Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,208,608 views

ville

Posts: 3,780

#21 • • ville olen oikeasti ujo
Ton kämpän pohja on paras 60-70 neliötä mitä oon nähnyt, hukkaneliöitä ei ole ja kämppä on kokoistaan huomattavasti suuremman oloinen.

Kummallisia ratkaisuja löytyy lähinnä todella vanhoista taloista kantakaupungin alueelta.

Lopulta kuitenkaan se milloin asunto on rakennettu ei ole kovin oleellista. Sen sijaan arkkitehdin "fiksuus" ja rakennusmateriaalit on oleellisia. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että lähes poikkeuksetta vanhoissa asunnoissa on paremmat kantavat materiaalit: vanhoissa kunnon kiveä/valettua betonia, uusissa kevyet ontelolaatat ja siitä aiheutuva huono äänieristys.
Andy Braun

Posts: 646

#22 • • Andy Braun housebase
onneksi en asu teidän naapurissa *nauru*

mikään ei ole rasittavampaa kuin että naapurikämpässä tehdään remonttia ja aina se tapahtuu silloin kun itse haluaisi nukkua.

remontista sen verran että tarjouksia ammattimiehistä ja tarve aineista kannattaa kysellä monesta paikasta.
vielä parempi jos löytää jonkun muun kenellä on saman tyylinen projekti menossa, voipi säästää pitkän sentin. :)

ei muutakuin onnea ja hermoja *hymy*
Rocca

Posts: 3,064

#23 • • Rocca Diiva UG / Superfint Crew

ville:
uusissa kevyet ontelolaatat ja siitä aiheutuva huono äänieristys.



*nauru* joo mut ei se ontelo laatta oo se pelkkä lattia siihen tulee vielä äänieritys kaistat ja valuu vielä varsinki ku sinne vedetään putkia vielä lattialle ja sun muuta..voin kuule sanoo et kaveri asuu tossa turun keskustassa ja voi huoletta soittaa kitaraa 12 yöllä sopivalla voimakkuudellakin ja kuitenkaan ketään ei tuu koskaan valittamaan..ja ittekkään en oo kuulluu yhtään ääntä naapurista koskaan vaikka oon siellä joka vkl ja sun muuta *hymy*

--
Dj Rocca

yes, ROBIN, i`ve become a human fish!

toni

Posts: 912

#24 • • Edited toni
Remontointi on hurjan kivaa. Paitsi että pääsee tekemään jotain kirjaimellisestikin rakentavaa, niin myös tuloksesta pääsee sitten itse myöhemmin nauttimaan.

Jottei kokemattomalle remonteeraajalle pääse tulemaan virheitä, niin kannattaa tosiaan harkita kaikki tarkkaan ja suunnitella jokainen työvaihe huolellisesti.

vaavu:
Esimerkiksi parketin asennus ja makuuhuoneiden seinän purku ja uudelleenrakennus ovat sellaisia, jotka ajattelimme tehdä itse. Myös keittiössä olisi hyvä, jos itse pystyisi kokoamaan keittiökaapistot ja laatoittamaan lattian.



Joop. Itse parketin asennus on helppo homma, mutta alla olevan laatan mahdollinen suoristus ei niinkään. Mutta kyllä sekin toki itse tehden onnistuu.

Ymmärsin, että olette asentamassa uutta lattiaa vanhan päälle? Itse olen ollut laittamassa useita lattioita, mutta aina on edellinen purettu alta...

ville:
Ajateltiin et ekana duunataan keittiö, koska tykätään tehdä safkaa. Yhtä seinää pitää kaataa ja seinässä on vesipiste sekä sähköt, eli ammattilaista tarvii avuksi. Onneksi ton vesipisteen voi laittaa umpeen, sillä sitä ei tulevaisuudessa tarvita.

Keittiössä kyllä riittää hommaa muutenki, sillä vanha laattalattia pitää repiä irti ja uudet pitää asentaa. Lisäksi vesipisteen paikka muuttuu, mutta onneksi vesiputket saadaan vietyä sokkelissa uuteen paikkaan.



