Muutto, sisustus ja vaivanpalkka.

117 posts, 6 pages, 34,534 views

Prime Number

Posts: 2,705

#1 • • Prime Number UG-///
Kevyellä pintaetsinnällä en ainakaan löytänyt tällaista topiccia niin here goes.


Eli siis allekirjoittaneella on kohta taas muutto edessä mikä tarkoittaa lähinnä sitä että vanhan kämpän sisustus on purettava, roudattava uuteen paikkaa ja koottava seuraavan kämpän rajojen mukaan.
Jokaisessa tilassahan on omat etunsa ja haittansa.

Kuinka moni oikeasti muuton yhteydessä miettii mihin ne huonekalut laitetaan vaan länttäistäänkö ne vain johonkin mihin ne mahtuu?


-Itse ainakin mietin jo useita viikkoja ennen muuttoa seuraavan asunnon tarjoamia sisustusvaihtoehtoja huonekalujen sijoittelun suhteen. Miten saadaan kaikki tavarat paikalleen niin että vaikuttaa kuin ne olisi suunniteltu jo valmistusvaiheessa juuri siihen kohtaan.


Onko jollakulla päähänpinttymä jostain asiasta minkä pitää joka paikassa aina olla samalla tavalla?
Jokin mikä tuo turvallisuuden tunteen että ihan kaikki ei ole muuttunut, tämä on vielä sama?

-Itse ainakin inhoan valkoista "väriä" mitä yleensä on ainakin valittu useampien asuntojen seinien väriksi.
Mulla on pakonomainen tarve peittää seinät niin että valkoista pintaa on mahdollisimman vähän, parhaimmillaan ei yhtään.
Olen nyt 3 kertaa muuttanut kuluneen vuoden sisällä ja joka kerta seiniltä pitää ottaa pois kaikki flaikut, julisteet ja seinäkenkaat vain sitä varten että ne voisi laittaa seuraavan asunnon seinille.
Hullun hommaa saattais joku sanoa mutta vaikka vaiva onkin suuri niin värillisiä seiniä on kuitenkin mukavampi katsoa ja ne tuo oman lisävärinsä ja lämpönsä paikkaa jota kutsun kodiksi.


Kuinka paljon ihmiset jaksaa nähdä vaivaa sen eteen että kodista saa juuri sellaisen missä on mukava asua? Vai onko koti vain tila jossa nukutaan, syödään ja toisinaan kun flaksi käy naidaan ja se millainen se on, on toissijaista?

Ensimmäisen muuton yhteydessä seinien "värittäminen" oli prioriteetti no:1
Itse en ainakaan voisi asua sellaisessa kodissa mikä ei ole lämmin ja en nyt tarkoita ilman lämpötilaa.



Haluaisin ihan mielenkiinnosta tietää miten tärkeänä ihmiset pitää kodin sisustusta.

Ja ne jotka on oikeasti nähny vaivaa niin olisi mukava nähdä jotain kuvia mikä tekee kodista kodin.
Jahka saan muuton pois alta ja kamat kasaan niin räpsin tänne muutaman itsekkin.

--
Repikää siitä

DiamonDie

Posts: 676

#3 • • DiamonDie mediahippi
"Sisustaminen" on sinänsä tärkeää, että kotona viihtyy, mutta minusta sisustus- tai naistenlehden aukeamalta näyttävä koti ei ole enää viihtyisä tai miellyttävä. Itse haluan asua itseni näköisessä kämpässä, vaikka kaikki ei olisikaan sävy sävyyn tai samaa sarjaa eivätkä taulut seinällä muodostelmassa. Tietysti kodin pitää olla myös toimiva, eli siellä pitää pystyä ja mahtua tekemään juttuja ja siivoamisenkin pitäisi onnistua. Seinien väri jne ovat melko toissijaisia, kunhan ne toimivat minulle.

En kuitenkaan osta mitään "sisustusesineitä", ellei lasketa viherkasveja, joita (kasveja tai siemeniä) olen ostanut lähiaikoina liikaakin ja suunnitteilla on vielä paljon lisää, vaikka kasveja on jo tusinan verran. Rehuja pitää siis olla.

