: 2,892

#190 • • Dementation wednesday?

MfLI, 21.8.2005 15:04:
Ja niinkuin sanoin, leiska voidaan ja varmaan pistetäänkin uusiksi, mutta koska oma ja lähipiirini maku näyttää poikkeavan esim. täällä saamastani palautteesta melko lailla, en meinaa ruveta vääntämään sitä uusiksi ennenkuin on selkeää tietoa siitä millainen leiska todella olisi toimivampi (nimenomaan todellisten käyttäjien mielestä - sivusta seuraavilla kun tuntuu aina olevan 1259 syytä vähintään haukkua ulkoasu pystyyn; useimmin melko lyhytsanaisesti). Sitä varten harkitsen siis esitettyjen ideoiden kilpailuttamista. Se taas on melko turhaa vielä, koska jäseniä on niin vähän.

-M



Entä jos jäseniä ei tule paljoa ennen kuin leiska vaihtuu? Ja siihen mennessä kun olet odotellut ja odotellut, sivusi ovat jo ehtineet saada huonon maineen? Täällä on ollut useita hyviä palautteita (En kiellä ettei silkkaa v*ttuiluakin olisi esiintynyt) ja myös ihmisiä jotka sanovat idean olevan hyvä, mutta leiska ei miellytä... Nämä ovat siis ilmeisesti jäseniä, jos leiska muuttuu... Minäkin voisin ehkä olla, mutta...

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

MfLI

Posts: 502

#191 • • Edited MfLI www.SoundChilds.net

Dementation, 21.8.2005 15:10:
---
MfLI,
Entä jos jäseniä ei tule paljoa ennen kuin leiska vaihtuu? Ja siihen mennessä kun olet odotellut ja odotellut, sivusi ovat jo ehtineet saada huonon maineen?



Se ken leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön on vallitsevassa tilanteessani riski joka minun on kannettava. Kustannuksia on koitunut jo siksi paljon, etten lyhyellä tähtäyksellä enää yksinkertaisesti kykene panostamaan lisää ennenkuin jotain näyttöä idean elinkelpoisuudesta on sekä toisaalta siitä, että varsinaisten käyttäjien enemmistön palaute kertoo, että selailukokoemus on aivan karmea.

Jos koko konsepti kaatuu leiskaan se on tietysti valitettavaa. Tavoitteenani oli luoda selkeästi muista sivustoista erottuva kokonaisuus senkin uhalla, että ulkoasu ei kaikkia miellytä. Kiaikkiahan ei voi koskaan miellyttää. Senkin myönnän, etten ole itse mikään mainstream-ihminen, joten tässä suhteessa lopputulos lienee ymmärrettävä.

Toisaalta on todettava ilman muuta, että vastaanotto esim. täällä on hämmästyttänyt minut täysin (ihan alussa kun hain betatesteaajia mm. täälä oli kyse tietysti sivuston keskeneräisyydestä). Tämä ennekaikkea siksi, että muutama graafisella alalla hyvinkin menestynyt henkilö on pitänyt lähtökohtaisesti tuota ihan ok näköisenä - kuka milläkin pikkuviilauskritiikillä höystettynä (joka on täysin ymmärrettävää ja itseasiassa varmaankin alan luonteeseen liittyvää). Ko. graafikoilla ei muuten ole ollut mitään jalansijaa hankkeessa taloudellisesti ja ystävyysuhteemme on siksi pitkä, että jokainen heistä olisi varmasti uskaltanut kertoa suoraan mikäli se heidän mielestään olisi todella aivan täysin epäonnistunut.

Jatkossa käyttäjien mielipide lopulta kuitenkin ilman muuta saa ratkaista mitä tehdään - se on aivan selvää.