Kettiöremontin pystyy tekemään hyvin pitkälti itse. Kaappien kokoaminen ja laatoitukset ainakin. Myös putkia voinee vedellä itse jos oikeat katkaisu- ja taivutteluvälineet löytyy. Sähköhommia ei tietenkään saa tehdä itse, mutta jos opettelee tarvittavan teorian ja ei ole aivan poropeukalo, niin voiko joku ammattilainen mukamas tehdä homman jotenkin paremmin? (Edit: Riippuu siis kyseisen homman laadusta... :)

ville:
Seuraavaksi pitäisi löytää, joku jolla on timattileikkuri, jotta saadaan toi seinä matalaksi.



Siis rälläkkä? Löytyy toki :) Myös johtojen ja putkien etsintään tarkoitettu metallinpaljastin voisi kenties olla hyödyksi.
Jone

Posts: 8,258

#25 • • Jone Archibald Haddock

toni:
ville:
Seuraavaksi pitäisi löytää, joku jolla on timattileikkuri, jotta saadaan toi seinä matalaksi.

---

Siis rälläkkä? Löytyy toki :) Myös johtojen ja putkien etsintään tarkoitettu metallinpaljastin voisi kenties olla hyödyksi.



Eipä taida isompikaan rälläkkä moiseen hommaan riittää vaikka olisi millainen laikka. Kyllä tollaiseen hommaan on ihan omat vehkeensä ja pienoisen kokemuksen pohjalta ko. vehkeiden käyttäminen on kaikin mahdollisin tavoin täysin perseestä - se pölyn ja metelin määrä on jotain täysin infernaalista, jonka lisäksi raskaan leikkurin käyttäminen on juuri sitä, raskasta.
Jinx

Posts: 2,615

#26 • • Jinx Superfeminine

ezzy:
Onnittelut asunnonhankinnasta :)

Itseäni tosin epäilyttäisi ostaa jotain '58 rakennettua asuntoa...ei vaan oikeen nuo vanhojen kämppien rakennusratkaisut ota auetakseen aina. Nykyinen vuokrakämppä on luokkaa 87-90 rakennettu ja ihan siedettävä. Vielä en ole asuntoa tosin ostamassa.




Toisaalta juuri vanhemmat asunnot on useasti sitten rakennettu hyvin toisin kun monet 90-luvulla rakennetut eli siis kaikenlaista pikkuvirhettä esim. listat laitettu huonosti, seinät mutkalla yms. Tämä tosin koskee enenmän noiden isojen rakennusliikkeiden nopeasti, halvalla tekemiä asuntoja. Noissa keittörempoissa yleensä asennus kuuluu hintaan ja silloin on siis työllä 10v takuu. Ainakin sähköasennuksiin tarvii olla ammattilainen ja eiköhän se noihin LVI hommiinkin paras ratkaisu ois ammattilainen vaan ottaa saattaa kuititenkin tulla pidemmän päälle halvenmaksi *vink*

--
Pyllykkä

toni

Posts: 912

#27 • • toni

Jone:
Eipä taida isompikaan rälläkkä moiseen hommaan riittää vaikka olisi millainen laikka. Kyllä tollaiseen hommaan on ihan omat vehkeensä[...]



Aijjoo. Riippuu tosiaan seinän paksuudesta. Tuolla vehkeellä ja timanttilaikalla on tehty (arviolta) kymmensenttiseen seinään kohtuullisen siisti aukko. Tarkoitukseen sopivin menetelmä toki riippuu huomattavan paljon lopputuloksen vaatimuksista.
Oliwer

Posts: 799

#28 • • Oliwer
Isoja työkaluja löytyy harvoilta, ja se lainaksi saaminen voi olla vaikeeta. Tällöin yksi hyvä vaihtoehto on käyttää konevuokraamojen palveluita. Monet pienemmät yrityksetkin vuokraavat työkaluja/koneita, joille on harvoin käyttöä ja ovat arvokkaita.
Konevuokraamosta saa laadukkaan laitteen vaikka päiväksi ja opastuksen kaupan päälle.
Esim.
Rakentajain Konevuokraamo: linkki

RT-Konevuokraus: linkki
[Nuclear]

Posts: 5,855

#29 • • [Nuclear] el aprendiz

ezzy:
Itseäni tosin epäilyttäisi ostaa jotain '58 rakennettua asuntoa...ei vaan oikeen nuo vanhojen kämppien rakennusratkaisut ota auetakseen aina. Nykyinen vuokrakämppä on luokkaa 87-90 rakennettu ja ihan siedettävä. Vielä en ole asuntoa tosin ostamassa.


