Neuvoja aloitteleville DJ:lle

853 posts, 43 pages, 434,769 views

Caro²

Posts: 5,301

#561 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

astaroth, 25.3.2009 22:47:
Joo en miekään esm turntablismille lämpene :)
---
lähes kaikista maailman dj:stä niitä, joista todellakin voisi käyttää sanaa "artisti"? :'(((


Se oli sarkasmia :)

Mut en mie kotona turntablistien settejä kuitenkaan kuuntele, hyvinkin arvostettavaa osaamista kyllä :)
Avatar
#562 • • Edited astaroth Guest

Junkieman, 25.3.2009 22:59:
Tämä. Jos nyt oletetaan, että ei olla huoraamassa jossain yökerhossa vaan soitellaan omannäköistä settiä. Minusta se tasapainottelu on juuri hyvän DJ:n merkki, että osaa soittaa siitä omasta pakistaan niitä omia&yleisön lemppareita, mutta ei kuitenkaan pelkästään omia tai pelkästään yleisön lemppareita.


mä oon ottanu kyllä tylysti sen lähtökohdan, että kun soitan jonkun biisin, niin minun on pidettävä siitä ennen yleisöä. aloitin harrastukseni puhtaasti oma ilo mielessä tietäen, etten välttämättä saattaisi ikinä tulla tarjoamaan harrastukseni tuomaa fiilistä muille.
en kuitenkaan pidä itseäni selektion puolesta niin ulapalla olevana muista ihmisistä, etteikö sieltä löytyisi juttuja, josta moni muukin voisi tykätä. jotkut (tai monet) soittamistani biiseistä voivat olla aivan yhtä hyvin ison yleisönkin suosimia kappaleita. uskon, että ymmärrät, mitä haen :]

Monet DJ:t taas ei ole kauhean dynaamisia eikä ne osaa tehdä mitään, jos yleisö on ns. väärä. Oman levypakin vahvuus on, että siellä on KLF:ää ja Slayeria :) En tosin ole koskaan vetänyt molempia samalla keikalla.


tämäkin riippuu suht paljon klubiympäristöstä. monet klubi-dj:t erikoistuvat 1-2 asiaan, joka on se juttu joka määrittelee heidät dj:nä. osaavan promoottorinkin voi olettaa myös pysyvän aika hyvin kartalla siitä, mitä tyyppiä sinne tapahtumiinsa buukkaa. perusduunarin liksalla kaikki rahat saa helposti menemään itsensä hiomiseen jo pelkästään yhden genren saralla, niin ei dj:kään voi taikoa uusia levyjä sellaisessa tapahtumassa, johon häntä ei edes väkisin saa osaksi istutettua

kyllä mullakin musiikkimaku venyy vaikka ties mihin suuntaan, mutta en välttämättä halua tai edes pysty sekoittamaan niitä kaikkia aineksia siihen, minkä olen tajunnut olevan just se juttu mulle. siinä missä yhdellä voi olla mahdollisuus soittaa laajemman skaalan musiikkia, toisella voi olla muita korvaavia vahvuuksia

1) se mikä ei yhtenä iltana toimi, voi olla menestys toisena tai...
2) joko yksinkertaisesti vaan on niin "paska" musiikkimaku, ettei pysty / osaa tarjota sitä yleisölle mielenkiintoisella tavalla

kuitenkin tärkeintä on olla selkä suorana oma itsensä siellä pöydän takana :]
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#563 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

astaroth, 26.3.2009 00:10:

mä oon ottanu kyllä tylysti sen lähtökohdan, että kun soitan jonkun biisin, niin minun on pidettävä siitä ennen yleisöä. aloitin harrastukseni puhtaasti oma ilo mielessä tietäen, etten välttämättä saattaisi ikinä tulla tarjoamaan harrastukseni tuomaa fiilistä muille.
en kuitenkaan pidä itseäni selektion puolesta niin ulapalla olevana muista ihmisistä, etteikö sieltä löytyisi juttuja, josta moni muukin voisi tykätä.

1) se mikä ei yhtenä iltana toimi, voi olla menestys toisena...
kuitenkin tärkeintä on olla selkä suorana oma itsensä siellä pöydän takana :]



Itsellä on ihan samanlainen lähtökohta, että soitan vain ja ainoastaan sellaisia biisejä mistä itse pidän. Tietysti keikalle mennessäni toivon, että mahdollisimman moni pitäisi siitä musiikista mitä soitan ja viihtyisi hyvin alusta loppuun, mutta joskus sitä vaan on paikassa väärään aikaan. Joko minä itse tai sitten ne joille soittamani musiikki ei uppoa.

