Avernian:
Haluaisitko antaa esimerkin?
Itse olen myös suhdetta lopettaessa tuon todellisten syitten paljastamisen kannalla. Yleisesti se toinen voi sitten oppia virheistään, jos niitä oli. Tai ainakin saada selvyyden miksi he eivät sovi yhteen.
Olen siinä kanssasi samaa mieltä, että hyvin harva kipu on sellainen kipu, etteikö sitä kannattaisi kokea jos palkkana prosessin jälkeen häämöttää merkittävä henkilökohtainen kasvu. Kaikki syyt lopettaa suhde eivät kuitenkaan aina tipahda tähän kastiin, joiden totuudenmukainen puiminen olisi hyödyllistä.
Suhteen lopettamiseen on usein hyvin monia syitä, joista toiset voivat olla hyvin mitättömiäkin, mutta toimivat ns. "viimeisenä naulana arkkuun". Esimerkiksi toisen ulkonäössä voi olla asioita, jotka alkavat pidemmän päälle ottamaan aivoon - sellaisia asioita, joille toinen ei voi tehdä mitään (jos nyt plastiikkakirurgiaa ei lasketa). Miksi turhaan kertoa näistä asioista ja heikentää toisen itsetuntoa kun vika todennäköisesti on vain omien korvien välissä - joku toinen voi pitää kyseistä ulkomuodollista seikkaa söpönä tai vähintäänkin mitättömänä (niin kuin sinäkin ehkä silloin suhteen alussa).
Lisäksi kaikki ihmsiet eivät kykene muuttamaan kaikkea itsessään, vaikka se teoriassa olisikin mahdollista - jotkin asiat tosiaan ovat sellaisia, jotka olisi vain parempi oppia hyväksymään itsessään. Tällaiset asiat olisi myös suhteen toisen osapuolen opittava hyväksymään ja mikäli sen hyväksyminen on juuri sinulle vaikeata (esim. muiden ongelmien ohella) niin miksi tehdä toisen välttämättömästä hyväksymisprosessista vielä vaikeampaa mainitsemalla tämä yhdeksi jättämisen syyksi ja siten korostaen ominaisuuden negatiivisia puolia? Varmasti löytyy muita ihmisiä, joille tämä ei ole ongelma tai joiden on helpompi hyväksyä se.
Mitä nuorempana nämä asiat tapahtuvat niin sitä enemmän toisen ihmisen antamat jättämisen syyt vaikuttavat toisen minäkuvaan - ja sitä helpommin syntyy vastareaktiona täysin ylilyönteihin asti meneviä toimenpiteitä, jotka saattavat johtaa esim. anoreksiaan, masennukseen tai syrjäytymiseen.