Oma kämppä -58 ja mun mielestä aivan loisto pohjaratkasu, sen sijaan täysin uusissa kämpissä on nykyään ihan hirveet ja ei kovin toimivat.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

ezzy

Posts: 8,060

#30 • • Edited ezzy Droid-pappa

[Nuclear]:
---
ezzy:
Itseäni tosin epäilyttäisi ostaa jotain '58 rakennettua asuntoa...ei vaan oikeen nuo vanhojen kämppien rakennusratkaisut ota auetakseen aina. Nykyinen vuokrakämppä on luokkaa 87-90 rakennettu ja ihan siedettävä. Vielä en ole asuntoa tosin ostamassa.
---

Oma kämppä -58 ja mun mielestä aivan loisto pohjaratkasu, sen sijaan täysin uusissa kämpissä on nykyään ihan hirveet ja ei kovin toimivat.



Viittasin lähinnä ahtaisiin ja epäkäytännöllisiin (saniteetti)tiloihin ja ihmeellisiin kahvoihin, ovien kääntymisuuntiin jne. epäloogisuuksiin. Ei noi mitään maailmaa kaatavia ole, mutta hemmetin ärsyttäviä. Edellisen kämpän puinen tiskipöytä oli yksi näitä loistokeksintöjä O_o
ville

Posts: 3,780

#31 • • ville olen oikeasti ujo

toni:
Aijjoo. Riippuu tosiaan seinän paksuudesta. Tuolla vehkeellä ja timanttilaikalla on tehty (arviolta) kymmensenttiseen seinään kohtuullisen siisti aukko. Tarkoitukseen sopivin menetelmä toki riippuu huomattavan paljon lopputuloksen vaatimuksista.



Pitäs oikein mitata, mikä on ton seinän paksuus, veikkaisin että liikutaan 8-10cm välillä.

Mä itse ajattelin, että leikkaisi ton seinän reilusti alle sen mitkä sen lopulliset mitat on ja sitten laittaa jotain harkkoa reunoihin, jotta saa taatusti suoraan ja viimeisteltyä jälkeä. Suurin ongelma lienee on löytää sopivan levyistä harkkoa ja jos sitä ei löydy pitänee leikata seinä mahdollisimman suoraan ja tasoittaa jollain pakkelilla.

Oliwer:Isoja työkaluja löytyy harvoilta, ja se lainaksi saaminen voi olla vaikeeta. Tällöin yksi hyvä vaihtoehto on käyttää konevuokraamojen palveluita.



Kämpän ovelta on onneksi n. 500m matkaa vuokraava oy:n ovelle. Heiltä löytyy käytännössä kaikkea mitä vähän suuremmassakin remontissa voi tarvita :)

Pitää vaan aika tarkkaan miettiä mitä ostaa itse ja mitä vuokraa. Yleensä vuokraus maksaa n. 10% uuden hinnasta per vrk, joten jos kovin montaa kertaa vuokraa, voi halvemmaksi tulla laitteen ostaminen. Toisaalta erikoisempia työkaluja ei usein yhtä kertaa enempää tarvitse :)

m_a:Ootte sit valmiita asumaan siinä pitemmänkin aikaa kun viittitte ostaa putkiremppaisen.. kun siitä asumattomasta ajastakin joutuu maksamaan. Ei tämmöselle pihille sinkkumiehelle ;)



Itseasiassa jos on pihi, kannattaa nimenomaan ostaa sellainen johon on putket tulossa ja kämppä täysin remonttikunnossa. Tämä siitä syystä, että esim ton kämpän arvo on putkiremontin jälkeen n. 200e enemmän neliötä, kun mitä se on nyt + putkiremontin hinta (arvio n. 500e neliö eli 32,5ke). Siten jos kestää putkiremontin, siinä voittaa helposti 15ke asunnon arvon noustessa. Tolla erotuksella maksaa mukavasti vaikka parikin muuttoa, vuokran toisesta kämpästä putkinremontin aikana ja vielä jää paljon rahaa sukanvarteen. Ja tietysti etuna on, että pääsee valitsemaan kokonaan vessan sisustuksen uusiksi.

