Tyydyttävä elintaso ja palkka?

299 posts, 15 pages, 99,782 views

#41 • • greenie Guest

Lenita:
Mun kokemuksen mukaan yksin eläminen on kyl huomattavasti kalliimpaa.

Tuohon vaikuttaa (tässä iässä) yleensä aika pitkälti se, että miten asuu, hintahaitarin ollessa melkoinen :)
peepe

#42 • • peepe

Lenita:
Mun kokemuksen mukaan yksin eläminen on kyl huomattavasti kalliimpaa. Yksin on maksettava netti, tv-lupa, sähkö, kämppä yms. mitkä kumppanin tai kämppiksen kanssa voisi jakaa puoliksi.

Mä uskoisin, että joku 2500 euroa olis mulle jo sellainen palkka, että sillä voisi elellä aika huoletta. Vielä en ihan sitä saa, mutta ehkä joskus ^___^

No niinhän se on. En mä tarkoittanut että tuolla 1000e:lla välttämättä vielä vois elää sillai rennosti, mutta että se riittäis mulle, tällä hetkellä.
Zyklonius

#43 • • Zyklonius Velvet Kevorkian

Jone:
Mä myönnän kuuluvani niihin "bleeding heart"-ihmisiin, joille usein naureskellaan "Niin kauan kuin kolmannen maailman maissa ihmiset kuolevat nälkään, niin pidän kohtuuttomana vaatia suunnatonta elintasoa itselleni"-lausahduksista. Mut näin on. Mua suoranaisesti vituttaa perisuomalainen kitinä keskimääräisen ostovoimamme pienuudesta ja "liian alhaisesta" elintasostamme, jota kuulee vähintään joka toisen itseään jonkinasteisena intellektuellina pitävän kermaperseen suusta samalla kun se perse lepää design-sohvalla ja taustalla huutaa viiden tonnin kotiteatteri.

Valmistumiseni jälkeen saan palkkaa mitä saan ja sen mukaan sitten eletään.

Sitten meitä onkin jo kaksi. Itselleni olen jo luvannut, että sitten aikuistuneena ansiotuloistani lähtee ainakin 10-25% hyväntekeväisyyteen, mieluiten vielä kaukaisiin maihin saakka. Ihan vaan maailmankatsomuksellisista, eettisistä ja ammatillisista syistä ja perusteista. Toivottavasti tuon hyväntekeväisyyden avulla vältyn kyynistymiseltäi ja kusen nousemiselta kalloon.

"Son, we gotta do our bid for the world trade deficit", irvaillaan Pitchshifterin Please, Sir -rallissakin. Ostovoiman kaltaiset naurettavat pseudokäsitteet ovat sen luokan bautaa, että mielummin minä syydän pennoseni kasvottoman talouskoneiston ja lihavien CEO:iden pankkitilien sijasta toisella puolella maailmaa nälkää näkevien pikkulasten ruokarahastoon. Kutsukaa kyynikot ja talousmaailman renessanssinerot naiiviksi, jos siltä tuntuu. Minusta valintani tuntuu moraalisilla mittapuilla tarkasteltuna oikealta.

Mitä tuohon kermaperseilyyn tulee, niin minun mieleeni on jäänyt WTC-farssien jälkimainingeissa jaetut massiiviset avustukset yksilöille, jotka olivat henkisesti kärsineet tavalla tai toisella iskuista. Eräs nuori nainen koki traumaattisena sen, että hänen "oli pitänyt kävellä 10 korttelia uusissa Manolo Blahnikin saappaissaan". Pilkesilmäkulmaisen toimittajan pikaisten laskujen mukaan kyseinen hienostoneito saisi korvausrahoillaan 10 paria Blahnikin saapikkaita. (Ainih, jos joku ei tiedä minkä hintaiset MB:n kengät ovat ja kuinka valtaisa statusarvo niillä on hameväen keskuudessa, niin seurailkoon hetken ajan Sinkkuelämää-sarjan glamoröösiä pintakiiltoa ja -liitoa.)

Jos profitit ja ostovoimat ovat tärkeintä, niin jokainen meistä myisi crackia kadulla. Niin minä tämän näen. *hihu*

--
A short fuse to scatter steady hands if I forget to remember that better lives have been lived in the margins, locked in the prisons and lost on the gallows than have ever been enshrined in palaces.