-Mika
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#192 • • Aziz Combat Fighter

MfLI, 21.8.2005 15:04:
Ja niinkuin sanoin, leiska voidaan ja varmaan pistetäänkin uusiksi, mutta koska oma ja lähipiirini maku näyttää poikkeavan esim. täällä saamastani palautteesta melko lailla, en meinaa ruveta vääntämään sitä uusiksi ennenkuin on selkeää tietoa siitä millainen leiska todella olisi toimivampi (nimenomaan todellisten käyttäjien mielestä - sivusta seuraavilla kun tuntuu aina olevan 1259 syytä vähintään haukkua ulkoasu pystyyn; useimmin melko lyhytsanaisesti). Sitä varten harkitsen siis esitettyjen ideoiden kilpailuttamista. Se taas on melko turhaa vielä, koska jäseniä on niin vähän.

-M



Suosittelen kyl ihan vakavissani kääntymään ammattilaisten puoleen, sillä hyvä, kutsuva ja käytettävyydeltään helppo nettipalvelu nopeasti kymmenkertaistaa sun trafiikkis tuolla sivuilla. Kyse ei ole vaan siitä miltä se "näyttää" vaan siitä, miten helppo sitä on käyttää. Nyt se on vaikeakäyttöinen, epäselvä ja luotaantyöntävä.

Mut älä huoli, niin on 99% muistakin nettisivuista. Siks just kantsii duunauttaa ammattilaisella toi sivusto. Lähtee varmaan vähän paremmin käyntiin koko homma.
evvk

Posts: 1,918

#193 • • evvk

Ana-5000

Suosittelen kyl ihan vakavissani kääntymään ammattilaisten puoleen, sillä hyvä, kutsuva ja käytettävyydeltään helppo nettipalvelu nopeasti kymmenkertaistaa sun trafiikkis tuolla sivuilla. Kyse ei ole vaan siitä miltä se "näyttää" vaan siitä, miten helppo sitä on käyttää. Nyt se on vaikeakäyttöinen, epäselvä ja luotaantyöntävä.

Mut älä huoli, niin on 99% muistakin nettisivuista. Siks just kantsii duunauttaa ammattilaisella toi sivusto. Lähtee varmaan vähän paremmin käyntiin koko homma.



Näin on..
MfLI

Posts: 502

#194 • • MfLI www.SoundChilds.net

Ana-5000, 21.8.2005 16:35:
Nyt se on vaikeakäyttöinen, epäselvä ja luotaantyöntävä.

Mut älä huoli, niin on 99% muistakin nettisivuista. Siks just kantsii duunauttaa ammattilaisella toi sivusto. Lähtee varmaan vähän paremmin käyntiin koko homma.



Alussa kun hain vielä betaajia asia nousi esiin juuri tällä tavalla - lyhyesti ja ytimekkäästi ehkä - mutta samalla myös jokseenkin ilman konkreettista sisältöä. Ns. ammattilaisuus ei ole mikään kovin häävi lähtökohta, vaikka toki parempi kuin amatöörimäinen mautomuus.

Ymmärrän siis sen, että todella olet tuota mieltä enkä halua nytkään vaikuttaa enempää agressiivisesti kantaasi suhtautuvalta, mutta kysyn silti ja olisin erityisen kiitollinen kommenttisi kaipaamastani lisäperspektiivistä: Mitkä vastaavantyyppiset sivut mielestäsi ovat poikkeuksellisen hyvin toteutettuja?

Motiivini yllä olevalle kysymykselleni ei siis ole suhtautua esittämääsi kritiikkiin ylimielisesti vaan ainoastaan yrittää hahmottaa mieltymystesi perusteet - näin sekä minä itse, että myös satunnainsempi lukija saa näkemyksen siitä miksi kantasi on kriittinen. Ilman minkäänlaista referenssiä tai itse asiaan menevää lisäkommenttia minun on käytännössä mahdoton luoda mielikuvaa siitä, missä oikeasti sinun näkökulmastasi mättää, koska laajasti ottaen ja varsinkin näissä kuvioissa tuntuu siltä, että mielipiteitä on aina yhtä paljon kuin mielipiteen esittäjiä.

