Replying to Off topic-jatkot (Jatka täällä siitä mistä jäi jotain hampaankoloon modejen väliintulon kohdalla):
Tapi, 22.4.2010 20:54:
No, otetaan nyt vaikka esimerkkinä ihan sinun itsesi käymät miljoonat aihetta koskevat keskustelut ties kuinka monessa bilepalautetopiikissa. Onko se kameran kantaminen, etsimeen katsominen ja laukaisimen painaminen - yhtään valokuvausta väheksymättä - tuon kaiken mekkalan arvoista?
Silläkin uhalla ettet kirjoittanut mulle:
Vastaus tohon kysymykseen on se, että se on ja ei ole sen arvoista. Vähemmän besserwisseröintiä ja alaspäin valuvaa paskaa saa osakseen ja lapioitavakseen kun pitää päänsä kiinni. Päänsä kiinni pitäminen tuntuu ainakin Suomessa tässä skenessä toimivan ihan mukavasti muutenkin jos sattuu olemaan henkilö, joka osaa tehdä jotain paremmin kuin muut - hiljaisuudella ja osaamisella rakennetaan henkilöhahmo, josta on helppoa pitää ja rikseeptiäkin satelee kivemmin.
Itselleen rakkaasta asiasta keskustelu ja oman näkökulmansa puolustaminen siinä on kuitenkin monille siitä koituvasta vaivasta ja syöksykierteeseen lähtevästä henkilökohtaisesta suosiosta huolimatta sen arvoista. Siksi mäkin tässä nyt kirjoitan vaikka mun pitäis tehdä töitä ja mä en lopulta saa tästä ja Tapeiluista irti muuta kuin vittumaista mielipahaa.
Mun mielestä bileisiin mennään tapaamaan kavereita, tanssimaan, kuuntelemaan musiikkia ja pitämään hauskaa - se onko bileissä valokuvaaja tai ei, ei vaikuta itse bileiden onnistumiseen millään tavalla ja silti aiheesta jauhetaan monessa paikassa maailman tappiin. Tuo on siis pääpiirteittäin asia, jota en tajua mitenkään. Eikö tapahtumasta voi ottaa muutamat kuvat ja laittaa ne sopiviin paikkoihin näkyville kaiken kansan ihmeteltäviksi ilman sen suurempaa numeroa?
Okei, sun mielestä ne syyt on noi. Voitko kuvitella että jollekin toiselle ne syyt on toiset? Mulle itselleni bileissä kuvaamisen aloittaminen oli erittäin luonteva osa bileissä käymistä lähes alusta lähtien - olinhan muutenkin dokumentoinut itselleni läheistä alakulttuuria kameran kanssa jo vuosia ennen sitä. Mulle se dokumentointi ja myöhemmin myös järjestäjien toiveiden täyttäminen valokuvaamisen osalta ovat olleet ihan yhtä läheinen osa bilekokemusta kuin kaverien tapaaminen ja tanssiminen.
Kuvaajan läsnäolo ei useimmiten vaikuta juuri niiden bileiden onnistumiseen joissa hän on kuvaamassa. Seuraavien onnistumiseen edellisistä otetut kuvat kuitenkin todetusti ja todennetusti vaikuttavat; hyvän klubin / tapahtuman hyvästä meiningistä otetut hyvät kuvat tuovat kävijöitä seuraaviin, koska ne välittävät bileiden jälkeen viestiä tästä kaikesta eteenpäin. Esimerkiksi Laserpointeissa kuvaajien läsnäolo taas vaikuttaa ihan konkreettisesti välittömästi merkittävän yleisenosan bilekokemukseen; kuvauspisteitä järjestetään siksi että ne ovat helkkarin suosittuja ja ihmiset haluavat tulla niille kuvattavaksi - ei siksi, että me itse suunnattomasti nauttisimme siitä.
No, yksikään kuvaaja ei olemassaolollaan taatusti paranna bileitä ja tapahtuman ikuistamiseen riittää vallan mainiosti yksi tai korkeintaan pari ammattitaitoista kuvaajaa. Aliarvioiva läppäsi angsteista jääköön omaan arvoonsa.
No, yllähän tää sun juttusi tulikin juuri osoitettua bullshitiksi. Jotenkin on vaan uskomatonta että pitää näin rautalangasta vääntää ja ettei oma järjenjuoksu ole kertonut mitään tästä ilman sitä.
Olen samaa mieltä. Sinänsä skenen ja bileiden todellisten tekijöiden äänekkyys olisi ihan luontevaa, mutta koska kuvaaja ei paranna bileitä vaan hänen rooli on lähinnä tallentaa muistoja ja pidentää hyvien bileiden jälkeistä after glowta en oikein ymmärrä mitä poikkeuksellista ja erikoista hänen tekemisessään on.
No, jos meidän toiminnassa nyt jotain erikoista on, niin se että sä et pystyisi tekemään meidän hommia, kuten ei mekään sun. Ero meidän välillä on se, että mä en tule urputtamaan sulle siitä miten sä hoidat hommasi, koska mä tiedän etten voi millään ymmärtää siitä kuin häviävän pienen osan ja että mulla ei voi olla mitään kokonaiskäsitystä siitä mitä kaikkea oikeasti teetkään.
Poikkeuksellista? Lentoliikenteen pysäyttäminen ilmakehän tuhkapilvien takia on poikkeuksellista. Koko klubiskenessä ei ole mitään poikkeuksellista - on vaan ihmisiä, jotka tekee omia juttujaan ja ne niiden omat jutut on jutusta riippumatta kuitenkin aika normaaleja. Vai haluisitko sä kertoa mulle vaikka ihan vaan yhden poikkeuksellisen esille nostamisen arvoisen jutun skenestämme viimeisen viiden vuoden ajalta?