Tyydyttävä elintaso ja palkka?

299 posts, 15 pages, 99,724 views

UnityF

#101 • • UnityF joo just se

DiamonDie:
Tienaan n. 700e kuussa kuussa (parinkymmenen tunnin työllä). 510e vuokran ja 50e nettilaskun jälkeen siitä jää käteen joku reilu satanen. Pärjääkö sillä? Ihan hyvin. Ihmiset aina valittavat miten alle parin tonnin kuukausituloilla ei voi pärjätä. Se varmasti pitääkin paikkansa jos on lapsia yms, mutta kyllä yksineläjä tulee hyvin vähällä toimeen, ellei tuhlaa holtittomasti.

Itse tulen tuskin koskaan yli tonnia kuussa tienaamaan ja ajattelin silti pärjätä. Tonnikin kuussa olisi jo varsin tyydyttävä elintaso. Mutta ehkä olen vain outo kun muut väittävät ihan toista ja kaiken maailman tuillakin ollessa saa enemmän rahaa.

Sama mulla, itse tienaan n. 600e /kk ja hyvin pärjään asumistukee saan tietenkin mut kyllä sitä vuokraa jää maksettavaksi ihan kivasti ja sitten on netti 30e/kk känä on n.40e/kk ja sähkö joka toinen kk 60e. ja bussilippu aikuisten seutu n.75e/kk joten ei kyllä paljoo jää elämiseen rahaa mut elossa oon ja hyvin nyt pärjään.
Se on asenteesta kiinni ja pienistä asioista.. esim: tee itse sämpylät 60 sämpylää n.2e, kaupasta 6 sämpylää sen 2e... joten se on siitä miten tahtoo elää mun tyyli sopii mulle paremmin kuin hyvin oon oppinu arvostamaan elämän pieniä iloja todella paljon. *hymy*
hSU

#102 • • hSU ...
Siinä vaiheessa kun minun ei enää joka päivä tarvitse miettiä rahaa, tienaan tarpeeksi.
Lyylikki

#103 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Dorka:
Ei kannata seurata laskennallista keskipalkkaa...
...Se miksi miehillä on reilusti kovempi "liksa" johtuu siitä että näissä otetaan myös mukaan näitä yritysjohtajia joilla on hulppeat kuukausiliksat - ja jokainen tietää miten prosentuaalisesti yritysjohtajista on naisia ja miehiä.

Ei kannata vai?? Siis olet sitä mieltä, että Suomessa ei saa suurempaa palkkaa munalla?

Keskipalkkaa ei ehkä kannata seurata niin orjallisesti. Silti voi kysyä, miksi yritysjohtajat ovat miehiä. Miksi "naisten" työt ovat alipalkattuja (kuten hoiva-ala). Itsehän sitä suurimmaksi osaksi vaikuttaa palkkaansa. Jos haluaa tehdä työtä, josta saa huippupalkkaa, on siihen työhön toki kouluttauduttava.

Väitän kuitenkin edelleen, että naisten ja miesten palkkauksessa (samalla alalla, samoissa töissä) on eroja, kuten on myös ammateissa jota naiset ja miehet tekevät. Onneksi meillä naisilla on se keino, että voimme napata sellaisen yritysjohtajan ja mennä sen kanssa naimisiin, kliffaa.
Juhgu

#104 • • Juhgu Virnistelijä

DiamonDie:
Tienaan n. 700e kuussa kuussa (parinkymmenen tunnin työllä).

*ding* ei paha tuntipalkka. Tuolla tekisi mielellään vähän enemmänkin kuin parikymmentä tuntia.

Lenita:
---
peepe:
Tällä hetkellä kun yksin elelen niin 1000e riittäis mulle.
---
Mun kokemuksen mukaan yksin eläminen on kyl huomattavasti kalliimpaa. Yksin on maksettava netti, tv-lupa, sähkö, kämppä yms. mitkä kumppanin tai kämppiksen kanssa voisi jakaa puoliksi.

Kyllä tonnilla pärjää jos on pakko. Itse elän opintotuella (400e) ja kulutan 600-700 euroa kuukaudessa, ja siitäkin n. 100e matkustamiseen.

