723 posts, 37 pages, 557,755 views
olliS:
100e/h. Koska aloitetaan?
joten en ymmärrä miksi annat sellaisen kuvan, että näin olisi vain DLP:ssä - ja mitään 25ms viive takakaiuttimelle "standardia" ei ole olemassakaan...
Tosin en edelleen ymmärrä miten voit puhua et Takakanavien ja etukanavien väliin jää tyhjiö, jonka noi puuttuvat 2 kanavaa korvaa., kun ei koko 6.1 tai 7.1 järjestelmän ideana ole paikata etu ja sivukaiuttimien äänikenttää vaan tuoda lisää äänikenttää (suoraan) takaa tulevalle ääni-informaatiolle.
Lentokone lentää leffassa ja tarkoitus on luoda efekti jossa kone tulee tarkalleen keskeltä takaa keskelle eteen. 5.1 järjestelmässä tämä tarkoittaa, että molemmat sivukanavat ovat käytössä samanaikaisesti => syntyy ongelma sillä sivukanavat ovat heikosti paikallistuvia eli lentokone ei vaikuta tulevan suoraan takaa, vaan jostain ympäriltä, josta se sitten siirtyy tarkalleen eteen keskelle. Uskon, että olet myös itse huomannut tämän efektin.
Sen sijaan, jos käytössä olisi 6.1 (tai enemmän) taakse saadaan yhtä hyvän mahdollisuudet äänikentän muokkaamisessa kuin eteen. Käytännön esimerkissä tämä tarkoittaisi, että kone aloittaisi liikkeen keskeltä takaa josta siirtyisi sivulle (ylilento) ja siitä puolestaan keskelle eteen?
Jos luet ton mun ylläolevan käytännön esimerkin niin varmaan ymmärrät mistä puhun ja minkä takia sanon, että kaksi lisäkanavaa tuovat lisää etu- ja sivukanavien väliin. Lopultahan kyse on siitä, että sivukanavien funktio muuttuu aika radikaalisti siitä mitä ne ovat 5.1 järjestelmässä.
Historian puitteissa voisin sanoa, että ensimmäisen kerran itse kiinnostuin 6.1:ä vuonna 96 kun Independence Dayn äänivastaava oli käymässä suomessa ja esittelemässä monikavaäänitekniikkaa. Kun häneltä kysyi mikä on seuraava ääniformaatti, jonka hän halusi hän vastasi: "eniten haluaisin yhden kaiuttimen taakse tai kattoon, jotta voisin paikallistaa takaa tulevat äänet yhä takemmin. Tähän eivät nykyiset järjestelmät kykene".
Olin ja olen hänen kanssaan hyvin samaa mieltä
Ongelma on, kuten myös itse totesit, skoben sijoittelu ja yksinkertaisesti leffojen puute. 6.1 tai 7.1 tulevat tuskin koskaan yleistymään juuri näiden ongelmien takia. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kyseisillä järjestemillä saisi parannettua nykyisten 5.1 formaattien heikkoutta. Ero ei ole kovin suuri, mutta kuten myös sinä sanoit, se on olemassa.
Dorka:
Juu näissä asioissa 6.1 järjestelmät auttavat, mutta nyt tullaan käytännön asioihin. Kuinka monessa leffassa on kohta missä joku kohde tulee tarkasti takaa keskeltä suoraan eteen?
Sitten vielä mitä olen ymmärtänyt ja itse kuunnellut niin juuri käytössäsi olevat bipolaarikaiuttimilla ei saa juuri kunnon ääniefektiä takaa tulevalle materiaalille, kuin monopolarikaiuttimilla - varsinkin, kun nykyään elokuvat miksataan monoplarikaiuttimilla (5.1:lle DVD materiaalista puhuttaessa).
Jep, mutta minusta sinun koko lähtökohta oli aivan väärä - aikasemmista postauksista sai sellaisen kuvan, että 5.1 verrattuna 6.1:n on joku maailmaamullistava ero, kun näin ei yksinkertaisesti ole
Tosin olet tainu unohtaa, että tällähetkellä ja pitkän aikaan yleisin standardi on DD5.1 ja DTS5.1, joissain leffoissa on DD5.1EX, DTS6.1 Matrix. Näillä standardeilla jos ymmärrät ei yksinkertaisesti sivukaiuttimien "käyttöperiaate" voi edes muuttua teoriassa, kun taka(keski)kaiuttimien informaatio on upotettu sivukaiuttimien informaatioon
DTS 6.1 Discreete on AINOA standardi missä ääni on voitu miksata eritavalla, kuin normaali 5.1 jos puhutaan sivukaiuttimista
ja tätä mielessäpitäen myöskään kaiuttimien sijoittelu "refenrenssejä" tullaan pitkiin aikoihin muuttamaan (vuosikymmeniin)
A101:
ikivanha kierrätyksestä löytynyt lundia (??) hyllykkö
[Nuclear]:
OT!
