ville:
7.1 äänijärjestelmä on myös olemassa: SDDS. Tätä tosin ei kotioloissa juuri tueta =)
...nooh, jos oikeasti haluat viedä keskustelun tähän niin DTS:llä on 10 kanavainen purkki olemassa elokuvakäyttöön ja SDDS:ä ei ole kyllä kotikäyttöön mitään tuotetta olemassa. 7.1 äänijärjestelmää ei ole yksinkertaisesti olemassakaan kotikäytössä.
"Sony designed SDDS exclusively for motion picture theatres, there is no consumer equivalent.
SDDS is the only motion picture sound format to offer up to 8 channels of discrete, clear, crisp, vibrant digital sound." (
www.sdds.com)
En tiedä puhutko tässä vaan musiikkipuolesta, mutta ainakin elokuvapuolella 7.1 ääntä voidaan muodostaa ihan mistä vaan diskreetistä monikavaformaatista (sekä 5.1 että 6.1). Ylimääräiset takakanavat eivät myöskään suoranaisesti "yhdistä" mitään, vaan ne lasketaan erilaisten algoritmien avulla riippun tietysti alkuperäisestä lähteestä.
Juu no tämä tietysti riippuu siitä onko leffa vain DD5.1 / DTS5.1 jolloin ne "lasketaan" algoritmien avulla riippuen vahvistimista, tosin käytännössä optimaalisessa istumapaikassa myös ääni kuulostaa samalta 5.1EX tai DTS6.1 Matrix ääntä kuunnellessa, kun siinä on vain "merkattu" elokuvaraitaa miksatessa että nämä ääni-informaatiot surround kaiuttimista pitäisi viedä takakeskikaiuttimelle (jolloin vahvistin ei "arvaile" / laske algoritmeillä mitäköhän se takakaiuttimille heittäisi)... niin kuin selitin, niin ainoa poikkeus on DTS 6.1 Discrete missä takakeskikaiuttimella on oma raitansa jolloin sitä kuunneltaessa 5.1 järjestelmässä vahvistin joutuu "feikkaamaan" eli laskemaan algoritmeillä ne äänet surroundkaiuttimille. Sitten, kuinka monella on DVD elokuvia missä on DTS 6.1 Discrete tuki? Vaikka minulla on täällä ~300DVD leffaa niin niistä vain muutamissa on DTS 6.1 Discrete tuki (Taru Sormusten Herrasta - niistäkin ainostaan Extended versiot).
Lopulta 7.1:ssä elokuvapuolella on kyseessä täysin sama juttu kun ekoissa 6.1:ssä eli ne kaksi lisäkanavaa lasketaan muista ja siten ne ovat feikattuja.
Ei nyt millään pahalla, mutta tämä on sääntöjen lukemista juuri niinkuin niitä ei pitäisi lukea.
Sijoittelu on _aina_ huonekohtaista ja riippuu mm huoneakustiikasta, kaiuttimen muodosta, elementtien koosta ja tyypistä, sohvan sijoitettelusta jne jne jne. Tottakai on hyvä, että joku kertoo mikä ideaalitilanteessa on ideaalipaikka, mutta haluisin oikeesti nähdä esim sen tilanteen kun joku tuu naama kirkkaana väittämään, että mun bipolaariikaiuttimet pitäisi sijoittaa kuten dolbyn laboratoriot suosittaa.
Tämän takia selitin, että jos ei pysty lähellekkään laittamaan kaiuttimia, kun niiden periaatteessa pitäisi - on 6.1 tai 7.1 järjestelmät hyviä.
Kuten itse yllä sanoit: "Sivukaiuttimien idea on luoda "fiilistä" koko kuuntelualueelle, mutta ääni ei saa tulla tarkkaan yhdestä paikasta vaan hieman "epämääräisesti". Tämä johtaa paradoksiin, sillä miten muodostat kahdesta epämääräisestä muodostat sen tarkemman keskitakakanavan? Tämän takia keskitakakanava tai kanavat on mielestäni tarpeellisia.
Jos olet yhtään stereo musiikkia kuunnellut niin ääntä saadaan tulemaan kahdella kaiuttimella epämääräisesti samalla, kun jotkut juuri laulut tulevat kirkkaasti keskeltä (tai jostain muualta)... nämä riippuu juuri miten elokuvaraita on miksattu, mutta niin kuin stereoäänessäkin sama pätee monikanavaäänityksiin - tämä ihana äänimaisema.
Ei nyt millään pahalla, mutta ihmiskorvan kuuloaistumus ei riipu millään tavalla kaiutinpöntön hinnasta. Vaihekikkailun tulokset ovat kuitenkin aina samanlaisia ... eli se ääni saadaan tulemaan vaikka sun pään takaa 50e kaiuttimella.
