pääsykokeet/opiskelu

858 posts, 43 pages, 366,243 views

frz3n

Posts: 222

#841 • • frz3n

turbohiiri, 6.7.2008 15:12:
kyllä on huojentunut olo kun sai juhannuksen alla varmistuksen, että on päässyt kouluun! Nyt pitää vaan mennä ostaa uusi penaali ja pyyhekumi! *tirsk*



ite saan tietää vasta ens viikolla... rupee oleen vähä jännäkakka housussa *nyyh*

--
*nuotti* [boom] [boom] [buildup] [brakedown] [boom] [boom] *nuotti*

_samppa

Posts: 89

#842 • • _samppa

lennu, 16.1.2008 23:33:
Sen verran tosta Huippuvalmennuksesta, että olin sosiaalipsykologian valmennuskurssilla parin luennon ajan vuonna 2006. Totesin, että on aivan hirveetä paskaa ja huonolla julkisuudella uhaten sain rahat takaisin. Menin sitten Valmennuskeskukselle, joka oli mielestäni hyvä.

Huippuvalmennuksella oli "opettajana" oisko ollu sosiologian OPISKELIJA, joka ei ollut ikinä lukenut sivuakaan sosiaalipsykologiaa! Jo ensimmäisellä tunnilla kurssilaiset tiesivät enemmän kuin se ja jengiä käveli ulos luennolta. Muutenkin koko firma on aivan omituinen, orientaatiossa se nuorisopappi Teemu Laajasalo tms. (ainakin silloin Huippuvalmennuksessa duunissa) piti sellasta hehkutussaarnaa, että olisi voinut luulla olevansa jossain herätysliikkeen kokouksessa..

Valitustani opetuksen tasosta ei otettu lainkaan vakavasti (Laajasalo selitti jotain, että kaikkien opettajien tyylit eivät sovi kaikille opiskelijoille) ja sain tosiaan kertoa, että Hesarissa on aivan satavarmasti juttu ko. firmasta, jos rahat eivät rupea tipahtelemaan tilille.



Kävin tänäkeväänä Huippuvalmennuksen lääkiksen valmennuskurssin Tampereella ja toi Laajasalon hehkutusluento oli mielestäni mahtava huumoripala kurssin alkuun :). Melkoista hurmoshenkisyyttä joo...

Tolle lääkiksen kurssille oli hommattu pätevät ja mukavat opettajat. Fysiikkaa opetti Turun yliopistosta fysiikan professori ja biologiaa opetti lääkäri, joka opettaa myös Treen yliopistolla. Kemiaa opetti lääketieteen kandi, mutta varsin pätevä sellainen. Opetuksen taso taitaa siis olla Huippuvalmennuksella varsin kurssikohtaista :/.

Vähän jäi silti nihkeä fiilis itse kurssin järjestelyjen suhteen. Kemiassa ehdittiin jankata turhankin hitaalla tahdilla kaikki asiat läpi ja vastaavasti varsinkin biologiaa jouduttiin vetämään sellaisella tahdilla läpi, että oksat pois. Galenoksessa kun ei ole tuota materiaalia ihan saman verran kaikissa aineissa, mutta tunteja aineille oli kuitenkin varattu yhtä paljon. Samoin jäin kaipaamaan asioiden ja oppiaineiden integraatiota, mitä pääsykokeessa kuitenkin enenevissä määrin pyritään painottamaan. Tuota ei kurssilla tapahtunut ollenkaan.

Mitä huhuja kuulin, niin ilmeisesti Valmennuskeskuksen lääkiksen kurssilla ei ainakaan ollut asiat huonommin. Omaa kokemusta mulla ei siis asiasta ole.

Pääsin kuitenkin kouluun, tiedä sitten oliko se tuon kurssin ansiota vai siitä huolimatta :)

--
pleasure little treasure

jeesboks

Posts: 4,064

#843 • • jeesboks p u p u
Huuh, jokseenkin helpottunut olo nyt kun kuitenkin pääsin opiskelemaan haluamaani alaa. Syksyllä alkaa AMK:ssa kulttuurituotannon opinnot. *hihu*

--
sen pienen hetken kaikki on täydellistä... *sydän*

Skenemursu

Posts: 1,568

#844 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
hieman hirvittaa minkalaista opiskeluressia ollaan meidan 11 vuotiaan harteille laitettu. Lukion paasykokeet on tammikuun lopussa. Normi koulu on ma-pe 7.30-16.00 eli kunnon mittasia paivia.

