Jos jollain on kokemuksia tämän meidän koulutuslaitoksemme vääristymästä, eli pääsykokeista, oisko mitään vinkkejä millä selviää koko urakasta?!*häh*
858 posts, 43 pages, 380,918 views
Yksi neuvo: olkaa realisteja. Jos jonnekin mestaan otetaan keskimäärin 10% hakijoista, niin sinne ei kannata lähteä puutteellisilla tiedoilla kokeilemaan onneaan. Joko luetaan niin että henki lähtee tai sitten ei haeta lainkaan.
Loppujen lopuksi tosiasia kuitenkin n se, että suomalaista pääsykoejärjestelmää pitäisi vähän järkeistää. Mun mielestä olisi parempi, jos lukion papereille annettaisiin enemmän painoarvoa, jolloin tsemppaus olisi pitkäjänteisempää ja tunnollisimmat opiskelijat palkittaisiin.
Mun mielestä taas ylioppilaspapereille ei tarvisisi juurikaan antaa painoarvoa. Lukio-iässä on useimmiten aika hukassa, eikä välttämättä edes kiinnosta panostaa opiskeluun. On väärin, että teiniajan saamattomuudesta rangaistaan tulevaisuuden kannalta hyvinkin tärkeässä asiassa.
Tapi T:
Mun mielestä taas ylioppilaspapereille ei tarvisisi juurikaan antaa painoarvoa. Lukio-iässä on useimmiten aika hukassa, eikä välttämättä edes kiinnosta panostaa opiskeluun. On väärin, että teiniajan saamattomuudesta rangaistaan tulevaisuuden kannalta hyvinkin tärkeässä asiassa.
Joskushan se vastuu omasta elämästä on otettava. Monissa maissa nuoret valmistuvat (tosin bachelor-papereilla) yliopistoista 20-vuotiaina - siellä pitää olla "valveilla" paljon nuorempana. Lukioon meneminenhän on myös jo valinta sinänsä.
Kyl mun mielestä tohon yo pareriin kans liikaa katotaan. Se on kuitenkin vaan yks koe. Jotenkin vaan tuntuis järkevämmältä katsoa lukion päättötodistus (vai milläs nimellä se nyt kulkeekaan). Siinä kuitenkin näkyy paremmin ne tapaukset kun on vaan yksinkertasesti kämmänny yhen kokeen.. Ei pitäis rangaista siitä et jonainpäivänä ei vaan mee kaikki ihan putkeen.. Silloin kun mä kirjotin ylppäreissä niin meijän salin katosta vuos kokoajan vähän vettä.. Voitte arvata kuinka ärsyttävää oli istuu siinä lähellä kun kuulu kokoajan sellanen pieni plop plop plop plop..
Joskushan se vastuu omasta elämästä on otettava. Monissa maissa nuoret valmistuvat (tosin bachelor-papereilla) yliopistoista 20-vuotiaina - siellä pitää olla "valveilla" paljon nuorempana. Lukioon meneminenhän on myös jo valinta sinänsä.