miksaaminen tietokoneella?

85 posts, 5 pages, 27,807 views

Avatar
#41 • • pizzacat Guest
Tulipa tässä mieleen myös sellainen asianlaita tähän tietokoneella miksaamiseen, että milläs perkeleellä nää tekno-hässäkkä-jumputukset sitten tehdään? Akustisella kitaralla ja rumpusetillä vai? Sama kuin modernia taidetta saisi mennä katsomaan museoon vain kansallispuvussa ja hevosvankkureilla.

Jokainen dj tekee ”taidettaan” omalla tavallaan. Toinen käyttää öljyvärejä ja kangasta, toinen renderoi 3D-animaatioitaan. Vinyylit, cd't ja mp3't kunniaan!
Avatar
#42 • • Injektio Guest

ZRO:
ATOMIX RRRRRRULEZ!!!!!
-atomix ...the only real fucking 1 4 mainstream dj:::S..
*nauru*


..eli ei muutaku atomix koneelle ni kyl tulee settii ....heheheheheheeheeee*hahjust**hahjust**hahjust**hahjust*



*joo**iihhih*

Atomixiin saa efektejä ja Pioneerin cdj malliston skinejä *pahis*

[muokattu 26.12.2003 22:35]
diezel

Posts: 430

#43 • • diezel -

JussiS:
IMO jos dj soittaa tietokoneella hyvän setin ja porukka nauttii siitä, ni se on ihan samanarvonen kun levareilla soitettu. Osa ihmisistä ei hyväksy edes CD-miksausta, saati sitten final scratchia tai muuta state of the art -vempeleitä. Tekniikka kehittyy, miksi siis dj:n pitäisi soittaa samoilla kamoilla kun kymmenen vuotta sitten?



Luulis, että tietokonepohjainen miksaaminen tarjoaa enemmän joustavuutta ihan softan puoleltakin, eli efektejä yms. voidaan päivityksellä lisätä kun taas mitä oikeastaan saat lisää vanhaan mikseriisi tai levareihin?

Onhan se hieno käsityötaito, teknareilla miksaaminen, mutta jos setin saa paremmalta kuulostamaan tietokoneelta niin parempi vaan.
Yoni

Posts: 440

#44 • • Yoni Tyhmä Vartija!
No... hmmm...

Enpä oikeastaan välitä miten mixaus on tehty... Niin kauan kun se kuulostaa hyvältä.
(Sanoo mies, joka mixaa omaksi huvikseen niin huijaamalla kun voi!) *enkeli*

No joo... Jos haluaa baariin tai klubille soittamaan niin pitää kiertää tietokoneet kaukaa ja keskittyä ihan manuaaliseen toimintaan!

Mutta jos tekee mixin omaksi huviksi, kaverille tai vaikka TÄNNE niin sitten se on ihan sama minulle!

*piis*

Makuasia... *iloinen*
Miraakkeli

Posts: 133

#45 • • Miraakkeli *As far as you can go*
Itte oon vuoden verran miksaillu Mixvibes Pro 4:lla. Ihan pätevä ohjelma verrattuna Atomixiin, joka on ihan lelu...

Tukee useampaa äänikorttia ja efektejä on yllättävän paljon ja plugareillahan saa lisää..

Ongelmana on lähinnä se, että hiirellä nuppien ruuvailu on aika kökköä. EI saa oikeen samaa tuntumaa namiskoihin kuin ”oikeilla” laitteilla.

Anyway, suosittelen todellakin kokeilemaan Mixvibesia jos pc miksailu kiinnostaa. Ainaskin demoversioiden perusteella paras miksaussofta. *joo*

Niin ja sivulta http://www.tpu.fi/~m0001159/ löytyy Mixvibesilla soiteltu setti. Sanokaapas kuuleeko sen, että on softalla soiteltu?!?!?*hymy*

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'He manga wai koia kia kore e whitikia\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'Make light of difficulties and they will disappear\\\\\\\\\\\\\\\

rec

Posts: 2,923

#46 • • rec

bansq:
jep. vois kyl olla 4 real skene ja hyväksyä ainoastaan (avantgardistisen, huom! älkää lukeko tätä!) dubbing mixersin c-kasettiskrätsin ja miksaamisen tulella ja neliskulmaisella renkaalla. word. sit ette kyl hyväksy mitään vitun teknareita! ihme poppivehkeitä jota jotkut disc jockeyt kuulemma suosii, varmaan kommunistisen järjestelmän propagandasysteemejä joita ei käytetty sillon kun oli gramofoneja! kyl siis ne ajat kun ei ollu keksitty tultakaan niin sillon oli kunnon raakaa lihaa tarjolla, nykysin on vaan jotain valmisaterioita joita ei tarvi ees metsästää. perseestä. vitun kehitys. *dissaa*



Herra on vain hyvä ja tulee visitoimaan CD:den ja levareiden maailmaan jos tahtoo... soittamatta ensikeikallaan yhtäkään laukkaa... sopii kokeilla.

