MfLI, 21.8.2005 17:52:
Alussa kun hain vielä betaajia asia nousi esiin juuri tällä tavalla - lyhyesti ja ytimekkäästi ehkä - mutta samalla myös jokseenkin ilman konkreettista sisältöä. Ns. ammattilaisuus ei ole mikään kovin häävi lähtökohta, vaikka toki parempi kuin amatöörimäinen mautomuus.
Ymmärrän siis sen, että todella olet tuota mieltä enkä halua nytkään vaikuttaa enempää agressiivisesti kantaasi suhtautuvalta, mutta kysyn silti ja olisin erityisen kiitollinen kommenttisi kaipaamastani lisäperspektiivistä: Mitkä vastaavantyyppiset sivut mielestäsi ovat poikkeuksellisen hyvin toteutettuja?
Motiivini yllä olevalle kysymykselleni ei siis ole suhtautua esittämääsi kritiikkiin ylimielisesti vaan ainoastaan yrittää hahmottaa mieltymystesi perusteet - näin sekä minä itse, että myös satunnainsempi lukija saa näkemyksen siitä miksi kantasi on kriittinen. Ilman minkäänlaista referenssiä tai itse asiaan menevää lisäkommenttia minun on käytännössä mahdoton luoda mielikuvaa siitä, missä oikeasti sinun näkökulmastasi mättää, koska laajasti ottaen ja varsinkin näissä kuvioissa tuntuu siltä, että mielipiteitä on aina yhtä paljon kuin mielipiteen esittäjiä.
Se on kyllä selvää, että esimerkiksi täällä useimpien esittämät kommentit sanovat hyvin selvästi: Leiska uusiksi. Mutta se, millaisen tuon tulisi olla, jotta se todella toimisi esim. täällä etupäässä krittiikkiä esittäneiden näkökulmasta onkin 1000 taalan kysymys.
Siis layoutkommenteissa pyydän hieman perusteluja hartaasti kaikilta niiltä, jotka haluavat siihen ottaa kantaa tässä threadissa. Muuten niistä jää aika vähän käteen.
Kiitos jo etukäteen rakentavasta palautteesta,
-Mika
Kuten jo aikaisemmin totesin, kannattaa jättää se leiskan suunnittelu ihmisille, jotka ovat perehtyneet käytettävyyteen (siis tuohon ensisijaisesti), graafiseen suunnitteluun ja web-taittoon. Itse en osaa sen enempää perusteluita tai parannusehdotuksia antaa, koska en ole itse web-alan ammattilainen, vaikka jonkin verran maallikkonäkökulmasta osaan kritiikkiä antaakin. Ensinnäkin, etusivun tulisi olla huomattavasti selkeämpi ja "kevyempi", vaaleita värejä ja isoa, ystävällistä tekstiä. Nyt etusivu vaikuttaa kalenterin, foorumin, tietokannan ja amatöörisivun räikeältä ristisiitokselta. Liikaa nappeja, liikaa tekstiä, liikaa erilaisia visuaalisia elementtejä ja sotkuisen sekavasti hajautettu navigointi. Pelkästään ostettavien tuotteiden löytäminen tuolta sekamelskasta vaatii niin paljon kärsivällisyyttä ja kiinnostusta, että oletan sen olevan monille suurempi vaiva kuin mitä he haluavat palveluun käyttää.
Palvelun tulisi olla mahdollisimman helposti lähestyttävä, selkeä ja ohjeita antava. Kannattaa mielummin vähentää ominaisuuksia helppokäyttöisyyden kustannuksella, kuin tunkea kaikkea mahdollista suoraan etusivulle.
Sen lisäksi kannattaa rakentaa valmiiksi jo jonkinlainen tuotetarjonta, ennenkuin tarjoaa palvelua eteenpäin muille. Nyt kynnys lisätä omaa tavaraa myytäväksi on suuri ensinnäkin siksi, ettei palvelun toimintamallia selitetä kovinkaan selkeästi ja yksinkertaisesti missään. Varsinkin tollasten buzzwordien kuin "pyramid matrix system"-käyttö lisää vain hämmennystä ja epätoivoa.
Kannattaisi laittaa etusivulle ihan alkuun iso "Mikä on soundchilds?"-nappi, jossa selitetään selkeästi vaikka askeleina miten homma toimii. Mitä lyhyempi ja ytimekkäämpi teksti, sitä parempi. Tarkemman selostuksen voi sitten piilottaa toisen linkin taakse niitä varten, jotka ovat lyhyen selonteon luettuaan vielä kiinnostuneita ottamaan osaa palveluun. Sen lisäksi kannattaisi laittaa heti etusivulle näkyvään paikkaan mm. maksumetodit, ja selkeä hierarkinen sivuvalikko. Nyt navigointi on hajautettu tummalle tekstille tummalle pohjalle toiseen nurkkaan, sekä kasaan summittaisia nappeja. Myöskin myynnissä olevien tuotteiden listä näyttää hankalalta ja luoksepääsemättömältä.
