Epailija, 18.8.2005 23:43:
...Saatat kuulua vähemmistöön tämän mielipiteesi kanssa...
Klubituksessa ainakin
1,383 posts, 70 pages, 650,227 views
Epailija, 18.8.2005 23:43:
...Saatat kuulua vähemmistöön tämän mielipiteesi kanssa...
kuilu ja ponivarkaat, 19.8.2005 09:18:
Olis kyl kiva tietää missä otannassa olisit enemmistönä? Peilin edessä?
- isompihymiöotanta -
:D, 18.8.2005 10:54:
Joh eli hra Jonella meni nyt pikkasen ohi vissiin...pyssyleikithän ne ovatkin tappamisen opettelua. Se että ammut janttereita tai maalitauluja kieroilla rk-62:lla on IMO aika kaukana tappamisen harjoittelusta. Vähintään yhtä kaukana kuin lasten pyssyleikit metsässä tai nörtin terrorismi/antiterrorismi simulaatiot tietokoneella.
Ja et voi tosissasi väittää että sinun joukkoyksikössäsi ei muuta tehty kuin heiluttiin pyssyillä. Puhetyylistä päätellen olet vähintään reservin alikersantti, joten johtamiskoulutustakin on väkisinkin tarttunut mukaan.
Ja ihan vinkkinä, jos ei halua opetella "tappamaan" armeijan voi suorittaa aseettomana palveluna. Ja vielä lopuksi: IMO tappamaan voi oppia vain tappamalla, muuten on jotain vikaa päässä!
Jone, 19.8.2005 10:39:
...ja lopuksi:
En sit tiedä onko mulla vikaa päässä, mutta kyllä mä katson että mulla on periaatteessa täysi valmius tappaa ihminen ihan ilman sitäkin, että mulla tarvitsis olla kokemusta siitä. Ihan eri asia on sit et mitenhän pasifistin saisi nostamaan aseen tuntemattomia ihmisiä vastaan.
:D, 19.8.2005 10:49:
Ihan mielenkiinnosta, tunnetko olevasi valmiimpi tappamaan nyt kun olet käynyt armeijan?
Se että armeijassa opetetaan keinoja tappamiseen, tulevat kyllä luonnostaankin jos siihen on tarvis.
:D, 19.8.2005 10:49:
Ja kun jo toisen kerran "kysyt" missä palvelin, niin öpiksessä minäkin tosin pari vuotta sinun jälkeen, ja kirjuriksi ängin jotta nopeasti sieltä pois pääsen. Silti en tunne olevani yhtään sen enempää tappaja kuin ennen sinne menoa.
Jone, 19.8.2005 11:11:
---
Aseen käyttö ei tule keneltäkään luonnostaan, vaan kyllä siihen tarvitaan vähintään minimaalinen koulutus että sitä kuulaa saa rynkyllä ruiskittua sieltä piipusta. Ton vois testata ihan vaikka antamalla RK:n osina, lippaan ja muutaman patruunan inttiä käymättömälle. Eihän siitä mitään tulis.
Kysyin palveluspaikkaasi siksi, että en ole vielä kuullut sellaisesta varuskunnasta ainakaan tässä maassa, jossa ei opetettaisi sekä tappamisen teknistä osaamista tietyin instrumentein ja pyrittäisi siihen että varusmiehet näkisivät tappamisen oikeutettuna tekona tietyissä tilanteissa. Näin mä sen olen ainakin ymmärtänyt ja mun ymmärtämyksessäni ei ole ainakaan todettu mitään vikaa.
Mitä taas tulee tappamisen psykologiseen puoleen, niin siihen voitaneen valmiutta lisätä koulutuksella ainoastaan jos koulutettava ei koe tappamisessa olevan suuria moraalisia dilemmoja. Kyllä intissä silti IMO vahvasti pyrittiin takomaan alokkaiden kaaliin sen olevan oikeutettua niissä tilanteissa, joissa armeijan funktio esille tulee.
Jälleen pyytäisin jättämään sen alentavan sävyn pois - et saa sillä lisäpisteitä.
Siinä taas olen kanssasi samaa mieltä että en mäkään tunne olevani yhtään enempää tappaja (psyykkisesti, that is) varusmiespalveluksen käytyäni, mutta siitä olen vahvasti eri mieltä etteikö tota asiaa olisi pyritty muokkaamaan. Kyllä mä katson saaneeni opetusta tappamiseen.
kuilu ja ponivarkaat, 19.8.2005 14:34:
Vastaahan :D mulleki! =) Ja miten sä muuten oot oppinu historiaa? Vai oletkohan edes?
