pääsykokeet/opiskelu

858 posts, 43 pages, 369,026 views

Kit^

Posts: 798

#741 • • Kit^ ihme höpöttäjä

dncr, 20.3.2007 18:01:

Lyhyen matikan lukijana voin sanoa kyllä, että varmasti pärjää, jos vaan valmistautuu henkisesti välillä taistelemaan teoreettisempien kysymysten kanssa. Mitään älyttömyyksiä ei tuo pääsykoe vaadi. Kursseilla kaverit jeesaa kyllä ja läpi pääsee kaikki, mutta turhan hienoista arvosanoista ei kannata stressata.



jep jep. Kursseilla kaverit on kultaa. Ja suosittelen hyödyntämään niitä pääsykokeisiin lukiessakin. Samalla kun pohtii jotain ongelmaa ja pyörittelee sitä, ei voi välttyä oppimasta siinä sivussa.

Tajusin just, että taidan kuulostaa vähän pitkä matikkalaiselta ku heitin juttua derivoinnista ja lineaarisesta optimoinnista.. (järkyttävää..) Mutta fakta on se, niinku Lottaki tossa totes, että pääasiassa ne on vaa kaavojen pyörittelyä ja niiden soveltamista. Lineaarinen optimointi oikeastaan pohjautuu siihen, että piirtää suoria (piece of cake) ja ettii sit niiden leikkauspisteen. ja siihen päälle vähän vielä kattelee, mikä leikkauspiste on paras kysymyksen kannalta. Mutta tosiaan, yllättävän moni meillä on lukenu lyhyen matikan lukiossa ja pärjää silti tosi hyvin.

Ja matikassa auttaa se, että laskee niitä laskuja paljon ja saa laskurutiinia. Muissa aihepiireissä kertaaminen ja ymmärtäminen on aika ydinjuttuja. Oma motivaatio ja asenne on kans tärkeitä. Jos miettii koko ajan ettei varmasti pääse sisään tai ettei koskaan voi tajuta tiettyjä juttuja on jo puoliksi menetttänyt pelin. Joko lukee ja tsemppaa täysiä tai heittää pyyhkeen kehään. Ei ole mitään järkeä lukea vain puoliteholla.. Saman tien tekee sitten jotain kivempaa.

--
If you first dont succeed, dust yourself up and try again..

tir

Posts: 951

#742 • • tir
huomasin tossa että jos aikoisi taik:iin hakea haluamalleni linjalle, niin ennakkotehtävät pitäisi olla ensi viikolla valmiit.
enhän minä ole edes saanut hankittua niitä vielä. *igor*

tuli sairastaminen kyllä niin huonoon saumaan taas. ärsyttää.
jos huomenna hankkisi ne tehtävät ja miettisi sitten että kehtaako edes yrittää tänä vuonna.
Lyylikki

Posts: 2,975

#743 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

tir, 20.3.2007 18:24:
huomasin tossa että jos aikoisi taik:iin hakea haluamalleni linjalle, niin ennakkotehtävät pitäisi olla ensi viikolla valmiit.
enhän minä ole edes saanut hankittua niitä vielä. *igor*

tuli sairastaminen kyllä niin huonoon saumaan taas. ärsyttää.
jos huomenna hankkisi ne tehtävät ja miettisi sitten että kehtaako edes yrittää tänä vuonna.



Ja sitten toisaalta se saattaa ollakin ihan hyvä johonkin TAIK:in tehtäviin, että niitä ei mieti turhan paljoa, vaan että tekee ne intuitiolla ja siitä ensimmäisestä ideasta, joka päähän passahtaa. Sanoisin, että kannattaa siis tehdä. Ei niitä hakemiskertoja enää kukaan laske, jos pääsee sisään. Ja jos tilanne on se, ettei ole mielestään ehtinyt valmistautua kunnolla, niin eipähän tarvitse odottaa niitä tuloksiakaan sitten, kuin kuuta nousevaa.
Avatar
#744 • • Edited REivaaja Guest




...Teoriassa oot hakukelponen amispohjalla, mutta tiedätkö mitä on esim. integrointi? Ja pääseminen on vielä ihan eri juttu ku ite opiskelu..