Kyllähän toi putkiremontti vaatii vähän "sissifiilistä", mutta rahallisesti ja lopputuloksen kannalta homma on niin paljon plussalla, että me tarkoituksella etsittiin kämppää, johon on putket tulossa.
ville

Posts: 3,780

#32 • • ville olen oikeasti ujo

ezzy:
Viittasin lähinnä ahtaisiin ja epäkäytännöllisiin (saniteetti)tiloihin ja ihmeellisiin kahvoihin, ovien kääntymisuuntiin jne. epäloogisuuksiin. Ei noi mitään maailmaa kaatavia ole, mutta hemmetin ärsyttäviä. Edellisen kämpän puinen tiskipöytä oli yksi näitä loistokeksintöjä O_o



Näihin asioihin törmää tosiaan siellä kantakaupungin alueella, jossa kämpät on rakennettu reilusti ennen 1900 puoliväliä. Silloin vaatimustasot oli heiman toista, kodeissa palvelijat ja minkäälaisista koneista ei ollut edes aavistusta. Kun kämppien pohjat on vielä muuttuneet yhdistämisten/erottamisten takia ja arkkitehtien apua ei näissä muutoksissa ole aina käytetty, on tulokset olleet aika mielenkiintoisia. Oman ongelmansa aihettaa myös museovirasto, joka voi kieltää seinien kaatamisen/rakentamisen historiallisiin seikkoihin vedoton.

Hyvin harvoin jos koskaan noissa 50-> kämpissä törmää yhtään sen kummallisimpiin ratkaisuihin kuin nykyajan asunnoissa, jos vaan kämppä on alkuperäisessä kunnossa. Tottakai surkeita ideoita aina välillä toteutetaan, esimerkkinä tämä westendiin 85 rakennettu 70 neliöinen kerrostalokämppä, jossa olohuoneesta on saatu makuuhuoneen kokoinen ja erittäin hankalan muotoinen.

ps massiivipuinen tiskipöytä on muuten tosi hip ja pop, vaikka sen käyttö onkin hankalaa. Itse en kyllä tollaista haluaisi.
anqqa

Posts: 4,032

#33 • • anqqa tirehtööri

vaavu:
Juuri äsken kävimme Villen kanssa sopimassa lopullinen kauppahinta ensimmäiselle omalle asunnollemme. Oma unelmakämppä tulee olemaan Tapiolassa, 65 neliötä, kolme huonetta ja keittiö, hintaa 140.000 e
Jonkun verran mietitytti ostaa asuntoa nyt, kun kovasti povaillaan sitä, tippuvatko asuntojen hinnat vai ei. Joidenkin mukaan hinnat laskisivat 4-5% vuodessa, joidenkin mukaan taas nousisivat 3%. Toisaalta, asuntojen hintojen laskua on nyt povattu alkavaksi kohta viisi vuotta, eikä laskua ole vieläkään näkyvissä.



Luultavasti kun asuntojen hinnat alkaa laskee, alkaa viimeistään siinä vaiheessa taas korot puolestaan nousta, ja esim 1 %-yksikön nousu koroissahan vaikuttaa enemmän kuin 2 %-yksikön lasku hinnassa (ainakin äkkiseltään arvottuna). Eli ei sitä välttämättä kannatta aina odotella, etenkin kun tosiaan mitään takeita laskusta ei oo, riippuen toki alueesta. Itse oman ankkalinnani ostin Kalliosta, missä ei oo odotettavissa mitään laskua, päinvastoin. Hintavertailuna ostin omani reilu 1½v sitten, muistaakseni 53 neliötä ja hintaa vähän enemmän mitä teillä.

