pääsykokeet/opiskelu

858 posts, 43 pages, 367,095 views

TemeZ

Posts: 486

#521 • • TemeZ
yliopettajalta tuli tossa 0:52 maili missä kerrottiin että sain päättötyöstä nro4, tarkottaa samalla sitä että tästä tulee insinööri kuun lopussa.. tosin tuskin sitä titteliä tulen ikinä missään käyttämään.. ei oikeen liity ko. nimike työnkuvaan mitenkään.. mitähän seuraavaksi tekisi *täh*
Epailija

Posts: 5,636

#522 • • Epailija Physicist, 2nd class.

toma, 12.5.2006 01:43:
Mut ei kyl voi sanoa että motivaatio olisi heikentynyt yhtään, ennemminkin nälkä on kasvanut syödessä ja haluaisi opiskella paremmin noita kursseja.



No mutta sä oletkin tommonen... tommonen! :D Mulla stafy menee tänä vuonna ihan totaalisesti puihin. Jos edes tuosta johdatuksesta säieteoriaan pääsisi läpi, niin olisin ihan tyytyväinen.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

toma

Posts: 2,009

#523 • • toma Tototoototo

Epailija, 12.5.2006 07:30:
No mutta sä oletkin tommonen... tommonen! :D Mulla stafy menee tänä vuonna ihan totaalisesti puihin. Jos edes tuosta johdatuksesta säieteoriaan pääsisi läpi, niin olisin ihan tyytyväinen.


Low blow! Ai hitto, että toi kiehtois. Millainen kurssi se on, onko linkkiä? Vois ehkä JOO:ttaa sen, tosin mulla on täs viel mm. Ydin- ja alkeishiukkasfysiikka, Kvanttimekaniikat III ja IV, Materiaalifysiikka II ja Pintafysiikka tulossa, mutta aina sinne yksi teoreettisen fysiikan kurssi mahtuu - huvin vuoksi!

Osaisitko suositella jotain hyvää suhteellisuusteorian tai kvanttikenttäteorian alkeiden kurssia muuten?

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Epailija

Posts: 5,636

#524 • • Epailija Physicist, 2nd class.

toma, 12.5.2006 07:38:
Ai hitto, että toi kiehtois. Millainen kurssi se on, onko linkkiä?



Kurssi on itse asiassa mielenkiintoisin niistä kursseista, millä olen tänä lukuvuonna ollut. Toisaalta se ei ole vielä paljon sanottu, kun muista en ole pahemmin innostunut. x) Linkki: http://theory.physics.helsinki.fi/~string/

Sivuilta löytyvät luentomuistiinpanot ovat luonnostelmamaisia, mutta tuo Zwiebachin kirja on ihan mukavaa materiaalia. Suositeltavaa lukemista aiheesta kiinnostuneille, vaikka ei kurssia kävisikään, joskin ihan nollasta aloittavat saattavat joutua hankaluuksiin. Kirja ei oleta, että lukija muistaa suhteellisuusteoriasta, elektrodynamiikasta yms. kaiken ulkoa, mutta aikaisempi kokemus muista aiheista ja etenkin niiden matemaattisesta formalismista helpottaa uuden sisäistämistä ja yhtymäkohtien huomaamista.

Osaisitko suositella jotain hyvää suhteellisuusteorian tai kvanttikenttäteorian alkeiden kurssia muuten?



Kvanttikenttäteorian kursseista ei täällä päässä ole mitään kokemusta, eikä tuo nimellisesti käymäni (ja kohta reputtamani) yleisen suhteellisuusteorian kurssi juurikaan innostanut. Vika on toisaalta pitkälti siinä, että tylsistyin luennoilla kuoliaaksi. Luennoitsija ei sinällään ole huono, mutta kalvosulkeiset eivät sovi minulle yhtään. Johtunee osin opetustahdistakin, mutta en jaksa sellaista opetusta seurata juuri laisinkaan.

Linkki: http://theory.physics.helsinki.fi/~genrel/

Oppimateriaalista sen verran, että tuo Carrollin kirja on siinä määrin, mitä itse olen sitä saanut luettua, ollut ihan hyvää tekstiä sekin. Luentomateriaalia ei valitettavasti netistä saa, mutta eipä niitä tuon kirjan rinnalle kaipaa kuin ehkä helpoksi tavaksi käydä kaikki oleellinen läpi.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

toma

Posts: 2,009

#525 • • Edited toma Tototoototo

Epailija, 12.5.2006 10:29:
Suositeltavaa lukemista aiheesta kiinnostuneille, vaikka ei kurssia kävisikään, joskin ihan nollasta aloittavat saattavat joutua hankaluuksiin. Kirja ei oleta, että lukija muistaa suhteellisuusteoriasta, elektrodynamiikasta yms. kaiken ulkoa, mutta aikaisempi kokemus muista aiheista ja etenkin niiden matemaattisesta formalismista helpottaa uuden sisäistämistä ja yhtymäkohtien huomaamista.