Hahahahahaha! Voi teitä lukiolaisia.... Hahahahahaa. oijoi...
Tiedätkö sä mitä susta tulee isona?
ella_

Posts: 1,329

#745 • • ella_

Kit^, 12.3.2007 22:02:
---
Samu*, 12.3.2007 21:21:
Näyttää jonkinverran kauppakorkeaan hakeneita täälläkin pyörivän.
Askarruttaa näin ei-niin-matemaattisena henkilönä se, miten vaikea tuon pääsykokeen matemaattinen osa on männävuosina ollut..? Arvon tässä hieman mattimyöhäisenä sitä, pitäisikö satsata reilu tonni viimehetken valmennuskurssiin vai yrittää tuonne kauppatieteitä tarjoavan amk:n kautta. *ding* *ding* *igor*

---


Suosittelen Kauppista todella lämmöllä. Opiskelu siellä on ollu ihan huippua, puhumattakaan kaikesta toiminnasta, mihin voi opiskelijana osallistua!! *jiihaa* Viime vuoden pääsykokeissa matikan osio oli aineistokokeena. mun mielestä ne jutut oli paljolti sellasia, mistä selviäis lyhyellä matikalla. Oli aika paljon tilastoja ja niiden tulkintaa. Aiempina vuosina vissii on ollu aika perussettiä, parit derivoinnit, sit lineaarista optimointia. Jos ne perusasiat osaa, ni riittää vaa et soveltaa sitä osaamista.

Ja tosta amk >< valmennuskurssi voisin sanoa sen verran, että ehdottomasti valmennuskurssille!




Kannan korteni ketoon, vaikka onnellisesti kyseisestä opinahjosta joulukuussa valmistuin.

Mulla oli lyhyt matikka, tosin matikka on ollut aina mulle todella helppo aine. Kuitenkaan pääsykokeisiin ei meillä ainakaan paljoa matikkaa pitänyt opetella vuonna 2003, ja sekin mitä tuli oli suhteellisen pääteltävissä joko logiikalla tai matikankirjan selaamalla. Ja matikka on vain yksi osa pääsykoealuetta..

Valmennuskursseista olen sitä mieltä, että kuka mistäkin tykkää. Itse en käynyt valmennuskurssia ja pääsin ensiyrittämällä sisälle. Enkä lukenut hullun lailla yötä myöten kirjastossa, vaan muutamia tunteja per päivä kotona tai ulkona auringossa. Eli ei kannata sokaistua siitä, mitä muut tekevät, vaan miettiä miten itse parhaiten oppii.

Jos mieli tekee päästä kauppikseen, ei todellakaan kannata mennä amk:hon "tappamaan aikaa". Itse kävin aikoinani myös Helian pääsykokeissa, ja kyllä tuli sellanen olo niistä pääsykokeista, että en siihen kouluun halua. Jos pääsykoe on luetun ymmärtämistä (valehtelematta tekstissä luki että franchising-yrittäjiä on x määrä ja kysymys kuului että kuinka paljon franchising-yrittäjiä on...) sekä esseen kirjoittamista siitä kuinka haluan tradenomiksi sekä matikan osuus ilman laskinta (jakokulmat kunniaan), niin ei ollut mua varten. Eli kuluta sitten mahdollinen välivuosi mielummin vaikka töissä, niin sulla on sitten kauppisvuosina jo työkokemusta ja ehkä jopa rahaa säästössä.

Koulua suosittelen lämpimästi, työelämään sijoittuminen opintojen jälkeen on ollut pala kakkua.

--
Elementary, my dear.

fosa

Posts: 382

#746 • • Edited fosa

REivaaja, 23.3.2007 10:48:
---

Hahahahahaha! Voi teitä lukiolaisia.... Hahahahahaa. oijoi...
Tiedätkö sä mitä susta tulee isona?