Aziz Combat Fighter

#44 • • Aziz Combat Fighter

Zyklonius:
Jos profitit ja ostovoimat ovat tärkeintä, niin jokainen meistä myisi crackia kadulla. Niin minä tämän näen. *hihu*

niin, koska vankilassa saa viidellä savukkeella persettä!
Zyklonius

#45 • • Zyklonius Velvet Kevorkian

Ana-5000:
---
Zyklonius:

---

Aivan! Havaintojeni mukaan nykymaailmassa on tärkeintä saada fyffeä ja peffaa, joten mä olen voittaja ja kuten tunnettua, voittajan on helppo hymyillä. *jiihaa*

--
A short fuse to scatter steady hands if I forget to remember that better lives have been lived in the margins, locked in the prisons and lost on the gallows than have ever been enshrined in palaces.

Aziz Combat Fighter

#46 • • Aziz Combat Fighter

Zyklonius:
---
Ana-5000:
---
Zyklonius:

---

---

Aivan! Havaintojeni mukaan nykymaailmassa on tärkeintä saada fyffeä ja peffaa, joten mä olen voittaja ja kuten tunnettua, voittajan on helppo hymyillä. *jiihaa*

Thread over! You win!
Cloud

#47 • • Cloud Game Freak
Vaikee sanoo rahasummaa, mutta mulle riittää sen verran että on katto päänpäällä, jotain syötävää (ei näe nälkää) tietokone ja netti.. muu käyttöraha sitten tulee siinä extrana.. tolla voin elää. Tietysti en olis pistänyt pahakseni 5.4miljoonan euroon lottovoittoa, sillä olis voinut sijoittaa, ostaa, tehdä vaikka mitä ja varmasti olisi voinut elää loppuelämän ilman varsinaista "duunia" ja vielä suht leveesti. No kaikkea ei voi saada joten kaipan minä tähtään noiden kahden väliseen tasoon.

Itse tosin olen sitä mieltä että ensin ruokitaan suomalaiset asunnottomat, köyhät, ongelmaiset. sitten vasta ulkomaisia.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Aziz Combat Fighter

#48 • • Aziz Combat Fighter

Cloud:
Itse tosin olen sitä mieltä että ensin ruokitaan suomalaiset asunnottomat, köyhät, ongelmaiset. sitten vasta ulkomaisia.

Mun mielestä humanitäärisen avun ei pidä katsoa rajoja; autetaan tasapuolisesti kaikkia joita pystytään.
Zyklonius

#49 • • Zyklonius Velvet Kevorkian

Cloud:

Tähän haluaisin kuulla (mielellään kattavia) perusteluita. Millä moraalisilla perusteilla juuri näin pitäisi menetellä ja jättää ulkomaiset ihmiset "kakkosluokan" edustajiksi? En ole ikinä tajunnut tuota.

Nimim. Kyseistä ajattelumallia gradussaan kiivaasti kritisoiva plurahtelija.

--

Jone

#50 • • Jone Archibald Haddock

Cloud:

Suomalaiset asunnottomat, köyhät ja ongelmaiset eivät ole mua mitenkään lähempänä edes henkisesti kuin muun maailman asunnottomat, köyhät ja ongelmaiset. Mun mielestäni pitäisi pyrkiä ensin auttamaan niitä, joilla asiat ovat eniten päin persettä.
Aziz Combat Fighter

#51 • • Aziz Combat Fighter

Zyklonius:
---
Cloud:

---

Tähän haluaisin kuulla (mielellään kattavia) perusteluita. Millä moraalisilla perusteilla juuri näin pitäisi menetellä ja jättää ulkomaiset ihmiset "kakkosluokan" edustajiksi? En ole ikinä tajunnut tuota.

