Tyydyttävä elintaso ja palkka?

299 posts, 15 pages, 99,864 views

onomatopoeia

#81 • • onomatopoeia

Jone:
Mun mielestäni ihmisille pitäisi globaalisti pystyä takaamaan edes jonkinlainen perustoimeentulo ennenkuin suomalaisilla on oikeus kitistä siitä kuinka he joutuvat tyytymään pari vuotta vanhaan malliin henkilöautosta.

Mitä mieltä olet sitten Connexin ja Concordian kuljettajien työtaistelutoimien oikeutuksesta? Teetkö kenties eron "palkoista kitinän" ja "elintasosta kitinän" välille?
wetware

#82 • • wetware wenator

onomatopoeia:
---
Jone:
Mun mielestäni ihmisille pitäisi globaalisti pystyä takaamaan edes jonkinlainen perustoimeentulo ennenkuin suomalaisilla on oikeus kitistä siitä kuinka he joutuvat tyytymään pari vuotta vanhaan malliin henkilöautosta.

---

Mitä mieltä olet sitten Connexin ja Concordian kuljettajien työtaistelutoimien oikeutuksesta? Teetkö kenties eron "palkoista kitinän" ja "elintasosta kitinän" välille?

julle oli btw kirjoittanut aika hyvän mielipiteen iltasanomien yleisöosastolle pari päivää sitten.

edellämainittu tyyppi on varmasti useille tuttu mm. bilebussien vakiokuljettajana useiden vuosien ajan.
Hyzenthlay

#83 • • Edited Hyzenthlay myrkynsekoittaja

ezzy:
Jos on osaamista, niin työstään on vaadittava kohtuullista korvausta, muuten repii persettään vaan kokoajan ja palaa loppuun. IMHO.

Niin totta *dissaa* Johtuen aika huonosta (*justjoo*) palkasta, mulle elämä on tota jatkuvaa perseenrepimistä koko ajan niin, että kohta vajoon synkkyyteen tän kanssa. Sen myönnän, että en osaa elää tulotasojeni mukaan, vaan elän niin kuin sillä hetkellä tekee mieli ja sitten kun rahat loppuu niin poljetaan vaan jalalla lattiaa ja huudetaan että "mä en ala". Vituttaa lukea noista 2500e kuukausipalkoistta, saisi edes sen 1000e kuussa niin säilyis mielenterveyskin vähän pidempään... (tai, no jaa, ei taida olla enää tallella *igor*)

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

keisha

#84 • • keisha bullet with butterfly wings
Eläisin ihanasti 1500 eurolla kuussa. 2500 /kk tuntuisi jo ylellisyydeltä, silloin voisi matkustella ja elää tosi huolettomasti. Kahden opiskelijan taloudessa ei paljoa juhlita, tai juhlitaan silloin kuin rahat tipahtavat tilille, ja sitten loppukuu kituutellaan. Onneksi äiti auttaa, muuten en kävisi leffassa tai joogassa tai kulkisi nyt uudessa talvitakissa. Tällä hetkellä ottaa suuresti pattiin että tili on nollilla, mut ei tässä ole nälkää tarvinnut kärsiä, ja on sitä onneksi välillä saanut ostaa muutaman uuden vaatteenkin. On vaan niin helppo alkaa aina miettimään mitä kaikkea kivaa sillä rahalla voisi tehdä, haluaisin matkustella ja muuttaa kivempaan asuntoon, ja sitten alkaa harmittaa kun rahaa ei koskaan ole. Täytyy toivoa että joskus valmistuu ja löytäisi jotain työtäkin.

