Tyydyttävä elintaso ja palkka?

299 posts, 15 pages, 97,259 views

akir0

Posts: 2,554

#121 • • akir0 idleRPG champion 2009
pistäs pari senttiä taas possuun..

Ite oon huomannut tulotason kasvaessa sen, että esim. tulee ostettua kertaluokkaa parempia tuotteita. Saatan ostaa kotimaisia vihanneksia ulkomaisten sijaan, parempaa jauhelihaa sen halvimman sijasta jne.

Suurin mielihyvä vähän korkeammasta tulotasosta on ainakin allekirjoittaneella se, ettei nykyisin tarvi miettiä edes joka toinen päivä, että paljonkohan kaupassa käyntiin voi laittaa rahaa. On vähentänyt stressiä suunnattomasti.
ezzy

Posts: 8,060

#122 • • ezzy Droid-pappa

akir0:
Suurin mielihyvä vähän korkeammasta tulotasosta on ainakin allekirjoittaneella se, ettei nykyisin tarvi miettiä edes joka toinen päivä, että paljonkohan kaupassa käyntiin voi laittaa rahaa. On vähentänyt stressiä suunnattomasti.



Jostakin syystä mua jaksaa hajottaa ruoan älyttömän korkea hinta. Itse kun väsäis, niin säästäis ihan hitosti vuodessa.
Ruoan laadusta kun ei tosiaan jaksa tinkiä.
Epailija

Posts: 5,636

#123 • • Epailija Physicist, 2nd class.

siveys:
Onko Suomessa mitään järkeä tienata 10000+e/kk ?



Onko moisissa tienesteissä ylipäätään mitään järkeä?


Kyllä mua ainakin alkais kismittämään jos mä maksaisin yli 5000e/kk veroja siitä et saan palkkaa ja mun yritys maksais yli 5000e/kk veroja siitä, että saa maksaa mulle palkkaa ja mun käteen jäis alle 5000e/kk. Sitten jos vielä vahingossa kulutan näitä pariin kertaan verotettuja rahojani johonkin niin heti maksettavakseni rapsahtaa kaikenmaailman arvonlisäverot ja haittaverot.. Ja sitten kun minusta aika jättää niin eikös minun perijäni joudu maksamaan aivan järkyttävät perintöverot niistä rahoista, joista minä olen jo maksanut verot moneen otteeseen..



Onhan tämä nyt tietysti helppo sanoa, mutta jos minä tienaisisin 10000e/kk, niin maksaisin kyllä ihan ilomielellä veroja sen reilu 50% tai mitä sen nyt sitten olisikaan. Rikkaita ja paljon tienaavia pitääkin mielestäni rokottaa, jotta vähemmän tienaavilla olisi asiat paremmin, eikä minulta jaksa riittää ymmärrystä ihmisille, jotka tienaavat älyttömiä summia ja sitten valittavat veroista. Käteenhän siitä kuitenkin jää reilusti enemmän kuin tarpeeksi. Työmies on toki palkkansa ansainnut, mutta ei kukaan IMO oikeasti tarvitse esim. 5000e/kk - edes ennen veroja. Pienemmälläkin palkalla saa omistusasunnon, auton, mukavuuksia ja vieläpä perhettä elätettyä. Asunto ei ehkä ole 300:n neliömetrin huvila, auto ei ehkä ole Bentley, mukavuuksiin ei ehkä kuulu omaa elokuvateatteria ja perhe ei välttämättä pukeudu Guccin ja D&G:n tuotteisiin, mutta mitä sitten? Pitäisikö minun vuodattaa kyyneliä niiden vuoksi, jotka kuvittelevat moisia ansainneensa, mutta eivät niitä kovan verotuksen vuoksi saakaan? Ja pihkat. Set your fucking priorities straight, sanon. Suhteellisuudentajua täällä tarvittaisiin, ei matalampia veroja. Ruuvia kireämmälle vain!