Muuttaminen on kyllä harvinaisen vittumaista ja raskasta puuhaa. Onneksi en ole muuttanut yksin kuin kaksi kertaa, nelisen vuotta sitten ja 2,5v sitten. En pysty kuvittelemaan, että jaksaisin alkaa laatimaan mitään oikeita sisustussuunnitelmia tai mitään, mutta miettisin kyllä etukäteen mihin tavarat sijoitetaan ja toimiiko suunnitelma esim. pistorasioiden, ikkunoiden ja ovien kannalta. Etenkin pistorasioiden sijainti kannattaa tarkistaa etukäteen, jatkojohdothan on keksitty, mutta onhan se vähän ikävää jättää esim. kaappi 10cm seinästä takana olevan pistorasian takia.
Lauri

Posts: 1,051

#4 • • Lauri Devoted


<clip>



Tee flyereistä ja julisteista isot taulut, niin säästyt siltä ainaiselta repimiseltä. Flyerit säilyy siistimpänä ja siitä voi oikeasti saada näyttävänkin lopputuloksen. Sen voi vaikka viimeistellä lasituksella.
NiMo

Posts: 483

#5 • • NiMo PolkkaPuppe
tottakai sitä haluaa että oma koti on itsesi näköinen ja oloinen. itselläni ei vielä ole omaa kämppää mutta luulen huoneeni olevan osittain itseäni kuvaava. haluaisin tottakai sisustaa huoneeni uuteen uskoon. olen itsekin sitä mieltä että viherkasveja täytyy olla, tällä hetkellä niitä ei löydy koska järjestys on tällä hetkellä sellainen ettei yksinkertaisesti mahdu tai sovi, tulisi liikaa tavaraa.
mutta sitten kunhan vaihdan paikkoja huoneessani, mikä tuntuu tapahtuvan melkein kerran kuukaudessa *nauru*, niin pidän huolen että saan yhden viherkasvin tänne ainakin, sen sopiessa nimeltään hyvin tauluihin mitä minulla seinillä on. *joo*

--
*pahis* Do not attempt to leave the dancefloor *pahis*

ezzy

Posts: 8,060

#6 • • ezzy Droid-pappa

Iso-Lauri:


<clip>



Tee flyereistä ja julisteista isot taulut, niin säästyt siltä ainaiselta repimiseltä. Flyerit säilyy siistimpänä ja siitä voi oikeasti saada näyttävänkin lopputuloksen. Sen voi vaikka viimeistellä lasituksella.



http://hiredcam.com/misc/flabataulu.jpg *sydän* isompiakin vois olla, flabat venailee vaan käyttöönottoa...
hrdkvr

Posts: 3,929

#7 • • hrdkvr KURGO
just saatiin remppa valmiiksi.. uutta maalia seiniin ja pari uutta kalustetta ja uusi sohva ja elektroniikkaa.. nyt on taas miellyttävää asustella..

muutenkin tykätään sisustella ja muutella kämppää ajoittain ja tyyli onkin hioutunut nyt kulminaatiopisteeseen näin 3-4 eri kalustus/värimaailman kautta.. eli

musta
hopea/alumiini
valkoinen

on päävärit ja sinät maitokahvilla

seinillä kaikilla tauluilla hopeiset kehykset ja valkoinen pohja niin ne toimii kuin pamppuina kun loistavat niin kivasti

rahaahan meni pelkästään tähän remonttiin sellaiset 5500eur , mutta asuminen on meille tärkeää

--
-keep it hard-

Hansu

Posts: 481

#8 • • Hansu
Olen viimeisen päälle kotikissa, joten kodin sisustaminen kiehtoo kovasti, sillä haluan kotini olevan mahdollisimman mukava ja viihtyisä pesä. Monien sisustuslehtien tuputtama ”pohjoismainen tyyli” (paljon valkoista, valoa ja yksinkertaisuutta) ei todellakaan nappaa, luulen että tuntisin itseni ihan alastomaksi ja kotini kliinisen kylmäksi tuollaisessa ympäristössä. Itse pidän hämyisestä tunnelmasta, tunnelmavalaistuksesta, raikkaista väreistä (sininen, vihreä, keltainen), tärkeistä esineistä ja muistoista joita on kertynyt elämän varrella jne. Toisin sanoen kodin täytyy olla itseni näköinen, ja olen valmis näkemään vaivaa sen eteen.