Itse myöskin pidän paljon sellaisista yllättävistä yhdistelmistä, joita ei ihan heti odottaisi miksattavan yhteen. Esimerkkinä viime kesänä hietsussa kuultu yhdistelmä Daruden Sandstorm miksattuna Prodigyn Smack My Bitch Up -kappaleeseen. En ole koskaan tykännyt Darudesta, mutta Prodigy on aina toiminut. Tämä oli aika yllättävä yhdistelmä, joka vieläpä toimi tosi hyvin miksattuna ja yllättäen Darudekin kuullosti paljon paremmalta kuin jossain muussa yhteydessä soitettuna (don't like it at all)... Niin siis jos tällä dj:llä ei olisi ollut tekniikka hallussa, olisi se todennäköisesti ollut aivan kamala yhdistelmä.

Eli jos dj:llä on tekniikka hallussa, voi lähtökohtaisesti huonokin selektio toimia yllättävän hyvin. Siis ainakin mulle. Mutta todennäköisesti sille perus sedulakävijälle on aivan toissijainen seikka miten ne biisit sotketaan yhteen. Kunhan pääsee laulamaan "I'm a barbie girl..." ja jumppamaan YMCA:t niin ilta on suksee. :/

Yllättävä yhdistelmä: Cypress Hill - Röyksopp - Franz Ferdinand. On tekniikkakin hallussa *joo*
http://www.youtube.com/watch?v=vWqOc8izID8&feature=related

Tässä linkki aloitteleville levyjukille, jonka sattumalta löysin tänään:
http://www.djtutorial.com/
Avatar
#564 • • Edited astaroth Guest

De Souza, 26.3.2009 16:17:
Tässä linkki aloitteleville levyjukille, jonka sattumalta löysin tänään:
http://www.djtutorial.com/


dj-tutor on toinen hyvin suositeltava: http://www.djtutor.com/index.php

tulee monesti ihan omaksi iloksi katseltua ton saitin matskua. ellaskins-jonathan on kyllä periaatteiden ja filosofian puolesta hatunnoston arvoinen mies. tutoriaalit eivät ole lähtökohdiltaan spesialisti-tasoa, mutta opettavat erittäin selkeästi tavoitteet ja miten niihin pääsee. suosittelen katsomaan, jos perusasioista haluaa päästä jyvälle

todellinen bonari onkin sitten dj angelon omien tutoriaalien signaaminen tonne sivustolle. toi kundi on turntablismin saralla kovan luokan kundi ja sitä itsekin oikein hämmästeli, että miten paljon voi saada yksinkertaisestakin raaputusliikkeestä irti. selittää asiat myös tavalla "kädestä pitäen", joten ei tarvitse pelätä joutuvansa katomaan filkkoja, joissa joku sälli vaan bostailee taidoillaan ja sanoo että tee perässä
Avatar
#565 • • jesus Guest

Indigo, 25.3.2009 22:31:
---
Caro², 25.3.2009 18:56:

Miten laittaisit aloittelevan dj:n opettelemaan sisältöä?

---


Hyvä kysymys! Ja vaikea sellainen. Samalla tavoin kuin kokeneen DJ:n :)



_what_he _said.

Siinäpä oli aika pitkälti kiteytetty miks sun miksejä on niin ilo kuunnella kerta toisen perään jopa.
dolphin dos

Posts: 174

#566 • • dolphin dos
Juu tekniikka ompi tärkeä. Kuitenkin alottelevan DJ:n tulee muistaa, että turntablism ja mash-up ovat sitä erittäin teknistä osa-aluetta. Eli suosittelen aloittamaan oikeasta päästä :)
Lo-Fi

Posts: 7

#567 • • Lo-Fi
Koko ketjua läpi kahlaamatta, haluan kuitenkin todeta sen, että mielestäni parasta dj:n työssä on se, kun voi todella kommunikoida yleisön kanssa ja soittaa laajalla skaalalla tilanteeseen reagoiden. Vaikka seuraava vaihto ei olisikaan teknisesti parasta a-ryhmää, mutta biisi räjäyttää tanssilattian ja porukka todella innostuu lienee yleisön ja sun kannalta parempi soittaa se, kun soittaa vaan omia suosikkeja tai etukäteen valmiiksi mietittyä settiä siinä järjestyksessä jota sä makkarissas veivaat. Totuus on kuitenkin se, että taide/viihde on kommunikointia, ja jos sä veivaat aina samaa settiä minkä olet kotona hionut viimeisen päälle eikä se jostain syystä uppoa, missä on vika. Ne ei ymmärrä mua tai mun musaa. Just joo! Kellään ei ole hauskaa paitsi sulla. Jos sä et pysty tai halua kommunikoida yleisön kanssa sä olet turha ja voit pysyä edelleen makkarissa. Jos sä teet sopivassa suhteessa kompromisseja (omistamasi levystön ja edustamasi linjan suhteen) ja saat ihmiset innostumaan, sä saat siitä itse lisää virtaa joka heijastuu suoraan lattialle ja lähtökohdat hyville bileille ovat käsillä. Tuskinpa Tiestot, Coxit, Millsit ym. tyypit soittais sitä akustista ukulele/joikhu biisiä kesken bileiden vaikka se olis niistä maailman hienoin ja kaunein kappale kautta aikain. Menenpä tästä vaikka paukuttelemaan kattilan kansia...Joo!
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#568 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Lo-Fi, 2.4.2009 09:54:
soittaa vaan omia suosikkeja tai etukäteen valmiiksi mietittyä settiä siinä järjestyksessä jota sä makkarissas veivaat. Totuus on kuitenkin se, että taide/viihde on kommunikointia, ja jos sä veivaat aina samaa settiä minkä olet kotona hionut viimeisen päälle eikä se jostain syystä uppoa, missä on vika. Ne ei ymmärrä mua tai mun musaa. Just joo! Kellään ei ole hauskaa paitsi sulla.