TÄMÄ OLI VAIN KARKAISTU ESIMERKKI, MUTTA tarkoitan vain sitä, että soittamaan oppii, jos treenaa ja saa JONKINMOISTA kokemusta lavalla olemisesta (eli yleisön edessä!). Pelkästään siellä olo ”ensikertalaiselle” on jo kova paikka.

Ja silleen... ajatukset harhailee... unohdin mitä piti kirjottaa vielä! *nauru*

[muokattu 12.1.2004 02:26]
rec

Posts: 2,923

#47 • • rec

pizzacat:
Tulipa tässä mieleen myös sellainen asianlaita tähän tietokoneella miksaamiseen, että milläs perkeleellä nää tekno-hässäkkä-jumputukset sitten tehdään? Akustisella kitaralla ja rumpusetillä vai? Sama kuin modernia taidetta saisi mennä katsomaan museoon vain kansallispuvussa ja hevosvankkureilla.

Jokainen dj tekee ”taidettaan” omalla tavallaan. Toinen käyttää öljyvärejä ja kangasta, toinen renderoi 3D-animaatioitaan. Vinyylit, cd't ja mp3't kunniaan!



TODELLA!!! Miksei muka hyödynnettäisi sellaista, jota on mahdollista hyödyntää!!!!

ZR0:a lainatakseni: ”Käytkö paskalla?”

*piis*
iam

Posts: 3,085

#48 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space
Hep,

Mulla on käytössä tämmöinen Evolution UC-33 (http://www.playback.fr/produits.php?prodid=2956) ja sillä ohjailen Ableton Liveä.

Tossa on kyllä ihan oikean mikserin tuntu kun vaan ensin säätää kaikki kohdilleen. Virta ja mididata kulkee USB portista, joten ei tarvi ihmeempiä johto sählinkejä. Tolla voi ohjata mitä tahansa mikä lukee mididataa, eli esim Traktor toimii ton kanssa hienosti. Samoin tolla voi ohjailla softasynia ja mukana tulee jopa valmiita paneeleja eri synia varten.

Itse soittamiseen toi Ableton Live on kyllä hieno softa. Se tukee mm. VST plugareita ja pyörii mopommallakin koneella. Miinuspuolia on esim, että ainakaan toi v2 ei tue MP3 fiedostoja eli pelkkä WAV/AIF kelpaa. Myöskin jokaiselle biisille täytyy säätää etukäteen kuntoon jotta se pysyy synkassa, mutta sen jälkeen onkin kivaa kun ei tarvi monitoroida laisinkaan. Lisäksi voi tehdä kaikenmoisia pikkulooppeja ja efektejä joita voi pudotella biisien sekaan.

Abletonia voi käyttää myös musanteossa, eli jos vaikka tarvii Reasoniin audioraidat ja VST efektit, niin tuolla voi semmoistakin kikkailla (rewire).
T-mu

Posts: 2,980

#49 • • T-mu Läskimooses

mkuisma:
Itse soittamiseen toi Ableton Live on kyllä hieno softa. Se tukee mm. VST plugareita ja pyörii mopommallakin koneella.



Käytätkö macia vai pc:tä?
Mulla ainakin se pc:n demo-versio nyki jokseenkin huolella (1800+ athlon XP)
tai sitten en osannu konffata sitä kunnolla. Oon kuullu täsät softasta niin paljon hyvää että tähän on pakko tutustua huolella.
iam

Posts: 3,085

#50 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space
mac .. G4 1Ghz. Tolla tulee normaali olosuhteissa noin 8-9% kuormitus. PC:lläkin pyöri vanhalla 1Ghz Athlonilla ihan hienosti, tosin latencyt oli aika isolla.