Se taas miten äänimaisema soi riippuu hyvin paljon skoben hinnasta ja huoneen akustiikasta. Osaamattomalla sijoituksella sen 1000e pöntön saa kuulostamaan huonommalta kun 500e hyvällä sijotuksella.
Äänimaisemasta minä itse kyllä puhuin kokoajan, mutta hieman eritavalla joten taisit ymmärtää väärin.
---
Itse en suosittele 6.1 järjestelmää (saatika sitten 7.1 järjestelmää) ELLEI istumapaikka / kaiuttimien sijoitus ole optimaalinen.
---
No hyvä huomata, että tästä sentään olla samaa mieltä :)
...juu, siis tarkennus tähän: Itse en suosittele 6.1 järjestelmää (saatika sitten 7.1 järjestelmää) ELLEI istumapaikka / kaiuttimien sijoitus ole optimaalinen (5.1 järjestelmässä). Noin, kun otit lainauksen irti koko asiasisällöstä niin sait tämän tarkoittamaan juuri väärinpäin, kun oli tarkoitus.
7.1 tulos taitaa aina olla merkkikohtaista laskentaa eikä lopputuloksen paremmuus välttämättä ole sidoksissa siihen onko alkuperäinen lähde ollut 6.1 vai 7.1.
Edelleen puhut, kun olisi olemassa 7.1 äänijärjestelmä. Sellaista, kun edelleen ei ole olemassakaan edes äänistandardia kotikäyttöön joka tukee 7.1:stä.
Olleellisempaa olisi, että valmistajat ottaisivat 5.1 tai 6.1 järjetelmää tehdessä huomioon 7.1 järjestelmässä käytettävät vaihe-erot ja siten lopputulos 7.1:llä olisi jotain samanlaista kuin siirtyminen stereosta DPL:ään. Tällähetkellä tähän tulokseen tuskin päästään ja siten 7.1:n järjestelmän edut ovat aika pienet vaikkakin mielestäni huomattavat. Tulevaisuudessa monikavavaformaattien yleistyessä ero tulee varmasti kasvamaan (vähän sama juttu kun ekat DPL leffat oli oikeesti aika kakkaa, mutta lopulta kyseinen formaatti oli yllättävän hyvä)
Edelleen et tainu ymmärtää ollenkaan mitä olen yrittäny selittää eli 5.1 formaatti on todella hyvä jos saat sijoitettua kaittimet suurinpiirtein "referenssi" sijoittelua käyttäen, mutta huono jos näin ei ole kun silloin äänikentästä ei saa tekemälläkään yhtenäistä (aivan sama stereomusiikissakin jossa pieni - puolenmetrinkin siirtymä sohvalla "voi pilata" koko stereokuvan - riippuu niin huoneen koosta, akustiikasta ja kaiuttimista mutta näin jos puhutaan tyypillisistä kerrostalokämpistä missä ei useinkaan ole yli 20m2 huoneita). 6.1 tai 7.1 järjestelmissä kuuntelupaikka ei ole niin kriittinen - tosin jos kaiuttimien sijoittelussa joudutaan tekemään rankkojakin kompromisseja niin aivan taatusti optimaalisempi 5.1 järjestelmä hakkaa mennen tullen huonommin sijoitellun 6.1/7.1 järjestelmän.
Tämä taas oli syy miksi päätin hommautua eroon takakaiuttimista ja siirtyä takaisin 5.1 järjestelmään, kun vain ainoastaan muutamissa kohdissa elokuvaa ero oli huomattavasti parempi 7.1 järjestelmissä - nekin kohdat missä äänen piti tulla selkeesti takaa (ampuminen jne) tai sitten jos tulee koko äänikentän tuleva efekti esim. vaikka sade(nekin missä oli DTS 6.1 Discrete ääniraita - eli puhutaan muutamasta leffasta)... ja se et nyt sohvaa voi pitää takaseinässä lähes kiinni eikä niin et se on aivan keskellä olohuonetta (huoneen koko, kun on 4x4 niin oli _hieman_ ahdas fiilis).
Tässä on taas syy miksi kuuntelen usein stereoääntä tietokoneen kautta 5.1nä... eli vaikka olen keittiössä tai liikun olohuoneessa ympäriinsä niin musa kuulostaa "hyvältä" (ei tietenkään lähellekkään niin hyvältä, kun istuisi optimaalisessa paikassa normaalia stereo kuunnellessa), mutta paremmalta kun normaali stereo ääni. Tässä koko elokuvamusiikissakin on ideana, että se miksi leffoissa on niin monta kanvaa että saadaan myös salin reunassa istuville jonkinlainen äänikenttä. 5.1 järjestelmällä tämä olisi aivan mahdotonta. Nykyään sen jälkeen, kun ostin oman setin jos äänellisesti ajatellaan niin saan kyllä parempaa soundia kotona. Kuva onkin ainoa tekijä miksi leffoissa oikeastaan käyn. Tosin näin hifisti kannalta ei minulla ole kummiskaan vielä kovinkaan kummoinen 5.1 setti (6000e yhteensä kaiuttimet / jotain ~10ke elektroniikalla ja kaapeleilla).