Se on kyllä selvää, että esimerkiksi täällä useimpien esittämät kommentit sanovat hyvin selvästi: Leiska uusiksi. Mutta se, millaisen tuon tulisi olla, jotta se todella toimisi esim. täällä etupäässä krittiikkiä esittäneiden näkökulmasta onkin 1000 taalan kysymys.

Siis layoutkommenteissa pyydän hieman perusteluja hartaasti kaikilta niiltä, jotka haluavat siihen ottaa kantaa tässä threadissa. Muuten niistä jää aika vähän käteen.

Kiitos jo etukäteen rakentavasta palautteesta,
-Mika
Dementation

Posts: 2,892

#195 • • Dementation wednesday?

MfLI, 21.8.2005 17:52:
Ymmärrän siis sen, että todella olet tuota mieltä enkä halua nytkään vaikuttaa enempää agressiivisesti kantaasi suhtautuvalta, mutta kysyn silti ja olisin erityisen kiitollinen kommenttisi kaipaamastani lisäperspektiivistä: Mitkä vastaavantyyppiset sivut mielestäsi ovat poikkeuksellisen hyvin toteutettuja?



Olet koko ajan puhunut että sinun projektisi on erilainen kuin kenenkään muun, joten emme kai voi esittää vastaavantyyppisiä sivujakaan sinulle? Hyvin toteutettuja sivuja sinulle taas on tämän koko topikin aikana postattu useitakin, kuten myös hyvinkin tarkkoja analyysejä siitä mitkä asiat pitäisi muuttaa tai edes parannella...

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#196 • • Aziz Combat Fighter

MfLI, 21.8.2005 17:52:
Alussa kun hain vielä betaajia asia nousi esiin juuri tällä tavalla - lyhyesti ja ytimekkäästi ehkä - mutta samalla myös jokseenkin ilman konkreettista sisältöä. Ns. ammattilaisuus ei ole mikään kovin häävi lähtökohta, vaikka toki parempi kuin amatöörimäinen mautomuus.

Ymmärrän siis sen, että todella olet tuota mieltä enkä halua nytkään vaikuttaa enempää agressiivisesti kantaasi suhtautuvalta, mutta kysyn silti ja olisin erityisen kiitollinen kommenttisi kaipaamastani lisäperspektiivistä: Mitkä vastaavantyyppiset sivut mielestäsi ovat poikkeuksellisen hyvin toteutettuja?

Motiivini yllä olevalle kysymykselleni ei siis ole suhtautua esittämääsi kritiikkiin ylimielisesti vaan ainoastaan yrittää hahmottaa mieltymystesi perusteet - näin sekä minä itse, että myös satunnainsempi lukija saa näkemyksen siitä miksi kantasi on kriittinen. Ilman minkäänlaista referenssiä tai itse asiaan menevää lisäkommenttia minun on käytännössä mahdoton luoda mielikuvaa siitä, missä oikeasti sinun näkökulmastasi mättää, koska laajasti ottaen ja varsinkin näissä kuvioissa tuntuu siltä, että mielipiteitä on aina yhtä paljon kuin mielipiteen esittäjiä.

Se on kyllä selvää, että esimerkiksi täällä useimpien esittämät kommentit sanovat hyvin selvästi: Leiska uusiksi. Mutta se, millaisen tuon tulisi olla, jotta se todella toimisi esim. täällä etupäässä krittiikkiä esittäneiden näkökulmasta onkin 1000 taalan kysymys.

Siis layoutkommenteissa pyydän hieman perusteluja hartaasti kaikilta niiltä, jotka haluavat siihen ottaa kantaa tässä threadissa. Muuten niistä jää aika vähän käteen.