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

Fyrisch

#85 • • Fyrisch
Laival mil oon (ku on aikaa) töissä, niin tehää 2 viikkoo duunii, ja ollaa 2 viikkoo kotona, ja siit räpsähtää 1500e "kk". Toi on alkupalkka joka nousee kerran vuodes ja riippuen mitä tekee *lepo*
ezzy

#86 • • ezzy Droid-pappa

Hyzenthlay:
---
ezzy:
Jos on osaamista, niin työstään on vaadittava kohtuullista korvausta, muuten repii persettään vaan kokoajan ja palaa loppuun. IMHO.
---
Niin totta *dissaa* Johtuen aika huonosta (*justjoo*) palkasta, mulle elämä on tota jatkuvaa perseenrepimistä koko ajan niin, että kohta vajoon synkkyyteen tän kanssa.

Perseenrepimisellä en tarkoittanut penninvenytystä, vaan sitä, että lupailee tehdä duuneja puoli-ilmaiseksi about kaikille ja sitten uurastaa duunin parissa ilman mitään arvostusta, kiitosta, _jotain_ elettä. Aina oletetaan että kyseinen tuote on täysin toimiva, bugiton ja sisältää teknisen tuen jne jne. SE on sitä kunnon perseenrepimistä, koska kaikki aika, jota käytetään sen hemmetin halvalla tehdyn, mutta sielua ja osaamista vaativan tuotteen korjailuun ja asiakkaan mokailujen korjaamiseen käytetään, on seuraavan asiakkaan tuotteesta pois. Jos vielä joutuu kesken uutta duunia neuvomaan kymmentä edellistä asiakasta tuotteidensa kanssa, niin hajoaahan siinä nyt pää ja keskittyminen ja ideat karkailevat.

Tämä nyt lähinnä tällainen It-esimerkki, mutta pätee mihin tahansa alaan.

Sen myönnän, että en osaa elää tulotasojeni mukaan, vaan elän niin kuin sillä hetkellä tekee mieli ja sitten kun rahat loppuu niin poljetaan vaan jalalla lattiaa ja huudetaan että "mä en ala". Vituttaa lukea noista 2500e kuukausipalkoistta, saisi edes sen 1000e kuussa niin säilyis mielenterveyskin vähän pidempään... (tai, no jaa, ei taida olla enää tallella *igor*)

Sama vika itselläni, nytkin tili miinuksella ja potkin kavereita makselemaan velkojaan ja tsiigailen mitä tavaroita laittais myyntiin :)
joku 3000e laskut venailee tossa maksua :) Onneksi on sentää joustava maksuaika.
[Nuclear]

#87 • • [Nuclear] el aprendiz

Fyraett:
Laival mil oon (ku on aikaa) töissä, niin tehää 2 viikkoo duunii, ja ollaa 2 viikkoo kotona, ja siit räpsähtää 1500e "kk". Toi on alkupalkka joka nousee kerran vuodes ja riippuen mitä tekee *lepo*

Noi on kivoi noi ikälisät joskus 5-10 vuoden päästä...palkka aika mukavasti enemmän sillon.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Howdy

#88 • • Howdy Oldie
Joo semmonen 4000e kuussa kuulostais kyllä ihan hyvältä . .. . . . . . .

--
Käpy vailla vertaa

FAIRI

#89 • • FAIRI
ku sais ees 400e.
toivottava määrä ois tukina . 1200e.
*sydän* ei tarvis koko ajan huolia :)

--
banaani on ihmiskunnan vihollinen.

jUSSi

#90 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus
Vuokran, autolainan ja muiden laskujen jälkeen rahaa jää noin 700-900e/kk muuhun elämiseen. Tämä elintaso riittää minulle aivan mainiosti ja tulossa olevan kersa ei kovin paljon taloutta heilauta. Olen onnistunut saavuttamaan haluamani elintason, eli pystyn elättämään tulevan kakarani ja minun ei tarvitse kaupassa laskea pennejä. Tämän enempää en tarvitse voidakseni elää suhteellisen onnellista ja vapaata elämää.