Itse asunnon etsintäprosessi oli aika kivuton. Ehdimme käydä vain viidessä (!) asunnossa katsomassa, ja jo nyt löysimme sopivan. Jonkun verran huolestutti se, että emme ole tämän useammassa käyneet katsomassa. Toisaalta, asunto vastasi kaikkia asettamiamme toiveita, ja sopiva tilaisuus syntyi, kun myyjällä oli kiire päästä asunnosta eroon. Ja voihan sitä niinkin ajatella, että säästyipähän käyttämästä sunnuntaipäiviään asuntonäyttelyissä ravaamiseen. Nyt hommasta selviytyi muutamalla katselukierroksella.



Heh, vähälläpä pääsitte. Ite ravasin yli 50 kämppää läpi ja silti joutu tekee kompromissin joka ei täytä läheskään kaikkia toiveita mitä olin luukulle asettanu.. senpä takia tässä onki miettiny josko lähtis uudelleen tuohon hakurumbaan mukaan, tällä kertaa ilman mitää kiirettä. Ja asuntojen katselu on sitäpaitsi melko hauskaa puuhaa, kun vaan jaksaa, näkee miten muut on sisustanu ja voi saada muutenkin ideoita remppaan yms. Asunton johon lopulta pääty oli yks niistä mitä ensimmäisellä katselukierroksella oli uteliaana käyny vilkasemassa, vaikka hinta oli sillon reilusti yli ylärajan, mutta kun kämppä ei ollu n. kuukauden aikana menny kaupaks, laski hinta reilusti ja sai vielä rahtusen tingittyä :)

Em. syystä oon hieman fantasioinu remontoimisesta, tekis mieli pistää teidän tapaan reikä keittiön ja olkkarin väliseen seinään baarikeittiöefektin saamiseks, ja tahtois myös pistää nykyisen kylppärin sileeks ja uuden kylpyammeellisen tilalle. Hieman vaan hirvittää lähtee edes arvioimaan paljon tulis hintaa esim tolle keittiörempalle, missä myös siis uusisin kaapit ja lieden, vaan jääkaappi pysyis. Senkin takia epäilyttää, että periaatteessa keittiö (ja kämppä muutenkin) on sen verran hyvässä kunnossa etten muuttaessa mitään siellä tehny ja jos vielä harkitsemassa vaihtoakin, niin kannattaako?

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

vaavu

Posts: 1,324

#34 • • vaavu vara-vana

m_a:
Ootte sit valmiita asumaan siinä pitemmänkin aikaa kun viittitte ostaa putkiremppaisen.. kun siitä asumattomasta ajastakin joutuu maksamaan.



Kolmio on siitä hyvä, että siihen saa onneksi myös yhden lastenhuoneen. Eli lasten hankkiminenkaan ei ainakaan ihan heti pakota muuttamaan isompaan.


Tarkotus oli rempata ihan lattiasta kattoon, mutta maalattuani tapetit ja kaapistot, huomasin että ei tää erikoisempia tartte. Parketillekin riitti pellkkä hionta. Laitan sit kunnon vehkeet keittiöön/kylpyhuoneeseen ennen myyntiä (riippuen tietty siitä kumpi myy sillä hetkellä paremmin, rempattu vai remppaamaton.. eli pyöriikö Inno vielä vai ei ;)



Toi on sinällään ihan hyvä kysymys, kannattaako remontoida vasta myyntiä varten vai jo asumisensa alussa. Mä itse kyllä kallistun sille kannalle, että remontti tehdään itseä varten. Toki remontilla on vaikutusta asunnon myyntiarvoon sitten joskus, mutta suurempi merkitys sillä on itselle. Jotain arvoa voi sillekin laskea, että koti ympärillä näyttää kivalta - ainakin mulle arkipäivän estetiikalla on merkitystä. Kotona olemisesta nauttiikin enemmän, kun pitää ympäristöstään.
vaavu

Posts: 1,324

#35 • • vaavu vara-vana

toni:
Jottei kokemattomalle remonteeraajalle pääse tulemaan virheitä, niin kannattaa tosiaan harkita kaikki tarkkaan ja suunnitella jokainen työvaihe huolellisesti.