Lauantaisin luokanvalvoja tulee opettamaan kotiin 2h erityisopetusta. (ostettiin tallanen palvelu 1e/h =) ja sunnuntaisin 9-18 preppaus koulu paasykokeisiin... elikkas 53.5 h / vkossa opiskelua... =(

en muista itse opiskelleeni koskaan noin paljon... tosin tama on vain pari kk ja kun paasykokeet on ohi niin tosta tipahtaa 9h pois. Lauantaina yksityisopetus varmaan pidetaan jatkossakin.
Skenemursu

Posts: 1,568

#845 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
dodiih lisäystä ja päivitystä edelliseen.

- lauantai private tunnit on ohi. nyt opiskelua likalla "enää" ma-pe ja su. Ensi viikon keskiviikkona "entry exam" ja sitten nähdään kuinka käy.

- erikoinen karsinta tuonne kouluun. Hakijoita oli alunperin jotain 5.000 henkee. nyt karsittu on mm kaikki jotka tekivät kirjoitusvirheen kyseisessä hakukaavakkeessa =) siinä saa mutsi tai faija kuulla jos on niin käynyt.

- keskiviikon entry examiin on tulossa 3400 nuorukaista ja 200 pääsee sisään. eli alle 6% sisään... Ods are against us... i like it =)

omalla kohdalla tarkoitus suorittaa kaikki kurssit loppuun tänä vuonna ja aloittaa gradu, mutta ei missään nimessä valmistua ennne tammikuuta, jotta saan vuoden lisää opiskelijaviisumia =)
turquoise

Posts: 732

#846 • • turquoise e-ra2co
Mun pääsykokeisiin lukemisesta ei tuu näköjään taaskaan yhtään mitään. Oon rasittava ihminen: innostun kaikesta tosi nopeesti, mut en jaksa viedä asioita loppuun saakka. Mulla on himassa useita alotettuja projekteja, joita en ookkaan sitten jaksanut tehdä loppuun kun on tullut joku pieni ongelma eteen. Huoh. Kerkesin "ahmia" tota pääsykoekirjaa pari viikkoa, mutta nyt toi kirja maistuu ihan puulta. Oon yrittänyt motivoida itseeni miettimällä kaikkia niitä hyviä puolia, mitä tonne sisälle pääseminen toisi mun elämään: yhteisöllisyys, sosiaaliset kontaktit, persoonan kehityksen vahvistuminen, säännöllisyys, tiedonjanon tyrehdyttäminen, vaikutusmahdollisuudet, vaihtariksi lähteminen, opintotuki ja tuntea olevansa jossakin hyvä... Mutta toisaalta taas kiire ja velvoitteet *justjoo*

No joo, nyt kun mä luin ton listan niin kyl varmaan kantsii skarpata. Ainahan sen voi kuitenkin jättää kesken, jos siltä tuntuu.

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

Horzi

Posts: 646

#847 • • Horzi FINRG Recordings
Joo-o. Mistähän sitä motivaatiota sais?

Lähti tällä viikolla yliopistohaku Joensuun yliopistoon opinto-ohjaajan koulutukseen. Pääsykokeet 12.5. *poks*
Madda

Posts: 650

#848 • • Edited Madda ice-angel
Mulla on 2 viikon päästä Helsingin konservatorion klassisen laulun pääsykokeet ja jännittää ihan homona!

Pääsykokeisiin sis. 1 suomalainen laulu ilman säestystä (Aamulla varhain), 1 Aaria Barokki tai Renessanssi-ajalta (Caro mio ben) ja 1 saksalainen lied (Sapphische Ode).

Vaikein on saksalainen, joka on Brahmsia..

Ja kaikki biisit lauletaan tietty ulkoa!


Ensi vuonna olis sitten tarkoitus hakea vielä Sibelius akatemiaan, tartten vaan hieman musiikin teorian harjottelua ennen sitä... olen pitänyt laulamisesta ja musiikin opiseklusta taukoa 6 vuotta ja aloittanut nyt laulutunnit uudestaan kun palasin Suomeen lokakuussa 2008.

9.6.Pääsin sisään!!!

--
Per far un amico basta un bicchier di vino, per conservarlo è poca una botte.

turquoise

Posts: 732

#849 • • turquoise e-ra2co

Replying to pääsykokeet/opiskelu:

sativa, 2.5.2009 00:11:
Mun pääsykokeisiin lukemisesta ei tuu näköjään taaskaan yhtään mitään. *klip* hyviä puolia, mitä tonne sisälle pääseminen toisi mun elämään: --- tuntea olevansa jossakin hyvä... Mutta toisaalta taas kiire ja velvoitteet *justjoo*



Joo, pääsin tuonne sisään, varasijalta tosin. Oon ihan tyrmistynyt tästä hiivatin työmäärästä. Ja lisäksi: ei, en ole tuntenut kertaakaan olevani hyvä tässä hommassa. Lähinnä päinvastoin. Vaikka proffat on mukavia niin meitä ei silti mitenkään kannusteta mihinkään, kaikki pitäis lähtee itsestä. Oon monesti kelannut, että olisinko mä mitenkään voinut liuottaa mun aivoja pilalle edes osittain vai onko taso vaan oikeasti niin paljon vaikeampi kuin lukiossa. Tuli erittäin suurena yllätyksenä.