Tosin asun 230 euron solussa, saan laatuunsa nähden erittäin edullista ruokaa yliopistolta enkä katso telkkaria. Mutta jos tuosta laskee, niin kyllä sillä tonnilla pystyy minun elintavoillani, eli nihkeästi kitkutellen, elämään.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

siveys

#105 • • siveys lovely

Lyylikki:
Ei kannata vai?? Siis olet sitä mieltä, että Suomessa ei saa suurempaa palkkaa munalla?

Minä ainakin väittäisin, että Suomessa ei saa parempaa palkkaa munalla - itse en ainakaan ole kuullut yhtään ainutta todellista esimerkkiä Suomessa samaa työtä tekevien ihmisten sukupuoleen perustuvista palkkaeroista - muista maista en tiedä. Keskipalkka ei tosiaan kerro tästä asiasta yhtään mitään koska se ei ota huomioon työn laatua.

Keskipalkkaa ei ehkä kannata seurata niin orjallisesti. Silti voi kysyä, miksi yritysjohtajat ovat miehiä. Miksi "naisten" työt ovat alipalkattuja (kuten hoiva-ala).

Yritysjohtajat ovat yritysjohtajia siitä syystä, että ne on asettaneet uransa perheen edelle, tekevät hyvin paljon ylitöitä ja heillä on hyvät suhteet siksi, että he ovat menneet poikien kanssa kaljalle sen sijaan, että olisivat menneet kotiin hoitamaan lapsia. Useimmiten naiset eivät ole valmiita uhraamaan niin suurta osaa elämästään työlle kuin tämä vaatii. Kyse ei todellakaan ole siitä, että jollain on muna - ne naiset, jotka oikeasti ovat omistautuneet työlleen ja tehneet töitä myös suhdeverkon rakentamisen eteen ovat kyllä menestyneet myös yritysmaailmassa. Niitä naisia, jotka tämän haluaisivat tehdä ei vain ole montaa.

Mitä taas tulee näihin "alipalkattuihin" ammatteihin niin voisin väittää, että Suomessa ei ihan oikeasti ole yhtään ammattia, joka olisi alipalkattu - edes työttömät ei ole alipalkattuja. Ne ammatit, jotka eivät ole "alipalkattuja", eli joista tienaa hyvin, ovat korkeapalkkaisia hyvästä syystä - ja se syy on se, että niissä ammateissa se työ tuottaa ihan *itusti rahaa - toisin kuin esim. hoiva-alalla.

Nyt voidaan kysyä, että onko jonkun kännykkäsoftan kirjoittaminen sitten jotenkin arvokkaampaa työtä kuin mitä hoiva-alalla tehdään? No ei *elvetissä! Mutta ns. "markkinavoimat" sanelevat työn arvon, eli suomeksi me tyhmät kuluttajat maksamme yhdestä kännykästä yli 200 euroa, mutta terveydenhuollosta me emme halua maksaa yhtään ylimääräistä - yksinkertaisesti siksi, että sillä hoitsulla ei oo yhtään niin kiva leikkiä ja lesota kavereille kuin uudella luurilla.. (Ei niin, että hoitsuilla leikkimisessä ja lesoamisessa olisi useankaan mielestä mitään vikaa, mutta.. *hih*)

Itsehän sitä suurimmaksi osaksi vaikuttaa palkkaansa. Jos haluaa tehdä työtä, josta saa huippupalkkaa, on siihen työhön toki kouluttauduttava.

Se kuinka paljon kouluttautumisella on merkitystä on aika vahvasti riippuvainen alasta - kaikilla aloilla koulutus ei ole erityisen oleellinen tekijä. Tämä tulee varmasti vielä korostumaan tulevaisuudessa kun ylikoulutettua työvoimaa puskee markkinoille kovaa tahtia. Se kuitenkin on totta, että ihminen itse on suurin vaikuttaja siihen millaisen palkkatason lopulta saa. Tähän ei kuitenkaan vaikuta pelkästään joku yksi osa-alue kuten koulutus, ahkeruus tai uravalinta..

Väitän kuitenkin edelleen, että naisten ja miesten palkkauksessa (samalla alalla, samoissa töissä) on eroja, kuten on myös ammateissa jota naiset ja miehet tekevät. Onneksi meillä naisilla on se keino, että voimme napata sellaisen yritysjohtajan ja mennä sen kanssa naimisiin, kliffaa.