Jep.. Ja ammattikoulupohjasia töitä pystyy kyllä tekeen ilman amistaki, jos ei oo ihan käsi.. Ite metallialalla..

edit: quote uusiks..

--
Jos väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hänkin...

PieceOfMind

Posts: 628

#747 • • Edited PieceOfMind Omnea mea mecum porto.

Karski, [url=http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=54883[/url]:

No tohonhan ei o mitään muuta vastausta kuin
että VITUSTI. ---
Sit on toki niitäkin, jotka lukee kirjat kertaalleen
ja pääsee ineen, mut keskimäärin sanoisin että
jos NYT alat harkitseen että "pitäiskö vähän
lueskella" niin aika heikot voi olla senssit.

Itse pääsin viime vuonna valtiotieteelliseen
tiedekuntaan lukemaan sosiaali- ja kulttuuriantropologiaa
ja vaikka pääsykoekirjoja oli vain yksi, niin
aloitin senkin lukemisen jo tammikuussa.
Yleisenä neuvona: lue, tee muistiinpanoja,
lue muistiinpanoja, ajattele niitä aina kun
istut bussissa tai kävelet kaupungilla, lue lisää.
Pidä välipäiviä ja lepää. Syö terveellisesti, harrasta
liikuntaa, lue.



Yritin olla sekaantumatta tähän keskusteluun, mutta kiusaus kävi ylivoimaiseksi *pepsodent* Quote siis lukitusta pääsykoetopikista.

Idea lukemalla/kertaamalla/tankkaamalla oppimisesta on 50-lukulainen, ellei jopa antiikkinen ("Repetitio est mater studiorum"), ja pelkästään kirjojen läpilukemiseen suurilla toistomäärillä perustuva oppiminen on kertakaikkiaan tehotonta. Miksipä kirjoja pitäisikään tankata läpi uudestaan ja uudestaan, jos oppiminen olisi tehokasta jo ensimmäisellä kerralla?

Tärkeintä oppimisessakaan ei siis ole määrä, vaan laatu. Pääsykoekirjaan/-kirjoihin kootut asiat on todellakin mahdollista omaksua ilman koko kevään kestävää symbioosia kirjaan. Ensimmäinen askel on hylätä ajatus kirjoista ja keskittyä asioihin/teemoihin. Pääsykoekirja ei ole millään tavalla pyhä, vaan ainoastaan tietyn kirjoittajan/-ien näkemys tai kooste tietyistä asioista. Kirjaa ei siis tarvitse lukea sivusta 1 sivuun 1000, vaan sieltä voi poimia mielenkiinnon sanelemassa järjestyksessä aihekokonaisuuksia, jotka päättää oppia - ja opetella kunkin kokonaisuuden sitten perinpohjaisen kunnolla. Yhden asiakokonaisuuden oppimisen jälkeen voi siirtyä seuraavaan. Jos kaikkien pääsykokeeseen vaadittavien asioiden opiskelun jälkeen on vielä jäänyt jotain epäselvää, niin sitten voi kerrata. Mutta että kertaisi koko kirjan/kirjat kannesta kanteen - järjetöntä!

Oppiminen on eri asia kuin tekstin lukeminen: oppiminen vaatii aktiivisuutta ja luovuutta. Tekstin omaksuminen sellaisenaan on tyhmää, koska ulkoa opetellut asiat unohtuvat nopeasti ja niiden soveltamismahdollisuudet ovat heikot. Olemalla kriittinen tekstiä kohtaan, ihastelemalla, analysoimalla, piirtämällä kaavioita/miellekarttoja/kuvia, tekemällä tiivistelmiä, pohtimalla kirjoittajan tarkoitusperiä (miksi juuri nämä asiat kaikista maailman asioista on valittu kirjaan, mikä tekee näistä tärkeitä, miksi kirjoittaja esittää asiat tällä tavalla/ tässä järjestyksessä), aiheesta keskusteleminen, aiheen opettaminen jollekin toiselle (on muuten pirun tehokasta!) ja muu vastaava aktiivisuus junttaa tiedot päähän kuin taikaiskusta. Todellakin, kuin taikaiskusta verrattuna mekaaniseen lukemiseen.