Vuokra-asunnossa asuessa ei valitettavasti voi tehdä kovin kauaskantoisia suunnitelmia, eikä voi esim. maalata tylsän valkoisia seiniä tai vaihtaa muovimaton tilalle puulattiaa. Huoneistomme pohjaratkaisu on kuitenkin ok, kaipaisin vaan jotakin pientä työhuonetta, jonne saisi molemmat kirjoituspöydät, tietokoneet yms. härpäkkeet pois olo- ja makuuhuoneesta. Asuntomme on iso kaksio, josta olisi rakennusvaiheessa saanut helposti pienehkön kolmion, mutta minkäs teet. Tällä hetkellä pieni puute on myös viherkasvien vähyys, ne kun piristäisivät mieltä ja samalla myös puhdistaisivat huoneilmaa. Yleensä onnistun vain tappamaan kasvini, mutta viime aikoina tulokset ovat olleet hieman rohkaisevampia, joten kohtapuoliin voisi taas marssia kukkakauppaan hakemaan väriä ikkunalaudalle.
Kon-tiki

Posts: 1,936

#9 • • Kon-tiki The Unsinkable

Hansu:
Monien sisustuslehtien tuputtama ”pohjoismainen tyyli” (paljon valkoista, valoa ja yksinkertaisuutta) ei todellakaan nappaa (---) Tällä hetkellä pieni puute on myös viherkasvien vähyys



Täällä puhuu päinvastainen tapaus. Asun valkoseinäisessä vuokrakämpässä, jossa on korkeat huoneet. Oman makuni ja asunnon mainittujen ominaisuuksien takia tahdon oikein korostaa asunnon avaruutta ja valkoisuutta, mahdollisuuksien rajoissa...

Rajoja asettavat joka paikkaan aina ilmestyvät kirja-, paperi-, lehti- ja valokuvakasat. Ja levykasat. Ja dvd-kasat. Ja kodin tekniset vempaimet johtoineen. Sekä se, ettei valkoisia huonekaluja viitsi ostaa kun ne likaantuvat heti. Mutta kun kärsii ahtaan paikan kammosta ja kun asunto vieläpä on yläkerroksissa ja pohjoispuolella (lue: luonnonvalon kannalta mahtava), sitä tahtoo edes yrittää. Eli vain muutama taulu seinille ja vähän tavaroita (justjoo), niin homma pysyy hanskassa.

Poikkeuksena tähän minimalismiin ovat huonekasvit, joita en raski olla pitämättä, kun ne ovat niin innoissaan pohjoisvalosta. Kuukauden parin päästä on taas edessä mullan/ruukunvaihtoruljanssi ja oksien leikkelyrumba, kun kasvit ovat taas kasvaneet hulluna.
ville

Posts: 3,780

#10 • • ville olen oikeasti ujo

Puistokemisti:-Itse ainakin inhoan valkoista "väriä" mitä yleensä on ainakin valittu useampien asuntojen seinien väriksi.



Mun täytyy sanoa, et mä pidän valkoisesta. Se on hyvä perusväri seinille, joka antaa tilaa lattian ja kaikkien pienesineiden väreille. Lisäksi valkoinen tuo lisää avaruuttaa pieniin tiloihin.

Esim me maalattiin kaikki seinät puhtaalla valkoisella, koska lattia on lämmin puu ja lämpimpiä sävyjä tulee olemaan mm pöydässä, tyynyissä ja tuoleissa.


Kuinka paljon ihmiset jaksaa nähdä vaivaa sen eteen että kodista saa juuri sellaisen missä on mukava asua? Vai onko koti vain tila jossa nukutaan, syödään ja toisinaan kun flaksi käy naidaan ja se millainen se on, on toissijaista?



Silloin kun asuttiin vuokrakämpissä meillä oli vaavun kanssa periaate, että kiinteitä rakenteita ei muuteta, mutta jokainen esine pitää olla itse valittu ja siihen pitää olla tyytyväinen. Käytännössä tämä tarkoitti, että ei kelpuutettu vanhempien tyrkyttämiä iso-iso-isoäidin romuja, jotka oli rumia ja huonossa kunnossa. Kun jokainen esine oli itse valittu, oli aina todella mukava tulla kotiin ja olla miellyttävien asioiden ympäröimänä.