Rahaa tarvitaan, niin kuin Ana sanoi, oman ajan ostamiseen. Mitä enemmän tienaa suhteessä työaikaan nähden, sitä enemmän "saa" vapaa-aikanaan mahdollisuuksia. Myös Ezzyllä oli hyvä pointti siitä, että työntekijällä ei ole mitään muuta "myytävää" kuin oma työpanoksensa, joten sitä ei pitäisi myydä halvalla.

Tosin tulisin varmasti toimeen myös pienemmällä palkalla, sillä menonsa voi helposti sopeuttaa tuloihinsa. Nyt tienaan bruttona sellasen ~3100e/kk ja tulot varmaan nousevat sitä mukaa kuin senioriteetti ja ammattitaito duunissa nousee. Tällä hetkellä vastuullani on noin 30 eri ohjelmistoa ja lisää paskaa sataa niskaan koko ajan, mutta pitää olla tiukkana ja vaatia lisää liksaa sitä mukaa kuin vastuu kasvaa ja pitää huoli siitä, että työt eivät tule kotiin.
siveys

#91 • • siveys lovely

Dorka:
..liksa tosin pitäis nousta parin vuoden päästä +10000e/kk..

Onko Suomessa mitään järkeä tienata 10000+e/kk ?

Kyllä mua ainakin alkais kismittämään jos mä maksaisin yli 5000e/kk veroja siitä et saan palkkaa ja mun yritys maksais yli 5000e/kk veroja siitä, että saa maksaa mulle palkkaa ja mun käteen jäis alle 5000e/kk. Sitten jos vielä vahingossa kulutan näitä pariin kertaan verotettuja rahojani johonkin niin heti maksettavakseni rapsahtaa kaikenmaailman arvonlisäverot ja haittaverot.. Ja sitten kun minusta aika jättää niin eikös minun perijäni joudu maksamaan aivan järkyttävät perintöverot niistä rahoista, joista minä olen jo maksanut verot moneen otteeseen..

Mutta ehkä se on se hinta mikä pitää maksaa siitä, että ympärillä oleva yhteiskunta pysyy kasassa kun köyhät pidetään tyytyväisinä ja siksi todennäköisyys sille, että minut ammutaan kadulla tai kotini ryöstetään on aika pieni.. Jotenkin vaan tuntuu aika epäoikeudenmukaiselta, että ne, jotka tienaavat vähemmän saavat nämä kaikki edut niin pirun halvalla..

Kertokaa mulle miksi suhteellinen veroprosentti on oikeudenmukainen järjestelmä? (Ja ennen kuin vedätte mitään kohtopäätöksiä niin olen opiskelija ja rahaa tulee tilille noin 650 euroa kuukaudessa, joten en edusta sitä eniten tienaavaa väestöä.. Opintojen jälkeenkin minusta tulee opettaja, joten en tosiaan kylve rahassa ja aja tällä argumentoinnilla omaa etuani..)

Niin ja kun täällä puhuttiin siitä, että oman maan kansalaisia pitäisi auttaa ennen muiden maiden kansalaisia niin sille on kyllä muitakin perusteita kuin pelkkä patriotismi - ne Namibian nälkälapset ei nimittäin maksa meidän valtiollemme penniäkään veroja takaisin vaikka apurahojemme turvin heidän yhteiskuntaan integrointinsa onnistuisikin - toisin kuin rahoilla mahdollisesti työllistetyt oman maan kansalaiset. Lisäksi tällaiset oman valtion kansalaisia tukevat toimet heijastuvat väkisin myös oman ympäristön viihtyvyyteen - toisin kuin rahan syytäminen tuhansien kilometrien päässä nälkää näkeville.

En minä nyt tietenkään sano, etteikö hätää kärsiviä ihmisiä olisi eettisesti oikein avustaa parhaa kyvyn mukaan, ja tuntuukin aika naurettavalta kuinka pieni osuus verotuloista menee kehitysapuun esimerkiksi meillä Suomessa - mutta onhan se ihan ymmärrettävää kun valtion pitää laittaa rahaa tärkeämpiin asioihin, kuten oopperanäytösten tukemiseen.

