Karski, 17.4.2007 13:31:
ts. uutisissa ei oo kyse siitä kenen tila on surkein,
vaan siitä kenen tila on 'yllättävin' tai 'epätodennäköisin'.
What he said!

2,987 posts, 150 pages, 1,304,762 views
Empatia on lukijan / katselijan tehtävä.
dixoff, 17.4.2007 13:41:
---
Empatia on lukijan / katselijan tehtävä.
---
On se kulttuurikysymyskin. Jenkit (vaikka monen lukijan mielestä perseestä ovatkin) edustavat kuitenkin huomattavasti enemmän meikäläiseen meininkiin nähden samaa tai vähintääkin tutunoloista kulttuuria verrattuna vaikkapa ruandalaisiin, irakilaisiin tai jopa naapureihimme venäläisiin.
KooKie, 17.4.2007 13:43:
Mua henk. koht. päivän uutisissa "pelottaa", että kulttuuri- ja urheiluministerin salkku meni RKP:n edustajalle. Kun mielipiteeni on, että ruotsin kielen aseman olisi pitänyt jo vuoden 1863 kieliasetuksen myötä murentua, niin saas nyt nähdä, josko perus suomalaista taas viedään kuin vierasta sikaa omassa maassaan. Toivottavasti reaktioni on pahasti liioiteltu.
kilobitti, 17.4.2007 14:08:
Luuletko että koko suomi ruotsittuu jos kulttuuriministerinpallilla istuu toista kotimaista haastava, vai mikä tässä nyt pelottaa?
KooKie, 17.4.2007 14:15:
---
kilobitti, 17.4.2007 14:08:
Luuletko että koko suomi ruotsittuu jos kulttuuriministerinpallilla istuu toista kotimaista haastava, vai mikä tässä nyt pelottaa?
---
No siis just, että enemmän varoja ja efforttia pistetään ruotsinkieliseen tarjontaan. Mä kun satun kaksikielisyyttä vastustamaan sen lisäksi, etten pidä kulttuurille suunnattuja budjettivaroja muutenkaan ihan hirveän mielekkäänä sijoituksena (vrt. mm. koulutus/sosiaali/terveyspalvelut jne.).
Karski, 17.4.2007 14:19:
No ei se kulttuuriministeri niitä rahoja mihinkään
kansantanssiin voi muutenkaan laittaa :D
Ja kulttuuriin investoimisella on kyl todettu olevan
aivan suoria vaikutuksia talouteen. Ts. ne alueet
joissa on satsattu myös kulttuuriin ja toisaalta
liikuntamahdollisuuksiin menestyvät myös taloudellisesti -
ja siis niinpäin että kun kulttuuritarjonta (joka on muutakin
kuin korkeakulttuuria, esim. nuorten harrastumahdollisuuksia)
on kohentunut myös taloudellinen tilanne kohenee.
ALIEN, 17.4.2007 12:58:
Eiks ni? Vai jos sarkastisella tavalla tota meinasit niin, miks ihmeessä nämä uhrit ansaitsis enemmän empatiaa, kuin siviilit joiden kodit on tuhottu ja elämät pistetty tuhannen sirpaleiksi lähempänä meidän kotimaatamme?
KooKie, 17.4.2007 14:15:
Mä kun satun kaksikielisyyttä vastustamaan
Android, 17.4.2007 14:27:
Millä tavalla vastustat sitä? Tai pikemminkin mitä siinä vastustat?
T. Ruotsinkielinen
Karski, 17.4.2007 14:19:
Ja kulttuuriin investoimisella on kyl todettu olevan
aivan suoria vaikutuksia talouteen. Ts. ne alueet
joissa on satsattu myös kulttuuriin ja toisaalta
liikuntamahdollisuuksiin menestyvät myös taloudellisesti -
ja siis niinpäin että kun kulttuuritarjonta (joka on muutakin
kuin korkeakulttuuria, esim. nuorten harrastumahdollisuuksia)
on kohentunut myös taloudellinen tilanne kohenee.
KooKie, 17.4.2007 14:35:
Mä olen pienvaltionationalisti ja kannatan ajatusta "yhdestä kansasta", jolla on yhteinen kieli ja joka elää yhdessä valtiossa.