Tämä on tosiaan pahin virhe mitä dj voi tehdä; Soittaa jääräpäisesti ennalta suunnittelemaa settiä. Tänä päivänä, kun varsin moni dj on siirtynyt digiaikaan, onkin helpompi kantaa mukana laajempaa ja monipuolisempaa repertuaaria, josta valita aina tilanteen mukaan.

Tietysti promoottorit ja ravintoloiden musiikkivastaavat pyrkivät valitsemaan dj:t/esiintyjät ravintolan/klubi-illan musiikkilinjauksen mukaan, mutta ei sekään ole takuu siitä, että kaikki sen musiikkityylin biisit uppoaisivat yleisöön kuin kuuma veitsi voihin.

Sitten on vielä tälläisiä lounge tyylisiä mestoja, missä saatetaan joka ilta soittaa eri tyylistä musiikkia hip hopista, soulista aina houseen taikka teknoon ja kaikkea siltä väliltä. Jos dj tulee veivaamaan illaksi 4,5h settiä ja on raahannut vinyylilaukussa sen 60 levyä vaikkapa housea laidasta laitaan, kun klubikalenterissa on sille illalle suunniteltu housea, ja sitten paikalle onkin saapunut väkeä, joka kuuntelisi mielummin hip hoppia (tai päinvastoin), on tilanne dj:n kannalta aika kiusallinen eikä sille yksinkertaisesti voi mitään. Tosin kuten edellä mainitsin, digiaikaan siirtymisen jälkeen ei tälläistä ongelmaa tarvitse enää tulla, vaikka dj:lta se tietysti vaatii laajaa musiikkimakua.

Edelleen siis painottaisin sitä, että kyllä dj:nkin pitää nauttia soittamastaan musiikista sillä sekin välittyy yleisöön. Varmasti syö myös yleisöstä fiilistä, jos dj veivaa levyjä flegmaattisena kyrpä otsassa, kun ei itse diggaa soittamastaan musiikista.
Aki Antila

Posts: 220

#569 • • Aki Antila
Biisien tahdeista. Täytyykö biisit laittaa juuri oikeassa kohdassa soimaan, vai kelpaako ihan mikä tahansa paikka, esim jossain tyyliin neljän tahdin jälkeen siitä ensimmäisestä tahdista, kun uusi osa on alkanut. Tajusitteko?
Syntse

Posts: 1,652

#570 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ

Replying to Neuvoja aloitteleville DJ:lle:

Aki Antila, 4.7.2009 10:34:
Biisien tahdeista. Täytyykö biisit laittaa juuri oikeassa kohdassa soimaan, vai kelpaako ihan mikä tahansa paikka, esim jossain tyyliin neljän tahdin jälkeen siitä ensimmäisestä tahdista, kun uusi osa on alkanut. Tajusitteko?



Mikä tahansa paikka kelpaa kuhan se on tahtien mukaan.
Avatar
#571 • • Edited astaroth Guest

Replying to Neuvoja aloitteleville DJ:lle:

Aki Antila, 4.7.2009 10:34:
Biisien tahdeista. Täytyykö biisit laittaa juuri oikeassa kohdassa soimaan, vai kelpaako ihan mikä tahansa paikka, esim jossain tyyliin neljän tahdin jälkeen siitä ensimmäisestä tahdista, kun uusi osa on alkanut. Tajusitteko?


kyllä ja ei

hyvin, hyvin suuri osa kappaleista noudattaa 32 ja 64 tahdin patterneja, joiden aikana kappaleiden rakenteissa ja äänimaailmassa tapahtuu biisin merkittävin musiikillinen progressio.