"Suositeltavaa lukemista aiheesta kiinnostuneille" :D Tarkoitat varmaan "aiheesta kiinnostuneille fysiikan pääaineopiskelijoille", heti kun pukkaa Poincarén ryhmän esityksiä ekalla sivulla vastaan niin veikkaan että maallikolle saattaa olla "hieman" pahaa luettavaa. :P Kansantajuinen paras esitys aiheesta mihin olen törmännyt on Brian Greenen Elegant Universe, joka löytyy vieläpä videomuodossa netistä! Suosittelen erittäin lämpimästi.

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html

Kvanttikenttäteorian kursseista ei täällä päässä ole mitään kokemusta, eikä tuo nimellisesti käymäni (ja kohta reputtamani) yleisen suhteellisuusteorian kurssi juurikaan innostanut. Vika on toisaalta pitkälti siinä, että tylsistyin luennoilla kuoliaaksi. Luennoitsija ei sinällään ole huono, mutta kalvosulkeiset eivät sovi minulle yhtään. Johtunee osin opetustahdistakin, mutta en jaksa sellaista opetusta seurata juuri laisinkaan.


Ui, tuokin näyttää todella mielenkiintoiselta. Hitto, pitäisköhän sitä hypätä välillä yliopiston puolellekin. :) Tai no, ehkä suoritan tämän oman perustutkinnon ensin loppuun, ja sitten alan lukemaan kaikkea kiintoisaa. On tässäkin vielä ihan tekemistä :D

6 ov huvin vuoksi on pikkasen... hullua :D Mutta sopisi kyllä minulle!

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Epailija

Posts: 5,636

#526 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

toma, 12.5.2006 13:16:
"Suositeltavaa lukemista aiheesta kiinnostuneille" :D Tarkoitat varmaan "aiheesta kiinnostuneille fysiikan pääaineopiskelijoille", heti kun pukkaa Poincarén ryhmän esityksiä ekalla sivulla vastaan niin veikkaan että maallikolle saattaa olla "hieman" pahaa luettavaa. :P



Tosiaan, taustatietoina olisi hyvä olla vähintään ne kurssit, mitä käydään kahden ensimmäisen lukuvuoden aikana läpi pääaineopinnoissa. Jos ei ole lukenut elektrodynamiikkaa ja suhteellisuusteoriaa, niin tensoreiden ja ihan yleisesti indeksöinnin kanssa voi tulla ongelmia - tosin voi tulla muutenkin. Jos niitä luentomonisteita katsoo, niin kirja aloittaa kyllä helpommin. Ensimmäisten luentomonisteiden asiat tulevat vastaan jossain sivulla 80.

Kansantajuinen paras esitys aiheesta mihin olen törmännyt on Brian Greenen Elegant Universe, joka löytyy vieläpä videomuodossa netistä! Suosittelen erittäin lämpimästi.

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html



Oho, pitääkin katsastaa. Jos siitä olisi vaikka tentissä jotain hyötyä. :D

6 ov huvin vuoksi on pikkasen... hullua :D Mutta sopisi kyllä minulle!



Itse olen matematiikan laitoksen puolelta käynyt huvikseni kymmenien opintoviikkojen edestä turhia kursseja. Kuusi ei ole hirveästi. ;) Nimim. 166 ov. kasassa ja vielä puuttuu vajaa kaksikymmentä plus gradu tutkintovaatimuksista.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#527 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
Jeeee. sit taas lukemaan solukalvon sähkövarauksista ja signaalinsiirroista *igor*

Alkaa vähän jännittää, 17 päivää aikaa *hikoil* vois ehkä vähentää klubbaris roikkumista *justjoo*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Sphyxia

Posts: 3,308

#528 • • Sphyxia Maracujá!
Vihoviimeinen tentti 31.5, ja sen jälkeen vain puolet gradusta tekemättä (kesän homma ... *justjoo*). Ja vaikka tentti on superminimaalinen sellainen (n. 550 s. + parisenkymmentä säädöskokoelmaa), en millään jaksaisi. *haukottel*
Tyeicha

Posts: 5,807

#529 • • Tyeicha siilin kesyttäjä / pintaliito-orava
kivaa.. cidesco meni läpi ja lopputyöstä ja LTS'sta 5 ja 4½. kohta koulu loppuu! enää nayttötutkinnot ensi viikolla!! *hymy* stadiaan hain ja ny viel venailen kutsua pääsykokeisiin.

--
-Tyeicha-

Avernian

Posts: 7,451

#530 • • Avernian Kerettiläinen

Tyeicha, 12.5.2006 23:09:
cidesco...LTS



Mitä nuo on? *ding*

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

Tyeicha

Posts: 5,807

#531 • • Tyeicha siilin kesyttäjä / pintaliito-orava
hmm.. *blush* anteeksi. cidesco (comite international desthetique et de cosmetologie) meinaa kansainvälistä kosmetologian tutkintoa. ja LTS-lyhenne meinaa liiketoimintasuunnitelmaa.