Yksi ikävyys verotuksessa muuten on ja se liittyy veroprosentin nousuun. Joissain tapauksissa palkankorotus kun saattaa johtaa siihen, että jää vähemmän rahaa kuussa käteen ja tämä on mielestäni vähän tylyä. Palkankorotuksien pitäisi aina olla palkitsevia, sillä tuollainen työpanoksesta "rankaiseminen" johtaa lähinnä motivaation laskemiseen ja alisuorittamiseen.


Onko kenenkään muun mielestä nykypäivän palkat, kulutustottumukset ja maailman meno ihan naurettavaa? Silloin kun minä olin vielä pieni skidi niin McDonaldsissa käytiin kaksi kertaa vuodessa ja muuten syötiin perunaa nakkikastikkeella. Näkkileipäkin oli pirun hyvää. Kodinelektroniikkaan ei uponnut rahaa siksi, että sitä ei ollut. Vaatteet saatiin itse tekemällä, serkuilta tai tavarataloista... Ja parasta oli, että kukaan ei valittanut niin paljoa kuin mitä nykypäivänä valitetaan kun ei yksinkertaisesti tiedetty paremmasta - nykypäivänä joka tuutista tulee tyly sanoma: "Osta. Elämästäsi tulee kivempaa!". Kukaan ei koskaan saa tarpeeksi - tarvitsee oikeasti tehdä töitä, että tajuaa olla onnellinen sen kaiken keskellä, mutta kun ihmiset on hemmoteltu piloille niin ei ne mitään töitä osaa tehdä.. Kaikki pitäs vaan tippua hopealautasella eteen ja kun se ei tipu niin sitten haetaan nappeja lääkärisedältä ja erotaan etsimään sitä täydellistä kumppania.



Hyvin sanottu. Oma henkilökohtainen pet peaveni tuossa listassa ovat nuo palkat. Suhteellisuudentaju tuntuu kadonneen kokonaan. Suomalaiset kansanedustajatkin itkevät kun nyt jo turhan korkeat palkat eivät ole ihan kansainvälisellä tasolla (tai eivät ainakaan olleet) - ihan kuin niiden pitäisi olla. Jos keskieurooppalaiset ovat tarpeeksi tyhmiä maksaakseen vielä älyttömämpää palkkaa kansanedustajilleen, niin mikä helvetin peruste se on palkkojen nostamiselle? Luuleeko joku oikeasti, että suomalaiset kansanedustajat pakenisivat muualle eurooppaan edustamaan kansaa, jos palkat olisivat pienemmät? Epäilen. Lisäksi kansanedustajuus on juuri yksi niistä ammateista, joiden kohdalla palkan ei pitäisi olla mikään motivaattori.


Perunankin saa kaupasta ILMAISEKSI siksi, että se on niin pirun halpa eikä kauppa voi pyöristää sen hintaa pienimpään käypään valuuttaan!



Paitsi että ainakin jotkut kaupat ovat asettaneet minimiostoksen rajaksi 5c., jotta tuollaista keplottelua ei voisi harrastaa.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Epailija

Posts: 5,636

#124 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Zyklonius:
Viittaat tuossa relativistiseen moraalikäsitykseen, joka on allekirjoittaneelle eräs suurimmista saatanoista tällä planeetalla.



Hmm. Minä taidan sitten olla jonkinasteinen antikristus. Hmm.. Mitenkäs se LOTR-lausahdus menikään... "An agent of Sauron would seem nicer and feel fouler" (no, ainakin tuonne päin). Sovinko profiiliin? *vink*

Mutta ei aiheesta sen tarkemmin. Hurjastelen topicin ulkopuolella ihan tarpeeksi toisaalla.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Zyklonius

Posts: 1,629

#125 • • Zyklonius Velvet Kevorkian

Epailija:
---
Zyklonius:
Viittaat tuossa relativistiseen moraalikäsitykseen, joka on allekirjoittaneelle eräs suurimmista saatanoista tällä planeetalla.