Olisi kiva jos antaisit tästä edes yhden reaalielämän esimerkin täältä Suomesta, joka ei johdu siitä, että mies tekee enemmän ylitöitä, omaa työlle edullisemman suhdeverkoston, on ollut pidempään alalla tai on paremmin koulutettu. Nämä ovat kaikki tekijöitä, jotka todennäköisesti lisäävät työntekijän tehokkuutta ja arvoa, jolloin on täysin perusteltua, että tämä mies saa enemmän liksaa.

Niin ja viimeksi... Ei nykytaloudessa todellakaan ole mitenkään varaa maksaa joillekin enemmän liksaa vaan siksi, että sillä roikkuu joku lihanpala haarojen välissä *nauru*
siveys

#106 • • siveys lovely

DiamonDie:
Tienaan n. 700e kuussa kuussa (parinkymmenen tunnin työllä).
---
Juhgu:
*ding* ei paha tuntipalkka. Tuolla tekisi mielellään vähän enemmänkin kuin parikymmentä tuntia.

35e/h ei ole mikään erikoinen palkka sitä työstä mitä Maija tekee. Jollain muulla menisi saman työn tekemiseen monta kertaa enemmän aikaa ja jälki olisi todennäköisesti silti huonompaa. Asiantuntemus maksaa - ja siitä kannattaa maksaa. Lisäksi jos duuni on enemmän keikkaluontoista niin siitä luonnollisesti maksetaan parempaa palkkaa kuin vakituisesta duunista.

Vertailulukuina minulle tutummalta alalta:
Yliopistoassistentti: 30-40e/h
Vieraileva luennoitsija: 60-80e/h

Kumpikaan ei vaadi mitään muodollista koulutusta - pitää vain osata asiansa silloin kun sen asian osaamista kaivataan.
Aziz Combat Fighter

#107 • • Aziz Combat Fighter

siveys:
---
Dorka:
..liksa tosin pitäis nousta parin vuoden päästä +10000e/kk..

---

Onko Suomessa mitään järkeä tienata 10000+e/kk ?

...clip... Jotenkin vaan tuntuu aika epäoikeudenmukaiselta, että ne, jotka tienaavat vähemmän saavat nämä kaikki edut niin pirun halvalla..

Joo, koska sille joka tienää 1.000 euroa kuussa se 300 euroa veroa on pieni summa, eli se saa edut "halvalla", siinä missä se 10.000 tienaava joutuu itkemään koko pankista matkan kotiin viiden tonnin palkka taskussaan?
Fucking Nobody

#108 • • Edited Fucking Nobody Hyvällä sykkeellä ympäri harmaan kiven!
Tyydyttävä elintaso on se, ettei tarvitse juosta töissä ansaitakseen elantoaan.
Sopiva korvaus elämisen riemusta kuukausitasolla ajatellen olisi ehkä noin
20 000 euroa, tosin nälkä saattaa myöhemmin kasvaa syödessä...
#109 • • Dorka Guest

siveys:
Yritysjohtajat ovat yritysjohtajia siitä syystä, että ne on asettaneet uransa perheen edelle, tekevät hyvin paljon ylitöitä ja heillä on hyvät suhteet siksi, että he ovat menneet poikien kanssa kaljalle sen sijaan, että olisivat menneet kotiin hoitamaan lapsia. Useimmiten naiset eivät ole valmiita uhraamaan niin suurta osaa elämästään työlle kuin tämä vaatii. Kyse ei todellakaan ole siitä, että jollain on muna - ne naiset, jotka oikeasti ovat omistautuneet työlleen ja tehneet töitä myös suhdeverkon rakentamisen eteen ovat kyllä menestyneet myös yritysmaailmassa. Niitä naisia, jotka tämän haluaisivat tehdä ei vain ole montaa.

Täähän on hyvä, mun piti vastaavanlainen viesti kirjoittaa ja perustella kantaani, mutta mähän jatkossa jätän perustelemiset pois - jos joku kitisee eikä ymmärrä niin siveys tulee ja pelastaa *nauru*
#110 • • kelasin Guest
saan opintotukea ~350e/kk jolla maksan vuokran. sitten tulee palkkaa vielä 600-1000e/kk, riippuen miten paljon oon jaksanu ottaa työvuoroja.. ja tolla kyllä elän ihan kiitettävästi :) pitäis vaan käydä kelalta selvittelemässä, etteivät pirulaiset peri tukia takaisin :D
#111 • • Enkeli Guest
Teen tällä hetkellä kolmea työtä samaan aikaan ja joo, tällä työtahdilla tienaan iha ok mut työmäärä on niin suunnaton ettei tätä kyllä kauaa jaksa. En ole käynyt ulkona tuulettumassa aikoihin, nukun kaikki vapaa-ajat ja kaveritkin on vähän jäänyt taka-alalle (anteeksi kaikki ketkä tunnistavat itsensä) mutta paluu arkeen ja siihen ns.köyhyyteen on tulossa...Arg!*dissaa*
#112 • • niomic Guest
Lappuliisaki lähtee 1500 ekii kuussa =/