Tässä mielessä just kannattaa ulkoistaa se leiskasuunnittelu, koska toi on sulle varmasti täysin päivänselvä systeemi ja osaat sivujasi lukea helposti, mutta ulkopuolelta tulevalla ihmisellä on yleensä täysin nollatieto siitä mitä tuolta löytyy ja mitä tuon palvelun kanssa pitäisi tehdä. Tällä hetkellä raskas, tumma ja sekava leiska vain hankalaoittaa palvelun käyttöönottoa - minkä olet varmaan jo huomannut. Myytäviä tuotteita ei ole ilmaantunut, ja jopa täällä missä aiheesta on keskusteltu, suurimmalle osalle liikeideasi on epäselvä. Puhut matriiseista ja fanimyynnistä, mutta missään et yksityiskohtaisesti selitä, mitä
käytännön askeleita ihmisten pitää ottaa saadakseen tuotteensa myyntiin.
Myöskin tuottojen jakaminen ja jäsenmaksujärjestelmä kuullostaa sekavalta. Panosta selkeisiin käyttöohjeisiin, selkeään tuotekuvaukseen ja asiakasta idioottina kohtelevaan ohjeistukseen. Sen lisäksi aseta sivun navigointi yhteen kiinteään paikkaan niin, että ihminen näkee nopeasti missä kohtaa sivusta hän sillä hetkellä on. Vasemmalle asetettu navigaatiopalkki on hyvä ja toimiva standardiksi tullut järjestelmä - käytä vaikka sellaista. Sen lisäksi kiinnitä erityistä huomiota värisuunnitteluun. Mitä vaaleampi, kevyempi ja ilmavampi saitti on, sitä helpompi sitä on käyttää, ja se antaa itsestään ammattimaisemman kuvan.
Myös muodikkaan slangi-englannin käyttäminen ympäri sivustoa antaa siitä amatöörimäisen kuvan. "Da Thread of the week poll"-tyyliset jutut antavat ymmärtää, että sivusto on harrastelijatouhua. Sellaiseen harvempi haluaa rahojansa sijoittaa. Ja mikä ihme toi rap battles-juttu on? Siisti noi ympäri sivustoa esiintyvät BBS-aikaiset :.: ja ::-koristeet pois, nekin ovat ikivanha ja mauton tyylikeino.
Itse tuotelistauksetkin ovat silmiä polttavan sekavia ja raskaita;
http://www.soundchilds.net/backstage/newsearch.php?mode=retrieve&header_template=item_cat_head_az.tpl&row_template=item_cat_row.tpl&footer_template=common_footer.tpl&error_template=search_error.tpl&search_area=i.item_category&pagebreak=20&search_string=759750
Tuollaisen löytämiseksikin piti klikkailla neljän-viiden sivun lävitse, ja heti kun haluaa enemmän tietoa, kysellään "referral ID":tä. Minulla ei ole sellaista - kaupanteko loppui siis tähän. Vaikka olisin ollut halukaskin ostamaan jonkin palvelun, tässä kohtaa luovuttaisin.
"If you don´t even remeber who referred you, you still need an id - no way around without one. While at least some members have their valid refferrer id placed in their forum signatures or in their profile data fields (found at the end of each posting), probably one of the easiest ways is to go to the forums and find someone with such a sig. A very good spot to start looking for a good referrer is .:Trader Ratings:. It´s the place where most reliable members regarding commercial activity at the site are listed."
Entä jos olen eksynyt sivustolle jostain aivan muualta? Miksei palvelu tarjoa universaalia null-referreriä, jossa esim. sivuston ylläpitäjä voisi kerätä eksyneet ja hukkuneet referrer-pisteet itselleen?
No, en tässä nyt jaksa enempää analysoida sivustoa, koska en ole alan ammattilainen. Mutta näin maallikkona ja tottuneena webinkäyttäjänä voin antaa tämän kritiikin, ja toivottavasti otat siitä jotain hyvää ja liität sen sivustoosi. Nyt kun palveluna ton idea on suunnilleen auennut, en pidä ideaa varsinaisesti huonona, saattaisi jopa toimiakkin. Ikävä kyllä liikeidean ympärille rakennettu palvelu on selkeästi tehty ilman käsitystä siitä, miten lyhytpinnaisia ja keskittymiskyvyttömiä ihmiset ovat. Hyvin harvalla on mielenkiintoa paneutua sivustoosi tarpeeksi, jotta he oppisivat sitä helposti käyttämään. Pistämällä leiskan ja käyttöliittymän ammattilaisvoimin (enkä tarkota naapurin eskoa jolla on FrontPage) uusiksi, saattaisit saada palvelusi huomattavasti paremmin käyntiin.
Toivottavasti tästä oli apua. Tarkoitus ei ole vittuilla tai kiusata, päinvastoin. Yritän parhaani mukaan antaa neuvoja, tee niillä mitä teet.