Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,208,779 views

Andy

Posts: 1,019

#61 • • Edited Andy
..kun mestarit häipyvät kaljalle, moneen ongelmaan antaa apua www.rakentaja.fi

--
DONT EXCEED UR OWN TIME LIMIT

toni

Posts: 912

#62 • • toni

Tyeicha:
remontissa meni 4vko'a [...]



Asuitkos siellä siis samaan aikaan, vai tehtiinkö remontti juuri ennen muuttoa?

Sellaisissa tapauksissa (esim. Villen ja Vaavun kohdalla), joissa asunnossa asutaan ja samanaikaisesti remontoidaan, niin tahtoo hurahtaa aikaa paljon tuota kuukautta enemmän. :)
ville

Posts: 3,780

#63 • • Edited ville olen oikeasti ujo
Tänään käytiin katselemassa keittiökoneita. On kyl tosi kiva kun saa itse valita just sellaista kun haluaa :) ehdottomia kokokohtia on kyl induktiotaso ja side-by-side jääkaappipakastin, jossa jääpalakone ja kylmävesiautomaatti *jiihaa* keittiöön on kyl menossa aika paljon: puolet koko remonttibudjetista .... pitänee sit säästellä muualla
DagO

Posts: 1,066

#64 • • Edited DagO häröö

ville:
Tänään käytiin katselemassa keittiökoneita. On kyl tosi kiva kun saa itse valita just sellaista kun haluaa :) ehdottomia kokokohtia on kyl induktiotaso ja side-by-side jääkaappipakastin, jossa jääpalakone ja kylmävesiautomaatti *jiihaa*


Mut kannatta muistaa mitä vähemmän on kaikkii hienouksii laitteessa ni sitä halvemmaks tulee korjaaminen ja eikä tarvii huoltomiehen olla joka vuos olla korjaamas.
T: Kodinkonekorjaaja
Tyeicha

Posts: 5,807

#65 • • Tyeicha siilin kesyttäjä / pintaliito-orava

toni:
---
Tyeicha:
remontissa meni 4vko'a [...]
---
Asuitkos siellä siis samaan aikaan, vai tehtiinkö remontti juuri ennen muuttoa?



en asunu - ei tänne ois remonttikamojen keskelle mahtunutkaan. *nauru* lattialistat tais puuttuu enää siin vaiheessa ku aloin kantaa kamoja sisään.

--
-Tyeicha-

Avatar
#66 • • greenie Guest
Hmm,

Alusta on ollut aika vähän puhetta. Eli siitä itse asunnon hankinnasta. Lähinnä itseni kaltaista yksin (vuokralla) asuvaa, täysin ilman vanhempien turvaverkkoa elävää kiinnostaa se, että mistä rahat asuntoon? Kaiketi laina on se yleisesti suosituin vaihtoehto - sillä n. 15% käsirahalla, mutta minkälaisia vaihtoehtoja mahtaa olla olemassa?

Itselleni asunnon osto - saati talon rakentaminen - ei ole vielä erityisen ajankohtaista edullisen vuokran ja elämäntilanteen takia, mutta lienee hyvä olla ainakin jotenkin perillä asioista :)
Avatar
#67 • • Edited Viola00 Guest
Paljonkos teillä on keskimäärin menny rahaa asunnon remppaamiseen ja minkä kokoinen on kämppä ollut? Niin ja tietty, miten huonossa kunnossa ollut eli miten paljon on remppaa joutunut tekee?
ville

Posts: 3,780

#68 • • ville olen oikeasti ujo

DagO:
Mut kannatta muistaa mitä vähemmän on kaikkii hienouksii laitteessa ni sitä halvemmaks tulee korjaaminen ja eikä tarvii huoltomiehen olla joka vuos olla korjaamas.
T: Kodinkonekorjaaja



Joo, onhan toi totta, mutta induktio vaan on aika kunkku juttu ja kun tykätään drinkeistä pitää tota jääpalakonetta ainakin kokeilla =)

PItää vaan toivoa parasta. Ja tarvittaessa ostaa gigantista laajannettu 5v takuu =)
DagO

Posts: 1,066

#69 • • DagO häröö

ville:
---
DagO:
Mut kannatta muistaa mitä vähemmän on kaikkii hienouksii laitteessa ni sitä halvemmaks tulee korjaaminen ja eikä tarvii huoltomiehen olla joka vuos olla korjaamas.
T: Kodinkonekorjaaja