Onko kenenkään muun mielestä nykypäivän palkat, kulutustottumukset ja maailman meno ihan naurettavaa? Silloin kun minä olin vielä pieni skidi niin McDonaldsissa käytiin kaksi kertaa vuodessa ja muuten syötiin perunaa nakkikastikkeella. Näkkileipäkin oli pirun hyvää. Kodinelektroniikkaan ei uponnut rahaa siksi, että sitä ei ollut. Vaatteet saatiin itse tekemällä, serkuilta tai tavarataloista... Ja parasta oli, että kukaan ei valittanut niin paljoa kuin mitä nykypäivänä valitetaan kun ei yksinkertaisesti tiedetty paremmasta - nykypäivänä joka tuutista tulee tyly sanoma: "Osta. Elämästäsi tulee kivempaa!". Kukaan ei koskaan saa tarpeeksi - tarvitsee oikeasti tehdä töitä, että tajuaa olla onnellinen sen kaiken keskellä, mutta kun ihmiset on hemmoteltu piloille niin ei ne mitään töitä osaa tehdä.. Kaikki pitäs vaan tippua hopealautasella eteen ja kun se ei tipu niin sitten haetaan nappeja lääkärisedältä ja erotaan etsimään sitä täydellistä kumppania.

Ja jos mietitään tämän päivän keskipalkan ostovoimaa niissä tuotteissa, joita kansalle oli tarjolla 80-luvun alussa niin herraisä, että me eletään kuin kroisokset. Perunankin saa kaupasta ILMAISEKSI siksi, että se on niin pirun halpa eikä kauppa voi pyöristää sen hintaa pienimpään käypään valuuttaan!

Mutta niin - onneksi se onni tulee siitä rahasta ja ostovoimasta.. Annetaan nyt vähän tästä meidän onnesta sinne kehitysmaihinkin kun meidän valtiossa masentuneisuus, avioerot ja työttömyys on niin drastisessa laskussa!

Mut jos vaikka ottais vähän unta ja näkis unta paremmasta, ostovoimaisemmasta tulevaisuudesta...
jUSSi

#92 • • jUSSi äkäinen vanhus

siveys:
Kertokaa mulle miksi suhteellinen veroprosentti on oikeudenmukainen järjestelmä? (Ja ennen kuin vedätte mitään kohtopäätöksiä niin olen opiskelija ja rahaa tulee tilille noin 650 euroa kuukaudessa, joten en edusta sitä eniten tienaavaa väestöä.. Opintojen jälkeenkin minusta tulee opettaja, joten en tosiaan kylve rahassa ja aja tällä argumentoinnilla omaa etuani..)

Tasaveromalli on pois köyhiltä ja pienituloisilta. Jos verrataan vaikka 25% tasaveroa, niin 10000e/kk tienaava maksaa veroja 2500e ja käteen jää vielä 7500e, mutta 1000e/kk tienaava maksaa 250e veroja ja käteen jää vain 750e. Suomen hintatasolla ollaan varmaan yhtämieltä siitä, että 750e ei oikein tahdo riittää. Progressiivinen tuloverotus on tulonsiirtoa rikkailta köyhille eikä suomalaista järjestelmää kustanneta taaveromallilla, se rikkaiden kulutus ei voi kasvaa niin paljon, että se voisi kompensoida verotulojen pudotusta. Tietenkin suomalaista yhteiskuntamallia voisi karsia kovalla kädellä, mutta amerikkalainen vapaaehtoiseen hyväntekeväisyyteen perustuva yhteiskuntamalli ei pahemmin kiinnosta *vink*

