Dorka:
..liksa tosin pitäis nousta parin vuoden päästä +10000e/kk..
Onko Suomessa mitään järkeä tienata 10000+e/kk ?
Kyllä mua ainakin alkais kismittämään jos mä maksaisin yli 5000e/kk veroja siitä et saan palkkaa ja mun yritys maksais yli 5000e/kk veroja siitä, että saa maksaa mulle palkkaa ja mun käteen jäis alle 5000e/kk. Sitten jos vielä vahingossa kulutan näitä pariin kertaan verotettuja rahojani johonkin niin heti maksettavakseni rapsahtaa kaikenmaailman arvonlisäverot ja haittaverot.. Ja sitten kun minusta aika jättää niin eikös minun perijäni joudu maksamaan aivan järkyttävät perintöverot niistä rahoista, joista minä olen jo maksanut verot moneen otteeseen..
Mutta ehkä se on se hinta mikä pitää maksaa siitä, että ympärillä oleva yhteiskunta pysyy kasassa kun köyhät pidetään tyytyväisinä ja siksi todennäköisyys sille, että minut ammutaan kadulla tai kotini ryöstetään on aika pieni.. Jotenkin vaan tuntuu aika epäoikeudenmukaiselta, että ne, jotka tienaavat vähemmän saavat nämä kaikki edut niin pirun halvalla..
Kertokaa mulle miksi suhteellinen veroprosentti on oikeudenmukainen järjestelmä? (Ja ennen kuin vedätte mitään kohtopäätöksiä niin olen opiskelija ja rahaa tulee tilille noin 650 euroa kuukaudessa, joten en edusta sitä eniten tienaavaa väestöä.. Opintojen jälkeenkin minusta tulee opettaja, joten en tosiaan kylve rahassa ja aja tällä argumentoinnilla omaa etuani..)
Niin ja kun täällä puhuttiin siitä, että oman maan kansalaisia pitäisi auttaa ennen muiden maiden kansalaisia niin sille on kyllä muitakin perusteita kuin pelkkä patriotismi - ne Namibian nälkälapset ei nimittäin maksa meidän valtiollemme penniäkään veroja takaisin vaikka apurahojemme turvin heidän yhteiskuntaan integrointinsa onnistuisikin - toisin kuin rahoilla mahdollisesti työllistetyt oman maan kansalaiset. Lisäksi tällaiset oman valtion kansalaisia tukevat toimet heijastuvat väkisin myös oman ympäristön viihtyvyyteen - toisin kuin rahan syytäminen tuhansien kilometrien päässä nälkää näkeville.
En minä nyt tietenkään sano, etteikö hätää kärsiviä ihmisiä olisi eettisesti oikein avustaa parhaa kyvyn mukaan, ja tuntuukin aika naurettavalta kuinka pieni osuus verotuloista menee kehitysapuun esimerkiksi meillä Suomessa - mutta onhan se ihan ymmärrettävää kun valtion pitää laittaa rahaa tärkeämpiin asioihin, kuten oopperanäytösten tukemiseen.
Onko kenenkään muun mielestä nykypäivän palkat, kulutustottumukset ja maailman meno ihan naurettavaa? Silloin kun minä olin vielä pieni skidi niin McDonaldsissa käytiin kaksi kertaa vuodessa ja muuten syötiin perunaa nakkikastikkeella. Näkkileipäkin oli pirun hyvää. Kodinelektroniikkaan ei uponnut rahaa siksi, että sitä ei ollut. Vaatteet saatiin itse tekemällä, serkuilta tai tavarataloista... Ja parasta oli, että kukaan ei valittanut niin paljoa kuin mitä nykypäivänä valitetaan kun ei yksinkertaisesti tiedetty paremmasta - nykypäivänä joka tuutista tulee tyly sanoma: "Osta. Elämästäsi tulee kivempaa!". Kukaan ei koskaan saa tarpeeksi - tarvitsee oikeasti tehdä töitä, että tajuaa olla onnellinen sen kaiken keskellä, mutta kun ihmiset on hemmoteltu piloille niin ei ne mitään töitä osaa tehdä.. Kaikki pitäs vaan tippua hopealautasella eteen ja kun se ei tipu niin sitten haetaan nappeja lääkärisedältä ja erotaan etsimään sitä täydellistä kumppania.
Ja jos mietitään tämän päivän keskipalkan ostovoimaa niissä tuotteissa, joita kansalle oli tarjolla 80-luvun alussa niin herraisä, että me eletään kuin kroisokset. Perunankin saa kaupasta ILMAISEKSI siksi, että se on niin pirun halpa eikä kauppa voi pyöristää sen hintaa pienimpään käypään valuuttaan!
Mutta niin - onneksi se onni tulee siitä rahasta ja ostovoimasta.. Annetaan nyt vähän tästä meidän onnesta sinne kehitysmaihinkin kun meidän valtiossa masentuneisuus, avioerot ja työttömyys on niin drastisessa laskussa!
Mut jos vaikka ottais vähän unta ja näkis unta paremmasta, ostovoimaisemmasta tulevaisuudesta...