---


Hmm. Minä taidan sitten olla jonkinasteinen antikristus. Hmm.. Mitenkäs se LOTR-lausahdus menikään... "An agent of Sauron would seem nicer and feel fouler" (no, ainakin tuonne päin). Sovinko profiiliin? *vink*



Sitä sä juuri olet. Olin juuri yhteydessä tukholmalaisiin inkvisiittoreihin, jotka tulevat suorittamaan leppoisan kotikäynnin erään jumalattoman fyysikonalun luona. Vade retro, infidel. *pahis*

Seriously, ei mulla ole mitään relativisteja vastaan, pelkästään niiden ajattelu kuvottaa minua, mutta minä olenkin ottanut liian vakavasti kansanmurhat, nälänhädät, nurkkakuntaiset patriotismit sekä passiivisuuden, kuoreensa käpertymisen ja globaalin vastuun kiistämisen. Pitkä tarina, johon qluu paljolti pärskyttelyä, vuosien itsetutkiskelua ja maailmankatsomuksellista kamppailua kansainvälispoliittista status quota vastaan.

--
A short fuse to scatter steady hands if I forget to remember that better lives have been lived in the margins, locked in the prisons and lost on the gallows than have ever been enshrined in palaces.

Epailija

Posts: 5,636

#126 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Zyklonius:
Sitä sä juuri olet. Olin juuri yhteydessä tukholmalaisiin inkvisiittoreihin, jotka tulevat suorittamaan leppoisan kotikäynnin erään jumalattoman fyysikonalun luona. Vade retro, infidel. *pahis*



Nobody expects the swedish inquisition. *nauru*


Seriously, ei mulla ole mitään relativisteja vastaan, pelkästään niiden ajattelu kuvottaa minua, mutta minä olenkin ottanut liian vakavasti kansanmurhat, nälänhädät, nurkkakuntaiset patriotismit sekä passiivisuuden, kuoreensa käpertymisen ja globaalin vastuun kiistämisen. Pitkä tarina, johon qluu paljolti pärskyttelyä, vuosien itsetutkiskelua ja maailmankatsomuksellista kamppailua kansainvälispoliittista status quota vastaan.



Nooh, ehkä sinä joskus vielä tokenet. *vink* Ehkä minäkin. *piis*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Samu

Posts: 517

#127 • • Samu Bodhisattva

ezzy:
Jostakin syystä mua jaksaa hajottaa ruoan älyttömän korkea hinta. Itse kun väsäis, niin säästäis ihan hitosti vuodessa.
Ruoan laadusta kun ei tosiaan jaksa tinkiä.



Muakin riepoo ja kyrsii ihan sikana safkan hinta. Ja just se, että itse asiassa halvimmalla pääsis popsimalla valmiseineksiä tyyliin Saarioisten makaronilaatikko / HK:n lihapyörykät ja mummon muusi. Mutta kun ei, mä haluan itse tehdä safkani tuoreista raaka-aineista ja se se vasta maksaa. Syön paljon ja haluan siis syödä hyvin! Minkäs teet!?

--
Pitää uskaltaa ottaa se ensimmäinen askel! -V.Gustafsson

Avatar
#128 • • Edited niomic Guest

Jone:
(Globaalien) epäkohtien fiksaamisen voi jokainen aloittaa omalta kohdaltaan jo ihan vaikka tiedostamalla ja myöntämällä niiden olemassaolon, joka sekin tuntuu olevan enemmän kuin useilta voi vaatia.



Menee kyl taas aika OT, mut minkäs voi ku ei voi haaroittaa keskustelua =/

Jos ympäri maailmaa toteutettujen dokkarien ja kirjallisuuden sisältöä uskoo murto-osankin verran, ni tulee olee kyl erittäin kiinnostava vuosisata ja toivottavasti saan olla elossa ainakin suuremman osan tästä ajasta. Mä oon jo suoraansanottuna aika kyyninen ja varsinkin jonkun kasvottoman kummilapsen ottaminen tuntuu vähän samalta kuin ostaisi "hyvänolontuotteen". Ja mulla on kans välil vähän ongelmii uskoo et ne rahat käytetään aina kunnolla asianomaisten parhaaksi.