DPL laajensi kaksikanavan 4.0:ksi niin että keskikanava oli vaihdeiden summa (1 kanava lisää) ja takakanava vaihdeiden erotus (1 kanava lisää). Taakse tosiaan puskettiin monoa, eli molemmat skobet toisti samaa. Erillistä subbarikanavaa ei ollut vaikka subbaria saattoi käyttää. Lisäksi tehtiin voimakkuusäätöä & taajuusfiltteröintejä sekä viivästystä (olisko ollut 25ms takakaville). DPL oli siten 4.0 eikä 5.1.
Jep näin on, mutta käytännössä kaikki vahvistimet nykyään vääntää sen 5.1:ksi - tosin kauhelta se kuulostaa silti. Tosin voimakkuussäätöä ja viivästystä tehdään jokaisessa monikanavaäänijärjestelmässä... joten en ymmärrä miksi annat sellaisen kuvan, että näin olisi vain DLP:ssä - ja mitään 25ms viive takakaiuttimelle "standardia" ei ole olemassakaan... viiveethän riippuu siitä mikä on kaiuttimien etäisyys kuuntelupaikkaan nähden sekä myös sillä voidaan feikata ja luoda illuusiota suuremmasta huoneesta, kun onkaan... jota itse en kyllä ymmärrä lainkaan, kun ääni ei ainakaan kuulosta siltä mitä elokuvien äänimiksaajat on tarkoittanut.
Feikatussa 6.1:ssä tehtiin niin takakeskikanava on/oli sivukanavien summa. Siten sinne vietiin/viedään koko signaali ei vain osaa siitä kuten sanot. Idea tuli puhtaasi DPL puolelta, jossa keksikanava tehdään tällä periaatteella.
Se on sivukanavien "summa", periaatteessa... joten oikeasti 6.1 järjestelmä hyvin sijoiteltunakin voi kuulostaa huonommalta kuin 5.1 (riippuen vahvistimista, kaiuttumista jne.) ProLogic on samantyylinen, vaikka periaatteessa se levittää ääntä surround kaiuttimille, mutta vähänkin kalliimmat järjestelmät missä kaiuttimet saavat äänikentän laajenemaan muutenkin todella mahtavasti ProLogic on varsinainen äänentappaja.
Suhteessa muihin skobeihin, ne on takakaiuttimia ja käytän niistä sanaa takakaiutin. Se että niitä kutsutaan takakaiuttimiksi ei taas ole mitään tekemistä sen kanssa että ne pitäisi oikeasti olla 90 astetta sun takana.
Tämäkin on miten sen ajattelee, tosin lähes kaikissa vahvistimissa kaiuttimet on merkattu L C R / SL SR / SBL SBR eli Surround Left (SL) ja vastaavasti takakaiuttimet Surround Left Back (SLB)... mutta tämä ei ollu se pointti (sillä DTS ja Dolby puhuu aivan eri sanoin myös surround kaiuttimista) vaan se et sanoit:
Takakanavien ja etukanavien väliin jää tyhjiö, jonka noi puuttuvat 2 kanavaa korvaa. Perinteissä 5.1:ssä takakanavat on kuitenkin hyvin paljon vain efektiä, mutta 7.1:ssä voidaan jo oikeasti tehdä äänimaisema, jossa ääni tulee suoraan sivulta. Siten ylimääräiset kanavat ei edes pyri luomaan lisää takaefektiä vaan tuomaan kokonaan jotain uutta takakanavien ja etukanavien välille.
Mistää tulee sellainen fiilis et sinä oikeasti ajattelit et 5.1 järjestelmässä sivukaiuttimet olet sijoittanu kuuntelupaikkaan nähdä aivan taakse (eihän silloin tietenkään voi tulla eheää äänikenttää, ei vaikka olisi vielä näitä kahden sivukaiuttimien välissä vielä pari takakaiutinta lisää). Tosin en edelleen ymmärrä miten voit puhua et
Takakanavien ja etukanavien väliin jää tyhjiö, jonka noi puuttuvat 2 kanavaa korvaa.,
kun ei koko 6.1 tai 7.1 järjestelmän ideana ole paikata etu ja sivukaiuttimien äänikenttää vaan tuoda lisää äänikenttää (suoraan) takaa tulevalle ääni-informaatiolle. Sivullahan sinulla on jo kaiuttimet (kuuntelupaikkaan nähden), onhan?