Ja pitää varmaan konsultoida sellaisia, jotka osaa asian. *hymy* Onneksi ainakin mun isä on tehnyt paljon remonttia itse, joten kannattaa varmaan kuunnella paljon neuvoja sieltä suunnalta.

Yksi ihan yleinen asia, mitä tässä olen miettinyt, on tarvittavat työkalut. Mitkä ovat sellaisia peruskamoja, joita joka tapauksessa tarvitaan remontin aikana? Pora, tikkaat, vasarat, taltat, ruuvimeisselit, sahoja...?


Joop. Itse parketin asennus on helppo homma, mutta alla olevan laatan mahdollinen suoristus ei niinkään. Mutta kyllä sekin toki itse tehden onnistuu.
Ymmärsin, että olette asentamassa uutta lattiaa vanhan päälle? Itse olen ollut laittamassa useita lattioita, mutta aina on edellinen purettu alta...



Todennäköisesti puretaan kaikki vanha pois alta - puretun parketin päälle tulee uusi parketti ja puretun laattalattian päälle uusi laatta. Voi kyllä olla, että laattalattian alta pitää vielä tasoittaa erikseen, ennen kuin uusi laattalattia laitetaan päälle.

Miten tuo lattian tasoittaminen parhaiten onnistuu? Laitetaan jokin tasoitusaine ja annetaan kuivua?



---
ville:
Seuraavaksi pitäisi löytää, joku jolla on timattileikkuri, jotta saadaan toi seinä matalaksi.
---

Siis rälläkkä? Löytyy toki :) Myös johtojen ja putkien etsintään tarkoitettu metallinpaljastin voisi kenties olla hyödyksi.



Ai että ihan rälläkälläkin saisi seinää kaadettua? Kuinka siistiä reunaa sellaisella saa? Miten sitä reunaa saisi siistittyä?

Jep, tota metallinpaljastinta me ollaan joskus käytetty, kun seinään on pitänyt porata reikiä. Olisi vähän huonompaa hiihtokenkää, jos onnistuisi poraamaan vaikkapa vesiputkeen reikää tehdessään. :(
vaavu

Posts: 1,324

#36 • • vaavu vara-vana

anqqa:
Em. syystä oon hieman fantasioinu remontoimisesta, tekis mieli pistää teidän tapaan reikä keittiön ja olkkarin väliseen seinään baarikeittiöefektin saamiseks, ja tahtois myös pistää nykyisen kylppärin sileeks ja uuden kylpyammeellisen tilalle. Hieman vaan hirvittää lähtee edes arvioimaan paljon tulis hintaa esim tolle keittiörempalle, missä myös siis uusisin kaapit ja lieden, vaan jääkaappi pysyis.



Keittiöremontti on helposti aika kallis, mutta aika paljon riippuu siitä, kuinka paljon tekee itse. Jos teetättää koko roskan jollain keittiöfirmalla, joka suunnittelee, purkaa ja kasaa, näkyy palvelu myös hintalapussa. Esimerkiksi mun isosisko on teetättänyt pieneen keittiöön työarvioita eri keittiöfirmoilla, ja hinta-arviot ovat olleet 7-8ke paikkeilla. Eikä tossa ole jääkaappia eikä lattiaa tai kattoa mukana. Tollasesta loppusummasta työn osuus on aika paljon.

Sitten on sekin, mistä keittiönsä ostaa. Me itse ollaan tultu siihen tulokseen, että ostetaan kaapistot IKEAsta, työtaso mahdollisesti jostain kivifirmasta, ja rakentaminen tehdään mahdollisimman paljon itse. Tosin toi IKEAsta ostaminen on sellainen, joka jakaa aika paljon mielipiteitä: joidenkin mielestä IKEAsta ei kannata ostaa, koska laatu on niin huonoa. Sitten taas joidenkin mukaan IKEAn paremmat mallit ovat ihan yhtä hyviä kuin suomalaiset keittiöt, mutta halvempia - tätä mieltä ovat mm. jotkut työkseen keittiöitä asentavat.