Silhä päästelis jo ihan hyvin =)

Eniten on kautta aikain kyllä syöny opiskelijoiden "valmistumispalkan" tiirailu. Kaikella hyvällä, ensimmäiset pari kolme työnantajaa joutuu yleensä maksaa opiskelijoiden käytännön koulutuksen (jos ei ole sattunut hoitamaan projekteja ja vastaavia hyvin plakkariin koulun aikana). Itkuhan siinä tulee silmään ku joku on just valmistunu koulusta ja käyny joku 25 opintoviikkoa erinäisiä ohjelmointiin ja tietokantoihin liittyviä kursseja ja sanoo pokkana et hän haluis lähtee 2600 ekii kuussa vääntämään ilman minkäänlaisia näyttöprojekteja jne. Tosin eihän se oo tyhmä joka pyytää =/
Fucking Nobody

#113 • • Fucking Nobody Hyvällä sykkeellä ympäri harmaan kiven!

UnityF:
---
DiamonDie:
Tienaan n. 700e kuussa kuussa (parinkymmenen tunnin työllä). 510e vuokran ja 50e nettilaskun jälkeen siitä jää käteen joku reilu satanen. Pärjääkö sillä? Ihan hyvin. Itse tulen tuskin koskaan yli tonnia kuussa tienaamaan ja ajattelin silti pärjätä. Tonnikin kuussa olisi jo varsin tyydyttävä elintaso.
---

Sama mulla, itse tienaan n. 600e /kk... Se on asenteesta kiinni ja pienistä asioista.. esim: tee itse sämpylät 60 sämpylää n.2e, kaupasta 6 sämpylää sen 2e... joten se on siitä miten tahtoo elää mun tyyli sopii mulle paremmin kuin hyvin oon oppinu arvostamaan elämän pieniä iloja todella paljon. *hymy*

Jos te ette muuta ajattelutapaanne, niin elämän suuret ilot sitten missaattekin. Leipominen on järkevää muistakin kuin taloudellisista syistä, siitä olen samaa mieltä mutta on toki eri asia räpiköidä eteenpäin ja elää. Mä viittaan kintaalla kylmästi tollasille "kyllä tonni riittää" -jutuille.
#114 • • Kirsikka Guest

hallaaa:
saan opintotukea ~350e/kk jolla maksan vuokran. sitten tulee palkkaa vielä 600-1000e/kk, riippuen miten paljon oon jaksanu ottaa työvuoroja.. ja tolla kyllä elän ihan kiitettävästi :) pitäis vaan käydä kelalta selvittelemässä, etteivät pirulaiset peri tukia takaisin :D

Jos ne saa tietää että noin paljon tienaat - ja saahan ne kun verotus tulee, niin kyllä vaan ne tuet takaisin haluavat. Vuosikin kohta lopuillaan, ei enää ehdi perua kuin joulukuun tuet.. (505 e saa tienata tukikuukausilta ja tuettomilta n. 1500)

nimim. eräs joka maksaa kelalle 2000 e tukia takaisin... (tosin hieman eri syystä, mutta kuitenkin..)
jUSSi

#115 • • jUSSi äkäinen vanhus

niomic:
Eniten on kautta aikain kyllä syöny opiskelijoiden "valmistumispalkan" tiirailu. Kaikella hyvällä, ensimmäiset pari kolme työnantajaa joutuu yleensä maksaa opiskelijoiden käytännön koulutuksen (jos ei ole sattunut hoitamaan projekteja ja vastaavia hyvin plakkariin koulun aikana). Itkuhan siinä tulee silmään ku joku on just valmistunu koulusta ja käyny joku 25 opintoviikkoa erinäisiä ohjelmointiin ja tietokantoihin liittyviä kursseja ja sanoo pokkana et hän haluis lähtee 2600 ekii kuussa vääntämään ilman minkäänlaisia näyttöprojekteja jne. Tosin eihän se oo tyhmä joka pyytää =/

Jaa, että haluat siis palkata vain ammattilaisia? Sitä ei kukaan estä, tosin niistä kilpaillaan joskus jopa verisesti.