siveys:Onko kenenkään muun mielestä nykypäivän palkat, kulutustottumukset ja maailman meno ihan naurettavaa? Silloin kun minä olin vielä pieni skidi niin McDonaldsissa käytiin kaksi kertaa vuodessa ja muuten syötiin perunaa nakkikastikkeella. Näkkileipäkin oli pirun hyvää. Kodinelektroniikkaan ei uponnut rahaa siksi, että sitä ei ollut. Vaatteet saatiin itse tekemällä, serkuilta tai tavarataloista... Ja parasta oli, että kukaan ei valittanut niin paljoa kuin mitä nykypäivänä valitetaan kun ei yksinkertaisesti tiedetty paremmasta - nykypäivänä joka tuutista tulee tyly sanoma: "Osta. Elämästäsi tulee kivempaa!". Kukaan ei koskaan saa tarpeeksi - tarvitsee oikeasti tehdä töitä, että tajuaa olla onnellinen sen kaiken keskellä, mutta kun ihmiset on hemmoteltu piloille niin ei ne mitään töitä osaa tehdä.. Kaikki pitäs vaan tippua hopealautasella eteen ja kun se ei tipu niin sitten haetaan nappeja lääkärisedältä ja erotaan etsimään sitä täydellistä kumppania.

Älä puhu pahaa nykyajan jumalasta, Rahasta! Sinä olet syntynyt kuluttamaan ja pitämään Suuren Talouden rattaita liikkeessä. Sinulla ei ole muuta funktiota, emmekä halua sinun edes ajattelevan muuta kuin uusia keinoja kuluttaa.

Kiva huomata, että kulutustottumuksia osataan kritisoida ja miettiä tarvitsemmeko me kaikkea tätä materiaa ollaksemme onnellisia. Se on arvomaailman pohdintaa, sano :)
#93 • • ALIEN Guest

[Nuclear]:
Ei ainakaan nykyinen ku tulot on vuokran jälkeen 50/kk muihin kuluihin, niin miinuksella mennään...mut onpahan sitä opiskelua varten jonnin verran säästeltykin. Tosin nyt huomannu hyvin, et ku pitää rahapussin nyörejä tiukalla niin ei sitä juuri kauheasti mee, pikkasen harkintaa vaan ostoksiin, niin halvalla pääsee.

tee niin kuin mäkin joskus... veloita seksistä ;)
[Nuclear]

#94 • • Edited [Nuclear] el aprendiz

ALIEN:

Oh, my friend is a male whore...nice to know from now on.

edit: kirjotuserhe

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

DESPE

#95 • • Edited DESPE
hahahahaaaa *aplodit*
Zimeon

#96 • • Zimeon
Itse pärjäilen sellasella 600e/kk josta menee heti 215e vuokraan. Sillä sitten ruoka, biletys sekä auton käyttö. Ei halvalla pääse mut hiukkasen ku kattoo et mihin sitä käyttää sekä vähän miettii auton käyttöä ettei aivan turhanpäiväisyyksiä mene ajelee :)

Tähän asti ainaki pärjänny ilman opiskelijalainoja mut kattoo nyt et miten muuttuu asiat ajan myötä...
#97 • • ALIEN Guest

[Nuclear]:
---
ALIEN:
---

Oh, my friend is a male whore...nice to know from now on.

hyvä bisnes! =)
Lyylikki

#98 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Jotenkin tuntuu, että te miehet osaatte elää pienemmällä rahalla ja me naiset tarvitaan enemmän...

...kuitenkin tää maailma on niin kiero, että miesten keskiansiot on 2 581 e ja naisten 2 065 e (2003 viimeisen vuosineljänneksen tieto), väärin väärin väärin...toisaalta on myös väärin, että palkka nousee rajusti, kun vanhenee...tai kyllä se varmasti sitten tuntuu reilummalta, kun vastuukin kasvaa, mutta nyt kun on nuori ja omaa tarpeen, niin rahaa ei ole.