Hankkiutuminen opiskeltavaan aiheeseen liittyville keskustelupalstoille, lisätiedon etsiminen muista kirjoista/netistä/asiasta jotain tietäviltä ynnä muu auttaa hahmottamaan opiskeltavan asian konstekstissaan. Lisäksi on epäilemättä todennäköistä, että siinä Pyhässä Pääsykoekirjassa jotkin asiat on selitetty epäselvästi tai pahimmillaan väärin, ja tällöin muista lähteistä hankittu vastaava tieto voi auttaa ymmärtämään pääsykoekirjan kirjoittajan hankalia aivoituksia.

Kuulostaako monimutkaiselta? Ei se ole. Aktiivinen oppiminen on paljon yksinkertaisempaa ja ihmislajille luonnollisempaa kuin loputon saman kirjan/kirjojen jauhaminen. Parissa-kolmessa kuukaudessa on ihan mahdollista opiskella ainakin parin kirjan sisältämä tieto tarpeeksi hyvin pääsykokeissa pärjäämistä ajatellen, kunhan siis tosiaan opiskelee eikä lue.
PieceOfMind

Posts: 628

#748 • • PieceOfMind Omnea mea mecum porto.

Lene, 23.3.2007 22:13:
---
Muun muassa on olemassa esim. sellainen 'mutta' tähän asiaan ainakin tietyn alan pääsykokeissa, että MITÄÄN pääsykoekirjan ulkopuolista tietoa ei oteta huomioon, vaikka se oikein olisikin. Merkitystä on vain sillä, MITÄ pääsykoekirjassa on ollut. Oli se sitten miten virheellistä ja kyseenalaista tietoa tahansa. Pääsykoetilaisuus ei ole tilaisuus oppimiselle saati kritisoimiselle vaan siinä testataan mm. hakijan motivaatiota hakeutua kyseiselle alalle. Välttämättä kyse ei ole "hauki on kala" -pänttäämisestä vaan "hauki ei ole kala". *vink* Ymmärrys on toisaalta valttia, mutta pitäisi kuitenkin muistaa mitä siellä pääsykoekirjassa nimenomaan oli asiasta.



Toi mun (kaiketi osittain epäselvä?) sepustus liittyi siis nimenomaan pääsykoemateriaalin opiskeluun ennen itse pääsykoetilaisuutta. Varmaan on ihan selvä juttu, että pääsykokeessa vastataan sen kirjallisuuden pohjalta, jonka ko. oppilaitos on määrännyt pääsykoekirjallisuudeksi.

Pointtina on, että esim. tota "hauki ei ole kala" -teoriaa voi lukea teletappi-menetelmällä (uudestaan, uudestaan) koko kevään, mutta ei se takaa asian muistamista pääsykoetilaisuudessa. Tarvitaan aktiivista prosessointia. Fiksu pääsykokeisiin valmistautuja haastaa tekstin, pohdiskelee, ja rakentaa kokonaisuutta sekä pääsykoekirjallisuudessa esitetystä että muusta materiaalista. Jos tässä "hauki ei ole kala" -tapauksessa etsii aiheesta muuta kirjallisuutta ja liittää tämän teorian laajempaan kontekstiin, voi esimerkiksi kokea ahaa-elämyksen tyyliin "Miksi tämä teoreetikko väittää, että hauki ei ole kala, vaikka suurin osa tieteilijöistä esittää päinvastaisia näkemyksiä". Näin asia lakkaa olemasta irrallinen ulkoa opeteltu sarja kirjaimia ja liittyy ymmärryksen kautta opiskelijan pysyviin tietorakenteisiin. Sitten kun kokeessa kysytään aiheesta, tieto on helppo kaivaa esiin.

