Asiakaspalvelutyössä mukavasta ja kivasta ihmisestä tulee ihmisvihaaja. Minäkin olen tällainen. Työskenneltyäni vuoden kaupan kassalla voin allekirjoittaa jokaisen näistä äm:n lauseista ja jatkaa listaa ikuisuuksiin
äm:
Käyttäytymistä toisten työpaikalla osa 1:
Kassalla
1. Kun kone ei lue koodia tai tuotteesta puuttuu hintalappu, aina joku valopää heittää "Se on sitte varmaan ilmanen!" HÖHÖHÖHÖHÖ. Tiedoksi: Se on vitun vanha läppä ja saa kassassa aikaan vain kuplia vereen. Oikeasta lääkityksestä nauttiva saattaa vaivautua naurahtamaan.
2. Jaksaa kantaa tuotteen kassalle, mutta toteaa sitten siinä, että "mä jätän tän pois". Tiedoksi: Sen päätöksen voi tehdä aiemminkin. Kassa joutuu tauollaan raahaamaan jätettyjä kamoja paikoilleen.
3. "Paljos tästä saa alennusta?" -jankutus. Tiedoksi: Ei senttiäkään.
4. Kassa kysyy opetetusti jotain etukorttia. Vastaus: "Noeivittuoojaeikävittuikinävittutuuhaistavittupaskavitunkortteines". Tiedoksi: Pelkkä "Ei" riittää.
5. Ym. kortti löytyy, mutta se annetaan vasta siinä vaiheessa, kun kassa on jo lyönyt kuitin ulos. Tiedoksi: Korjaaminen tapahtuu useimmissa paikoissa korjauskuitin kautta ja vie aikaa ja vituttaa.
6. Koko matka jonossa marmatetaan puoliääneen pitkiä jonoja ja sitten kassan kohdalle päästessä kiekaistaan kovaan ääneen "Teillä on ihan liian vähän kassoja täällä!" Tiedoksi: Se pieni tyttönen/poikanen, joka sitä konetta näpyttää, ei omista paskaakaan päätösvaltaa kassojen määrää koskevissa asioissa. Heitä vituttaa ruuhka ihan yhtä paljon, kun asiakkaita. Kassojen lukumäärästä ja työvuoroista päätetään muualla.
7. Kassalle avaudutaan siitä, jos tuotetta ei ole koneella tai koodista tulee väärä hinta. Tiedoksi: Kassahenkilö ei syötä tuotteiden tietoja koneelle, eikä tällä tavoin ole missään vastuussa tapahtuneesta. Hän ei voi osastojen ihmisten mokille mitään.
8. Luetaan lehdestä, että KKK-Kaupassa on halpaa lihaa -> mennään Citymarkettiin ihmettelemään ja valittamaan, kun tuotteet eivät olekaan siellä tarjouksessa. Tiedoksi: Mainoksissa kyllä lukee, missä ne on voimassa. Tiedoksi 2: Anttila ja Kodin Ykkönen ei ole sama asia.
9. Myyjä aloittaa kassatapahtuman sanomalla asiakkaalle "Hei!". Asiakas vastaa "Muovikassi". Tiedoksi: Kassa haukkuu sinut illalla kavereilleen "vitun idioottina". Hein sanominen ei voi olla ylivoimaisen vaikeaa.
10. Asiakas pakkaa kamojaan hihnan päässä ja pakkaa edelleen, kun kassa yrittää loppusumman ilmoittamalla saada häntä maksamaan. Pakkaa ensin loppuun, ja tulee sitten vasta maksamaan. Tiedoksi: Koko jono odottaa ja syyttää siitä kassahenkilöä.
11. Kasataan hihnalle 10 tavaraa päällekkäin ja valtaviin massoihin. Tiedoksi: Hihna ei liiku, kun tunnistimen edessä on tavaraa. Kassan työ vaikeutuu, kun tavaroita joutuu tuuppimaan ja repimään.
12. Hedelmät ja vihannekset jätetään punnitsematta. Tiedoksi: Unohdus tai ajattelemattomuus, sama seuraus: jono seisoo ja kassaa vituttaa.
13. Lähtee/lähettää jonkun toisen hakemaan rahaa/lisää tavaraa kesken kassatapahtuman. Tiedoksi: taas se jono seisoo ja kaikki odottavat. Muut asiakkaat syyttävät tästä(kin) kassahenkilöä.
14. Antaa pentujen imeskellä lakupatukkaa jo paketin läpi ja ojentaa sitten kassalle limaa valuvan, muodottomaksi imetyn paketin ja ihmettelee, kun kassa ei muka saa siitä viivakoodia. Tai avaa paketin jo valmiiksi ja repii viivakoodin. Tiedoksi: tämäkin vituttaa.
15. Kuvittelee, että "vain päivän lehdet" ostaessaan voi kiilata koko jonon ja vaan heittää rahat kassalle. Tiedoksi: Vaikka jossain lehdille onkin pikakoodit ja tällainen periaatteessa onnistuu, silti käytös pistää nyppimään.
16. Seisoo toisen kassan jonossa ja näkee kassahenkilön lähestyvän rahat kädessä viereistä. Kun kassa on vielä 20 metrin päässä kassasta, alkaa huutaa "AVAATSÄ??!" Tulee sitten huohottamaan siihen portin taakse ja nykii ja repii sitä ja tuijottaa koko ajan silmät kiiluen, että 'vauhtia siihen avaamiseen, vauhtia saatana'. Tiedoksi: Kassan avaamiseen kuluu tietty aika, eikä se nopeudu sillä kyttäämisellä.
17. Kassa pääsee tauolle/kotiin ja yrittää sulkea kassan. Aina siihen saapuu vielä yksi, joka kerjää "otathan vielä mut?" Tiedoksi: En ota.
Nämä muistot ovat lukiovuosilta, jolloin vietin iltojani kassaneitona. Hyviä hetkiä en oikeastaan enää muista, sillä niitä tuohon työhön liittyy huomattavan vähän. Esimerkkitapauksen jokaisesta yllämainitusta saan mieleeni hetkessä.
Kaikkien näiden kokemusten jälkeen osaan käyttäytyä kaupassa suhteellisen ihmisiksi ja ehkä tämän jälkeen joku muukin .Tämän lisäksi haluaisin oppia käyttäytymään muuallakin, joten ihmiset eri ammateissa: antakaa tulla
Tähän threadiin olisi kiva keräillä vastaavia kokemuksia erilaisista asiakaspalvelutyön jokapäiväisistä ärsyttävyyksistä, asiakkaista. Ja se, kuka tänne tulee kitisemään asiakkaan oikeuksista, lynkataan. This is not the time or the place.