Kiitos jo etukäteen rakentavasta palautteesta,
-Mika



Kuten jo aikaisemmin totesin, kannattaa jättää se leiskan suunnittelu ihmisille, jotka ovat perehtyneet käytettävyyteen (siis tuohon ensisijaisesti), graafiseen suunnitteluun ja web-taittoon. Itse en osaa sen enempää perusteluita tai parannusehdotuksia antaa, koska en ole itse web-alan ammattilainen, vaikka jonkin verran maallikkonäkökulmasta osaan kritiikkiä antaakin. Ensinnäkin, etusivun tulisi olla huomattavasti selkeämpi ja "kevyempi", vaaleita värejä ja isoa, ystävällistä tekstiä. Nyt etusivu vaikuttaa kalenterin, foorumin, tietokannan ja amatöörisivun räikeältä ristisiitokselta. Liikaa nappeja, liikaa tekstiä, liikaa erilaisia visuaalisia elementtejä ja sotkuisen sekavasti hajautettu navigointi. Pelkästään ostettavien tuotteiden löytäminen tuolta sekamelskasta vaatii niin paljon kärsivällisyyttä ja kiinnostusta, että oletan sen olevan monille suurempi vaiva kuin mitä he haluavat palveluun käyttää.

Palvelun tulisi olla mahdollisimman helposti lähestyttävä, selkeä ja ohjeita antava. Kannattaa mielummin vähentää ominaisuuksia helppokäyttöisyyden kustannuksella, kuin tunkea kaikkea mahdollista suoraan etusivulle.

Sen lisäksi kannattaa rakentaa valmiiksi jo jonkinlainen tuotetarjonta, ennenkuin tarjoaa palvelua eteenpäin muille. Nyt kynnys lisätä omaa tavaraa myytäväksi on suuri ensinnäkin siksi, ettei palvelun toimintamallia selitetä kovinkaan selkeästi ja yksinkertaisesti missään. Varsinkin tollasten buzzwordien kuin "pyramid matrix system"-käyttö lisää vain hämmennystä ja epätoivoa.

Kannattaisi laittaa etusivulle ihan alkuun iso "Mikä on soundchilds?"-nappi, jossa selitetään selkeästi vaikka askeleina miten homma toimii. Mitä lyhyempi ja ytimekkäämpi teksti, sitä parempi. Tarkemman selostuksen voi sitten piilottaa toisen linkin taakse niitä varten, jotka ovat lyhyen selonteon luettuaan vielä kiinnostuneita ottamaan osaa palveluun. Sen lisäksi kannattaisi laittaa heti etusivulle näkyvään paikkaan mm. maksumetodit, ja selkeä hierarkinen sivuvalikko. Nyt navigointi on hajautettu tummalle tekstille tummalle pohjalle toiseen nurkkaan, sekä kasaan summittaisia nappeja. Myöskin myynnissä olevien tuotteiden listä näyttää hankalalta ja luoksepääsemättömältä.

Tässä mielessä just kannattaa ulkoistaa se leiskasuunnittelu, koska toi on sulle varmasti täysin päivänselvä systeemi ja osaat sivujasi lukea helposti, mutta ulkopuolelta tulevalla ihmisellä on yleensä täysin nollatieto siitä mitä tuolta löytyy ja mitä tuon palvelun kanssa pitäisi tehdä. Tällä hetkellä raskas, tumma ja sekava leiska vain hankalaoittaa palvelun käyttöönottoa - minkä olet varmaan jo huomannut. Myytäviä tuotteita ei ole ilmaantunut, ja jopa täällä missä aiheesta on keskusteltu, suurimmalle osalle liikeideasi on epäselvä. Puhut matriiseista ja fanimyynnistä, mutta missään et yksityiskohtaisesti selitä, mitä käytännön askeleita ihmisten pitää ottaa saadakseen tuotteensa myyntiin.