Tää kulminoituu siihen oksettavaan ja dehumanisoivaan ilmiöön joka laajasti tunnetaa patriotismina. Lähdetään siitä, että keinotekoiset rajanvedot määrittelevät kansan, ja oma kansa on aina automaattisesti muita kansoja parempi. Ei ole ihmisyksilöitä, on kansoja. Täten myös avuntarve suunnataan lähtökohtaisesti omassa päässä tärkeämpää joukkoa kohtaan, eli omaa kansaa. Tää on aika ahdistava ajatus. Eikö oikein olisi auttaa niitä, jotka eniten apua tarvitsevat?
Cloud

#52 • • Cloud Game Freak

Zyklonius:
---
Cloud:

---

heti tuli juuri niiltä kolmelta ihmiseltä postaus takaisin joilta sitä odotinkin.. no senhän jo tiesinkin.. eli tässä teille rakkaille jotain pientä vaikkei olisi mikään tarvekkaan.

Ei minulla ole mitään suuria "moraalisia" perusteluita tuolle käytännölle, mutta tunnen että minusta suomalaisia pitää auttaa ensin ja sitten hekin voivat auttaa ulkomaisia, Suomen talous ja hyvinvointi toimimaan jotta voidaan auttaa muita. Itse vedän kotiinpäin sitä en voi kieltää, Tosin ketään ei jätetä "kakkosluokan" edustajiksi, Ja jos jätettäisiin niin miksi ne pitäisi olla suomalaisia? Miksi mennä merentaakse kalaan kun sitä kalaa saa täältäkin?

Ana on sinällään oikeassa, että kaikkia pitää auttaa joita voi ja siksi olenkin unisefin yhtenä kummeista kahdessa eri kohteessa, olen kummiperheen haltia sekä yhtenä osakummina tämän perheen kylälle. Niihin nyt ei kulu paljoa rahaa¨
ja pystyn tämän avun antamaan. Silti minusta olisi todella tekopyhää olla auttamatta esim suomalaisia mielenterveyspotilaita jotka menettivat oman paikkansa olla, tai olla antamatta 20e kuussa kirkon leipäjonon hyväksi tai ruokakassia tms. Jos apua tarvitsee sun naapuris niin miksi helvetissä olla antamatta sitä sille ja mennä antamaan sitä afrikkaan asti sen takia että ne tarvis sitä muka enemmän. Tekopyhää ajattelua minusta.

Tämän enempää keskustelua tästä asiasta ette saa minusta irti vaikka kuinka flameisitte, tekisitte mitä tahansa/ sanoisitte, joten säästäkää energiaanne jo ihan muutenvain, kommentoidahan saa, mutta suurta hyötyä minulle osoitettuna siitä ei ole.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

#53 • • greenie Guest

Zyklonius:

Tuon taustalla on varmaankin ajatus siitä, että ensiksi pitäisi saada omat asiat kuntoon, ennen kuin aletaan auttamaan muita. Musta toi on ideana ihan järkevä, joskaan se ei tarkoita sitä, että musta omien asioiden priorisointi täytyisi tapahtua muiden kustannuksella tai että muita ei voitaisi tukea mitenkään, ennen kuin kaikki olisi "täydellistä" (raja-arvon lähestyessä ääretöntä).

Jos tilannetta tarkastellaan etiikan kannalta, on kysymyksessä kyllä monia epäkohtia. Ne johtuu tosin musta vain siitä, että maailma ei ole rakentunut yhden ja saman moraalin pohjalle. Eri valtioilla on erilaiset moraalit, joita on joskus vaikea yhdistellä parhaan tuloksen saamiseksi (esim. lähetetään rahaa valtiolle, missä on korruptiota tai maksetaan minimipalkkaa, jotta saadaan voittoja).
#54 • • ALIEN Guest

Jone:
Mun mielestäni pitäisi pyrkiä ensin auttamaan niitä, joilla asiat ovat eniten päin persettä.

Samaa mieltä.

Kuinka moni täällä klubituksessa tosissaan tekee jotain hyvää (verojen maksamisen lisäksi) esim yhteiskunnan hylkiöiden eteen? Monilla on isot puheet maailmanparantamisesta, mut teoista ei sit puhuta paljoa vaikka on omat topicit jo tehty "pienistä hyvistä teoista" ja "roskien lajittelusta". Ettei vaan mene tekopyhäksi?

