Tyydyttävä elintaso ja palkka?

299 posts, 15 pages, 99,890 views

Aziz Combat Fighter

#161 • • Aziz Combat Fighter

Jone:
---
Ana-5000:
Aika harva pistää omaa fyysistä terveyttään ja turvallisuuttaan joka päivä alttiiksi työn puitteissa...

---

Käytännössä hyvin harva kyttä joutuu päivittäisellä tasolla tilanteisiin, joissa niiden fyysinen terveys altistuisi muulle kuin rasvalle lounastunnilla. Satunnaisesti he tällaisiin tilanteisiin joutuvat, mutta on jeesustelua puhua kytistä tollaseen supersankarisävyyn. Jos lähdetään tälle linjalle, niin mä rupeen kyl vaatimaan palkkaa siitä että pistän henkeni likoon tämän maan puolesta - olenhan armeijan reservissä!

Hankitaan kytille mieluummin supermiestrikoot jos ne sellaisia ovat.

-

-

(*nauru*)

No veditpä kärjistykseks :D Mä puhuinkin siitä velvollisuudesta puuttua niihin tilanteisiin, joihin muut ihmiset ei halua tikulla koskea, ja ne on usein vaarallisia tilanteita, vaikka varsinaisia loukkaantumisia tapahtuu aika vähän. En mä nyt mitään supermiesfantasioita elättele :D
Jone

#162 • • Jone Archibald Haddock

JustinSane:
Ja kytille lisää liksaa absolut, musta ei olis sellaiseen duuniin, kaikki kunnioitus niille joista siihen oikeasti on *piis*

Voin nimetä heti 20 muutakin ammattia, joihin susta ei olisi (mä itsehän täydellisyyttäni teen mitä tahansa kuin vettä vaan). Pitäiskö niillekin antaa lisää liksaa ja sulle kanssa, koska noiden ammattien edustajista ei välttis olis tekemään sun duuniasi?

*sydän* Kaikille lisää liksaa *sydän*
JustinSan

#163 • • Edited JustinSan Nullius in verba

Jone:
---

Voin nimetä heti 20 muutakin ammattia, joihin susta ei olisi (mä itsehän täydellisyyttäni teen mitä tahansa kuin vettä vaan). Pitäiskö niillekin antaa lisää liksaa ja sulle kanssa, koska noiden ammattien edustajista ei välttis olis tekemään sun duuniasi?

Siis 20 ei riitä kun puhutaan duuneista joihin musta ei olisi *nauru*
Mutta ihan vakavasti ottaen kyttien duuni on vähän enemmänkin kuin vittumaista, valtava vastuu ja suurimman osan aikaa kuulee vaan vittuilua. Ei käy kateeks.
Eli katson alan alipalkatuksi suhteessa työn vaativuuteen *piis*

*sydän* Kaikille lisää liksaa *sydän*

Meitsille ainakin *sydän*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

#164 • • Edited niomic Guest
Jotenkin musta nyt tuntuu siltä, että ainakin Justin ja Ana puhuvat partioista ja vastaavista viroista? Itse olen syystä ja toisestakin käynyt esim. Pasilan kyttiksellä sen verran monta kertaa ja vielä eri osastoilla, että on tullut nähtyä suuri määrä niistä poliiseista, jotka ei todellakaan tarvitse mitään vaarallisen työn lisää.
JustinSan

#165 • • Edited JustinSan Nullius in verba

niomic:
Jotenkin musta nyt tuntuu siltä, että ainakin Justin ja Ana puhuvat partioista ja vastaavista viroista? Itse olen syystä ja toisestakin käynyt esim. Pasilan kyttiksellä sen verran monta kertaa ja vielä eri osastoilla, että on tullut nähtyä suuri määrä niistä poliiseista, jotka ei todellakaan tarvitse mitään vaarallisen työn lisää.

Totta tuokin. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että nuo työnkuvat käsitääkseni vaihtelevat iän ja kokemuksen mukaan, eli käytännössä "jokainen" käy vuorollaan siellä kadulla tarpomassa.
Mutta ihan sama homma koskee myös palomiehiä ja vaikkapa sairaanhoitajia. Vastuullinen duuni, palomiehellä suorastaan hengenvaarallinen, ja silti keskiliksat on aika hemmetin huonot *justjoo*

--

S-T

#166 • • S-T Pieni

JustinSane:
Mutta ihan vakavasti ottaen kyttien duuni on vähän enemmänkin kuin vittumaista, valtava vastuu ja suurimman osan aikaa kuulee vaan vittuilua. Ei käy kateeks.
Eli katson alan alipalkatuksi suhteessa työn vaativuuteen *piis*

Toihan pätee myös opettajiin - lisää palkkaa mulle! [pieni](sit joskus kun valmistun)[/pieni] *justjoo*

--
Pieni on kaunista.