Myöskin tuottojen jakaminen ja jäsenmaksujärjestelmä kuullostaa sekavalta. Panosta selkeisiin käyttöohjeisiin, selkeään tuotekuvaukseen ja asiakasta idioottina kohtelevaan ohjeistukseen. Sen lisäksi aseta sivun navigointi yhteen kiinteään paikkaan niin, että ihminen näkee nopeasti missä kohtaa sivusta hän sillä hetkellä on. Vasemmalle asetettu navigaatiopalkki on hyvä ja toimiva standardiksi tullut järjestelmä - käytä vaikka sellaista. Sen lisäksi kiinnitä erityistä huomiota värisuunnitteluun. Mitä vaaleampi, kevyempi ja ilmavampi saitti on, sitä helpompi sitä on käyttää, ja se antaa itsestään ammattimaisemman kuvan.

Myös muodikkaan slangi-englannin käyttäminen ympäri sivustoa antaa siitä amatöörimäisen kuvan. "Da Thread of the week poll"-tyyliset jutut antavat ymmärtää, että sivusto on harrastelijatouhua. Sellaiseen harvempi haluaa rahojansa sijoittaa. Ja mikä ihme toi rap battles-juttu on? Siisti noi ympäri sivustoa esiintyvät BBS-aikaiset :.: ja ::-koristeet pois, nekin ovat ikivanha ja mauton tyylikeino.

Itse tuotelistauksetkin ovat silmiä polttavan sekavia ja raskaita; http://www.soundchilds.net/backstage/newsearch.php?mode=retrieve&header_template=item_cat_head_az.tpl&row_template=item_cat_row.tpl&footer_template=common_footer.tpl&error_template=search_error.tpl&search_area=i.item_category&pagebreak=20&search_string=759750
Tuollaisen löytämiseksikin piti klikkailla neljän-viiden sivun lävitse, ja heti kun haluaa enemmän tietoa, kysellään "referral ID":tä. Minulla ei ole sellaista - kaupanteko loppui siis tähän. Vaikka olisin ollut halukaskin ostamaan jonkin palvelun, tässä kohtaa luovuttaisin.

"If you don´t even remeber who referred you, you still need an id - no way around without one. While at least some members have their valid refferrer id placed in their forum signatures or in their profile data fields (found at the end of each posting), probably one of the easiest ways is to go to the forums and find someone with such a sig. A very good spot to start looking for a good referrer is .:Trader Ratings:. It´s the place where most reliable members regarding commercial activity at the site are listed."

Entä jos olen eksynyt sivustolle jostain aivan muualta? Miksei palvelu tarjoa universaalia null-referreriä, jossa esim. sivuston ylläpitäjä voisi kerätä eksyneet ja hukkuneet referrer-pisteet itselleen?

No, en tässä nyt jaksa enempää analysoida sivustoa, koska en ole alan ammattilainen. Mutta näin maallikkona ja tottuneena webinkäyttäjänä voin antaa tämän kritiikin, ja toivottavasti otat siitä jotain hyvää ja liität sen sivustoosi. Nyt kun palveluna ton idea on suunnilleen auennut, en pidä ideaa varsinaisesti huonona, saattaisi jopa toimiakkin. Ikävä kyllä liikeidean ympärille rakennettu palvelu on selkeästi tehty ilman käsitystä siitä, miten lyhytpinnaisia ja keskittymiskyvyttömiä ihmiset ovat. Hyvin harvalla on mielenkiintoa paneutua sivustoosi tarpeeksi, jotta he oppisivat sitä helposti käyttämään. Pistämällä leiskan ja käyttöliittymän ammattilaisvoimin (enkä tarkota naapurin eskoa jolla on FrontPage) uusiksi, saattaisit saada palvelusi huomattavasti paremmin käyntiin.