kannattaa kuunnella niitä biisejä ja katsoa että miten monen patternin jälkeen esim. suvannot alkavat, jos biisi laskee sisääntuonista sellaiseen. kyllä myös löytyy musiikkia, joissa instrumentit varioivat yllättävän lyhyilläkin tahtiväleillä ja suvantoja ei ole välttämättä ollenkaan (esim. monotekno), jolloin on mahdollista tuoda biisejä sisään ja soittaa niitä päällekkäin ilman että korva hämääntyy pätkääkään

mutta jos jätkä soittaa esim. kiksua, niin sanon sulle nyrkkisääntönä että aina patternin alusta ja ensimmäisestä tahdista, jos et halua melodioiden menevän pahasti ristiin. vaihdoissa biisit on tarkoitus kuitenkin saada kehittymään rinta rinnan, eikä ole kivan kuuloista jos melodiaosuudet, symbaalit, bassolinjat ja suvannot alkavat aivan miten sattuu. vaihtohan itsessään voi lähteä vaikka sen 32 / 64 tahtia myöhässä, mutta se syy sitten miksi pyritään saamaan biisit soimaan juuri siitä oikeasta kohdasta on se, että saadaan vaihto kuulostamaan äänimaailmallisesti mahdollisimman tiiviiltä ja dynaamiselta. ei ole kivaa kun myöhään lähteneessä vaihdossa biisissä ei kliimaksihetkellä hakkaa muuta kuin kaksi bassorumpua päällekkäin
Junkieman

Posts: 123

#572 • • Junkieman
Ei liity aloittelijoihin, mutta kun varmaan kysymykseni vastauksesta voi olla aloittelijoillekin hyötyä, niin pistänpä tänne. Elikkä, ongelmani koskee Pioneeriin CDJ1000 MK1 ja MK2 soittimia ja niiden looppitoimintoja. Tarkoituksena olisi siis aktivoida muistissa oleva looppi kesken biisin soimisen, että se biisi jäisi siihen kohtaan sitten looppailemaan sen tullessa. Ongelma on, että kun painaa sitä call-nappia, niin se menee loopin kohtaan automaattisesti eikä odota kunnes kohta tulee. Olen keksinyt sellaisen konstin, että callaa loopin ja sitten kelaa biisin taaksepäin haluamaansa kohtaan ja vapauttaa biisin soimaan sitten kun haluaa, mutta tuo on vähän kömpelö konsti. En löytänyt vastausta manuaalistakaan. Ilmeisesti MK3 soittimissa saattaisi olla noiden hot cue -paikkoihin tallennettavien looppien ansiosta tuo mahdollista, mutta onnistuuko tuo jotenkin fiksusti noilla kahdella ekalla versiolla?
Caro²

Posts: 5,301

#573 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to Neuvoja aloitteleville DJ:lle:

Syntse, 4.7.2009 10:44:
---
Aki Antila, 4.7.2009 10:34:
Täytyykö biisit laittaa juuri oikeassa kohdassa soimaan, vai kelpaako ihan mikä tahansa paikka, esim jossain tyyliin neljän tahdin jälkeen siitä ensimmäisestä tahdista, kun uusi osa on alkanut.
---
Mikä tahansa paikka kelpaa kuhan se on tahtien mukaan.


Harvemmin voi sano niin suoraan, että tää ei kyllä pidä millään muotoa paikkansa, ei ainakaan niin että sen voisi noin ykskantaan yleistää.

Konemusiikki on yksi matemaattisimmista musagenreistä joka toistaa hyvin usein samaa kaavaa, jopa niin usein, että siitä voi vetää ihan yleistyksiä biisien rakenteiden suhteen. Näin aloitteleville voisi sanoa, että keskittykää ymmärtämään nämä biisien rakenteet ja miksailkaa kappaleet yhteen näitä rakenteita hyödyntäen. Sitten kun se on hanskassa, niin ruvetkaa miettimään miten sitä kaavaa voidaan rikkoa soittoa eläivöittääksenne :)

Perinteisesti konemusiikki kulkee 32 iskun jaolla (= 8 tahtia, jokaisessa 4 iskua). 8 tahdin välein tapahtuu yleensä jotain. Jos biisit laittaa aina tällaisen 32iskun ensimmäisestä lyönnistä sisään, molempien biisien rakennemuutokset tapahtuu samaan aikaan eikä tapahdu mitään yllättäviä kappaleiden sekottumisia (melodiat menis päällekkäin, basslinet sotkeentuu keskenään, toisen biisin vokaalit tulee kummallisesti sisään toisen päälle tms).

