Epailija:
Periaatteessa olen kyllä samaa mieltä tämän suhteen. Raha toimii motivaattorina ja vieläpä ihan hyvänä sellaisena, mutta jossain vaiheessa se motivaattorin määrä ei enää ole järkevässä suhteessa saatuun työpanokseen nähden. En tiedä tarkalleen mihin sen rajan voisi vetää, mutta kun puhutaan useista kymmenistä tuhansista euroista, niin on vaikea keksiä mitään hommaa, joka tuntuisi tuon summan arvoiselta.
Aika monessa työssä, jossa ansiot ovat kymmeniä tuhansia on työmäärä aika suuri. Siten esim yksityisellä puolella oleva kirurgi voi helposti saada reilut 10ke/kk, mutta tämä myös edellyttää, että hän tekee paljon työtunteja. Siten palkka on suorassa suhteessa työpanokseen.
Ei ole valitettavasti antaa muuta kuin nettilegendaa äidistä, joka sai pienen palkankorotuksen, jonka ansiosta veroprosentti nousi ja käteen jäi kymmenisen euroa vähemmän kuussa. Eihän tuo paljolta tunnu, mutta ei juuri motivoikaan. Meneehän tuo urbaanin legendan puolelle, mutta laskennallisesti se ei ole mitenkään mahdoton tilanne. Kaikki palkankorotukset kun eivät kuitenkaan ole mitään kymmenen tai kahdenkymmenen prosentin luokkaa.
Tää on just se urbaani legenda jolla ei ole _mitään_ todellisuuspohjaa. Jos ja kun joku äiti nostaa samaan aikaan kelalta tukea ja sitten nousee palkka, voi käydä niin, että hän ei enää saa tukea eli tulot laskevat. Tämä on kuitenkin täysin eri juttu kuin se että pelkän palkannousun takia jäisi vähemmän fyrkkaa käteen.
En muuten ole ehdottanut kansanedustajille pieniä, vaan lähinnä pienempiä, palkkoja. Lisäksi olen kritisoinut sitä ajatusta, että suomalaisten kansanedustajien palkkojen pitäisi muka olla samalla tasolla muiden maiden kansanedustajien palkkojen kanssa. Nykyisillä varsin suurillakin palkoilla sinne muuten eksyy ties keitä edustamaan kansaa. Olisiko raha kenties ollut houkuttimena?
Joo, en myöskään itse kannata että kansanedustajat saisivat samoja palkkoja kun keskieuroopassa, sillä kyseiset palkat eivät ole missään suhteessa suomen sisäiseen palkkatasoon. Sen sijaan kansanedustajien palkat pitäisi olla kilpailukykyisiä keskitason/hieman suuremman luokan yritysjohtajien palkkojen kanssa.
En vain ymmärrä sitä nillitystä, jota tuntuu kuulevan sitä enemmän, mitä rikkaampi joku on. Jos joku tekee 60h viikossa töitä ja tienaa kuukaudessa enemmän kuin järkevästi saa kulutettua, niin on mielestäni hiukan turha itkeä veroprosentista, joka jättää käteen kuitenkin "normaalin ihmisen" kuukausipalkan moninkertaisena.
Kyllähän sitä kaikilla on oikeus valittaa .... ja kyllä mä itsekin myönnän, että jos prosetti olisi 70% luokkaa voi tuntua siltä, että veroja olisi pikkusen liikaa. Kyse on kuitenkin siitä, että joku voi oikeesti saada kiksejä pelkästä rahasta ja se oikeus hänelle suotakoon ...