No, tänään oli onneks eka tentti, josta voisin saada edes vähän pareman arvosanan ku 2. Vähän kannustais.

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

akir0

Posts: 2,554

#850 • • akir0 idleRPG champion 2009
2 vuotta, 174 opintopistettä. Vielä pitäs rykästä 36 pistettä ja ens jouluks jos olis valmis. Keväälle ois jo ehtiny valmistumaan, mutta näin töiden ohessa opiskelijana ei oo niin kiire.
$

Posts: 1,802

#851 • • $ Destination weekend!
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Virkkunen+Pääsykokeista+ei+olla+täysin+luopumassa/1135255944110

Keskustelua korkeakoulujen pääsykokeista ja kokeettomuudesta.

Koska Suomessa on käytännössä apinoitu jokainen systeemi Ruotsista, miksei Ruotsin mallia ole otettu lainkaan puheeksi?

Itse kannatan pääsykokeettomuutta ja antaisin enemmän painoa YO-kirjoituksille.

Miksi? Olisi tärkeää päästä opiskelemaan edes sivu- tai vapaa-aineita mahdollisten välivuosien sijaan mitä pääsykoerumba aiheuttaa, sekä ehkäistä tutkintojen suorittamista ns. paremman puutteessa.

T. Parit pääsykokeet läpäissyt ja repuuttanut opiskelija
yertle

Posts: 421

#852 • • Edited yertle

Replying to pääsykokeet/opiskelu:

$, 8.4.2010 12:59:
Juttuja



Mutta mitä sitten tekisi ne (eli me) jotka ei heti tiedä mitä haluaa elämällään tehdä? Olen seiskaluokalta asti tähdännyt psykologiksi, mutta sitten kun sen aika koitti, tajusin etten 1) ole tarpeeks hyvä matikassa päästäkseni sisään 2) ole kiinnostunut kaikesta siitä oheispönötyksestä mitä psykologit tekee. Ja nyt olen tajunnut, että haluan sittenkin toteuttaa sen ala-asteen urahaaveen, ja olla kääntäjä ja tulkki. Lukiossa olen siis keskittynyt ihan vääriin aineisiin, ja nyt ainoa mahis päästä sisään yliopistoon on pääsykokeet. Mun mielestä on ihan hullua, että pitäs tietää jo mitä teininä että mitä haluaa tehdä lopun elämäänsä.

Edit. Olin tyhmä ja luin ton linkin vasta nyt :D Vaahtosin siis ihan turhaan. Oon viimeks lukenu asiasta sillon kun ne meinas vielä että paljon suurempi osa oteittais sisään pelkillä kokeilla :D
$

Posts: 1,802

#853 • • $ Destination weekend!
En minäkään tiennyt mitä tahdon tehdä isona lukioon mennessäni. Päätin silti suorittaa kaikki kurssit ja lopuksi YO-kirjoitukset kunnialla.

Jätin tosin matematiikan kirjoittamatta enkä vastannut kemian- enkä fysiikan kysymyksiin kirjoituksissa. Tämähän sulki itseltäni monta tulevaisuuden uravaihtoehtoa pois? Sikäli jos olisi alkanut mieliä jatkokoulutukseen missä em. aineita olisi vaadittu, ne olisi voinut suorittaa myöhemmin esim. iltalukiossa.

Lukiossa opiskelua pidin viihtyisänä ja yleissivistävänä, mutta tavallaan tuli turhaan kirjoitettua sellaiset M-paperit joista ei kuitenkaan ollut minkäänlaista hyötyä mihinkään tiedekuntaan pyrkiessä.
yertle

Posts: 421

#854 • • yertle
Mutta jos tarkotus on nopeuttaa porukan opiskelun päättymistä, niin se että ihmiset menee iltalukioon täydentelemään lukiotodistutaan ei auta asiaa mitenkään.

Psykaan ja kääntämiseen saa ainakin molempiin alotuspisteitä ylioppilastodistuksen arvosanojen mukaan, että on siitä silti jotain hyötyä.