Ainakin House-puolelta löytyy myös killeribiisejä, joissa on jotain 10 iskun väliosia ja jossakin kohtaa kappaleessa mennäänkin sitten 6iskun fillien kanssa ja sitten palataan takaisin normaalirakenteeseen kunnes siirrytään 24 iskun jakoon. Melkosen ilkeitä biisejä laskettavaksi, sanoisin.

Paljon löytyy kuitenkin biisejä, joissa on erimittaisia fillejä tai tahtimuutoksia kesken kappaleen. Yleensä nämä yllärit on keskellä kappaletta, mutta joskus niitä sattuu myös alku- tai loppumiksauspätkien sekaan. Ne voi olla esm ylimääräisiä 4 tai 8 iskun nostoja, tai pikkusuvantoja. Niitä ei kuitenkaan kannata sekottaa sellaisiin nostoihin/suvantoihin jotka kuuluu 32 iskun jaon sisään. Jos tämmöisiä "fillejä" on biisin seassa, niin sen voi ottaa huomioon joko niin, että alottaa sisäänmiksauksen vasta neljännen iskun kohdalla, jolloin rakenne tasottuu seuraavan 4:n iskun fillin jälkeen kohdalleen.

Jonkin verran löytyy myös biisejä, jotka elää 24iskun välein Niiden kanssa pitää oikeastaan pelata vaan siinä, että breakpointit istuu keskenään yhteen.

Jos haluaa tehdä rullaavan vaihdon, niin etsii molemmista biiseistä ns "breakpoint" kohdan. Eli sisäänmiksattavassa kyseinen breikpointti on se, missä biisi alkaa soimaan - ja ulosmiksattavassa biisissä breakpoint on se missä biisin soiminen loppuu. Nämä kaksi breakpointtia kun saat tapahtumaan vaihdossa samaan aikaan, niin siinä on melkosen hyvin toimiva perusvaihto.

EDIT: Jahas, astaroth kirjottelikin samaa asiaa. no kertaus on opintojen isi :)

EDIT2:

Junkieman, 3.8.2009 17:01:
Ongelma on, että kun painaa sitä call-nappia, niin se menee loopin kohtaan automaattisesti eikä odota kunnes kohta tulee.


Eikös se toimi niin, että painat rytmissä sitä nappia niin se hyppää suoraan siihen kohtaan ja jatkaa samassa biitissä :)
evvk

Posts: 1,918

#574 • • Edited evvk
En tiedä onko tätä mainittu, mutta jos ei haltsaa PR-hommia eli potentiaalisten ihmisten perseen nuolentaa, joiden kautta saa keikkaa ei hommasta paljon mitään tule ja keikat jää vähemmälle. Sama se miten osaa soittaa koska yhtähyviä kavereita on markkinoilla vaikka kuikapaljon.

Itse en ole Techno DJ:n hommista niin kinnostunut, koska se on huono bisness niin kauan kun ei ole joku Proteus tai Eliot Ness, jolla on niin paljon keikkaa, että tulot on oikean työpaikan veroisia. Eikä baari DJ:lläkään nyt mitään loistavaa tulevaisuutta rahantekopoliitiikassa ole. Ja DJ:n hommassa on aika kovat kulut kun koko ajan pitää ostaa uusia levyjä ja mahdollisesti päivitellä kalliita laitteitaan. Ehkä sitten jos olisi ohjelmatoimiston pomo, jossa on useita DJ:tä jotka ovat useasti viikossa aina keikalla.
Avatar
#575 • • astaroth Guest

Replying to Neuvoja aloitteleville DJ:lle:

mark hamilton, 3.8.2009 17:41:
En tiedä onko tätä mainittu, mutta jos ei haltsaa PR-hommia eli potentiaalisten ihmisten perseen nuolentaa, joiden kautta saa keikkaa ei hommasta paljon mitään tule ja keikat jää vähemmälle. Sama se miten osaa soittaa koska yhtähyviä kavereita on markkinoilla vaikka kuikapaljon.


mä sanoisin, että promoottorit kyllä tunnistaa ne perseennuolijat ja heillä ei ole sen paremmat mahdollisuudet kuin no name-makkarijukillakaan. fiksuinta imo on käydä niissä bileissä ja ihan rehellisesti tutustua ihmisiin ja eikä oleta, että kaikki tulee heti syliin. hyvä sana leviää ihmisten kesken siinä missä paskakin

Itse en ole Techno DJ:n hommista niin kinnostunut, koska se on huono bisness niin kauan kun ei ole joku Proteus tai Eliot Ness, jolla on niin paljon keikkaa, että tulot on oikean työpaikan veroisia. Eikä baari DJ:lläkään nyt mitään loistavaa tulevaisuutta rahantekopoliitiikassa ole. Ja DJ:n hommassa on aika kovat kulut kun koko ajan pitää ostaa uusia levyjä ja mahdollisesti päivitellä kalliita laitteitaan. Ehkä sitten jos olisi ohjelmatoimiston pomo, jossa on useita DJ:tä jotka ovat useasti viikossa aina keikalla.