Toivottavasti tästä oli apua. Tarkoitus ei ole vittuilla tai kiusata, päinvastoin. Yritän parhaani mukaan antaa neuvoja, tee niillä mitä teet.
MfLI

Posts: 502

#197 • • MfLI www.SoundChilds.net

Dementation, 21.8.2005 18:10:
Olet koko ajan puhunut että sinun projektisi on erilainen kuin kenenkään muun, joten emme kai voi esittää vastaavantyyppisiä sivujakaan sinulle? Hyvin toteutettuja sivuja sinulle taas on tämän koko topikin aikana postattu useitakin, kuten myös hyvinkin tarkkoja analyysejä siitä mitkä asiat pitäisi muuttaa tai edes parannella...



Niin... Erilainen konseptinsa puolesta, mutta toisaalta yhteisösivuna siellä esitetty dynaaminen sisältö on suht samoin jäsennelty kuin useimmissa muissa - johtuen jo yksin siitä, että esimerkiksi forumsoftana on eräs yleisimmin käytetyistä eli vBulletin.

Onhan noita kommentteja esimerkkien kera ja kiitos niistä. Nekin ovat kuitenkin vain kyseiesen kirjoittajan näkemys siitä, millainen on hyvä sivusto. Enkä kai ole esittänyt krittiikkiä siitä, että kyseiset näkemykset olisivat olleet mitenkään huonoja sinänsä. Sen kyllä olen todennut, että esim. OSCommerce pohjaisia kauppapaikkoja en itse pidä pidä mitenkään erityisen loistavina esimerkkeinä -perushuttua, joka hukkuu massaan- enkä useimpia sinisen-harmaan sävyisiä sivustoja - tylsiä. Vastakritiikki on sitten sitä, että omani on liian räikeä. Ok. Point made and understood.

Jos kuitenkin yritän esimerkiksi ymmärtää sinua kriitikkona... Älä käsitä väärin, mutta kun katson esimerkiksi omaa profiiliasi http://klubitus.org/profiili.php?id=3035 sekä edelleen nimeämääsi kotisivua http://dementation.diary-x.com/ on pakko vain todeta, etten ihmettele että kritisoit omaa näkemystäni.

Näin on useimpien muidenkin asiasta kantansa ilmaisseiden kohdalla. Sivut ovat joko erittäin tummasävyisiä tai sinisiä.

-Mika
MfLI

Posts: 502

#198 • • Edited MfLI www.SoundChilds.net

Ana-5000, 21.8.2005 18:14:
Toivottavasti tästä oli apua. Tarkoitus ei ole vittuilla tai kiusata, päinvastoin. Yritän parhaani mukaan antaa neuvoja, tee niillä mitä teet.



Ilman muuta oli. Kiitos hyvin perustellusta ja kattavasta kirjoituksestasi.

Entä jos olen eksynyt sivustolle jostain aivan muualta? Miksei palvelu tarjoa universaalia null-referreriä, jossa esim. sivuston ylläpitäjä voisi kerätä eksyneet ja hukkuneet referrer-pisteet itselleen?



Tähän vielä... Jep. rasitehan tuo on. Mutta mikäli global null id olisi saatavilla, reaktiona uskoakseni promoottoereiden epäluuloisuus siitä, että useat potentiaalit asiakkaat tulevat sellaisia reittejä, joilla ei tuota ref ID:tä ole jo yksin sen johdosta, että hakukonereittausten parantuessa linkit ovat usein ilman tuota tunnusta. Hakukonereittaukset ovat kuitenkin aktiivisen jäsenistön ansiota, joten heillä on välillisesti erittäin oleellinen rooli.

Nykyjärjestelyllä siis haluan taata sen, että sellaista vaihtoehtoa jossa komissioita ei promoottoreille jaettaisi ei yksinkertaisesti ole. Tuo ehkä nostaa kynnystä ostaa, mutta toisaalta uskon, että asiakas joka todella on ostoaikeissa tuollaisen referrer ID:n hakee joltakin jäseneltä.