Jos mä autan mieluummin suomalaista, koska näen mahdollisesti apuni tuloksen, niin onko se afrikkalaisilta pois? Ei ainakaan mun kirjoissa. Jos saisin tarpeeks tyydytystä siitä et omistaisin elämäni kolmannen maailman ihmisten tilanteen parantamiselle, niin sitten painuisin paikan päälle tai semmoisiin tehtäviin missä voin oikeasti selkeästi vaikuttaa. Kaikki lähtee kuitenkin itsestä ja Äiti Teresan epäitsekkyys on vain muiden tapa kokea asia, kyl seki teki hommii ihan itselähtöisesti =/
ville

Posts: 3,780

#129 • • Edited ville olen oikeasti ujo

siveys:
Onko Suomessa mitään järkeä tienata 10000+e/kk ?



Epailija:
Onko moisissa tienesteissä ylipäätään mitään järkeä?



On.

Kyse on siitä, että saadaan motivoitua tiettyä ihmisryhmää tekemään enemmän töitä. Jotkut vaan saattuu saamaan kiksejä siitä, että tilillä on nollia nollan perään ja jos he ovat sen takia valmiita tekemään työtä uskomattomia määriä, miksi hommassa ei olisi järkeä?


Työmies on toki palkkansa ansainnut, mutta ei kukaan IMO oikeasti tarvitse esim. 5000e/kk - edes ennen veroja. Pienemmälläkin palkalla saa omistusasunnon, auton, mukavuuksia ja vieläpä perhettä elätettyä. Asunto ei ehkä ole 300:n neliömetrin huvila, auto ei ehkä ole Bentley, mukavuuksiin ei ehkä kuulu omaa elokuvateatteria ja perhe ei välttämättä pukeudu Guccin ja D&G:n tuotteisiin, mutta mitä sitten? Pitäisikö minun vuodattaa kyyneliä niiden vuoksi, jotka kuvittelevat moisia ansainneensa, mutta eivät niitä kovan verotuksen vuoksi saakaan? Ja pihkat. Set your fucking priorities straight, sanon. Suhteellisuudentajua täällä tarvittaisiin, ei matalampia veroja. Ruuvia kireämmälle vain!



Kilpailukyky ja sen säilyttäminen ei ole asia joka on taattu.

Mikäli oikeasti tehtäisiin kuten sanot eli määrättäisiin vaikka palkkakatto 5000e/kk, tässä maassa koettaisiin ennennäkemätön aivokato. Siinähän sitä sitten ihmeteltäsiin kun valtio panostaa korkeakoulutukseen jonka tulokset muuttavat maihin, joissa on oikeasti mahdollista saada korvaus tehdystä työstä ....

Joissain tapauksissa palkankorotus kun saattaa johtaa siihen, että jää vähemmän rahaa kuussa käteen ja tämä on mielestäni vähän tylyä. Palkankorotuksien pitäisi aina olla palkitsevia, sillä tuollainen työpanoksesta "rankaiseminen" johtaa lähinnä motivaation laskemiseen ja alisuorittamiseen.



Lähde? Kerro esimerkki, jossa henkilölle jää vähemmän käteen kun puhutaan puhtaasta palkkatulosta eikä valtion maksamista tuista.


Hyvin sanottu. Oma henkilökohtainen pet peaveni tuossa listassa ovat nuo palkat. Suhteellisuudentaju tuntuu kadonneen kokonaan. Suomalaiset kansanedustajatkin itkevät kun nyt jo turhan korkeat palkat eivät ole ihan kansainvälisellä tasolla (tai eivät ainakaan olleet) - ihan kuin niiden pitäisi olla. Jos keskieurooppalaiset ovat tarpeeksi tyhmiä maksaakseen vielä älyttömämpää palkkaa kansanedustajilleen, niin mikä helvetin peruste se on palkkojen nostamiselle? Luuleeko joku oikeasti, että suomalaiset kansanedustajat pakenisivat muualle eurooppaan edustamaan kansaa, jos palkat olisivat pienemmät? Epäilen. Lisäksi kansanedustajuus on juuri yksi niistä ammateista, joiden kohdalla palkan ei pitäisi olla mikään motivaattori.