Huonejärjestykseen me saatetaan tehdä pieniä muutoksia aika usein. Esim viimeisessä kämpässä makuuhuoneessa taidettiin tehdä pikkumuutoksia varmaan 3-4 kertaa ja asuttiin kämpässä 1.5 vuotta.

Nyt kun me ollaan taas muuttamassa ja meillä oli mahdollisuus tehdä kaikki alusta asti uudelleen (kylpyhuonetta lukuunottamatta) niin me myös käytettiin (käytetään) tätä mahdollisuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että uudessä kämpässä homma aloitettiin siitä, että mitä seiniä kaadetaan ja mitä rakennetaan uudestaan ja homma loppuu siihen kun viimeinenkin neliösentti on maalattu ja huonekaluvalinta tehty. Homma tietysti vaatii parin kk vapaa-ajan, mutta hyvänä puolena on kämppä, joka on täysin sen näköinen kuin itse.

Meille sisustaminen on myös ns. jatkuva projekti, eli jatkuvasti katsellaan uusia asioita ja mietitään miten joku tietty asia sopisi meidän kotiin. Siten tavaraa tulee osteltua aika rauhalliseen tahtiin.


Ja ne jotka on oikeasti nähny vaivaa niin olisi mukava nähdä jotain kuvia mikä tekee kodista kodin.



Sit 6kk päästä kun kaikki on valmista =)


Ikävä puoli tossa kodin sisustuksessa on, että se nielee ihan järjettömästi rahaa. Siten me ei vaavun kanssa tehdä mitään ulkomaanmatkoja (jos jotain ruotsia ei lasketa), koska yhden ulkomaanmatkan hinnalla saa helposti aika paljon sisustusesineitä tai elektroniikkaa. Toisaalta ymmärrän kyllä hyvin myös niitä, joille koti on vaan paikka nukkua, mutta mä vaan en haluaisi elää paikassa, jota en tunne omaksi.
remotion

Posts: 5,283

#11 • • remotion nostatus guru
Mä lupaan kans laittaa kuvia kun saan kaiken valmiiksi! Tulossa myös seinämaalauksia...tai sit ei... saa nyt nähdä. seuraavaks ois teko vaiheessa tapettien irti repiminen, maalaus, ja sit uudet laminaatit, kusenkeltainen kiiltävä koivu saa lahteä ja tilalle tulee kirsikkaa tai keskitummaa pähkinäpuuta.
remotion

Posts: 5,283

#12 • • remotion nostatus guru
Mulla on yksiö, mutta sinne tulee nyt pääväriksi ehdottomasti valkoineen. sit on puuta, niitä on nyt tuhatta sävyy, mutta jatkossa vain kirsikkaa ja wengeä. design kamat on kaikki mustia tai valkoisia. lisäks jotain mattoa, tyynyä ja yks seinä tulee vaaleahkon siniseksi, (tummempi liila tehostevärinä jos ja kun toteutan jotain seinä maalausta).
keittiössä muuten samoin, mutta sinne tulee yks liukuva tilan jakajaseinä oranssiksi (tehoste väri punainen, mm. keittiän penkeis o punasta kangasta. eteinen on vielä vähän auki mut sinne varmaan värit sit vihree ja tehosteena keltanen. täytyy eka kattoo et miten sopii, voi olla et käytänki siellä tumman harmaata vaan ja keltaista tai vihreetä tehosteena, saa nyt nähdä... Tarkotus ois että periaatteessa koko kämppä ois sen valkonen/musta + wenge=käytännössä musta/kirsikka ja sitten pirteetä ilmattä löytyy koko spektrin alalta. useampaa väriä ei kuitenkaan näy ikinä samaan aikaan, ne tullaan sijottelee silleen.
ville

Posts: 3,780

#13 • • ville olen oikeasti ujo

remotion:
Mä lupaan kans laittaa kuvia kun saan kaiken valmiiksi! Tulossa myös seinämaalauksia...tai sit ei... saa nyt nähdä. seuraavaks ois teko vaiheessa tapettien irti repiminen, maalaus, ja sit uudet laminaatit, kusenkeltainen kiiltävä koivu saa lahteä ja tilalle tulee kirsikkaa tai keskitummaa pähkinäpuuta.