Meidän äiti ja isä ainakaan vanhetessaan kuluta enemmän ja enemmän, paremminkin toisinpäin (OK, ne osti kyllä justiinsa koiran ja sen elättämiseen menee nyt sitten enemmän).

Mulle tyydyttävä elintaso olisi se, että pystyisin ottamaan asuntolainan, ostamaan auton ja maksamaan muut kulut ja rahaa vielä jäisikin, esim johonkin kivaan harrastukseen. Ja siihen, että voisi ostaa esimerkiksi kirjoja, joita ei tällä hetkellä paljon tule ostettua (niin no, jos jättäisi ne drinksut siellä baarissa juomatta niin...), ja voisi vapaa-ajallaan rauhassa ottaa niitä drinksuja siellä baarissa. Opintotuella ja osapäivätöillä elää kyllä joo, mutta toudellakin parempia aikoja odotellessa. En osaa sanoa, mikä hyvää palkkaa olisi, koska en ikinä ole "riittävän" suurille rahoille tässä elämässä päässyt. Varmaan joku 3000-4000 voisi olla jo luxusta...siitä jäisi vararahastoonkin, jolla voisi ostaa esimerkiksi telkkarin, jos edellinen hajoaa.

Nyt kun tässä on käyty myös keskustelua siitä, onko suomalaisen hyvän elintason vaatimukset liian korkealla, yhdyn johonkin edelliseen puhujaan, että on helpompi auttaa, kun omat asiat ovat kunnossa. Tuosta palkasta saisi ehkä jo jokin avustusjärjestö osansa. Tällähetkellä "suurin" ja säännöllinen avustus menee vain ja ainoastaan tuon kirkollisveron muodossa, koen että sillä edes hiukan parantaa maailmaa, vaikka varsinaisesti nyt uskonto ja kirkko kannattaa ehkä tästä keskustelusta pitää erillään.

P.S. Miksi ihmeessä tämä klubbari ei anna mun laittaa euron merkkejä...pentele...
DiamonDie

#99 • • DiamonDie mediahippi
Tienaan n. 700e kuussa kuussa (parinkymmenen tunnin työllä). 510e vuokran ja 50e nettilaskun jälkeen siitä jää käteen joku reilu satanen. Pärjääkö sillä? Ihan hyvin. Ihmiset aina valittavat miten alle parin tonnin kuukausituloilla ei voi pärjätä. Se varmasti pitääkin paikkansa jos on lapsia yms, mutta kyllä yksineläjä tulee hyvin vähällä toimeen, ellei tuhlaa holtittomasti.

Itse tulen tuskin koskaan yli tonnia kuussa tienaamaan ja ajattelin silti pärjätä. Tonnikin kuussa olisi jo varsin tyydyttävä elintaso. Mutta ehkä olen vain outo kun muut väittävät ihan toista ja kaiken maailman tuillakin ollessa saa enemmän rahaa.
#100 • • Dorka Guest

Lyylikki:
...kuitenkin tää maailma on niin kiero, että miesten keskiansiot on 2 581 e ja naisten 2 065 e (2003 viimeisen vuosineljänneksen tieto), väärin väärin väärin...toisaalta on myös väärin, että palkka nousee rajusti, kun vanhenee...tai kyllä se varmasti sitten tuntuu reilummalta, kun vastuukin kasvaa, mutta nyt kun on nuori ja omaa tarpeen, niin rahaa ei ole.

Ei kannata seurata laskennallista keskipalkkaa, loppujenlopuksi kuinka moni työssäkävijä tienaa edes 2ke/kk? Se miksi miehillä on reilusti kovempi "liksa" johtuu siitä että näissä otetaan myös mukaan näitä yritysjohtajia joilla on hulppeat kuukausiliksat - ja jokainen tietää miten prosentuaalisesti yritysjohtajista on naisia ja miehiä. näitä suhteuttamalla toi ero miesten ja naisten keskuudessa palkka ero ole noin rankka.