IKEAn sivuilla on muuten kätevä ohjelma, jolla saa suunniteltua 3D-malleja omasta keittiöstään, ja voi samalla laskea paketille hintaa. Kannattaa kokeilla, sillä voi näppärästi arvioida keittiökalusteisiin kuluvan budjetin.
ezzy

Posts: 8,060

#37 • • ezzy Droid-pappa

ville:

ps massiivipuinen tiskipöytä on muuten tosi hip ja pop, vaikka sen käyttö onkin hankalaa. Itse en kyllä tollaista haluaisi.



Niin ja tämä tiskipöytähän kattoi siis lavuaarin ympäristönkin ja mm. vesihana tuli siitä läpi ja oli hienosti mätä sen ympäriltä O_o
kilobitti

Posts: 2,419

#38 • • kilobitti 1-2-3 techno
Yksi kuulemma hyvin yleinen (lähes sääntö) itse tehdyissä rempoissa on budjetin laatiminen liian tiukaksi; yllättäviä kulueriä tulee aina. Mutta järkevinä ihmisinä te tiesitte tämän jo*hih*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

ville

Posts: 3,780

#39 • • ville olen oikeasti ujo

kilobitti:
Yksi kuulemma hyvin yleinen (lähes sääntö) itse tehdyissä rempoissa on budjetin laatiminen liian tiukaksi; yllättäviä kulueriä tulee aina. Mutta järkevinä ihmisinä te tiesitte tämän jo*hih*



Joo, tää on kyllä totta ... aina tulee yllätyksiä vaikka miten varautuisi ...

Me lähdetään aluksi tekemään tota keittiötä ja sitten kun se on valmis, käydään miettimään paljon rahaa on käyttää muihin kohteisiin. Keittö on myös siitä hyvä tehdä ekana, että se on kuitenkin kallein kohde kun halutaan tosi kivat keittiökoneet. Tällä hetkellä remonttibudjettiin ollan varattu n. 15% asunnon hinnasta, joten toivottavasti saadaan aika hyvin laitettua paikat uusiksi :)
toni

Posts: 912

#40 • • toni

vaavu:

Todennäköisesti puretaan kaikki vanha pois alta - puretun parketin päälle tulee uusi parketti ja puretun laattalattian päälle uusi laatta. Voi kyllä olla, että laattalattian alta pitää vielä tasoittaa erikseen, ennen kuin uusi laattalattia laitetaan päälle.

Miten tuo lattian tasoittaminen parhaiten onnistuu? Laitetaan jokin tasoitusaine ja annetaan kuivua?



Ja voi olla, että sitä parkettilattian alla olevaa lattiaa (valettua betonilaattaa?) joutuu tasoittamaan ennen uuden asennusta.

Aine, jolla tuota suoristetaan, on siis sellaista tosi löysäksi sekoitettavaa laastia. Kun se on tarpeeksi löysää, niin se tahtoo jo itsestäänkin levittyä oikein, mutta kyllä sitä pitänee jonkin pitkän laudanpätkän kanssa hiukan avustaa.

Sitten kun aine on kuivunut niin otetaan sellainen tiiliskiven näköinen ja kokoinen sekä kahvallinen tarkoitukseen tehty hiomakivi kauniiseen käteen ja siloitetaan kaikki kulmat ja muut jäljet.



Ai että ihan rälläkälläkin saisi seinää kaadettua? Kuinka siistiä reunaa sellaisella saa? Miten sitä reunaa saisi siistittyä?



No toki, jos syvyys riittää. Jos vetelee kahta puolta niin päästään vielä syvemmälle.

Mutta en kyllä osaa todellakaan sanoa onko tuo kuitenkaan se paras tapa. Mitä te oikeastaan meinaatte tehdä tuolla aukolla? Tuleeko siihen jonkinlasta listaa päälle vai kuinka?