niin no, moni meistä alkoi tekemään tätä ihan sen takia, koska haluamme pitää hauskaa
evvk

Posts: 1,918

#576 • • Edited evvk

Replying to Neuvoja aloitteleville DJ:lle:

astaroth, 3.8.2009 17:53:
---
mark hamilton, 3.8.2009 17:41:
En tiedä onko tätä mainittu, mutta jos ei haltsaa PR-hommia eli potentiaalisten ihmisten perseen nuolentaa, joiden kautta saa keikkaa ei hommasta paljon mitään tule ja keikat jää vähemmälle. Sama se miten osaa soittaa koska yhtähyviä kavereita on markkinoilla vaikka kuikapaljon.

---

mä sanoisin, että promoottorit kyllä tunnistaa ne perseennuolijat ja heillä ei ole sen paremmat mahdollisuudet kuin no name-makkarijukillakaan. fiksuinta imo on käydä niissä bileissä ja ihan rehellisesti tutustua ihmisiin ja eikä oleta, että kaikki tulee heti syliin. hyvä sana leviää ihmisten kesken siinä missä paskakin


---
Itse en ole Techno DJ:n hommista niin kinnostunut, koska se on huono bisness niin kauan kun ei ole joku Proteus tai Eliot Ness, jolla on niin paljon keikkaa, että tulot on oikean työpaikan veroisia. Eikä baari DJ:lläkään nyt mitään loistavaa tulevaisuutta rahantekopoliitiikassa ole. Ja DJ:n hommassa on aika kovat kulut kun koko ajan pitää ostaa uusia levyjä ja mahdollisesti päivitellä kalliita laitteitaan. Ehkä sitten jos olisi ohjelmatoimiston pomo, jossa on useita DJ:tä jotka ovat useasti viikossa aina keikalla.

---

niin no, moni meistä alkoi tekemään tätä ihan sen takia, koska haluamme pitää hauskaa



Mä olen vähän erimieltä tosta PR-hommasta, silloin kun ollaan se no-name. Kyllä se silloin nähtiin kun mä aloittelin. Pääsin ite keikoille mutta harvoin ja muut aloittelijat pääsivät nopeammin ja useammin vaikka ne ei olleet parempia soittaan vaikkakin mä soitin silloin räminätechnoa jolle ei ollut kysyntää niin paljon kun kilpailijoiden musiikille mutta uskon että se miksi kilpailijat pääsivät keikoille useammin ja varmemmin johtui siitä että niillä oli valmiiksi suhteita ja osasivat luoda suhteet oikeisiin tyyppeihin. Se on sitten eri asia kun on nimeä. Kuka nyt on kuullut jostain Mark Hamiltonista ja kuka ja kuinka moni sitä haluasi lähteä vartavasten katsomaan että se on vähän niinkö pakko buugta.. soittamisessa ei ole kyse siitä että se on kivaa ja kiva harrastus.. ei tunteilla ole väliä kuten bisneksessä vaan se mitä hyötyä siitä on sosiaalisesti ja rahallisesti ja jos ei ole hyötyä jostain tyypistä niin ei sen idealistiset asenteet ja muut paljon kiinnosta. Ja ihan tiedolla ne ekat kaikat saadaan niin että joku menestyminen puhuu henkilön puolesta tyypin keikalle.

Ja mä aloin DJ:ksi sosiaalisien hyötyjen takia ja oli siinä mielessä sekin että naisia voi kiinostaa enemmän kun soittelee.. ei niinkään se raha. Mut se oli silloin. Mut on siitä hyötyä et nykyään saa hengailla paremmissa piireissä ja heittää läppää nimekkkäidenkin kanssa vaikka en menestynytkään.
Avatar
#577 • • Edited astaroth Guest

Replying to Neuvoja aloitteleville DJ:lle:

mark hamilton, 3.8.2009 18:08:
Mä olen vähän erimieltä tosta PR-hommasta, silloin kun ollaan se no-name. Kyllä se silloin nähtiin kun mä aloittelin. Pääsin ite keikoille mutta harvoin ja muut aloittelijat pääsivät nopeammin ja useammin vaikka ne ei olleet parempia soittaan vaikkakin mä soitin silloin räminätechnoa jolle ei ollut kysyntää niin paljon kun kilpailijoiden musiikille mutta uskon että se miksi kilpailijat pääsivät keikoille useammin ja varmemmin johtui siitä että niillä oli valmiiksi suhteita ja osasivat luoda suhteet oikeisiin tyyppeihin.