Ihanaa ideologiaa ilman mitään todellisuuspohjaa.

Kansanedustajat päättävät tämän mm tämän maan talouspolitiikasta ja mua suoraan sanottuna hirvittäisi tilanne, jossa kyseiseen laitokseen ei hakeudu esimerkiksi talousalan osaajia sen takia, että kyseistä hommasta saa puolet siitä mitä tienaisi yksityisellä. Lisäksi kyseisessä paikassa työ on katkolla joka neljäs vuosi ja jotta työpaikan saisi uudestaan pitäisi tuhlata rahaa (=vaalikamppania). Mutta hei, eihän tällä ole väliä koska kansanedustaja on kutsumusammatti *justjoo*

Eduskunta jos mikä on paikka, jossa pitäisi olla vain huippuosaajia, ehdottamallasi mallilla eli pienillä palkoilla sinne saataisiin osaamattomia alottelijoita ...

---

Mä en kyllä suoraan sanottuna tajua ylipäätään tota asennetta: "suurituloiset on perseestä". Keneltä se oikeesti on pois jos joku työnarkomaani painaa 60h työviikkoa 40 vuotta, luo muille ihmisille työtä ja maksaa vielä veroja varmaan 100x sen mitä joku perusduunari ... eikö tästä kaikesta pitäisi olla vain iloinen? Onko se joltakin pois jos joku toinen pärjää?
jUSSi

Posts: 1,377

#130 • • jUSSi äkäinen vanhus

ville:
Mä en kyllä suoraan sanottuna tajua ylipäätään tota asennetta: "suurituloiset on perseestä". Keneltä se oikeesti on pois jos joku työnarkomaani painaa 60h työviikkoa 40 vuotta, luo muille ihmisille työtä ja maksaa vielä veroja varmaan 100x sen mitä joku perusduunari ... eikö tästä kaikesta pitäisi olla vain iloinen? Onko se joltakin pois jos joku toinen pärjää?



Ei, mutta se kyllä laittaa ihmettelemään, jos ihminen jolla jää verojen jälkeen käteen yli 5000e jaksaa valittaa. Todella moni nimittäin tienaa paljon vähemmän ja on aivan onnellinen. Ja en nyt puhu ihmisistä, jotka saavat selvästi liian vähän korvausta tehdystä työstä, vaan niistä joille mikään ei riitä. Niitä nimittäin näyttää riittävän..
UnityF

Posts: 15,721

#131 • • UnityF joo just se

Fucking Nobody:
Kautta maailman sivun köyhät ovat vakuuttaneet toisiaan oman elämänsä erinomaisuudesta vertaamalla itseään rikkaampiin. Aika tekopyhää. Samalla saadaan hyvä tekosyy olla pyrkimättä muutokseen. Kun se rahallisesti köyhän ihmisen elämä on muka jotenkin "laadukkaampaa".



Ehkä joilekkin tekopyhää mulle ei, mä tiiän myös kolikon kääntöpuolen, miltä tuntuu elää rikkaassa elämässä jossa rahaa riittää vaikka pyyhkis persettä, joo, kyllä, mä olen elänny sellaista elämää 6,5 vuotta ja luojan kiitos muutin suomeen ja sain mahollisuuden valita. Mä saisin sen rikkaan elämänkin milloin vain takaisin jos muuttaisin faijan luo, mun ei tarvisi ikinä tehdä töitä ja rahaa olis aina. mä en tahdo, mä en voi sietää sellaista elämää. Joten mä tiiän todella hyvin molemmat ääripäät ja olen erittäin tyytyväinen tähän olotilaa jossa elän nyt.
Fucking Nobody

Posts: 393

#132 • • Edited Fucking Nobody Hyvällä sykkeellä ympäri harmaan kiven!

