Oliwer, 9.3.2006 19:46:
Jos hankkii esim jostain 1880 - 1920 luvulla valmistetusta arvotalosta asunnon, melkein 4-metrin huonekorkeuksineen, kattokipsikoristeineen, erkkereineen, ja peiliovineen, kannattaa imo todella miettiä mihin ammattitaito ja rahkeet riittävät. Jos on varaa sijoittaa amattilaisiin, saa työlle takuun ja ei tarvitse pelätä virheitä materiaaleissa ja työmenetelmissä.
Huonoon kuntoon päässeen arvoasunnon palauttaminen alkuperäiseen loistoonsa, (entisöinti) on erikoisosaamista vaativaa.
Itse en päästäis sellaisessa kohteessa amatöörejä räveltämään.
No se riiippuu täysin siitä mitä tekee. Jotain kattokipsejä tuskin kannattaa itse räveltää, mutta jos maalia ei osaa poistaa tai seinää maalata niin aika huonosti on asiat =)
Täällä ei nähdäkseni muutenkaan olla puhuttu yhtään mitään entisöinnistä, joka on ihan toinen juttu kun joku peruskämpän korjaus (mitä taitaa olla suurin osa remppaamisesta). Alkuperäiset seinäpinnat, vanhan ajan pinnoitukset, vanhat kiinnitysmateriaalit (kuten käsin tehdyt naulat ja helat) vaatii sen tason ammattiosaamista, että 99% remonttiliikkeistäkin on täysiä amatöörejä. Sen mitä olen erilaisia remppajuttuja/lehtiä/tmv lukenut niin olen saanut sen käsityksen, että näissä vaativimmissa jutuissa homma menee aika usein niin, että asukkaat on ne, jotka lopultaa vaatii ja tietää mitä tehdään. Remppamiehet sitten yrittää räpistellä niiden lähes mahdottomien toiveiden kanssa, kun ei remppamiehilläkään ammattitaito riitä.
En myöskään olisi tällaisen rakennusbuumin aikana mitenkään vakuuttunut remppamiesten yleisistä taidoista. Kun rekennusmiehistä on pulaa on alalla ylipäätään jos jonkin sortin hiihtäjää, joita kiinnostaa vaan ja ainostaan saada remppa nopeasti valmiiksi, fyrkat käteen ja sitten toiseen kohteeseen. Suorista materiaalivirheitä saa lukea netistä päivittäin ja reklaamatiota riittää niin paljon, että ketään ei oikeesti enää kiinnosta. Toki varmasti noin keskimäärin remonttimies tietää huomattavasti enemmän kuin kaduntallaaja, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että asiaan perehtynyt kaduntallaaja ei pystyisi hyvää jälkeä tekemään.
Remontoiminen ei lopulta oo yhtään sen hankalampaa kuin moni muukaan fyysinen duuni. Lukee miten hommat tehdään, ostaa hyvät työvälineet ja lähtee tekemään rauhallisesti. Amatöörikin saa hyvää jälkeä kun vaan vaivaa ja aikaa tuhlataan riittävästi. Se taas kuinka usein täydellisen hyvää jälkeä tekee amatööri tai edes ammattilainen onkin kokonaan toinen juttu .... jos esim omaa duunia katsoo, niin muutama virhejuttu tuli omassa rempassa tehtyä lähinnä juuri kiireen takia. Onneksi virheet on kuitenkin pintajuttuja ja siten niiden korjaaminen koko asunnossa on about yhden päivän työ. Tarkoitus olisikin korjata nuo jutut putkirempan yhteydessä kun kämppä on tyhjänä :)
Mitä itse entisöintiin tulee, niin itse tuskin lähtisin entisöimään kipsikattoa, koristemaalauksia tai vanhaa lattiaa. Niissä todennäköisesti onnistuisi tuhoamaan enemmän kuin saamaan hyötyä =)
Noin muutenkin entisöinti on siitä jännä asia, että imo sitä tehdään yllättävän vähän. Monet 100v vanhat kämpät on rempattu ekan kerran aikoja sitten ja silloin tuhottiin lähes kaikki alkuperäinen kuten upeita peiliovia, lattioita ja koristemaalauksia. Siten nykyiset remontit aika harvoin tuhoavat vanhaa vaan lähinnä toistavat samoja virheitä mitä tehtiin aiemmilla kerroilla. Asunnon palauttaminen alkuperäiseen kuntoon olisi usein aika moinen vaiva ja se vaatisi varmaan satojen tuntien selvitystyön, yhteistyötä jonkun museoviraston ja entisöijän kanssa sekä sellaisen määrän hilloa että heikompaa hirvittää. Toisaalta lopputulos olisi varmaan aika loistava :)
Jos noin muuten entisöinti kiinnostaa niin kannattaa ostaa uusin avotakka. Siinä on juttu siitä tampereen hämeentien "linnasta", joka kunnostettiin alkuperäiseen loistoonsa. Mukavaa luettavaa :)