-Mika
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#199 • • Edited Aziz Combat Fighter

MfLI, 21.8.2005 18:29:
Jos kuitenkin yritän esimerkiksi ymmärtää sinua kriitikkona... Älä käsitä väärin, mutta kun katson esimerkiksi omaa profiiliasi http://klubitus.org/profiili.php?id=3035 sekä edelleen nimeämääsi kotisivua http://dementation.diary-x.com/ on pakko vain todeta, etten ihmettele että kritisoit omaa näkemystäni.

Näin on useimpien muidenkin asiasta kantansa ilmaisseiden kohdalla. Sivut ovat joko erittäin tummasävyisiä tai sinisiä.

-Mika



Oikeesti, ootko noin yksinkertanen? Luuletko että jonkun blogi-päiväkirjan defaulttiteema määrittelee sen, mitä hän pitää hyvänä nettisivuna? On hieman eri asia onko kyseessä vapaamuotoinen blogi vai vakavasti otettava kauppapaikka. Sitäpaitsi, aika halpaa alkaa arvostelemaan toisen makua tollasissa asioissa. Kyl sun pitäs kyetä erottamaan kritiikistä oikeasti kohennusta kaipaavat asiat ja makuasiat. Jäkimmäisistä ei tarvitse välittää, mutta täällä on kyllä annettu enimmäkseen ihan oikeita käytännön ohjeita sun sivustos parantamiselle. Sun pitäs olla oikeesti pirun tyytyväinen että joku edes jaksaa nähdä vaivaa antaakseen neuvoja tai palautetta, eikä asettua puolustuskannalle. Ota vähän kriittisempi ote omiin tekemisiisi ja vertaile niitä kauppapaikkoja esim. sen mukaan, missä myydään eniten tuotteita.

Se valkosiniharmaa on yleinen juttu ihan aiheesta. Ota vaikka tosta hieman mallia: http://www.movestore.fi/
Dementation

Posts: 2,892

#200 • • Dementation wednesday?

MfLI, 21.8.2005 18:29:
Jos kuitenkin yritän esimerkiksi ymmärtää sinua kriitikkona...Näin on useimpien muidenkin asiasta kantansa ilmaisseiden kohdalla. Sivut ovat joko erittäin tummasävyisiä tai sinisiä.



Joskus aikoinaan kirjoitin sivustostasi aika paljon pidemmän ja paremman palautteen, enkä todellakaan ollut sitä mieltä että sivustostasi pitäisi tehdä tumma... En jaksa nyt etsiä kyseistä kommenttiani, mutta tässä lyhyt brief mun tän hetkisestä mielipiteestä.

1) Mun sivut on tummia, muttei se tarkoita että ne olisivat ainoat mielestäni hienot sivut.
2) sun sivut on värikkäät, muttei se tee niistä kamalia
3) sun sivuilla fonttikoot ja värit sekä muut kikat muuttuu kohdissa jossa ei joko ole laisinkaan logiikkaa tai sitten niiden logiikka on lähes tulkoon älytöntä. (vrt. pienellä tärkeitä linkkejä, isolla turhuuksia)
4) Jos oranssi taustasi olisi vain oranssi, ongelmaa ei olisi. Nyt kun siinä on kuvioita, pitäisin sen paikallaan, koska kun se liikkuu sivun mukana siitä saa päänsäryn.
5) En ole ainakaan vielä ohjelmoinnin tai grafiikan ammattilainen, eikä minusta koskaan luultavasti tulekaan grafiikan ammattilaista, mutta uskon silti omaavani silmät ja käyttäväni paljon nettiä.

= Sivustosi ja ideasi on kiinnostava, mutta kuten ana kirjoitti, siihen on hirveän vaikea saada kosketusta ja varsinkin kun minäkin olen vielä ihminen jolla riittää kärsivällisyyttä. Mutta suuret massat joita tarvitset elääksesi, eivät ole. He ovat tottuneet nykymaailmassa siihen että kaikki on superhelppoa ja nopeaa. Sinun sivusi eivät juuri nyt ole sitä ja se on sääli koska uskon ideaasi oikeasti.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}