Nykypäivän maailmassa tosin tietenkin suht irrationaalinen ideologia, mutta mun mielestä on naurettavaa, että parinsadanvuoden takaiset jäänteet vaikuttaa meidän päivinämmekin niin merkittävästi (toki on sellaisiakin historiallisia jäänteitä, joiden vaikutusta mä jopa kannatan, joten sinällään tyhmä argumentti).
Mä en ymmärrä, miksi suomessa pitäisi suomenkielisten ihmisten opiskella pakkoruotsia, kun olisi nykypäivän maailmassa paljon hyödyllisempää opiskella vaikkapa pakkosaksaa tai -ranskaa.
Mulle on aika sama, mitä kieltä kukin haluaa puhua, kunhan ei oleteta, että mun olisi pakko osata kommunikoida niiden kanssa, jotka eivät mun _äidinkieltäni_ eli suomea osaa.
Android, 17.4.2007 14:23:
Nämä uhrit ansaitsevat yhtä paljon empatiaa, kuin kaikki viattomat ihmiset joita ympäri maailmaa tapetaan.
KooKie, 17.4.2007 14:23:
Kommenttini nyt pikemminkin koski sitä, että kulttuurin tukemisen ohella tuettaisiin sellaista kulttuurimuotoa (tai pikemminkin sen kielistä kulttuuria), jota itsessään vastustan. :)
Mä en ymmärrä, miksi suomessa pitäisi suomenkielisten ihmisten opiskella pakkoruotsia, kun olisi nykypäivän maailmassa paljon hyödyllisempää opiskella vaikkapa pakkosaksaa tai -ranskaa.
Mä olen pienvaltionationalisti ja kannatan ajatusta "yhdestä kansasta", jolla on yhteinen kieli ja joka elää yhdessä valtiossa.
Android, 17.4.2007 14:58:
[klipskläps]
kilobitti, 17.4.2007 15:12:
---
Kommenttini nyt pikemminkin koski sitä, että kulttuurin tukemisen ohella tuettaisiin sellaista kulttuurimuotoa (tai pikemminkin sen kielistä kulttuuria), jota itsessään vastustan. :)
---
Ja sitten jotkut vielä ihmettelee miten suomea voidaan pitää rasistisena maana?
---
---
Onnea haaveillesi valtiosta jossa on vain yhdenkielisiä, -rotuisia, -mielipiteisiä ja -seksuaalisia ihmisiä. Hei tämähän kuulostaa nyt jotenkin tutulta...tuli kylmät väreetkin*täh*
---
Noniin, tulihan se sieltä - angstisi ihmisryhmää kohtaa johtuu siitä että olet joutunut opiskelemaan ruotsia. Ensinnäkin, suomenruotsalaisuus ja pakkoruotsi ovat kaksi eri asiaa. Toinen niistä on kieliperäinen kulttuuri, toinen poliittinen päätös. Edes RKP ja pakkoruotsi eivät ole sama asia. Tiedoksesi; monet suomenruotsalaiset vastustavat pakkoruotsia ihan sen vuoksi että uskovat sen tekevän enemmän hallaa kuin hyvää.
ALIEN, 17.4.2007 15:07:
Kuolema on luonnollinen osa elämää ja suru-aikansa kaikilla.
Ja missä tämä täällä kaukaisessa suomessa käyty "empatia" sitten näkyy? Tai missä se ylipäätänsä tuntuu? Iltalehden ja -sanomien myynneissä that's for sure.
En mä yksinkertaisesti kykyne tekopyhistelemään ja sanomaan, et "i feel the same", kun toisen koti on romahtanut, kädet amputoitu ja perhe menetetty. Pyrin pikemminkin auttamaan rakentamaan uuden elämän ja jatkamaan sitä. Mut täältähän se ei oikein onnistu, eikä rehellisesti sanoen löydy kiinnostusta mennä Irakiin asti rakentaa taloja tuntemattomille ja tuskin kovin monella muullakaan.
KooKie, 17.4.2007 15:20:
Tähän mä kuitenkin voisin mainita, etten mä ole missään vaiheessa väittänyt, että mulla olisi jotain suomenruotsalaisia vastaan vaan nimenomaan ruotsin kieltä ja sen tuputtamista vastaan.
tuettaisiin sellaista kulttuurimuotoa (tai pikemminkin sen kielistä kulttuuria), jota itsessään vastustan. :)