--
-Tyeicha-

xandra

Posts: 281

#532 • • xandra bambi
Paniikkipaniikkipaniikkipaniikki..! Vähän ainakin. 5 päivää jäljellä pääsykokeisiin.. *pökr* Tahtoo vaihtaa alaa.. (ja klubbarissa lorviminen toki edistää asiaa --> takasin lukemaan *blush*)

--
“Imagination is the highest kite one can fly”

Lauren Bacall

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#533 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

xandra, 24.5.2006 21:12:
Paniikkipaniikkipaniikkipaniikki..! Vähän ainakin. 5 päivää jäljellä pääsykokeisiin.. *pökr* Tahtoo vaihtaa alaa.. (ja klubbarissa lorviminen toki edistää asiaa --> takasin lukemaan *blush*)



Hei mihin haet? Mullakin on 5 päivää aikaa *hikoil*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

muZZle^

Posts: 305

#534 • • muZZle^
jeij paniikki täälläki, kokeisiin aikaa 12 päivää iiiiih iiiks*pökr**nauru*
xandra

Posts: 281

#535 • • xandra bambi

Hyzenthlay, 24.5.2006 21:55:

Hei mihin haet? Mullakin on 5 päivää aikaa *hikoil*



Lääkikseen.. Oisko sama? *nauru* Kun sinne on pienestä asti meinannut niin päätin että nyt on aika tehdä jotain asian eteen.. *joo*

--
“Imagination is the highest kite one can fly”

Lauren Bacall

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#536 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
sinne päin *hih* farmasiaan...

Oon muuten lääkiksenkin pääsykokeissa joskus 3v sitten käynyt. Kannattaa ainakin odottaa vaikeinta mahdollista, sillä ihan helpot ne ei ollu *justjoo*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

xandra

Posts: 281

#537 • • xandra bambi
Jep jep.. Joo on mulla kaikki pääsykokeet vuodesta 2001 asti, että tietää vähän mitä odottaa.. Mut kauheesti tsemppistä, toivottavasti menee hyvin! *hihu*

--
“Imagination is the highest kite one can fly”

Lauren Bacall

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#538 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
joo samoin *hihu*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

liikkuva muna

Posts: 2,652

#539 • • liikkuva muna an egg on the move

toma, 12.5.2006 13:16:
---
Epailija, 12.5.2006 10:29:
Suositeltavaa lukemista aiheesta kiinnostuneille, vaikka ei kurssia kävisikään, joskin ihan nollasta aloittavat saattavat joutua hankaluuksiin. Kirja ei oleta, että lukija muistaa suhteellisuusteoriasta, elektrodynamiikasta yms. kaiken ulkoa, mutta aikaisempi kokemus muista aiheista ja etenkin niiden matemaattisesta formalismista helpottaa uuden sisäistämistä ja yhtymäkohtien huomaamista.
---

"Suositeltavaa lukemista aiheesta kiinnostuneille" :D Tarkoitat varmaan "aiheesta kiinnostuneille fysiikan pääaineopiskelijoille", heti kun pukkaa Poincarén ryhmän esityksiä ekalla sivulla vastaan niin veikkaan että maallikolle saattaa olla "hieman" pahaa luettavaa. :P Kansantajuinen paras esitys aiheesta mihin olen törmännyt on Brian Greenen Elegant Universe, joka löytyy vieläpä videomuodossa netistä! Suosittelen erittäin lämpimästi.

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html


---
Kvanttikenttäteorian kursseista ei täällä päässä ole mitään kokemusta, eikä tuo nimellisesti käymäni (ja kohta reputtamani) yleisen suhteellisuusteorian kurssi juurikaan innostanut. Vika on toisaalta pitkälti siinä, että tylsistyin luennoilla kuoliaaksi. Luennoitsija ei sinällään ole huono, mutta kalvosulkeiset eivät sovi minulle yhtään. Johtunee osin opetustahdistakin, mutta en jaksa sellaista opetusta seurata juuri laisinkaan.
---

Ui, tuokin näyttää todella mielenkiintoiselta. Hitto, pitäisköhän sitä hypätä välillä yliopiston puolellekin. :) Tai no, ehkä suoritan tämän oman perustutkinnon ensin loppuun, ja sitten alan lukemaan kaikkea kiintoisaa. On tässäkin vielä ihan tekemistä :D

6 ov huvin vuoksi on pikkasen... hullua :D Mutta sopisi kyllä minulle!



Päh. Yliopistolla on niin käsittämätön määrä mielenkiintoisia kursseja, että ainakin mulla menee helposti 15-20 op vuodessa pelkästään niihin.
keijukainen

Posts: 1,599

#540 • • keijukainen kiksumurmeli
kahden viikon päästä ois pääsykokeet *hihu*

--
*seepla*