Kaikenkaikkiaan oon kyllä ton lievemmän ehdotuksen puolella. Helpottais se elämää, jos tietäis mihin haluaa heti lukion jälkeen, ja sitten pääsis sinne sillä yo-todistuksella. On aika rankkaa ensin lukea kirjotuksiin, ja sitten heti uudelleen pääsykokeisiin. Mutta ois kivaa jättää joku takaovi ois kiva jättää mun kaltasille lusmuille!
¡ Previous post about a decade ago !
unoha

Posts: 929

#855 • • unoha Lti-/UG Collective
Yliopistoon hakevia klubbaajia täällä ?*hikoil*

--
Never Quit !

mark hamilton

Posts: 439

#856 • • mark hamilton The Mogul

Replying to pääsykokeet/opiskelu:

Yliopistoon hakevia klubbaajia täällä ?*hikoil*



Minä haluasin päästä TUNI:n lukemaan FM:ksi Ohjelmtitokehtiyspuolelle, Pilvipalveluiden koulutusohjelmaan. Mutta en ole ihan varmaa riitääkö mielenkiintoni lukea niin paljon mitä Yliopisto vaatii jos ees pääsen sinne. Minulla on jo IT/ICT-alata sekä datanomin että tradenomin paperit.
mark hamilton

Posts: 439

#857 • • mark hamilton The Mogul

Replying to pääsykokeet/opiskelu:

Mun pääsykokeisiin lukemisesta ei tuu näköjään taaskaan yhtään mitään. Oon rasittava ihminen: innostun kaikesta tosi nopeesti, mut en jaksa viedä asioita loppuun saakka. Mulla on himassa useita alotettuja projekteja, joita en ookkaan sitten jaksanut tehdä loppuun kun on tullut joku pieni ongelma eteen. Huoh. Kerkesin "ahmia" tota pääsykoekirjaa pari viikkoa, mutta nyt toi kirja maistuu ihan puulta. Oon yrittänyt motivoida itseeni miettimällä kaikkia niitä hyviä puolia, mitä tonne sisälle pääseminen toisi mun elämään: yhteisöllisyys, sosiaaliset kontaktit, persoonan kehityksen vahvistuminen, säännöllisyys, tiedonjanon tyrehdyttäminen, vaikutusmahdollisuudet, vaihtariksi lähteminen, opintotuki ja tuntea olevansa jossakin hyvä... Mutta toisaalta taas kiire ja velvoitteet *justjoo*

No joo, nyt kun mä luin ton listan niin kyl varmaan kantsii skarpata. Ainahan sen voi kuitenkin jättää kesken, jos siltä tuntuu.



Juu ei toi mitään mutta jos työnantajien velvoitteita jättää tekemättä sitten sen alkuinnostuksen jälkeen saa potkut ja niitä potentiaalisiä työnantajia on rajellinen määrä, jotka ovat kiinnostunita osaamisestasi ja eivät vaadi liikoja siihen nähden mitää osaat ja tarvitse opetella mitään uusia asioita mitä vielä ei osaa.
unoha

Posts: 929

#858 • • unoha Lti-/UG Collective

Replying to pääsykokeet/opiskelu:

Mun pääsykokeisiin lukemisesta ei tuu näköjään taaskaan yhtään mitään. Oon rasittava ihminen: innostun kaikesta tosi nopeesti, mut en jaksa viedä asioita loppuun saakka. Mulla on himassa useita alotettuja projekteja, joita en ookkaan sitten jaksanut tehdä loppuun kun on tullut joku pieni ongelma eteen. Huoh. Kerkesin "ahmia" tota pääsykoekirjaa pari viikkoa, mutta nyt toi kirja maistuu ihan puulta. Oon yrittänyt motivoida itseeni miettimällä kaikkia niitä hyviä puolia, mitä tonne sisälle pääseminen toisi mun elämään: yhteisöllisyys, sosiaaliset kontaktit, persoonan kehityksen vahvistuminen, säännöllisyys, tiedonjanon tyrehdyttäminen, vaikutusmahdollisuudet, vaihtariksi lähteminen, opintotuki ja tuntea olevansa jossakin hyvä... Mutta toisaalta taas kiire ja velvoitteet *justjoo*

No joo, nyt kun mä luin ton listan niin kyl varmaan kantsii skarpata. Ainahan sen voi kuitenkin jättää kesken, jos siltä tuntuu.



Juu ei toi mitään mutta jos työnantajien velvoitteita jättää tekemättä sitten sen alkuinnostuksen jälkeen saa potkut ja niitä potentiaalisiä työnantajia on rajellinen määrä, jotka ovat kiinnostunita osaamisestasi ja eivät vaadi liikoja siihen nähden mitää osaat ja tarvitse opetella mitään uusia asioita mitä vielä ei osaa.



SUOSITTELEN HOITAMAAN YHDEN ASIAN MAALIIN ASTI. JA SITTEN ALOITTAMAAN TOISEN PROJEKTIN. OPISKELU KANNATTAA AINA. TOSIN JOS SATTUU OLEMAAN PÄIVÄTÖISSÄ, NIIN SUOSITTELEN OPISKELEMAAN OMALLA AJALLA. ALLEKIRJOITTANUT ON MOTIVOITUNUT OPPIMAAN LISÄÄ.

--
Never Quit !