UnityF:
Ehkä joilekkin tekopyhää mulle ei, mä tiiän myös kolikon kääntöpuolen, miltä tuntuu elää rikkaassa elämässä jossa rahaa riittää vaikka pyyhkis persettä



Turhaa kärjistämistä. Se varakas elämä mitä elit, ei taatusti ole ainoa tapa elää varakasta elämää. Ja taas kerran, jos sinä et ollut siihen tyytyväinen, ei se tarkoita sitä, että se ei sovi kenellekään toiselle ihmiselle maailmassa.
UnityF

Posts: 15,721

#133 • • Edited UnityF joo just se

Fucking Nobody:
Turhaa kärjistämistä. Se varakas elämä mitä elit, ei taatusti ole ainoa tapa elää varakasta elämää. Ja taas kerran, jos sinä et ollut siihen tyytyväinen, ei se tarkoita sitä, että se ei sovi kenellekään toiselle ihmiselle maailmassa.



*poks* huoh.. no mulle se ei todellakaan sopinu elää kultalusikka perseessä mut pointtini oli tässä että _mä_ olen tyytyväinen mun pieneen palkkaan mitä saan, ja _mä_ olen onnellinen ja en kaipaa suurempaa mammonaa.. Kaikki ei vaan tahdo olla sellaisia jotka tienaa omaisuuksia ja pystyy ostaa jotain.

sä sanoit:

Samalla saadaan hyvä tekosyy olla pyrkimättä muutokseen. Kun se rahallisesti köyhän ihmisen elämä on muka jotenkin "laadukkaampaa".



tekosyy????? Mitä jos mä en haluu muutosta? koska olen niin tyytyväinen tähän mun "köyhän" elämään?
kun rahallisesti köyhän ihmisen elämä on muka jotenkin "laadukkaampaa"??? siis huoh mitä jos mun elämä ON laadukkaampaa kuin ennen kun oli varaa vaikka mihin?
ok en ehkä omista uusinta mallii olevaa tietokonetta ja en omista omaa asuntoo mut jos en niitä ole koskaan kaivannu?mulle riittä jokin katto pään päälle ja joku kone kunhan toimii. Raha ei vaan ole mulle niiin tärkee asia elämässä.
Mulle merkitsee moni muu asia paljon enemmän kuin raha, raha ei mahdu edes mut top5 mikä on tärkeintä elämässäni.
Meitä on moneen junaan, koita nyt hyvä ihminen hyväksyy että toiset osaa olla täysin iloisia ja onnelisia elämäänsä vaikka ovatkin köyhiä. Niin ja herätys kaikki ei vaan ole "kateellisia" ym varakkaimille henkilöille. Ainakin jos et ole sellaiseen ennen tutustunu niin moi mä oon maria ja en kadehdi rikkaita.
Juhgu

Posts: 7,921

#134 • • Juhgu Virnistelijä

Epailija:
---
Paitsi että ainakin jotkut kaupat ovat asettaneet minimiostoksen rajaksi 5c., jotta tuollaista keplottelua ei voisi harrastaa.



Tosin jos menee kassalle ja asettaa siihen hihnalle yhden perunan, niin kassatädiltä varmaan kostuu silmäkulma säälistä ja se antaa ilmaiseksi useammankin perunan *hymy*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Fucking Nobody

Posts: 393

#135 • • Fucking Nobody Hyvällä sykkeellä ympäri harmaan kiven!

UnityF:
Meitä on moneen junaan, koita nyt hyvä ihminen hyväksyy että toiset osaa olla täysin iloisia ja onnelisia elämäänsä vaikka ovatkin köyhiä. Niin ja herätys kaikki ei vaan ole "kateellisia" ym varakkaimille henkilöille. Ainakin jos et ole sellaiseen ennen tutustunu niin moi mä oon maria ja en kadehdi rikkaita.



