Replying to Neuvoja aloitteleville DJ:lle:
Syntse, 4.7.2009 10:44:
---
Aki Antila, 4.7.2009 10:34:
Täytyykö biisit laittaa juuri oikeassa kohdassa soimaan, vai kelpaako ihan mikä tahansa paikka, esim jossain tyyliin neljän tahdin jälkeen siitä ensimmäisestä tahdista, kun uusi osa on alkanut.
---
Mikä tahansa paikka kelpaa kuhan se on tahtien mukaan.
Harvemmin voi sano niin suoraan, että tää ei kyllä pidä millään muotoa paikkansa, ei ainakaan niin että sen voisi noin ykskantaan yleistää.
Konemusiikki on yksi matemaattisimmista musagenreistä joka toistaa hyvin usein samaa kaavaa, jopa niin usein, että siitä voi vetää ihan yleistyksiä biisien rakenteiden suhteen. Näin aloitteleville voisi sanoa, että keskittykää ymmärtämään nämä biisien rakenteet ja miksailkaa kappaleet yhteen näitä rakenteita hyödyntäen. Sitten kun se on hanskassa, niin ruvetkaa miettimään miten sitä kaavaa voidaan rikkoa soittoa eläivöittääksenne :)
Perinteisesti konemusiikki kulkee 32 iskun jaolla (= 8 tahtia, jokaisessa 4 iskua). 8 tahdin välein tapahtuu yleensä jotain. Jos biisit laittaa aina tällaisen 32iskun ensimmäisestä lyönnistä sisään, molempien biisien rakennemuutokset tapahtuu samaan aikaan eikä tapahdu mitään yllättäviä kappaleiden sekottumisia (melodiat menis päällekkäin, basslinet sotkeentuu keskenään, toisen biisin vokaalit tulee kummallisesti sisään toisen päälle tms).
Ainakin House-puolelta löytyy myös killeribiisejä, joissa on jotain 10 iskun väliosia ja jossakin kohtaa kappaleessa mennäänkin sitten 6iskun fillien kanssa ja sitten palataan takaisin normaalirakenteeseen kunnes siirrytään 24 iskun jakoon. Melkosen ilkeitä biisejä laskettavaksi, sanoisin.
Paljon löytyy kuitenkin biisejä, joissa on erimittaisia fillejä tai tahtimuutoksia kesken kappaleen. Yleensä nämä yllärit on keskellä kappaletta, mutta joskus niitä sattuu myös alku- tai loppumiksauspätkien sekaan. Ne voi olla esm
ylimääräisiä 4 tai 8 iskun nostoja, tai pikkusuvantoja. Niitä ei kuitenkaan kannata sekottaa sellaisiin nostoihin/suvantoihin jotka kuuluu 32 iskun jaon sisään. Jos tämmöisiä "fillejä" on biisin seassa, niin sen voi ottaa huomioon joko niin, että alottaa sisäänmiksauksen vasta neljännen iskun kohdalla, jolloin rakenne tasottuu seuraavan 4:n iskun fillin jälkeen kohdalleen.
Jonkin verran löytyy myös biisejä, jotka elää 24iskun välein Niiden kanssa pitää oikeastaan pelata vaan siinä, että breakpointit istuu keskenään yhteen.
Jos haluaa tehdä rullaavan vaihdon, niin etsii molemmista biiseistä ns "breakpoint" kohdan. Eli sisäänmiksattavassa kyseinen breikpointti on se, missä biisi alkaa soimaan - ja ulosmiksattavassa biisissä breakpoint on se missä biisin soiminen loppuu. Nämä kaksi breakpointtia kun saat tapahtumaan vaihdossa samaan aikaan, niin siinä on melkosen hyvin toimiva perusvaihto.
EDIT: Jahas, astaroth kirjottelikin samaa asiaa. no kertaus on opintojen isi :)
EDIT2:
Junkieman, 3.8.2009 17:01:
Ongelma on, että kun painaa sitä call-nappia, niin se menee loopin kohtaan automaattisesti eikä odota kunnes kohta tulee.
Eikös se toimi niin, että painat rytmissä sitä nappia niin se hyppää suoraan siihen kohtaan ja jatkaa samassa biitissä :)