JustinSan

#167 • • Edited JustinSan Nullius in verba

S-T:
---
--

Toihan pätee myös opettajiin - lisää palkkaa mulle! [pieni](sit joskus kun valmistun)[/pieni] *justjoo*

Ihan totta tuokin, opettajatkin kantavat suorastaan valtavaa vastuuta ja palkka on valtavaan opiskelumäärään ja omaksuttavien asioiden määrään suhteutettuna vähintäänkin surkea. Huomaatteko yhteyden näissä mainituissa ammateissa? :p

Mut hei, työnäkymät on ainakin hyvät

Työmarkkinat (Peruskoulun luokanopettaja)

Luokanopettajien työllisyystilanne on hyvä.

Avoimia työpaikkoja / työnhakijoita työvoimatoimistossa koko maassa.
v.2003 6490 / 2001
v.2002 6225 / 1971
v.1999 2466 / 2368

*nauru*

--

pinkki

#168 • • pinkki säätö et co.
riippuu lainan suuruudesta *iloinen* ..jos vuokra/laina velottaa vaikkapa 500e kuussa, niin ainakin tällä haavaa mä tuun aika kepeesti toimeen jos verojen jälkeen tassuun jää 1000e. ..ei siitä tosin hirveästi isoja hankintoja tehdä tai säästöön pistetä, ehkäpä arvioisin et mun tuhlaustaipumuksilla enemmän kun tyydyttävä liksa olis jotain 1800e tienoolla bruttoa
#169 • • greenie Guest

Itis:
mä siirryin tekemään raaka-aineostokseni mummotyyliin torille koska siellä on 30-50% halvempaa kuin kaupassa.

Haa, itseasiassa me käytiin tuosta mummon kanssa keskustelua yhdessä vaiheessa. Kesällä nimittäin kävin torilla useastikin ja ihmettelin niitä hintoja. Huomasin nimittäin, että järjestys menee esimerkiksi Kauppatorin ja Hakaniemen kohdalla seuraavasti;

- Tori on kallein.
- Halli on toiseksi kallein.
- Läheinen kauppa (esim. Sokos) on halvin.

Mummo sanoi, että tuossa ei ole mitään uutta, vaan niin on ollut jo vuosikymmeniä :)
#170 • • niomic Guest

Mikko Grönroos:
Mummo sanoi, että tuossa ei ole mitään uutta, vaan niin on ollut jo vuosikymmeniä :)

Ettei ois jotain tekemistä myös sesonkien ja ostettavien ainesten kanssa?

#171 • • ville olen oikeasti ujo

Epailija:
Periaatteessa olen kyllä samaa mieltä tämän suhteen. Raha toimii motivaattorina ja vieläpä ihan hyvänä sellaisena, mutta jossain vaiheessa se motivaattorin määrä ei enää ole järkevässä suhteessa saatuun työpanokseen nähden. En tiedä tarkalleen mihin sen rajan voisi vetää, mutta kun puhutaan useista kymmenistä tuhansista euroista, niin on vaikea keksiä mitään hommaa, joka tuntuisi tuon summan arvoiselta.

Aika monessa työssä, jossa ansiot ovat kymmeniä tuhansia on työmäärä aika suuri. Siten esim yksityisellä puolella oleva kirurgi voi helposti saada reilut 10ke/kk, mutta tämä myös edellyttää, että hän tekee paljon työtunteja. Siten palkka on suorassa suhteessa työpanokseen.

Ei ole valitettavasti antaa muuta kuin nettilegendaa äidistä, joka sai pienen palkankorotuksen, jonka ansiosta veroprosentti nousi ja käteen jäi kymmenisen euroa vähemmän kuussa. Eihän tuo paljolta tunnu, mutta ei juuri motivoikaan. Meneehän tuo urbaanin legendan puolelle, mutta laskennallisesti se ei ole mitenkään mahdoton tilanne. Kaikki palkankorotukset kun eivät kuitenkaan ole mitään kymmenen tai kahdenkymmenen prosentin luokkaa.

Tää on just se urbaani legenda jolla ei ole _mitään_ todellisuuspohjaa. Jos ja kun joku äiti nostaa samaan aikaan kelalta tukea ja sitten nousee palkka, voi käydä niin, että hän ei enää saa tukea eli tulot laskevat. Tämä on kuitenkin täysin eri juttu kuin se että pelkän palkannousun takia jäisi vähemmän fyrkkaa käteen.

En muuten ole ehdottanut kansanedustajille pieniä, vaan lähinnä pienempiä, palkkoja. Lisäksi olen kritisoinut sitä ajatusta, että suomalaisten kansanedustajien palkkojen pitäisi muka olla samalla tasolla muiden maiden kansanedustajien palkkojen kanssa. Nykyisillä varsin suurillakin palkoilla sinne muuten eksyy ties keitä edustamaan kansaa. Olisiko raha kenties ollut houkuttimena?