Kyllä minä hyväksyn ihmiset, jotka ovat tyytyväisiä elämäänsä, olivatpa he sitten rikkaita tai köyhiä.
ezzy

Posts: 8,060

#136 • • ezzy Droid-pappa

Juhgu:

Tosin jos menee kassalle ja asettaa siihen hihnalle yhden perunan, niin kassatädiltä varmaan kostuu silmäkulma säälistä ja se antaa ilmaiseksi useammankin perunan *hymy*



et o tainnu pahemmin lukea "asiakas on aina väärässä"-threadia? Se kassaneiti ei voi antaa minkäänlaisia alennuksia *nauru*
Viltsu

Posts: 2,010

#137 • • Viltsu noname
Tyydyttävä elintaso ainakin itselle tarkoittaa stressivapaata kaikista kela / sossu / verotoimisto paperisodista ja prosenttien viilailuista ja niiden takaisinmaksuista. Palkasta ei niin väliä, pienellä on jo tottunut tulemaan toimeen. Vakituinen työ jossa pääsee tekemään sitä mitä on opiskellut niin ai äm häppi inaf.

--
teknoheput vaan hölisee bumbumbum ja sit tulee pläppläppläpböm, ihan jakomielitautista - Remu Aaltonen

Juhgu

Posts: 7,921

#138 • • Juhgu Virnistelijä

ezzy:
---
et o tainnu pahemmin lukea "asiakas on aina väärässä"-threadia? Se kassaneiti ei voi antaa minkäänlaisia alennuksia *nauru*



No voi se nyt perunan antaa vaikka kaupan säännöt sanoisivat mitä *hymy*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

itis

Posts: 2,518

#139 • • itis Morning Star
Rahaa pitäis olla sen verran ettei sitä tarvis joka päivä stressata.
Ruoan hinta näyttää puhuttaneen montaakin tyyppiä... mä siirryin tekemään raaka-aineostokseni mummotyyliin torille koska siellä on 30-50% halvempaa kuin kaupassa. Kauppias kun tuntuu siirtävän muut kulunsa suoraan raaka-aineisiin tms. (tosin en oikeasti tiedä).
Tääkin on ainoastaan mielipide, mutta mun mielestä sekä aivo- että ruumillisen työn tekijällä on erilaiset syyt ansaita riittävää palkkaa ja sitten on vielä molemmissa tapauksissa olemassa ns. "vittumaisen työn" tekijät joiden pitäisi ideaalissa tilanteessa saada ansionsa mukaan palkkaa työstä jota muut eivät halua tai pysty tekemään.
Ongelma ei liene palkan määrässä, vaan tuntuvassa eriarvoisuudessa eri alojen välillä. Leikkimielisesti sanoisin että IT-osaajan ja roskakuskin pitäisi vaihtaa paikkaa päiväksi... (älkää tarttuko pliis ammatteihin). Mutta nyt alan kuulostaa sen verran sosialistiselta utopistilta etten mene tuonne sen enempää, totean vain, että tasapäistämällä ei synny toimivaa yhteiskuntaa, suvaitsevaisuudella voisi syntyä nykyistä aavistuksen parempi?

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#140 • • Aziz Combat Fighter

Itis:
Tääkin on ainoastaan mielipide, mutta mun mielestä sekä aivo- että ruumillisen työn tekijällä on erilaiset syyt ansaita riittävää palkkaa ja sitten on vielä molemmissa tapauksissa olemassa ns. "vittumaisen työn" tekijät joiden pitäisi ideaalissa tilanteessa saada ansionsa mukaan palkkaa työstä jota muut eivät halua tai pysty tekemään.
Ongelma ei liene palkan määrässä, vaan tuntuvassa eriarvoisuudessa eri alojen välillä.



Jep. Mua ärsyttää jatkuvasti miten poliisit ja palomiehet saa selkeesti surkeempaa palkkaa kuin JavaScriptiä koodaava 18-vuotias lukionassikka, mut niin se markkinatalous vaan toimii.