Kannattaa sit tehdä kunnolla pohjat ennen maalausta, jotta tulee tasaista jälkeä: hyvin sekoitettua tasotetta reikiin, hiot hyvin ja putsaat pölyn pois. Sit vasta maalaus ... ettei tarvii tehdä moneen kertaan :)

Mikset muuten laita parkettia laminaatin sijaan, vai onko kysessä puhtaasti budjettikysymys?
sapeli

Posts: 11,768

#14 • • sapeli jokukukamikä?
Mulle oman kodin sisustaminen ei ole koskaan ollut minkäänlainen prioriteetti, asun sen verran suurilta osin nääs oman pääni sisällä *hih* Ehkä sitten joskus kun on koti jota oikeasti pitää omanaan - tähän asti on aina tullut asuttua jonkun sukulaisen tai muun luona, tai sitten on ollut tiedossa että senhetkisessä asunnossa asuu vain muutaman vuoden enää...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

z

Posts: 1,146

#15 • • z
Sellainen neuvo omakohtaisesta kokemuksesta, että kun muuttaa uuteen asuntoon, niin kalustus, sisustus ja remontointi kannattaa tehdä mahdollisimman heti. Alkuvaiheessa löytyy vielä sen verran intoa ja muutenkin ehein kokonaisuus syntyy helpoiten kun sen suunnittelee ja toteuttaa kerralla, eikä vuosien mittaan. Edellisessä asunnossa tuli asuttua pari vuotta ilman kunnollista keittiön lamppua + olohuoneen verhoja, kun ne jäi alussa hankkimatta.

Jos on aktiivinen sisustaja, niin tällaista vaaraa ei ehkä ole mutta jos taas vähän laiskempi, mutta joka tykkäisi kuitenkin että kaikki jutut olisi kohdallaan...
henkkat

Posts: 528

#16 • • henkkat

miikkah:
Edellisessä asunnossa tuli asuttua pari vuotta ilman kunnollista keittiön lamppua + olohuoneen verhoja, kun ne jäi alussa hankkimatta.



Heh, mulla aikalailla sama homma. 3vuotta oon asunu nykyises, enkä oo vieläkään saanu makuriin kunnon valoja. Jokohan saisin inspiksen..*nauru*
Shaz

Posts: 324

#17 • • Shaz team Wittupäät
Aika osuva threadi mun elämäntilanteeseen nähden. Mä muutan tossa viikon päästä vanhempien luota pois, ja mua kyrsii toi pakkaaminen. Tuntuu et sitä tavaraa ois ihan järjettömät määrät, ja niinhän sitä onki. Enemmän ku luuliskaan. Argh. Onneks pakkaaminen on hoidettu loppuun, tavaroiden purkaminen onkin sitte eriasia. Mä kun en saa kuitenkaan unta ennenku kaikki on paikallaan. Siinähän menee sitten pari yötä ja päivää purkaessa kaikkee oikeelle paikalle.

Sisustamisesta sen verran, et mulla on aina ollut selkeet visiot siitä miltä mun olohuone, makuuhuone ja keittiö tulee näyttämään. Makuuhuoneen päävärinä sisustuksessa on tummanpunanen, ja olohuone onkin vihreepainotteinen. Keittiöstä tulee vaaleenkeltanen *hymy* Seinät saa jäädä valkoseks, se tavallaan mun mielestä avartaa pienehköä asuntoa kivasti. Mulla oli kauheesti asiaa mielessä, et mitä mun piti tänne selitellä (jotain tosi fiksua taas) mut mä unohdin ne. Sama pää kesät, talvet. Vois kyllä räpsii parit picsit tänne sitku on kämppä kunnossa *hymy*
demonchild