se, että tuntee ihmisiä, osaa muodostaa kontakteja ja omaa suhteita, ei ole automaattisesti perseennuolentaa. se taas, mitä musiikkia on valinnut lautaselleen, on täysin oma valinta vaikkakin aina olisi suotavinta, että jengi soittaisi sitä mitä eniten tykkäävät soitella

Se on sitten eri asia kun on nimeä. Kuka nyt on kuullut jostain Mark Hamiltonista ja kuka ja kuinka moni sitä haluasi lähteä vartavasten katsomaan että se on vähän niinkö pakko buugta..


jos joku ei tiedä klubbarissa mark hamiltonia niin sitten on elänyt kiven alla :]

soittamisessa ei ole kyse siitä että se on kivaa ja kiva harrastus..


...

...

...wat?!

ei tunteilla ole väliä kuten bisneksessä vaan se mitä hyötyä siitä on sosiaalisesti ja rahallisesti ja jos ei ole hyötyä jostain tyypistä niin ei sen idealistiset asenteet ja muut paljon kiinnosta.


sen maailman saat kyllä pitää itselläsi. lupaan, että musiikki ja bileet on lyhyelläkin tähtäimellä harvinaisen perseestä tolla periaatteella

Ja mä aloin DJ:ksi sosiaalisien hyötyjen takia ja oli siinä mielessä sekin että naisia voi kiinostaa enemmän kun soittelee.. ei niinkään se raha. Mut se oli silloin.


harvempi kaveri saa nauttia deejiinä sitä rokkistaran elämää, että bändärit on jonossa imemässä munaa keikan jälkeen. kyllä se on perusjampalla niin, että jos ei käy flaksi muutenkaan, niin ei se levareilla ainakaan parane :D

edit: luepa tota sun tekstiä ajatuksella vielä kerran läpi ja mieti, löytyiskö siitä joitain syitä, jonka johdosta muut sai keikkaa ennen sua ;)
Veivi

Posts: 971

#578 • • Edited Veivi Pablo

Replying to Neuvoja aloitteleville DJ:lle:

Caro², 3.8.2009 17:39:
Junkieman, 3.8.2009 17:01:
Ongelma on, että kun painaa sitä call-nappia, niin se menee loopin kohtaan automaattisesti eikä odota kunnes kohta tulee.

---

Eikös se toimi niin, että painat rytmissä sitä nappia niin se hyppää suoraan siihen kohtaan ja jatkaa samassa biitissä :)



Mä ymmärsin niin, että ongelmana on se, että hän haluaisi loopin olevan ikäänkuin muistissa valmiina ja kun biisi saavuttaa sen kohdan mihin looppi on merkattu, se looppi alkaisi itsestään. Ongelmana on tällä hetkellä siis se ettei looppi alakkaan itsestään, vaan kun "call" nappia painaa, looppi käynnistyy vasta tai jo tällä hetkellä kun nappia painetaan. Vähän kuin loop outia voi painaa millon vaan ilman että soitin alkaa jotain perseilemään just sillä napin painohetkellä, looppi sitten ei vaan enään toistu kun merkit on ohitettu. Olen todennut monen soittimen kohdalla saman, ettei tätä voi tehdä "järkevästi".

Edit : Elikkäs napin painaminen täytyy tapahtua muutoin tasan sillä framella mihin merkit on pantu, muutoin laukkaa.
evvk

Posts: 1,918

#579 • • Edited evvk

Replying to Neuvoja aloitteleville DJ:lle:

astaroth, 3.8.2009 18:28:
---
mark hamilton, 3.8.2009 18:08:
Mä olen vähän erimieltä tosta PR-hommasta, silloin kun ollaan se no-name. Kyllä se silloin nähtiin kun mä aloittelin. Pääsin ite keikoille mutta harvoin ja muut aloittelijat pääsivät nopeammin ja useammin vaikka ne ei olleet parempia soittaan vaikkakin mä soitin silloin räminätechnoa jolle ei ollut kysyntää niin paljon kun kilpailijoiden musiikille mutta uskon että se miksi kilpailijat pääsivät keikoille useammin ja varmemmin johtui siitä että niillä oli valmiiksi suhteita ja osasivat luoda suhteet oikeisiin tyyppeihin.

---

se, että tuntee ihmisiä, osaa muodostaa kontakteja ja omaa suhteita, ei ole automaattisesti perseennuolentaa. se taas, mitä musiikkia on valinnut lautaselleen, on täysin oma valinta vaikkakin aina olisi suotavinta, että jengi soittaisi sitä mitä eniten tykkäävät soitella


---
Se on sitten eri asia kun on nimeä. Kuka nyt on kuullut jostain Mark Hamiltonista ja kuka ja kuinka moni sitä haluasi lähteä vartavasten katsomaan että se on vähän niinkö pakko buugta..

