sts:
En itsekkään arvosta noita teiniläppiä ja paskatopikkeja, mutta pitää muistaa se että syy miksi klubari on niin vapaa ja epäpuristinen on nuo kummalliset topikit, voidaanhan ne poistaa mutta sen jälkeen on nopeasti jäljellä platinum tyylinen puristi foorumi.
Platinumista tuli nimenomaan "kuollut" ja puristinen forumi kun FusionMafialta loppui aika moderointiin, jonka seurauksena tuli sontavyöry, jonka seurauksena asiallinen keskustelu tyrehtyi, jonka seurauksena forumin keskustelu tyrehtyi, jonka seurauksena pääosin vain puristit ja vanhan koulun bilettäjät palasivat keskustelemaan tekniikasta, tuottamisesta, jne. kuitenkin ääripäistä argumentoiden.
<IMHO eli
henkilökohtainen mielipiteeni>
Sinänsä harmi, että näin kävi, koska platinum oli aikanaan äärimmäisen tasokas boardi. Fakta-arvo oli huikeasti kovempi kuin Klubituksen tämänhetkinen. Klubitus oli platinumin kulta-aikana pieni PLUR -kommuuni, jota on ilmeisen hyvin pidetty yllä, tosin PLUR oli ja meni. Taantuminen pystytään välttämään vain ja ainoastaan tiukalla moderoinnilla ja sananvapauden (== topikkien perustamisen,
EI kannanottamisen) rajoittamisella ja threadien rajaamisella itse aiheeseen.
Muussa tapauksessa käyttäjämäärän kasvu tarkoittaa sitä, että homma laajenee ja rajat demiksi aukeavat. Hyvänä esimerkkinä irc-galleria (historian voi kukin selvittää itse), joka nimensä mukaisesti kulminoitui irkkaajiin - tänäpäivänä irc ei ole todellakaan ko. kommuunin peruspilari.
Itse kukin voi todeta ko. asian katsomalla vaikkapa ruudun vasempaan yläkulmaan, jossa itselläni tällähetkellä näkyy mm. "miten päin seisot suihkussa?" "Kuukauden uutispommi", "pekasta ja muista hörhöistä", jne. Tai seuraamalla vaikka tulevia tapahtumia tai menneitä tapahtumia, jossa suurin osa kommenteista on silkkaa puppaa, josta ei kenellekkään oikeastaan ole mitään iloa - kun taas tulevissa voisi olla kysymyksiä ja ehdotuksia itse tapahtumia koskien, menneissä voisi olla oikeasti rakentavaa palautetta - tähän pystyy jokainen, vaikkei sitä heti uskoisi.
Webkommuuni ei ole reaaliaikainen keskustelu, kommentit eivät ole nopeasti argumentoitavissa, väärinymmärtäminen on huipussaan - tosin se taitaa olla koko idean suola. Sitä varten on kuitenkin olemassa erilaiset chatit, IRC, MSN, ICQ, jne. Täällä tuhannet ihmiset lukevat toisten kommentteja vaikka viikkoja kirjoittamisen jälkeen, jonka takia pitäisi kai miettiä mitä kirjoittaa. Se tieto on kaivettavissa vuosia ja taas vuosia kirjoittamisen jälkeen...
Siinä vaiheessa kun sisältö muuttuu täysin mielenkiinnottomaksi. Ilman sisältöä ei myöskään ole sisällön käyttäjiä, ilman sisällön käyttäjiä ei ole keskustelua, ilman keskustelua ei ole kommuunia.
Mutta edelleen painotan, että tämä on henkilökohtainen mielipiteeni, joka tuskin pätee 98% tämän forumin käyttäjistä.
</IMHO>
Itse klubituksen tekninen toteutus ja ylläpidon aktiivisuus on äärimmäisen hienolla tasolla.