Ja jos kaikki valmiit opiskelijat lähtisivät minimipalkasta, niin eihän sieltä palkkakuopasta kukaan nousisi. Kuinkahan monta vuosikymmentä menisi ennenkuin esim. DI pääsisi 1500e/kk palkasta siihen 3500/kk ?

Ensimmäinen työnantaja maksaisi paskaa liksaa, jota jokainen jaksaisi katsella ehkä puoli vuotta, sitten vaihdetaan firmaa ja kun on työkokemusta, hilataan palkkatoiveet tyydyttävälle tasolle. Ja taas ensimmäinen työnantaja häviää, sillä juuri talon tavoille oppinut duunari lähtee läiskimään, niin uusi pitää aina kouluttaa.

Itse näkisin tuon palkan olevan myös houkutin pysyä työssään, tehdä se hyvin ja oppia ko. työ. Jokainen joutuu uudessa firmassa opettelemaan työntekoa, sillä tavat muuttuvat firmasta toiseen. Ja kyllä minusta tuntuu, että esimerkiksi mekaanikot, siaraanhoitajat, yms. osaavat varmasti ammattinsa, vaikka joutuvatkin opettelemaan työpaikkansa tavoille. Koulutus on valmistautumista työelämään ja töissä opitaan tekemään töitä.

Sitäpaitsi aika moni opiskelija on tehnyt töitä ennen valmistumistaan. Opiskelijat ovat todella potentiaalinen resurssi, sillä ennen valmistumistaan heidän palkkatoiveensa ovat maltillisia ja yrityksellä on mahdollisuus päästä kiinni osaavaan työntekijään jo ennen heidän valmistumistaan.

Yritys missä itse työskentelen, on käyttänyt tätä keinoa saadakseen osaavaa työvoimaa. Siinä on tietenkin pikkasen keplottelun makua, kun osa-aikaiset opiskelijat tekevät suhteellisen edullisesti yritykselle arvokasta työtä, mutta se on molempien osapuolien eduksi. Opiskelija saa kovasti kaivattua työkokemusta ja yritys osaavaa työvoimaa. Ja kun yritys toimii fiksusti, ei opiskelija vaihda firmaa valmistuttuaan *vink*

#116 • • ville olen oikeasti ujo
Mulla ei oikeestaan koskaan ole ollut rahasta pulaa tai tuntunut siltä, että elintaso ei ole riittävä, vaikka tulot on olleet aika pienet.

Vuodet 2000-2003 elin käytännössä n. 730 e/lkk. Tämä sisältää kaiken tulon eli opintorahan, asumislisän sekä kesätyöt. Tuolla määrällä elintaso oli lopulta erittäin hyvä, sillä pakollisten lisäksi (vuokra, bussi, jne) vaatteita sai ostettua mukavasti, elektroniikkaa kertyi kotiin suuria määriä ja kaupasta saattoi aika vapaasti ostaa mitä vaan. Näinä vuosina kyse oli lähinnä siitä, että asioita pisti tärkeysjärjestykseen: kahviloihin ja ravintolaviinaan meni kolmen vuoden aikana saman verran kun monella menee kuukaudessa.

Alkaen vuoden 2003 lopusta oma toiminimi nosti tulotasoa aika selvästi, mutta eipä se elämistä juuri ole muuttanut. Voisi kai sanoa, että nousseet tulot tarkoittavat suurempaa määrää omaisuutta, jonka takia elektroniikkaa alkaa olla sen verran, että kotivakuutuksen vakuutussummaa pitää nostaa tasaisin väliajoin.

Kk sitten aloitin myös uudessa duunissa ja mahdollisuus olisi tehdä täysipäivästä työtä, jolloin palkka nousisi työn puolesta jonnekin 2500e paremmalle puolelle. Tähän tulee vielä lisäksi toiminimen tulot. Suoraan sanottuna tällä hetkellä ei ole edes motiivia painaa täyttä päivää, sillä rahalle ei ole kovin suurta tarvetta ja arvostan vapaa-aikaa aika paljon (lisäksi pitäisi se dippatyö tehdä).