- qhymiöa -
toma, 19.8.2005 11:52:
Mä osaan intin jäljiltä käyttää kahta eri sinkoa, rynnäkkökivääriä, pistoolia, haulikkoa, 20 mm ilmantorjuntakonekivääriä, 150 mm rannikkotykkiä, kranaatteja ja telamiinoja.
Ja joku väittää että intti ei opeta tappamaan... mitäköhän noilla kaikilla aseilla olisi sitten tarkoitus tehdä? Toivottaa hyvää päivää?
Mä osaan intin jäljiltä käyttää kahta eri sinkoa, rynnäkkökivääriä, pistoolia, haulikkoa, 20 mm ilmantorjuntakonekivääriä, 150 mm rannikkotykkiä, kranaatteja ja telamiinoja.
Ja joku väittää että intti ei opeta tappamaan... mitäköhän noilla kaikilla aseilla olisi sitten tarkoitus tehdä? Toivottaa hyvää päivää?
:D, 19.8.2005 15:12:
Eli meinaat että aseenkäytön opetus on opetusta tappamaan? Väitätkö aivan tosissasi ettet osaisi käyttää esim kessiä ilman armeijaa, onhan siinä sentään pari liikkuvaa osaa. Jos aseenkäytön opetus on opetusta tappamaan, niin eikö silloin kaikki väkivaltaviihde yms mistä näet kuinka aseita yms taktiikoita käytetään/tehdään ole tappamisen opettamista.
Ja jos ei puhuta fiktiivisitä tilanteista niin tuskin tappamistarkoitukseen pääset noista käyttämään kuin pistoolia ja haulikkoa. Ja jos niiden käyttö ilman armeijaa ei onnistu niin ei hyvin mene.
PS. Onko klubituksen splättäys päivätkin tappamisen harjoittelua?
---
Eli meinaat että aseenkäytön opetus on opetusta tappamaan?
quotimpa vaikka lupasin etten sitä tee :D
Eli meinaat että aseenkäytön opetus on opetusta tappamaan? Väitätkö aivan tosissasi ettet osaisi käyttää esim kessiä ilman armeijaa, onhan siinä sentään pari liikkuvaa osaa. Jos aseenkäytön opetus on opetusta tappamaan, niin eikö silloin kaikki väkivaltaviihde yms mistä näet kuinka aseita yms taktiikoita käytetään/tehdään ole tappamisen opettamista.
Ja jos ei puhuta fiktiivisitä tilanteista niin tuskin tappamistarkoitukseen pääset noista käyttämään kuin pistoolia ja haulikkoa. Ja jos niiden käyttö ilman armeijaa ei onnistu niin ei hyvin mene.
PS. Onko klubituksen splättäys päivätkin tappamisen harjoittelua?
kuilu ja ponivarkaat, 19.8.2005 15:10:
Otin kiinni edellisen postin lauseestasi "ainakin täällä klubituksessa", jolla siis implikoit, että mielestäsi on joukkoja, joissa et ole vähemmistönä tämän mielipiteesi kanssa.
- toinenhymiömahis -
mekaanikko, 19.8.2005 15:20:
---
Tämä ei siis ole retorinen kysymys vaan mielellään kuulisin vastauksen. Mikä on mielestästi tappamisen opetusta (jos välineopetus ei kerran sitä ole)?
kuilu ja ponivarkaat, 19.8.2005 15:24:
---
mekaanikko
Ellei sitten intissä tosiaan opeteta nimenomaisesti vain että miten RK:lla vahingoitetaan vastustajaa mutta ei tapeta.
---
Tää muuten olis utilitaariselta kannalta paras metodi, sillä haavoittuneen kantamiseen tarvitaan 1-2 sotilasta. Ja se haavoittunut kykenee sodan jälkeen vielä töihin! =D
Itseasiassa muistaakseni m-16 kehiteltiin luotia, joka tappaisi miltei joka osumasta, mutta siitä luovuttiin tismalleen tuosta yllä olevasta syystä. Voi kyl olla hippien paremman tietotoimiston mazq.
- elämähymiötappaa -