---


Joo, onhan toi totta, mutta induktio vaan on aika kunkku juttu ja kun tykätään drinkeistä pitää tota jääpalakonetta ainakin kokeilla =)

PItää vaan toivoa parasta. Ja tarvittaessa ostaa gigantista laajannettu 5v takuu =)


Toi laajennettu 5v takuu kyl saattaa kannattaa. Koska oon suhteellisen monta jääpala konetta korjannut.
ville

Posts: 3,780

#70 • • ville olen oikeasti ujo

DagO:
Toi laajennettu 5v takuu kyl saattaa kannattaa. Koska oon suhteellisen monta jääpala konetta korjannut.



Kiitos vinkistä, otetaan sit suosiolla 5v takuu :)
Esa

Posts: 947

#71 • • Edited Esa
Tän lukeminen nostaa omakämppäkuumetta.
akir0

Posts: 2,554

#72 • • akir0 idleRPG champion 2009

Christinah:
Paljonkos teillä on keskimäärin menny rahaa asunnon remppaamiseen ja minkä kokoinen on kämppä ollut? Niin ja tietty, miten huonossa kunnossa ollut eli miten paljon on remppaa joutunut tekee?



No tää on vähä sellanen kysymys, johon on aika mahdotonta vastata. Käytännössä rahaa saa menemään ihan rajattomasti.

Joku pintaremontti, eli laminaatin asennus ja seinienmaalaus taas ei tule kovinkaan kalliiksi jos itse pystyy tekemään ja tyytyy edullisiin materiaaleihin.
aivastus

Posts: 499

#73 • • aivastus Ärsyttävä

akir0:
---
Christinah:
Paljonkos teillä on keskimäärin menny rahaa asunnon remppaamiseen ja minkä kokoinen on kämppä ollut? Niin ja tietty, miten huonossa kunnossa ollut eli miten paljon on remppaa joutunut tekee?

---


No tää on vähä sellanen kysymys, johon on aika mahdotonta vastata. Käytännössä rahaa saa menemään ihan rajattomasti.

Joku pintaremontti, eli laminaatin asennus ja seinienmaalaus taas ei tule kovinkaan kalliiksi jos itse pystyy tekemään ja tyytyy edullisiin materiaaleihin.


Ja sponsorit avustavat myös. Tähän mennessä nykyiseen kämppään on jo vaihdettu WC-pönttö ja tulossa on vielä ainakin uudet lattialaatat. Hintaa remonttiin on varattu 0.

Mutta muualle asuntoon pitäisi sitten sitä omaakin rahaa "tuhlata". 150 edestä on lahjakortteja eri liikkeisiin, jos niillä sitten saisi vaikka tapettia. Kun ei kuitenkaan mitään suurta remonttia tarvitse tehdä. Ja itse tehdään kaikki mikä osataan, muuten pyydetään ilmaisia "ammattilaisia" paikalle.

--
I don't believe in rules that tell me how I should live.

vaavu

Posts: 1,324

#74 • • vaavu vara-vana

Tyeicha:
ja mikä parasta: kun laskin lopulta todelliset remonttikulut palkkioineen, kodinkoneineen ja keittiö- ym. kalusteineen, niin.. budjetti jopa alittui muutamalla kymmenellä eurolla.



Minkälainen budjetti sulla oli, ja mitä kaikkea sillä sitten tehtiin?


Meidän oma remonttibudjetti tolle 65m2 asunnolle on 20ke, eikä tohon siis sisälly kylpyhuonetta. Tällä hetkellä näyttää siltä, että keittiö syö tosta hinnasta noin puolet. Voi tosin olla, että muuhun asuntoon ei ihan 10ke mene. Jos rahaa jää yli, pitänee miettiä, josko kylpyhuoneellekin tekisi jotain.
vaavu

Posts: 1,324

#75 • • Edited vaavu vara-vana

greenie:
Alusta on ollut aika vähän puhetta. Eli siitä itse asunnon hankinnasta. Lähinnä itseni kaltaista yksin (vuokralla) asuvaa, täysin ilman vanhempien turvaverkkoa elävää kiinnostaa se, että mistä rahat asuntoon? Kaiketi laina on se yleisesti suosituin vaihtoehto - sillä n. 15% käsirahalla, mutta minkälaisia vaihtoehtoja mahtaa olla olemassa?