Asiasta seitsemänteen, onko bipolaarikaiutin sama ku dipolikaiutin?
(esim. B&W DS6 S3)
whispering:
---
A101:
ikivanha kierrätyksestä löytynyt lundia (??) hyllykkö
---
Ei oo kyl sinne päinkään :p
www.lundia.fi
Jos se vielä on epäselvää niin mä puhun 100% elokuvatoistosta. Musiikkia kuuntelen vain stereona ja siten näissä postauksissa ei ota lainkaan kantaa koko monikanavamusiikkiin. Pahoittelen jos olet niin ymmärtänyt :)
Niin ... eli sun mukaan kaikki valmistajat, jotka tekevät bipolaarikaiuttimia ovat väärässä, sillä kaiuttimet eivät voi toistaa ääniraitaa oikein? Ihan mielenkiintoinen väite, sillä tuolla onnistut niittamaan aika monen ammattilaisen aika monen vuoden työn ... Mutta ehkä sä tiedät paremmin, joten toivon, että voisit esittää tälle väitteelle kunnolliset perusteet alkaen kaiutinsuunnittelusta päätyen psykoakustiikkaan.
Henkilökohtaisesti suosin bipolaareja siitä syystä, että takakaiuttimet ovat alle metrin päässä korvasta. Tällaisella etäisyydellä en ole vielä löytänut monopolaarista kaiutinmallia, joka toimisi bipolaaria paremmin. En kuitenkaan väitä, että tällaista mallia ei olisi olemassa.
Mikään ei estä, että tätä samaa ei voitaisi tehdä 5.1 järjestelmässä, joka siten laajenisi x.1 järjestelmäksi. 7.1 järjestelmä ei siten vaadi kahdeksaa puhdasta diskreettiä kanavaa (vaikka 8 omaa kanavaa saattaisi tuoda paremman lopputuloksen). Juuri tästä on kyse kun kytken omassa vahvarissa päälle 7.1:n vaikka lähde on 5.1.
Ongelma tässä on, niinkuin itse myös totesit, se että asiasta ei ole olemassa mitää standardia. Siten äänisuunnittelija ei tee vaihe-eroja minkään tietyn kaavan mukaan jolloin lopputulos on aina valmistajakohtainen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin, että valmistajien ei kannattaisi kehittää monikavanaformaatteja. Historia on kuitenkin täynnä varsin menestyksekkäitä laajennuksia, joista suosituin kenties DPL päällä ollut THX, joka jakoi takakanavat eri kanaviksi.
Siitä pisteestä kun itse aloin harrastamaan monikanavaformaatteja kaiuttimen sijoitteluohjeet on muuttuneet varmaan kymmeniä kertoja vaikka alla oleva tekniikka on ollut täysin samaa. Eiköhän tämä pikunnysväys tule jossain määrin jatkumaan myös tulevaisuudessa (vaikka se on varmasti vähenemään päin), jotta jokainen pätijä pääsee laskemaan niitä asteen eroja kaiutinsijottelussa todetakseen, että koko homma on täysin turhaa kun huoneakustiikka pilaa kaiken tai kaiutinjohdot ei ole ilmassa :D
Kunhan itse saan tuon 7.1 laitteen kotiin, voin sitten kertoa millaisia DSP tiloja siitä löytyi ja olivatko ne yhtä turhia kun yamahan muinaiset 7.1:t, joissa kaksi lisäkanavaa tuli eteen (oli muuten uskomatonta tuubaa ne DSP tilat). Voi hyvin olla, että tilat on täysin pebasta eikä toimi omassa teatterissa yhtään tai sitten voi olla, että ne onkin kerrassaan loistavia ja hellasäröä tulee enemmän kuin tarpeeksi :)
(mulla ei sinällään ole mitään monikavavaääntä vastaan kun itsekin siirryn varmaan 7.1 käyttöön jossain välissä, mutta lähde pitää aina kuunnella sellaisena kun se on tarkoitettu)