---

jos joku ei tiedä klubbarissa mark hamiltonia niin sitten on elänyt kiven alla :]


---
soittamisessa ei ole kyse siitä että se on kivaa ja kiva harrastus..

---

...

...

...wat?!


---
ei tunteilla ole väliä kuten bisneksessä vaan se mitä hyötyä siitä on sosiaalisesti ja rahallisesti ja jos ei ole hyötyä jostain tyypistä niin ei sen idealistiset asenteet ja muut paljon kiinnosta.

---

sen maailman saat kyllä pitää itselläsi. lupaan, että musiikki ja bileet on lyhyelläkin tähtäimellä harvinaisen perseestä tolla periaatteella


---
Ja mä aloin DJ:ksi sosiaalisien hyötyjen takia ja oli siinä mielessä sekin että naisia voi kiinostaa enemmän kun soittelee.. ei niinkään se raha. Mut se oli silloin.

---

harvempi kaveri saa nauttia deejiinä sitä rokkistaran elämää, että bändärit on jonossa imemässä munaa keikan jälkeen. kyllä se on perusjampalla niin, että jos ei käy flaksi muutenkaan, niin ei se levareilla ainakaan parane :D



Jaa no miksi ketään muijaa kiinnostaisi joku nörden näkönen finninaama vaikka se olis DJ.. mut mulle nyt tulee mujia jutteleen aika usein ja ne ei ole mitään rumia.. sitä vaan et jos sitä soittelis useinkin bileissä voisi olla enemmän pelimerkkejä. Mut tuskin sitä on muijia jonossa päästäkseen suikkiin. Mut joo on niitä pelimerkkejä vaikka soittelis ihan kotona.

Ja perseen nuoleminen oli yliammuttu vertauskuva.
Riku

Posts: 3,187

#580 • • Riku The Little Prince

Replying to Neuvoja aloitteleville DJ:lle:

mark hamilton, 3.8.2009 18:08:
Mä olen vähän erimieltä tosta PR-hommasta, silloin kun ollaan se no-name. Kyllä se silloin nähtiin kun mä aloittelin. Pääsin ite keikoille mutta harvoin ja muut aloittelijat pääsivät nopeammin ja useammin vaikka ne ei olleet parempia soittaan vaikkakin mä soitin silloin räminätechnoa jolle ei ollut kysyntää niin paljon kun kilpailijoiden musiikille mutta uskon että se miksi kilpailijat pääsivät keikoille useammin ja varmemmin johtui siitä että niillä oli valmiiksi suhteita ja osasivat luoda suhteet oikeisiin tyyppeihin. Se on sitten eri asia kun on nimeä. Kuka nyt on kuullut jostain Mark Hamiltonista ja kuka ja kuinka moni sitä haluasi lähteä vartavasten katsomaan että se on vähän niinkö pakko buugta.. soittamisessa ei ole kyse siitä että se on kivaa ja kiva harrastus.. ei tunteilla ole väliä kuten bisneksessä vaan se mitä hyötyä siitä on sosiaalisesti ja rahallisesti ja jos ei ole hyötyä jostain tyypistä niin ei sen idealistiset asenteet ja muut paljon kiinnosta. Ja ihan tiedolla ne ekat kaikat saadaan niin että joku menestyminen puhuu henkilön puolesta tyypin keikalle.

Ja mä aloin DJ:ksi sosiaalisien hyötyjen takia ja oli siinä mielessä sekin että naisia voi kiinostaa enemmän kun soittelee.. ei niinkään se raha. Mut se oli silloin. Mut on siitä hyötyä et nykyään saa hengailla paremmissa piireissä ja heittää läppää nimekkkäidenkin kanssa vaikka en menestynytkään.

Näin vuosien takaa muisteltuna muistan joskus 90-luvun loppupuolella saaneeni käsiini Mark Hamiltonin "promopakkauksen". Sisälti sotkuisesti labeloidun cd:n, jotain hieman sekavaa läppää ja valokopioidun kuvan miehestä pitelemässä mikseriä amiscorollan tjsp etupellin päällä. Sanotaanko ettei siitä jäänyt kovin hääppöistä kuvaa. Cd:llä oli muistaakseni 5 erillistä raitaa yhden kokonaisen miksauksen sijasta.

Mutta tottahan se on, että helpommin sitä ottaa kavereita ja yhteistyökumppaneita soittamaan jos nämä vain bileisiin muuten sopivat. Silti, kyse on kokonaisuudesta, ja siihen liittyvät kaverisuhteet, hinta, tunnettavuus ja imago, musiikkityyli ja x-faktori.

--
Kyseenalaista aina kaikki.