[muokattu 28.1.2004 10:47]
Avatar
#52 • • sakk303 Guest
Itse tykkään miksailla paljonkin traktor kakkosella, kun ei levareita ole. Onhan se vähän sellaista tyhjän värkkäämistä, eihän siinä sitä oikeeta fiilistä välity itselle, eikä välttämättä edes kuulijoillekkaan kun miksaa koneella+softalla.. mutta mutta.. kyllä mä ainakin olen kokenut traktorin ihan haastavaksi ohjelmaksi eikä siinä mun mielestä ole automaatioilla mitään tekemistä asian kanssa..tietysti biittimatchaus onnistuu suhteellisen helposti, mutta mun mielestä varsinkin ilman luureista cuettamista se miksaus on yhtä helvettiä ja vaikeeta hommaa. En ole oikein saanut sitä korvamonitorointia toimimaan oikein, pitäisi saada jostain vinkkiä, eli tähän asti olen soittanut ja miksannut ihan ilman korvaan monitorointia, eli ns. kylmiltään.. ja mun mielestä se on, kyllä, erittäin riskiä puuhaa, mutta tuleepahan mokailtua ja laukattua kunnolla, ja sit sulle kehittyy sellaista alitajuntaista automaatiota ja tahtikorvaa päähäsi, kun miksailet ns. huonoissa olosuhteissa..

Eli lyhyesti : traktorilla ym. pc-miksaussoftilla ei ole juurikaan tekemistä varsinaisen dj-soittamisen kanssa, mutta traktor esim. on sellainen softa, että sitä ei vinyylinarkkaritkaan ihan pelkällä olankohautuksella pysty sivuuttamaan. Lisäksi oon sitä mieltä, että softilla tehtyjä settejä on ihan ok täällä jakaa, että ihmiset saa kuvaa sun musiikillisista näkemyksistä ja ”biisihajusta” ja siitä että sulla ylipäänsä on edellytyksiä soittaa musaa yleisölle. mp3-tekijänoikeusongelmat on kyllä sellanen juttu jota ei toisaalta pysty tukemaan, mutta mä näkisin tän asian lähinnä promomielessä, et jos on lupaava dj joka osaa valita maukkaat biisit ja toimivan setin, niin samahan se on vaikka se sen kahdella kasettinauhurilla kasaisi, kunhan saa taitojaan esille.

Täysin toinen asia onkin sitten yleisön edessä soittaminen, itse oon ollut 600 ihmisen edessä ja sehän oli yhtä paniikkia, eikä mua sen jälkeen ole piireissä paljon näkynytkään, menin meinaan sen verran häkeltyneeksi. Itse esiintyminen ja paineensieto lienee niitä vaikeimpia juttuja, levareilla kyllä oppii soittaa ja matchaamaan muutamassa viikossa, ainakin minun mielestäni.

No eihän tosta loppukappaleesta tullutkaan lyhyttä, niin kuin piti *hih*
Avatar
#53 • • TechI Guest

BMT:
olen sitä mieltä että koneella miksaaminen on kiellettyä ja siitä pitäisi saada karkotus tai jotain...*eiei*



Tuli mieleen, että kuinkas usein sitä tulee ostettua niitä vinyylejä ?

Sinänsä ei se niin kallista ole jos ostaa levyt käytettynä mutta muuten tulee aika kalliksi varmasti.

CD ja mp3 formaatti on ehdoton mut kyllä muakin harmittaa kun ei se scratchaaminen oikein ilman vinyylejäkään suju*ding*
nomic

Posts: 4,120

#54 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix

polly:
Itse en tykkää tietokoneella soittaa.
Se on aivan liian helppoa ja sen takia menee fiilikset kokonaan soittamisest, jos kaikki tulee automaattisesti niin missä on sitä tekemisen meininkiä,
Mun mielestä harrastuksessa pitää olla haasteita ja opettelemista jotta voi saada onnistumisen kokemuksia.
Myös tuntuma on aika huono softassa