Posts: 302

#18 • • demonchild Crazy/Beautiful

NiMo:
tottakai sitä haluaa että oma koti on itsesi näköinen ja oloinen. itselläni ei vielä ole omaa kämppää mutta luulen huoneeni olevan osittain itseäni kuvaava. haluaisin tottakai sisustaa huoneeni uuteen uskoon. olen itsekin sitä mieltä että viherkasveja täytyy olla, tällä hetkellä niitä ei löydy koska järjestys on tällä hetkellä sellainen ettei yksinkertaisesti mahdu tai sovi, tulisi liikaa tavaraa.
mutta sitten kunhan vaihdan paikkoja huoneessani, mikä tuntuu tapahtuvan melkein kerran kuukaudessa *nauru*, niin pidän huolen että saan yhden viherkasvin tänne ainakin, sen sopiessa nimeltään hyvin tauluihin mitä minulla seinillä on. *joo*



nimo vetää koko kämpän täyteen kiksukarvaa *nauru**nauru**nauru*

--
Kiitos ja anteeksi

NiMo

Posts: 483

#19 • • NiMo PolkkaPuppe

demonchild:
---
NiMo:
tottakai sitä haluaa että oma koti on itsesi näköinen ja oloinen. itselläni ei vielä ole omaa kämppää mutta luulen huoneeni olevan osittain itseäni kuvaava. haluaisin tottakai sisustaa huoneeni uuteen uskoon. olen itsekin sitä mieltä että viherkasveja täytyy olla, tällä hetkellä niitä ei löydy koska järjestys on tällä hetkellä sellainen ettei yksinkertaisesti mahdu tai sovi, tulisi liikaa tavaraa.
mutta sitten kunhan vaihdan paikkoja huoneessani, mikä tuntuu tapahtuvan melkein kerran kuukaudessa *nauru*, niin pidän huolen että saan yhden viherkasvin tänne ainakin, sen sopiessa nimeltään hyvin tauluihin mitä minulla seinillä on. *joo*

---


nimo vetää koko kämpän täyteen kiksukarvaa *nauru**nauru**nauru*



*lmao**lmao* ei muuten ihan pahakaan idea. *nauru* olis varmaan kiva kattella jotain oranssia, punasta, sinistä, valkosta ja mustaa seinät täynnä. *igor**lmao*
täytyy pistää korvan taakse.. *vink**hih**iloinen*

--
*pahis* Do not attempt to leave the dancefloor *pahis*

Avatar
#20 • • Viola00 Guest
Mä rakastan sisustamista ylikaiken. Harmi vaan, että se on hidasta ja tarkkaan mietittävää puuhaa koska ykskin iso hankinta joka osoittautuu mokaksi niin häiritsee pitkään ja tekee tylsän olon. Väreissä tykkään ihan vaan musta/valkoinen/beige/ruskean erilaiset sävyt/harmaa. En kauheesti siis halua värejä vaan tollanen ihan perus klassinen tyyli sopii myös mun kotiin. Itseasiassa ihan just mulla alkaa ensimmäisen oman kodin sisustaminen *juonittel* Tosin puolet on jo hankittu aina astioista lähtien, mutta kaikkee pientä ja isoakin tarvitsee aina silti.

Mitään huonekaluja en voi hankkia enkä hankkisi ennenkuin näkee millanen asunto on. Samoin matot ja verhot ym. Ne pitää sopii sitten kaikki yhteen. Hyvä apu on lueskella sisustuslehtiä ja käydä jossain vaiheessa sisustussuunnittelijan puheilla ja toimia sen mukaan. Pieni on kaunista -samoin vähäinen määrä. Inhoan sellasta tavaran paljoutta. Muutenkin mun lempparisanonta toimii jälleen tässäkin; ei se määrä vaan se laatu. Eli mielummin 2 kaunista ja laadukasta aterinsettiä kuin 10 huonoa ja rumaa ja laadutonta. Sellanen sopivan yksinkertainen ja kaunis koti on kyllä ihana.

Sisustaminen on myös stressaavaa. TUntuu aina, että valitsi miten vaan niin aina joku menee pieleen. Siis vaihtoehtoja vaan on niin paljon, että menee sekasin niinkuin pikkuinen leluosastolla. Mutta ihan tärkeetä se noissa asioissa onkin miettiä ja olla varma sitten siitä mitä hankkii. Oli miten oli, sisustaminen on silti ihanaa ja mielelläni lähtee kauppoihin kiertelemään ihan vaan pelkästään tollasia juttuja. Oma koti kullan kallis, miksipä ei siis tekisi siitä sellaista että siellä viihtyy *sydän*