Oon sun kanssa päinvastaista mieltä siitä, että pääsykoetilaisuus (tai siihen valmistautuminen) ei olisi tilaisuus oppimiselle. Mitä muutakaan se voisi olla? Entä kumpi on parempi indikaattori kokelaan motivaatiosta (puhumattakaan edellytyksistä) opiskeluun: aivoton tankkaaminen vai syvällisempi tiedon käsittely?
sensei

Posts: 125

#749 • • sensei Käyttäjä

sare, 2.3.2007 15:27:
Toivottavasti opiskelen syksyllä helsingissä kauppiksessa.


hämärää.. Hämptonilaisia klubbarilaisia muitakin kuin alkekirjoittanut hakemassa hselle..
Itse luotan omaan toimintaan enkä mennyt millekkään kurssille, saa nähdä miten käy..oma lukeminen on lähtenyt ihan hyvin liikkeelle, ja saanut kavereilta vanhoja muistiinpanoja lukemisen tueksi..
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#750 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv
tänä vuonna taas hakemassa OKL:ään, toivottavasti nyt
tärppää kun olen viimeinkin päässyt entisen opinahjon
kirjoilta pois!

toukokuulla pitäisi osallistua siihen VAKAVA-kokeeseen,
kellään siitä kokemuksia?

--
dasinoaisnvs

PieceOfMind

Posts: 628

#751 • • PieceOfMind Omnea mea mecum porto.

Lene, 24.3.2007 18:41:
pläp pläp



No mistäpä mä mitään ymmärtäisinkään, ku oon tällanen peruskoulu-dropout.
Jätän viimeisen sanan viisaammalle *piis*
Caro²

Posts: 5,301

#752 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Kahteen paikkaan haen nyt.

Ensisijaisesti TAIK:n valokuvataiteen osastolle Heltzinggiin ja toisena varajärjestelmänä toimikoot Lahden joku amk:n valokuvapuoli.
sare

Posts: 100

#753 • • sare

sensei, 24.3.2007 02:27:
---
sare, 2.3.2007 15:27:
Toivottavasti opiskelen syksyllä helsingissä kauppiksessa.

---

hämärää.. Hämptonilaisia klubbarilaisia muitakin kuin alkekirjoittanut hakemassa hselle..
Itse luotan omaan toimintaan enkä mennyt millekkään kurssille, saa nähdä miten käy..oma lukeminen on lähtenyt ihan hyvin liikkeelle, ja saanut kavereilta vanhoja muistiinpanoja lukemisen tueksi..



sama, todettiin et turhan kalliita ne valmennuskurssit (bestis hakee kans). mut yllätävän hyvin kans lukeminen lähteny käyntiin- kaks kirjaa luettu jo:P

--
Mies seisoo rinnallasi kaikissa niissä vastoinkäymisissä,jotka olisit välttänyt, jos olisit pysynyt sinkkuna.

jusam

Posts: 89

#754 • • jusam
Kolmas kerta toden sanoi viime vuonna, ku pääsin Jkylään vihdoin psykaa lukemaan! Tsemppiä kaikille koitokseen.. ja nyt hus koneelta ja pänttäämään. :)
evvk

Posts: 1,918

#755 • • evvk
Noniin nyt on sitten paperit laitettu vetämään seuraviin:
International Business, tradenomi, 2 kpl
Environmental Engineering, tradenomi, 1 kpl
Tietojenkäsittelyn Ko, tradenomi, 3 kpl
neppu*

Posts: 111

#757 • • neppu* Neppu
Itse olen jo pääsykokeeseen lukenut ja sisään päässyt, mutta tänä keväänä jännätään pääsenkö TKK:lle lukemaan laajan sivuaineen JOO-opintoina *hih*
anton fine

Posts: 1,359

#759 • • anton fine myspace.com/finethedj
Taik-> Elokuvataide, Elokuvaäänitys/äänisuunnittelu.
HelTech-> Puusepän perustutkinto.


Sinne meni.
rose

Posts: 1,047

#760 • • rose vakaasti epävakainen
Hihihii =) Taikin ennakkotehtävät viety kunnialla perille.

--
TwistedLife™ Amusement Park