mutta taas eiköhän sen aika helppoa täydy olla jos on otettu huomioon myös livenä soittavat artistitkin, jotka päälle vielä hakkaa rautaa? :)
mutta jooh, onhan se kivempi jos dj soittelisi bileissä ihan cd:llä sekä vinyyleillä :)
*piis*
Avatar
#55 • • . Guest
Kaikki saa tottakai soittaa millä haluaa ja pistää
settejään kuunteluunkin riippumatta siitä millä
soitettu!! Ero on vain siinä että keikalle
on vaikeampi lähteä jos on vain näpytellyt
koneella....:) Olen itsekkin tehnyt muutaman
setin koneella ja pitänee sanoa että hyvää
jälkeä tulee helposti eikä beatti pääse
karkaamaan vahingossakaan!!
Jos keikalla joku soittaisi koneelta dj keikan
olisi sekin varmasti yleisesti hyväksyttävää
mutta siinä tulisi pari pientä miinusta....
Elikäs ei ole hirveän näyttävää liikutella
hiirtä ja painella näppistä näytön takana (yleisöä ajatellen)*justjoo*
Toiseksi miinusta olisi se että kaikilla on kone ja rahaa
ostaa tyhjä cd mille polttaa frendiltä dj softa...tästä
päästään siihen että jos dj keikkoja alkaisi tulla
koneella soitettuna tulisi ns. dj:tä heti varmasti
muutama sata lisää ja siitä ei seuraisi varmasti
skenelle/bile kulttuurille hyvää... Kaikki saa kyllä
vapaasti tehdä mitä haluaa mutta todellinen
arvostus ja keikat tulisi olla levareilla/cd:illä soittavilla
dj:illä jotka ovat joutuneet oikeasti harjoittelemaan
ja ostamaan oikeasti levyjä eikä imuttamaan mp3:sia!!*joo*
Avatar
#56 • • TechI Guest
Menee pikkusen aiheen vierestä mutta mikä ois hyvä mikseri jonkun konella toimivan dj-softan kanssa ? Eikö esim Traktorin kanssa voi käyttää ihan rautapuolenkin mikseriä ?
Euphoria

Posts: 542

#57 • • Euphoria 4 everyone

TechI:
Menee pikkusen aiheen vierestä mutta mikä ois hyvä mikseri jonkun konella toimivan dj-softan kanssa ? Eikö esim Traktorin kanssa voi käyttää ihan rautapuolenkin mikseriä ?



Kyllä. toi on ihan pätevä tapa.
Vaatii vaan äänikortin joka tukee ASIOo tms.
helppo ja hauskaa, mut ei ikinä voita Hardware soittimia...*piis*

[muokattu 16.6.2004 11:15]
Morkkeli

Posts: 27

#58 • • Morkkeli
Hmmh.. Ensinnäkin (saattaa mennä vähän ohi aiheesta) onnistuuko miksaaminen koneella jos on vaan yksi äänikortti? (Äänikorttina mulla on Terratec X-Fire 1024 tjsp.)

Ja jos jollain on innostusta tai mielenkiintoa, niin voisi vähän tarkemmin kertoa koko tietokoneella miksaamisen perusjutut :)

Entäpä nauhottaminen.. pitääkö mun lennosta saada miksattua vai saanko rauhassa rakentaa koko setin valmiiksi ja sitten vaan tallentaa sellaisenaan? Sekin varmaan riippuu ohjelmasta :o No joo, joka tapauksessa pieni informaatiopläjäys voisi valaista muakin :D
antonsonin

Posts: 2,712

#59 • • antonsonin laserpoint.

Drachkin:
Hmmh.. Ensinnäkin (saattaa mennä vähän ohi aiheesta) onnistuuko miksaaminen koneella jos on vaan yksi äänikortti? (Äänikorttina mulla on Terratec X-Fire 1024 tjsp.)

Ja jos jollain on innostusta tai mielenkiintoa, niin voisi vähän tarkemmin kertoa koko tietokoneella miksaamisen perusjutut :)

Entäpä nauhottaminen.. pitääkö mun lennosta saada miksattua vai saanko rauhassa rakentaa koko setin valmiiksi ja sitten vaan tallentaa sellaisenaan? Sekin varmaan riippuu ohjelmasta :o No joo, joka tapauksessa pieni informaatiopläjäys voisi valaista muakin :D



Eli siis meinaat sitä että haluat laittaa ne biisit järjestykseen ja sit painat nappulaa ja PIM kaikki valmista , ei näin *eiei* , ja mitä ideaa tolla koneella miksaamisella on , eipä oo just sitä fiilistä ku ite on miksannut onnistuneesti setin ku että painaa nappulaa ... *poks*
blender

Posts: 2,552

#60 • • blender Arcade | KAIKU
Mikäs niitä kuunnellessa, tosin nihkee tehä....

Liveissä kannatan, jos mukana on jotain muutakin softaa tai rautaa

[muokattu 21.6.2004 04:20]