Itselläni on vielä paljon parannettavaa näissä asioissa, mut hiljaa hyvä tulee... ^__^
Aidrian

#55 • • Aidrian Furian Master
lopettaisin ammattikorkeen sillä punaisella sekunnilla, kun pääsisin tämän hetkiseen duunipaikkaani (paperitehtaan pituusleikkuri) oppisopimukselle. Vitut mistään inssitutkinnosta, toi duunarihomma sopis mulle paremmin kuin nyrkki silmään. Ei tarvi liikoja ajatella, tuun hyvin juttuun niiden 15-vuotta talossa olleiden kanssa (jotka suosittelee mulle sitä opparia) ja elämäänsä kyllästyneiden paperimiesten kanssa. Suurella todennäköisyydellä kyllästyisin itsekin elämääni, vetäisin viinaa koko kuuden pullon vapaan, mutta silti voisin aina olla varma, että palkka tulee joka toinen perjantai, aina saman verran, joka riittää elämiseen joko yksin tai kaksin. Elintasooni olen jo nyt tyytyväinen, miksen siis tulevaisuudessa. Tietty jos tavoittelee jotain vihreämpää oksaa (joka yleensä löytyy naapurin puusta) niin kannattaa lukea, mutta mä tulin siihen tulokseen, että tää riittäis mulle. Vahinko vain, ettei toi yllämainuttu skenaario toteutune (vaikka aion sitä kyllä yrittää) vaan luvut jatkuvat ja sitten pyörittelen palikoita ja otsassa lukee itsetehty leima "kusipää"*nauru*
Aziz Combat Fighter

#56 • • Aziz Combat Fighter

Cloud:
heti tuli juuri niiltä kolmelta ihmiseltä postaus takaisin joilta sitä odotinkin.. no senhän jo tiesinkin.. eli tässä teille rakkaille jotain pientä vaikkei olisi mikään tarvekkaan.

Onpas sulla aggressiivinen ote terveeseen keskusteluun :)

Cloud:
Ei minulla ole mitään suuria "moraalisia" perusteluita tuolle käytännölle, mutta tunnen että minusta suomalaisia pitää auttaa ensin ja sitten hekin voivat auttaa ulkomaisia, Suomen talous ja hyvinvointi toimimaan jotta voidaan auttaa muita. Itse vedän kotiinpäin sitä en voi kieltää, Tosin ketään ei jätetä "kakkosluokan" edustajiksi, Ja jos jätettäisiin niin miksi ne pitäisi olla suomalaisia? Miksi mennä merentaakse kalaan kun sitä kalaa saa täältäkin?

Aina kun valitset yhden toisen edelle, se toinen on selkeästi sun valintas ulkopuolella. Sä annat kansalaisuuden vaikuttaa siihen, mikä sinänsä on täysin hyväksyttävää. Mä taas ehkä vähän kyseenalaistan sen mielekkyyttä.

Cloud:
Ana on sinällään oikeassa, että kaikkia pitää auttaa joita voi ja siksi olenkin unisefin yhtenä kummeista kahdessa eri kohteessa, olen kummiperheen haltia sekä yhtenä osakummina tämän perheen kylälle. Niihin nyt ei kulu paljoa rahaa¨
ja pystyn tämän avun antamaan. Silti minusta olisi todella tekopyhää olla auttamatta esim suomalaisia mielenterveyspotilaita jotka menettivat oman paikkansa olla, tai olla antamatta 20e kuussa kirkon leipäjonon hyväksi tai ruokakassia tms. Jos apua tarvitsee sun naapuris niin miksi helvetissä olla antamatta sitä sille ja mennä antamaan sitä afrikkaan asti sen takia että ne tarvis sitä muka enemmän. Tekopyhää ajattelua minusta.

Millä tavalla se on tekopyhää auttaa enemmän avun tarpeessa olevaa? Tietenkin sitä naapuriakin saa auttaa, eikä tollanen priorisointi siinä mielessä ole mitenkään väärin, koska naapurin auttaminen hyödyttää sua itseäskin. Täysin epäitsekästä se ei silti ole, mutta siinä ei ole mitään pahaa. En mäkään ole antanut rahaa hyväntekeväisyyteen, koska mä tarvitsen itse omia rahojani. Silti tiedän, että afrikan lapset tarvitsee enemmän niitä rahoja ruokaan kun mä tarviin niitä levyihin, mut johonkin se raja on vedettävä. Ehkä sitten kun tienaan tarpeeksi, mulla on varaa ostaa itselleni hyvää omaatuntoa.