Tarvitaanko asunnon ostoon tuota 15% käsirahaa? Olen itsekin kuullut joskus tuollaisista ehdoista, mutta omalla pankkikierroksella tuli lähinnä sellainen olo, että oman pääoman löytyminen oli melkein jopa iloinen yllätys.

Mun käsityksen mukaan tossa lainansaannissa on kaksi vaikuttavaa tekijää. Ensinnäkin, lainanottajan maksukyvyn tulee vastata lainanhoitokuluja. Toisin sanoen, nettopalkasta saa kulua lainanlyhennyksiin joku tietty osuus, esimerkiksi Nordealla maksimissaan 1/3, Nooa-pankilla 40%.

Toisekseen, lainalle pitää olla takaus. Pankit arvostavat asunnon ostoarvoa tiettyyn rajaan asti vakuudeksi - useimmiten asunto antaa lainalle vakuudet 70-75% ostoarvosta. Loppuosa, ns. vakuusvaje, tulee kattaa muilla keinoin. Valtio takaa ensiasunnon ostajalle loput asunnon arvosta, mutta perii samalla 2,5% palkkion. Muita mahdollisia tapoja kattaa vakuusvaje on henkilötakaus tai kiinteän omaisuuden takaus. Esimerkiksi meidän tapauksessa asunnon arvo (140ke) kattaa lainaa 75% eli 105ke asti. Näin ollen ottamamme lainan (110ke) tapauksessa vakuusvaje on 5ke. Jos käyttäisimme valtion takausta, valtio perisi tuon summan takaamisesta 125e palkkion.

Joku voinee korjata jos olen ihan pahasti väärässä, mutta käsittääkseni lainan myöntämiseen riittää, että molemmat yllämainitut asiat ovat kunnossa.
aivastus

Posts: 499

#76 • • aivastus Ärsyttävä

vaavu:
---
greenie:
Alusta on ollut aika vähän puhetta. Eli siitä itse asunnon hankinnasta. Lähinnä itseni kaltaista yksin (vuokralla) asuvaa, täysin ilman vanhempien turvaverkkoa elävää kiinnostaa se, että mistä rahat asuntoon? Kaiketi laina on se yleisesti suosituin vaihtoehto - sillä n. 15% käsirahalla, mutta minkälaisia vaihtoehtoja mahtaa olla olemassa?

---


Tarvitaanko asunnon ostoon tuota 15% käsirahaa? Olen itsekin kuullut joskus tuollaisista ehdoista, mutta omalla pankkikierroksella tuli lähinnä sellainen olo, että oman pääoman löytyminen oli melkein jopa iloinen yllätys.

Mun käsityksen mukaan tossa lainansaannissa on kaksi vaikuttavaa tekijää. Ensinnäkin, lainanottajan maksukyvyn tulee vastata lainanhoitokuluja. Toisin sanoen, nettopalkasta saa kulua lainanlyhennyksiin joku tietty osuus, esimerkiksi Nordealla maksimissaan 1/3, Nooa-pankilla 40%.

Toisekseen, lainalle pitää olla takaus. Pankit arvostavat asunnon ostoarvoa tiettyyn rajaan asti vakuudeksi - useimmiten asunto antaa lainalle vakuudet 70-75% ostoarvosta. Loppuosa, ns. vakuusvaje, tulee kattaa muilla keinoin. Valtio takaa ensiasunnon ostajalle loput asunnon arvosta, mutta perii samalla 2,5% palkkion. Muita mahdollisia tapoja kattaa vakuusvaje on henkilötakaus tai kiinteän omaisuuden takaus.

Joku voinee korjata jos olen ihan pahasti väärässä, mutta käsittääkseni lainan myöntämiseen riittää, että molemmat yllämainitut asiat ovat kunnossa.


Emännän nimiin meni nykyisen kämpän laina. Ja töissä ehti emäntä olla ~3kk ennen lainan ottoa. Eli mistään 15% käsirahasta ei ollut tietoakaan. Mutta kun oli takaajat ok, niin pankkikaan ei valittanut. Kuitenkin, ensiasunto kyseessä, eli voi olla jotain juttuja mitä en ole ottanut huomioon. Kun en itse jaksanut tuohon lainaprosessiin niin aktiivisesti osallistua.

--
I don't believe in rules that tell me how I should live.

misi

Posts: 120

#77 • • misi

greenie:
Hmm,

Alusta on ollut aika vähän puhetta. Eli siitä itse asunnon hankinnasta. Lähinnä itseni kaltaista yksin (vuokralla) asuvaa, täysin ilman vanhempien turvaverkkoa elävää kiinnostaa se, että mistä rahat asuntoon? Kaiketi laina on se yleisesti suosituin vaihtoehto - sillä n. 15% käsirahalla, mutta minkälaisia vaihtoehtoja mahtaa olla olemassa?

Itselleni asunnon osto - saati talon rakentaminen - ei ole vielä erityisen ajankohtaista edullisen vuokran ja elämäntilanteen takia, mutta lienee hyvä olla ainakin jotenkin perillä asioista :)



Mä otin Sammolta asuntolainaa eikä ne tarvinnut mitään takaajia/vakuuksia/käsirahaa. Tottakai asunto on vakuutena lainaa vastaan ja maksukyky täytyy olla kohdallaan. Mutta helposti sain lainaa, ja päätöksen heti seuraavana päivänä. Nordea ei olisi antanut samalla lailla lainaa, eikä niin paljoa. Mutta nyt oma uusi koti. Ja pääkaupunkiseudun vuokrat ovat aika korkeita joten oma asunto tulee halvemmaksi.
ezzy

Posts: 8,060

#78 • • Edited ezzy Droid-pappa

Tyeicha:
... kävin valehtelematta kattomassa jotain 60 asuntoa valitsemiltani alueilta,
... kävin vertailee hintoja (laasteja, maaleja, lattioita, jopa maalipensseleitä *nauru*) ja laskin sitten maalidesilitran tarkkuudella, et kuin paljon tulis suunnilleen kustantaa. kodinkoneista ym. elektroniikasta, jotka hankin siinä sivussa, kävin kyselee tarjouksia. niissä olikin sitten monen sadan euron hintaeroja.



Sitoo kivasti resursseja toi liikkeissä ja kämpissä ramppaaminen + remonttiajan muualla asuminen. Itsellä hajoisa varmaan pää, vaikka tietää, että siinä säästää paljon rahaa. Mukavuudenhalu/laiskuus vaan voittaa yleensä sen penninpyörittelyn 10-0.

Jo muuttaminenkin on niin ärsyttävää, että seuraava kämppä on varmaan oma omakotitalo tai rivari/paritalo tms. mutta ei nappaisi ostaa kerrostalokämppää kyllä ollenkaan...
ville

Posts: 3,780

#79 • • ville olen oikeasti ujo

ezzy:
Sitoo kivasti resursseja toi liikkeissä ja kämpissä ramppaaminen + remonttiajan muualla asuminen. Itsellä hajoisa varmaan pää, vaikka tietää, että siinä säästää paljon rahaa. Mukavuudenhalu/laiskuus vaan voittaa yleensä sen penninpyörittelyn 10-0.

Jo muuttaminenkin on niin ärsyttävää, että seuraava kämppä on varmaan oma omakotitalo tai rivari/paritalo tms. mutta ei nappaisi ostaa kerrostalokämppää kyllä ollenkaan...



No jos uutta ei osta, niin pientä remontti joutuu kyl tekemään lähes aina :( Silloin pitää jokatapauksessa kierrellä rautakaupoissa katselmassa maaleja ja erialisia pintoja sekä etsiä oikeaa remonttiporukkaa.

Mut tosiaan eniten aikaa & rahaa menee itse remontoinnissa. Olisihan se kyl tosi jees maksaa ja ostaa kämppä valmiiksi remontoituna, mutta kun työ maksaa helposti 50e/h ja nopeakin remonttimies tuhlaisi esim meidän kämpässä satoja tunteja, niin eroa syntyy äkkiä parin todella suuren kuukausipalkan verran.

Jos helpolla haluaa, ainoa vaihtoehto on ostaa uusi.
kilobitti

Posts: 2,419

#80 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno

Esa:
Tän lukeminen nostaa omakämppäkuumetta.



Ja paljon*joo* Mulla ei ole ainakaan kovasti motivaatiota tehdä mitään sen suurempaa vuokrakämpälle, jopa sisustaminen on jäänyt vähän toissijaiseksi. Lisäksi tykästyin teidän siihen video-tykki-sisustukseen, ja se on ollut omiaan lisäilemään kiinnostusta*piis*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993