Joo, en myöskään itse kannata että kansanedustajat saisivat samoja palkkoja kun keskieuroopassa, sillä kyseiset palkat eivät ole missään suhteessa suomen sisäiseen palkkatasoon. Sen sijaan kansanedustajien palkat pitäisi olla kilpailukykyisiä keskitason/hieman suuremman luokan yritysjohtajien palkkojen kanssa.

En vain ymmärrä sitä nillitystä, jota tuntuu kuulevan sitä enemmän, mitä rikkaampi joku on. Jos joku tekee 60h viikossa töitä ja tienaa kuukaudessa enemmän kuin järkevästi saa kulutettua, niin on mielestäni hiukan turha itkeä veroprosentista, joka jättää käteen kuitenkin "normaalin ihmisen" kuukausipalkan moninkertaisena.

Kyllähän sitä kaikilla on oikeus valittaa .... ja kyllä mä itsekin myönnän, että jos prosetti olisi 70% luokkaa voi tuntua siltä, että veroja olisi pikkusen liikaa. Kyse on kuitenkin siitä, että joku voi oikeesti saada kiksejä pelkästä rahasta ja se oikeus hänelle suotakoon ...
itis

#172 • • itis Morning Star

Mikko Grönroos:
---
Itis:
mä siirryin tekemään raaka-aineostokseni mummotyyliin torille koska siellä on 30-50% halvempaa kuin kaupassa.

---

Haa, itseasiassa me käytiin tuosta mummon kanssa keskustelua yhdessä vaiheessa. Kesällä nimittäin kävin torilla useastikin ja ihmettelin niitä hintoja. Huomasin nimittäin, että järjestys menee esimerkiksi Kauppatorin ja Hakaniemen kohdalla seuraavasti;

- Tori on kallein.
- Halli on toiseksi kallein.
- Läheinen kauppa (esim. Sokos) on halvin.

Mummosi ei ole ilmeisesti huomannut kellonajan vaikutusta hintaan torilla?

Paprika torilla 1,5kg 2
Paprika kaupassa 1 kpl 50snt

Kumpi on halpa?
Määrä vaikuttaa myös.

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

#173 • • ville olen oikeasti ujo

Itis:
Paprika torilla 1,5kg 2

Missä kaupassa paprika hinnoitellaan kappaleittain? (ellei sitten kysessä ole joku ihme liikennevalopakkaus)

Mä en myöskään allekirjoittaisi, että torilla hedelmät ja vihannekset olisi kauppaa halvempia. Oman havainnon mukaan tori on nimenomaan kallein ja tokana tulee kauppahalli ja halvin olisi kauppa.
Fucking Nobody

#174 • • Edited Fucking Nobody Hyvällä sykkeellä ympäri harmaan kiven!

peepe:
on paljon ihmisiä joille toi "räpiköiminen eteenpäin" on sitä elämistä.

Ja jos siitä pitää niin mikäs siinä, mutta kun yleensä nää ihmiset tuppaa valittamaan ja ruikuttamaan jatkuvasti. Sitten kun asioille olisi mahdollisuus tehdä jotain, niin seisotaan vaan tumput suorina tekemättä mitään. Jos on tyytyväinen siihen miten elää, ei pitäisi olla syytä ikinä sanoa ääneen tai edes ajatella, että "kunpa minullakin olisi..."

Henkilökohtaisesti en aseta ihmisiä tulojen tai minkään muunkaan statuksen perusteella mihinkään järjestykseen. Jokainen on minulle yhtä arvokas. Sen ei kuitenkaan tarvitse merkitä sitä, että elämässä pitää vain tyytyä siihen mitä on annettu. Kaikki on mahdollista.

Aina löytyy joku asia missä voi kehittyä ja aina löytyy tavoitteita, joita kohti pyrkiä. Eli kaikki te pieneen palkkaanne ja vaatimattomaan elintasoonne "tyytyväiset", teidän olis todella syytä funtsia oletteko alisuoriutujia.
peepe

#175 • • Edited peepe

Fucking Nobody:
---
peepe:
on paljon ihmisiä joille toi "räpiköiminen eteenpäin" on sitä elämistä.
---

Aina löytyy joku asia missä voi kehittyä ja aina löytyy tavoitteita, joita kohti pyrkiä. Eli kaikki te pieneen palkkaanne ja vaatimattomaan elintasoonne "tyytyväiset", teidän olis todella syytä funtsia oletteko alisuoriutujia.

Joo ymmärrän pointtis ja olen samaa mieltäkin. Mutta mä en vaan näe mahdollisena sellaista että kaikkien elintaso vois olla korkea. Joskus se korkea elintaso vaatii myös uhrauksia, mihin kaikki eivät ole valmiita.