On aika vaikea sanoa, mikä olisi mulle sopiva tulotaso. Henkilönä olen kuitenkin tyyppiä, joka nauttii suunnattomasti uusista kivoista ja kauniista esineistä ja siten saisin varmasti vaivattomasti tuhlattua 5000e/kk. Toisaalta 5000 tulotasolla tuskin olisin lainkaan onnellisempi kuin nykyisellä, joten en tiedä onko 5000e/kk ja sen mukanaan tuoma stressi edes tavoittelemisen arvoista.

Seuraava suurempi vaihe elämässä olisi ostaa se kämppä. Tämä on oikestaan ainoa syy, joka jaksaa motivoida tienaamaan enemmän: 200 ke kämppää saa lyhentää seuraavan 20v aikana lähes 1200e/kk tai 15v reilut 1400e/kk.
#117 • • kelasin Guest

Kirsikka:
---
hallaaa:

---

Jos ne saa tietää että noin paljon tienaat - ja saahan ne kun verotus tulee, niin kyllä vaan ne tuet takaisin haluavat. Vuosikin kohta lopuillaan, ei enää ehdi perua kuin joulukuun tuet.. (505 e saa tienata tukikuukausilta ja tuettomilta n. 1500)

kävin kelalta kysymässä ja saan kuulemma tienata ihan rauhassa ton tonnin per kuukausi, eikä lähde tuet, eikä niitä tulla perimään pois.. mullon enää loppukevät koulua.. eri asia on sit, et periikö ne tukia takaisin sen takia että en saa tarpeeksi opintoviikkoja :)
remotion

#118 • • remotion nostatus guru
oisin iloinen 3500/kk verottomana. sama verollisena ois sellanen hyvä palkka mihin tyytyisin kyllä.
UnityF

#119 • • UnityF joo just se

Fucking Nobody:
Jos te ette muuta ajattelutapaanne, niin elämän suuret ilot sitten missaattekin. Leipominen on järkevää muistakin kuin taloudellisista syistä, siitä olen samaa mieltä mutta on toki eri asia räpiköidä eteenpäin ja elää. Mä viittaan kintaalla kylmästi tollasille "kyllä tonni riittää" -jutuille.

Ja mikä sä oot sanomaan mitä mä missaan? Voitko sanoo ihan jotain esimerkkejä?
Sen jälkeen kun kävin lähellä kuolemaa niin sä et ehkä käsitä miten paljon nautin elämän pienistä iloista, luonnosta, omista ystävistä. Mä en kaipaa mitään kauheeta materiaali krääsä juttuja tai mitään matkoja ympäri maailmaa koska mulla on oma maailma tässä ja nyt, osaan ottaa niistä niin paljon irti. Jos tahon saada jotain suurempaa niin kerään rahaa vaikka kymmenen vuotta ja sitten hankin sen ja silloin tiedän että olen todella ansainnu sen ja nautin siitä viellä enemmän.
Miksi kaikkien tulisi elää täysii hankkii vain koko ajan lisää mammonaa? Eikö ihminen osaa tyytyy vähempää ja iloita siitä mitä hänellä on vain onko ihminen nykyään niin ahne että mikään ei riitä/kelpaa?
Fucking Nobody

#120 • • Edited Fucking Nobody Hyvällä sykkeellä ympäri harmaan kiven!

UnityF:
Ja mikä sä oot sanomaan mitä mä missaan? Voitko sanoo ihan jotain esimerkkejä?
Miksi kaikkien tulisi elää täysii hankkii vain koko ajan lisää mammonaa? Eikö ihminen osaa tyytyy vähempää ja iloita siitä mitä hänellä on vain onko ihminen nykyään niin ahne että mikään ei riitä/kelpaa?

Huomaatkos, luulit itse tietäväsi, että ajattelin tietäväni mitä missaat?

Minun ydinpointtini on se, että asioiden ei tarvitse sulkea toisiaan pois. Sen lyhyemmin en osaa itseäni ilmaista. Kautta maailman sivun köyhät ovat vakuuttaneet toisiaan oman elämänsä erinomaisuudesta vertaamalla itseään rikkaampiin. Aika tekopyhää. Samalla saadaan hyvä tekosyy olla pyrkimättä muutokseen. Kun se rahallisesti köyhän ihmisen elämä on muka jotenkin "laadukkaampaa".