Mä aloin lukemaan tätä forumia platinumin ohella hyvin myöhään, koska platinumilla alkoi olla tekstiä liian vähän ja täällä pelkän ihku-plur-hymiö-oksennuksen sijaan alkoi olla jopa ihan mukavaa pohdintaa. Nykyisin homma on mennyt siihen, että asiallisia kirjoittajia täällä on jo aika runsaasti joten forumia tulee seurattua aika ahkerasti.
Mä vierastan erittäin paljon tota: "miks ei enää olla yhtä perhettä" asennetta. Ensinnäkin miksi kaikkien pitäisi olla kaikesta samaa mieltä, julistaa sitä kovaan ääneen ja vielä korostaa tätä yltiöpäisellä hymiömerellä? Mitä vikaa on asiallisessa argumentoinnissa ja toisen väärän mielipiteen osoittamisessa?
Perusajatus mulla on, että forum on sellainen kun käyttäjänsä. Siten moderaattoreiden mahdollistama lukko tai muutama kipakka postaus ei tule muuttamaan klubitusta mihinkään suuntaan, vaan muutoksen on tapahduttava itse kirjoittajissa. Ongelmana tässä on, että kirjoittajien määrä kasvaa koko ajan ja koska jokaisen uuden pitää opetella nämä "tavat", ei koskaan päästä siihen tilanteeseen, että kaikki osaavat "ne 100 kirjoittamatonta sääntöä". (tai itseasiassa platinumilla on tähän päästy ja tuloksena on aika kuolema)
Tässä välissä mukaan astuu ne "poliisit"
Vaikka kuka sanoisi mitä niin kaikki ne tylyt postaukset, joita tänne lähetetään, ovat omalla tavallaan pakollisia. Jos niitä ei olisi, tämä forum hautautuisi paskaan, sillä kaikilla olisi mielikuva, että tänne saa postata vaikka mitä tuubaa, kunhan se itseään kiinnostaa. Nyt käy niin, että kun nämä uudet peelot, joilla ei ole mitään käsitystä nettietiketistä, oppivat poliisipostauksista mitä täällä voi tehdä ja mitä ei.
Varsinainen ongelma tulee, kun nämä nettipoliisit yleensä huomauttavat ensimmäisellä kerralla ihan asiallisesti. Sen jälkeen se jolle huomautetaan kokee, että häntä on luokattu normaalin käyttäjän toimesta ja hän puolustautuu. Jos tällöin ei osata (kuten yleensä) nettietikettiä, puolustautuminen on asiattomuuksiin menevää valitusta jossa ei ole varsinaista pointtia. Tässä tilanteessa nettipoliisi sitten yleensä lyttää lisää ja soppa onkin valmis.
Tätä ongelmaa on jokseenkin mahdotonta ratkaista. Asiaa auttaisi erittäin paljon se, että näistä poliiseista tehtäisiin virallisia moderaattoreita, jolloin heidän huomautuksillaan olisi enemmän valtaa. Lisäksi moderaattorina ei välttämättä kehtaa heittää lokaa, koska edustaa koko forumia. Peräänkuulutan siis moderaattoreiden määrän kymmenkertaistamista (joka sekään ei olisi paljoa kun aktiivisia käyttäjiä on uskomaton määrä).
Toinen suuri ongelma on vanhojen postaajien väittelyt, joissa ei tyydytä väittelemään asioista vaan mukaan pitää sotkea halventavia hymiöitä ja vihjailuja toisen tyhmyydestä/osaamattomuudesta. Yleensä asiaan liityy se, että vanhan parran mielipide on osoittautunut vääräksi ja hän puolustautuu epäasiallisesti tai sitten toinen vanhaparta on tehnyt postissaan virheen, johon on (pakko) puuttua . Tällaiseen käytökseen syyllistyy mielestäni _erittäin_ moni niistä, jotka ovat sitä mieltä, että he vain keskustelevat asiallisesti (myös minä).
Tälle ongelmalle on olemassa hyvin helppo ratkaisu: forumin vanhatparrat alkavat miettiä millä tavalla keskustelevat muiden kanssa. Toisaalta tämä on toivomuksena about samaa tasoa kuin "olisi kiva voittaa lotossa".
Uskon, että väistämätön tilanne on, että mielipiteiden kirjo lisääntyy, keskimääräisen käyttäjän nettietiketin tietotaso laskee sekä keskimääräisen käyttäjän "viisaus" laskee. Tämä tulee 100% varmasti lisäämään dissausta ja väittelyä. Kyse on lähinnä siitä, millä minimoida nämä negatiiviset keskusteluilmiöt.