Ja kyllä, silloin kun on tyytyväinen, ei tule näitä "kunpa minullakin olisi-ajatuksia". Sitäpaitsi, vaikka tällä hetkellä olenkin tyytyväinen 1000e tuloihin, en silti koe että elintasoni olisi vaatimatonta. Siinä vaiheessa kun tulot on tuota luokkaa ja tuvassa häärii kolme muksua, voidaan alkaa puhua vaatimattomasta elintasosta...
Juhgu

#176 • • Edited Juhgu Virnistelijä

keijukainen:
ihana opiskelijaelämä *dissaa*

Kuitenkin kaipaat niitä villejä opiskeluvuosia sitten kun olet vanha ja uraputkessa, vaikka saisit millaista palkkaa *hymy*

JustinSane:
Esim. kelaa, että jotkut opiskelee yliopistossa parhaimmillaan lähemmäs vuosikymmenen ja sitten valmistuttuaan ottaa aivan uskomattoman surkeaa liksaa ja sitten joku remonttirane suoraan peruskoulusta ottaa samat tai isommat massit *ding*

Ei haittaa ainakaan minua, vaikka pitäisi paikkansakin. Remonttiraneksi suoraan peruskoulusta ei ehkä ole se hienoin tapa viettää nuoruutensa, eikä moinen houkuttelisi vaikka mitä palkkaa olisi tarjolla (anteeksi vain jos tätä lukee joku peruskouluremonttirane).

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

keijukainen

#177 • • Edited keijukainen kiksumurmeli

Juhgu:
---
keijukainen:
ihana opiskelijaelämä *dissaa*

---

Kuitenkin kaipaat niitä villejä opiskeluvuosia sitten kun olet vanha ja uraputkessa, vaikka saisit millaista palkkaa *hymy*

---

No jaa, enpä nyt tiiä.... mut ei se kyl kauheesti helpotu vaik sit ens keväänä ehkä jo valmistunki ku hoitoalalla palkat on ihan surkeet verrattuna siihen työhön *dissaa* Mut aina ei voi voittaa..

--
*seepla*

#178 • • greenie Guest

Itis:
Mummosi ei ole ilmeisesti huomannut kellonajan vaikutusta hintaan torilla?

Toki. Kesäisin iltatorit ovat vielä kalliimpia.

Paprika torilla 1,5kg 2

Kumpi on halpa?
Määrä vaikuttaa myös.

Vau, en ole itse törmännyt tuollaiseen tarjoukseen. Esim. jäävuorisalaatti, porkkanat, nauriit ja kanttarellit noudattivat em. "sääntöä", mikä tosin on enemmänkin kasa empiirisiä havaintoja kuin markkinoita ohjaava laki :)
typo

#179 • • typo Testaaja

Epailija:Hyvin sanottu. Oma henkilökohtainen pet peaveni tuossa listassa ovat nuo palkat. Suhteellisuudentaju tuntuu kadonneen kokonaan. Suomalaiset kansanedustajatkin itkevät kun nyt jo turhan korkeat palkat eivät ole ihan kansainvälisellä tasolla (tai eivät ainakaan olleet) - ihan kuin niiden pitäisi olla.

Tästä tuli mieleen eilen TV:ssä tullut keskustelu jostain amerikkalaisesta NBA-tähdestä, joka oli vaihtamassa joukkuetta sen takia, että nykyisessä sopimuksessa luvattu 11 miljoonan euron vuosipalkka ei hänen mukaansa "riitä elättämään perhettä". Meinas lentää kahvit näppikselle, kun kuulin. Jos muistan oikein (tod.näk. en) niin keskivertoon suomalaiseen uppoaa koko elämän (n. 75v.) aikana karvan verran vajaa 2 miljoonaa euroa. Tuo luku siis sisälsi kaiken synnytyksestä hautaukseen.

.pi.

--
.psychedelicious.

#180 • • greenie Guest

typo:
Tästä tuli mieleen eilen TV:ssä tullut keskustelu jostain amerikkalaisesta NBA-tähdestä, joka oli vaihtamassa joukkuetta sen takia, että nykyisessä sopimuksessa luvattu 11 miljoonan euron vuosipalkka ei hänen mukaansa "riitä elättämään perhettä".

:)

Kai rahan kulutus on sidonnainen siihen, miten haluaa elää elämäänsä.

Meinas lentää kahvit näppikselle, kun kuulin. Jos muistan oikein (tod.näk. en) niin keskivertoon suomalaiseen uppoaa koko elämän (n. 75v.) aikana karvan verran vajaa 2 miljoonaa euroa. Tuo luku siis sisälsi kaiken synnytyksestä hautaukseen.

Enpä haluaisi olla keskiverto.

Mistä muuten sait tuon luvun - 2 miljoonaa euroa?