Cloud:
Tämän enempää keskustelua tästä asiasta ette saa minusta irti vaikka kuinka flameisitte, tekisitte mitä tahansa/ sanoisitte, joten säästäkää energiaanne jo ihan muutenvain, kommentoidahan saa, mutta suurta hyötyä minulle osoitettuna siitä ei ole.

Siilipuolustus! Sori, mä en vaan tykkää patriotismista. Ihmiset on yksilöinä yhdenvertaisia *piis*
Aziz Combat Fighter

#57 • • Aziz Combat Fighter

ALIEN:
---
Jone:
Mun mielestäni pitäisi pyrkiä ensin auttamaan niitä, joilla asiat ovat eniten päin persettä.

---

Samaa mieltä.

Kuinka moni täällä klubituksessa tosissaan tekee jotain hyvää (verojen maksamisen lisäksi) esim yhteiskunnan hylkiöiden eteen? Monilla on isot puheet maailmanparantamisesta, mut teoista ei sit puhuta paljoa vaikka on omat topicit jo tehty "pienistä hyvistä teoista" ja "roskien lajittelusta". Ettei vaan mene tekopyhäksi?

Itselläni on vielä paljon parannettavaa näissä asioissa, mut hiljaa hyvä tulee... ^__^

Mä oon yrittäny vääntää kättä vaikka kenen asiaan liittyvän kanssa jotta mun naapurissa asuva psykoosipotilas saataisiin mahd. pian hoitoon. Ehkä myös siksi, että se huutaa monta tuntia putkeen yksin omassa asunnossaan, ja mä kuljen nykyään autolta kotiovelle ja takas helvetin iso maglite kädessä jos se päättää rynnistää ovensa takaa rinnuksiin.

Eipä silti, en mä hirveästi hyvää ole tehnyt, ainakin mitään konkreettista ja klassista, esim. antanut rahaa hyväntekeväisyyteen. Yritän tosin auttaa aina ihmisiä kun siihen järkevin uhrauksin pystyn. Raha ei tällä hetkellä ole yksi niistä uhrauksista.
Jone

#58 • • Jone Archibald Haddock

ALIEN:

Mä uskoisin, että tavalla tai toisella muuta jengiä auttavat henkilöt eivät välttämättä halua pitää erityistä melua "hyvistä teoistaan." Tämä maa kun on tunnetusti sellainen, että sanoo sitten mitä tahansa, niin sillä saa koko alunperin hyvällä fiiliksellä ja auttamisen ilosta tehdyn homman haukkaamaan paskaa kun kyräilijät kokoontuvat yhdessä miettimään mahdollisia vaihtoehtoisia motiiveja jonkun henkilön toimintaan.
#59 • • greenie Guest

Jone:
Mä uskoisin, että tavalla tai toisella muuta jengiä auttavat henkilöt eivät välttämättä halua pitää erityistä melua "hyvistä teoistaan."

Mun ongelma on ainakin tuon suhteen se, että mä en todellakaan tiedä, että miten hyviä tekoja mitataan. Enkä täten voi näistä teoista kauheasti melua pitää. Olettaen, että haluaisin.

Ehkä ainoa tapa miten voin mitata hyviä tekoja, on epäsuorasti. Eli, en ole tietoisesti tehnyt huonoja tekoja "yhteiskunnan hylkiöitä" kohtaan.
Timce

#60 • • Timce
+Nykyään tulen ihan hyvin toimeen ja säästöönkin saan pistettyä pienen siivun tuloista. Vuokran ja laskut maksettua jää kaikkeen kivaan (bailaaminen/vaatteet/ja pieni mutta, *äänilevyt) rahaa, mutta omaa kämppää en välttis näillä tuloilla saa kyllä koskaan...(Tai ehkä 20 vuoden säästämisellä vois miettiä lainan hakemista.)

(*Addiktoituneena vinyylin kuluttajana sitä rahaa ei tunnu olevan koskaan liikaa...Kaikessa pystyy säästämään paitsi äänilevyissä.)

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss