Kuvia kodin soittonurkkauksesta.

723 posts, 37 pages, 541,692 views

Lnn Sika

Posts: 2,847

#61 • • Lnn Sika

Jarsseli:
ei nyt dj puolta mutta soittonurkka ku soittonurkka:
kotiteatterivahvistin: Yamaha dsp a-1
päätevahvisin: Harman/kardon citation twenty two
Dvd:denon dvd 3000
CD:Sony cdp xp720 qs

Kaiuttimet: Hifi 12/2
Keskikaiutin:Wharfedale Xarus
Takakaiuttimet: Sony
Johdot: Tara labs


hyvin oot kyl noi laitteet jemmannu, mä en huomaa ku hyllyn täynnä cd-levyjä ja imurin :)
DESPE

Posts: 4,580

#64 • • DESPE

ALIEN:
4621894.jpg

tässä soittonurkassa tekno pauhaa ja muna laulaa *hihu*



hahaa oikein :) hehee
Jaques

Posts: 1,390

#65 • • Edited Jaques HUGC / So Nice!
426229.jpg

root:
Käryinen kuva mutta saapahan osviittaa. Tosin uusi interioori on työn alla, kuten myös fiksumpi soittopöytä.


Mä haluun ton tuoliiiiiiiiiiin!!!!! PRKL!!!! Aito Aarnio!!*kuolaa*

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

Timce

Posts: 5,381

#66 • • Timce

Dj Jaques:
426229.jpg

---
root:
Käryinen kuva mutta saapahan osviittaa. Tosin uusi interioori on työn alla, kuten myös fiksumpi soittopöytä.

---

Mä haluun ton tuoliiiiiiiiiiin!!!!! PRKL!!!! Aito Aarnio!!*kuolaa*



Ei jukoliste...säilytän omia levyjäni just tasan samanlaisissa muoviboxeissa..Neljä niitä on kerääntynyt nurkkiin ja lisää pitäis saada.

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

ville

Posts: 3,780

#67 • • Edited ville olen oikeasti ujo
tästä sit näytti tulevan tällanen kuka venyttää pippeliä eniten. Joten tässä oma soittonurkkaus, jolla ei oikeesti mitään tekemistä soittamisen kanssa:

Koti.jpg

Vahvari on tosin lähdössä vaihtoon ja tilalle tulee kunnon laatulaite, joka sointuu tarkalleen ton HTPC:n kotelon väriin ja on lähes tarkalleen saman kokoinen, jotta symmetrisyys säilyy :)
ville

Posts: 3,780

#68 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka:
...ja sit ajan konemusaa koneesta dolby digitalina 5.1:nä läpi ja kuulostaa aivan helvetin hyvältä *vink* (ei mitään vahvistimen dolby surround II 5.1 juttuja, kun ne kuulostaa crapiltä vaan vahvistimelle aito DD5.1 optisesti).



No niin, puhutaan niistä asioista oikeilla termeillä:

Sillä että sä muutat jollain hemmetin softanpätkällä stereoäänestä DD5.1:ä ei ole _mitään_ tekemistä aidon DD5.1:n kanssa. Samasta cräpistä kyse kun DPL II:ssa, mutta se tehdään vaan hienommin sillä tietokoneella on enemmän prossutehoa ja siten helpompi toteuttaa signaalimuokkausta.

Aito monikanavamusiikki on tehty monikavaformaatille, kaikki muu on cräppiä :)

(mulla ei sinällään ole mitään monikavavaääntä vastaan kun itsekin siirryn varmaan 7.1 käyttöön jossain välissä, mutta lähde pitää aina kuunnella sellaisena kun se on tarkoitettu)
ville

Posts: 3,780

#69 • • ville olen oikeasti ujo

Jarsseli:
Kotiteatterivahvistin: Yamaha dsp a-1
Päätevahvistin: Harman/Kardon citation twenty two



Kuinka paljon on eroa noilla kahdella pääteastekäytössä?
Avatar
#70 • • Edited Dorka Guest

ville:
Sillä että sä muutat jollain hemmetin softanpätkällä stereoäänestä DD5.1:ä ei ole _mitään_ tekemistä aidon DD5.1:n kanssa. Samasta cräpistä kyse kun DPL II:ssa, mutta se tehdään vaan hienommin sillä tietokoneella on enemmän prossutehoa ja siten helpompi toteuttaa signaalimuokkausta.

Aito monikanavamusiikki on tehty monikavaformaatille, kaikki muu on cräppiä :)


Tottakait, enhän mä väittäny et se on aidosti monikanavaisia mutta äänessä on helvetin iso ero DPLII:n ja tän koneen 5.1 laajennuksen välillä joka tulee DD singnaalina.

7.1:ssä ei oo mitään itua tavallisessa kotiteatterikäytössä jos istuu äänellisesti optimaalisessa paikassa. Silloin takasivukaiuttimien luoma illuusio takanatulevasta äänestä on erittäin realistinen ilman takakaiuttimia.

Itselläni oli pitkän aikaa 7.1, mutta luovuin siitä pois, kun vaati olohuoneesta liikaa tilaa. Varsinkin, kun huomasin etten leffoja kato ollenkaan nykyään vaan tavallista stereo musaa (tai sitten tällä ihanalla feikki 5.1:llä) *hymy*
ville

Posts: 3,780

#71 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka:
Tottakait, enhän mä väittäny et se on aidosti monikanavaisia mutta äänessä on helvetin iso ero DPLII:n ja tän koneen 5.1 laajennuksen välillä joka tulee DD singnaalina.



No se vaan kuulosti siltä, että mainostit sitä aitona 5.1:ä sillä singaali tuli digitaalisessa muodossa.


7.1:ssä ei oo mitään itua tavallisessa kotiteatterikäytössä jos istuu äänellisesti optimaalisessa paikassa. Silloin takasivukaiuttimien luoma illuusio takanatulevasta äänestä on erittäin realistinen ilman takakaiuttimia.



Täst oon kyl vähän eri mieltä.

Takakanavien ja etukanavien väliin jää tyhjiö, jonka noi puuttuvat 2 kanavaa korvaa. Perinteissä 5.1:ssä takakanavat on kuitenkin hyvin paljon vain efektiä, mutta 7.1:ssä voidaan jo oikeasti tehdä äänimaisema, jossa ääni tulee suoraan sivulta. Siten ylimääräiset kanavat ei edes pyri luomaan lisää takaefektiä vaan tuomaan kokonaan jotain uutta takakanavien ja etukanavien välille.

Ei se ero kyllä yhtä suuri ole kuin 2->5.1, mutta kuitenkin huomattava.

Ongelmana 7.1:ssä on, että kuuntelupaikka pitää olla lähes täydellinen. 5.1:ssä kuuntelupaikan ei tarvii olla niin keskellä, koska takakanavien tarkoitus on tuoda lähinnä vaan efektiä eli viiveet ei oo niin tarkkoja. 7.1:ssä takakavat on korostuneempia ja viiveet tosi tarkkoja eli myös kuuntelijan paikka on tärkeämpi.
Avatar
#72 • • Dorka Guest

ville:
Ei se ero kyllä yhtä suuri ole kuin 2->5.1, mutta kuitenkin huomattava.

Ongelmana 7.1:ssä on, että kuuntelupaikka pitää olla lähes täydellinen. 5.1:ssä kuuntelupaikan ei tarvii olla niin keskellä, koska takakanavien tarkoitus on tuoda lähinnä vaan efektiä eli viiveet ei oo niin tarkkoja. 7.1:ssä takakavat on korostuneempia ja viiveet tosi tarkkoja eli myös kuuntelijan paikka on tärkeämpi.


Mielenkiintoista, sähän taidat tietää 7.1:stä enemmän vaikka olet sellaista vasta ostamassa ja vaikka itse pitkän aikaan pidin 7.1 järjestelmää *ding* Mä en tiedä mistä sä luet moista puppua, mut mä en allekirjoita ainuttakaan argumenttia tosta sinun mielipiteestäsi. Mut jokaisella on omat korvat, turha niistä on kiistellä - siitähän koko hifistä on kyse, kun puhutaan tuhansista eurojen seteistä.
Rels

Posts: 796

#73 • • Rels setämies

ville:
tästä sit näytti tulevan tällanen kuka venyttää pippeliä eniten. Joten tässä oma soittonurkkaus, jolla ei oikeesti mitään tekemistä soittamisen kanssa:

Koti.jpg

Vahvari on tosin lähdössä vaihtoon ja tilalle tulee kunnon laatulaite, joka sointuu tarkalleen ton HTPC:n kotelon väriin ja on lähes tarkalleen saman kokoinen, jotta symmetrisyys säilyy :)



symmetrisyys on syntiä ! *hihu* muuten näyttää mukavalta toi jäbän systeemi


*piis*

--
Alcohol - cause and solution to all life´s problems, Homer Simpson

Avatar
#74 • • Edited Dorka Guest

ville:
Täst oon kyl vähän eri mieltä.

Takakanavien ja etukanavien väliin jää tyhjiö, jonka noi puuttuvat 2 kanavaa korvaa. Perinteissä 5.1:ssä takakanavat on kuitenkin hyvin paljon vain efektiä, mutta 7.1:ssä voidaan jo oikeasti tehdä äänimaisema, jossa ääni tulee suoraan sivulta. Siten ylimääräiset kanavat ei edes pyri luomaan lisää takaefektiä vaan tuomaan kokonaan jotain uutta takakanavien ja etukanavien välille.

Ei se ero kyllä yhtä suuri ole kuin 2->5.1, mutta kuitenkin huomattava.

Ongelmana 7.1:ssä on, että kuuntelupaikka pitää olla lähes täydellinen. 5.1:ssä kuuntelupaikan ei tarvii olla niin keskellä, koska takakanavien tarkoitus on tuoda lähinnä vaan efektiä eli viiveet ei oo niin tarkkoja. 7.1:ssä takakavat on korostuneempia ja viiveet tosi tarkkoja eli myös kuuntelijan paikka on tärkeämpi.


Nyt hieman taustaa miksi sanoin niin, kuin sanoin aikasemmin. En tiedä miten tiedät monikanavajärjestelmien "filosofiaa" ja kriteereitä, mutta minusta sinulla nyt on hakoteillä pahasti koko monikanavamusiikin toteutus ja syyt siihen.

Jos lähdetään nyt ensin 7.1 järjestelmästä mikä on enemmänkin "markkinointikikka". Ei ole olemassa monikanavaformaattia mikä on 7.1 ja piste (kotikäyttöön, elokuvat on erikseen ja niihin en jaksa mennä, kun ei sillä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa). Standardit mitkä on olemassa on Dolby Digital 5.1EX, DTS 6.1 Matrix ja Discrete. Nämä on 6.1 järjestelmiä mistä pitää nyt huomata, että DD EX ja DTS Matrix on tekniseltä toteutukselta samoja ELI takakeskikaiuttimen informaatio on upotettu sivukaittumien ääni-informaatioon. Eli jos vahvistin ei tue DD EX tai DTS Matrix toimintoa niin se soi aivan normaalisti 5.1 järjestelmissä ja ne jotka tukee niin osa sivukaiuttimien informaatiosta menee takakeskikaiuttimelle.

Aito 6.1 järjestelmä missä jokaisella kanavalla on oma äänilähde on DTS 6.1 Discrete - tässä tapauksessa käytännössä kaikki vahvistimet osaa dekoodata DTS 6.1 Discrete äänen "normaalina" 5.1 äänenä yhdistäen takakeskikaittumien ääniinformaation sivukaiuttimiin jos käytössä siis on vain 5.1 järjestelmä.

Vahvistimet jotka tukevat 7.1 järjestelmää "feikkaa" tämän niin, että ne osaa yhdistää ääni-informaation jotka menevät sivukaiuttimille ja takakeskikaittimille "ylimääräiselle" takakeskikauttimelle.

Tämä siis perusidea monikanavaäänen "teoriasta"... nyt sitten tullaan seuraavaksi elokuvien monikanavakuunteluun ja SuperAudio CD:n monikanavakuunteluun jolloin tämä homma menee aivan perseelleen.

Suurinosa elokuvista on mixattu DolbyDigitalin standardia käyttäen 5.1 järjestelmäksi joka tarkoittaa sitä, että kaiuttimien pitää olla noin 45 asteen kulmassa kuuntelupaikasta ja sivukaiuttimien pitää olla noin puolimetriä kuuntelupaikan takana ja kaiuttimien pitää olla noin puolimetriä "normaalista" optimaalisesta kuuntelukorkeuden yläpuoella. Näitä periaatteessa voi "feikata" monissa vahvistimissa missä voi määrittää missä sivukaiuttimet sijaitsevat, mutta nämä kaikki kikkailut johtaa huonoon lopputulokseen ja kannattaa käyttää elokuvakäytössä tiukasti DD standardissa (ei standardi, mutta "ohjeistus"). Sivukaiuttimien idea on luoda "fiilistä" koko kuuntelualueelle, mutta ääni ei saa tulla tarkkaan yhdestä paikasta vaan hieman "epämääräisesti".

Jos sivukaiuttimet on laitettu optimaalisesti niin myös takaa tulevat äänet tuntuvat siltä, että tulevat takaa keskeltä jolloin ei tarvita erikseen takakeskikauttimia - jolloin tullaan 6.1 järjestelmiin. 6.1 (ja 7.1 järjestelmät) ovat erittäin hyviä silloin, kun kaiuttimia ei voida sijoittaa optimaalisesti jolloin realistista ääntä takaa keskeltä ei saada kunnolla jolloin 6.1 järjestelmä hakkaa 5.1 järjestelmän mennen tullen. Kaikilla, kun ei ole aivan neliskanttista huonetta eikä voi sijoittaa sohvaa keskelle huonetta tai istua aivan optimaalisella paikalla kaiuttimiin nähden.

...nyt soppa sitten mene sekaisin jos kuunnellaan SuperAudio CD:tä missä tämä 5.1 kaiuttimien sijoittelu pitää tehdä aivan eritavalla. Ensinnäkin kaiuttimet PITÄÄ olla samanlaisia (tästä on monta koulukuntaa elokuvapuolella, mutta SACD puolella tämä on erittäin tärkeää). Etu kaittuimet pitää sijoittaa noin 60 asteen kulmassa kuuntelupaikkaan nähdän ja sivukaiuttimet pitää sijoittaa noin 120 asteen kulmassa ja kääntää niin että niiden diskanttielementti sojottaa suoraan kuuntelupaikkaan.

Varmaan jo tässävaiheessa käytännössä kaikki ihmettelee, mikä hemmetti on se toimivin ratkaisu jos katsoo elokuvia ja myös SACD monikanaäänityksiä... jolloin vastaus on, että sijoita kaiuttimet SACD "referenssin" mukaisesti. Nykyään monet elokuvat mixataan 5.1 ääniraidalle tätä "uutta" ajattelutapaa nähden (lähes kaikki uudet elokuvat). Jos nyt esim. menee dolby:n sivuille niin ne ovat muuttaneet aivan viimevuoden lopulla kaittimien sijoitteluohjeet "SACD" referenssi "standardin" mukaisiksi (laitoin lainausmerkeissä, koska monikanakaittimien sijoittelussa ei ole "standardia", mutta näillä "mitoilla" ja "kulmilla" miksataan suurinosa elokuvista nykyään)

Nyt ne jotka tajuavat jotain hifi:stä, niin ymmärtävät että normaalissa stereokuuntelussa jos on hyvä järjestelmä niin vaikka edessä on kaksi kaiutinta niin (riippuen tietysti äänityksestä ja miksauksesta) että lähes aina laulaminen tulee aivan keskeltä ja instrumentit todella sivusta niin, että tuntuisi et olisi kaiuttimia aivan jokapuolella huonetta. Tätä nyt käytännössä ei tule ellei ole vähintään 1000e kaiuttimet (hyllykaiuttimet, lattikaiuttimissa käytännössä 1500e+) ja sama pätee myös sivukaiuttimiin, että oikein sijoiteltuna ne luo erittäin realistisen takatulevaan ääni-informaation.

Itse en suosittele 6.1 järjestelmää (saatika sitten 7.1 järjestelmää) ELLEI istumapaikka / kaiuttimien sijoitus ole optimaalinen. SuperAudio CD:t ei tue 7.1 järjestelmää eikä myöskään yksikään DVD elokuva joten 7.1 järjestelmässä ei ole mitään ideaa ellei kuuntelupaikka ole todella iso jolloin myös oikeasti huonossa paikassa paikassa istuva jolloin nekin saavat myös illusiion takaatulevasta soundista. 6.1 järjestelmässä (tai 7.1 järjestelmässä) vaikka olisi "normaali" neliskanttinen huone missä kuuntelupaikka on optimaalisesti niin taka(keski)kaittimia ei pystytä sijoittamaan tarpeeksi kauas taakse kuuntelupisteestä jolloin koko äänikenttä menee aivan pipariksi (vaikka näitä viiveitä ja musan tasoja voisi säätää vahvistimesta), tietysti jos jolloin on niin iso huone et saa sijoitettua fiksusti myös taka(keski)kaiuttimet niin silloin 6.1 tai 7.1 järjestelmä varmasti kuulostaa paremmalta kuin 5.1 - tosin ero on aika minimaalinan tässäkin tapauksessa ellei oikeasti leffa ole DTS 6.1 DISCRETE.

Suurinosa 6.1 järjestelmitä on "feikkejä" (DD5.1EX ja DTS 6.1Matrix - sama idea, kun vanhat Dolby ProLogic järjestelmät missä ääniraita periaatteessa on normaali stereo, mutta sitä tukevat vahvistimet osasivat laajentaa sen ns. 5.1 järjestelmäksi (missä itseasiassa sivukaiuttimet olivat monoja)) jossa vain siis osa sivukaittimien ääni-informaatiosta viedään takakeskikauttimille eikä Villen sanomalla idealla missä tulee sellainen fiilist et jos DVD:ssä on tuki 5.1 ja 6.1 äänelle erikseen et ne on täysin erillaiset ääniraidat - näin, kun ei ole eikä tule ikinä olemaankaan.

Takakanavien ja etukanavien väliin jää tyhjiö, jonka noi puuttuvat 2 kanavaa korvaa. Perinteissä 5.1:ssä takakanavat on kuitenkin hyvin paljon vain efektiä, mutta 7.1:ssä voidaan jo oikeasti tehdä äänimaisema, jossa ääni tulee suoraan sivulta.



...tämän takia mä en kyllä ymmärrä yhtään Villen argumentteja... niin ja valoitettakoon et ei ole sellaisia, kun takakaittimia 5.1 järjestelmissä. Ne on sivukaiuttimia jotka oikeasti pitäisi asettaa SIVULLE! ...tai sit tosiaan missaa täysin fiiliksen äänestä, että ne tulevat takaa keskeltä tai Villen kuvailema "tyhjiö" sivusta tulevista äänistä.

...mutta siis koska koko monikanavaäänimusiikki / elokuvien katsetu on näinkin "epämääräistä" niin en yhtään ihmettele jos ihmiset on ymmärtäny ja sijoittanu kaiuttimet periaatteessa aivan perseellee, tosin... niin kuin aikasemmin sanoin, kannattaa uskoa korvia kun sitä mitä muut sanovat. Jos teet niin, kuin muut sanoo niin silloin ostat aivan turhaan hyviä kaiuttimia.

B&W ohjeet kaiuttimien sijoittelulle 2kanavaisen (stereo) musiikin kuuntelua varten
http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/local.faq/ObjectID/3A7559DE-4779-11D4-A67F00D0B7473B37

B&W ohjeet kaiuttimien sijoitteluohjeet kotiteatteria varten
http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/local.faq/ObjectID/F5CA2EB5-3D20-11D4-A67F00D0B7473B37

Dolby:n kaiuttimien sijoitteluohjeet elokuvien katsomista varten
http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout.html

...mut nyt tää menee kyl hifistelyks, jos on vaikka 1000e 5.1 (tai hypehype 7.1) pakettikaiuttimet niin minun kommentti on et aivan sama miten ne kaiuttimet sijoittelee, kauheelta se kuulostaa silti *nauru*
ville

Posts: 3,780

#75 • • ville olen oikeasti ujo
Se, että mulla ei ole kotona 7.1 järjestelmää ei tarkoittaisi että en olisi sellaista kuullut. Harrastuksena monikavatoisto elokuvapuolella kuitenkin alkoi Dolby Surround ajoista eli L, R, S, josta siirryi DPL:ään ja THX:ään, jonka jälkeen DD ja lopulta nyt DD & DTS.

7.1 äänijärjestelmä on myös olemassa: SDDS. Tätä tosin ei kotioloissa juuri tueta =)

Dorka:
Nyt hieman taustaa miksi sanoin niin, kuin sanoin aikasemmin. En tiedä miten tiedät monikanavajärjestelmien "filosofiaa" ja kriteereitä, mutta minusta sinulla nyt on hakoteillä pahasti koko monikanavamusiikin toteutus ja syyt siihen.



Johtunee varmaan siitä, että mä olen puhunut koko ajan elokuvatoistosta, sillä musiikki on mun mielestä paras 2-kanavatoistossa. Se mitä aiemmin sanoin pitää siis paikkaansa, nähtävästi puhuimme vaan eri asiasta ja siten emme ymmärtäneet toisiamme?

Vahvistimet jotka tukevat 7.1 järjestelmää "feikkaa" tämän niin, että ne osaa yhdistää ääni-informaation jotka menevät sivukaiuttimille ja takakeskikaittimille "ylimääräiselle" takakeskikauttimelle.



En tiedä puhutko tässä vaan musiikkipuolesta, mutta ainakin elokuvapuolella 7.1 ääntä voidaan muodostaa ihan mistä vaan diskreetistä monikavaformaatista (sekä 5.1 että 6.1). Ylimääräiset takakanavat eivät myöskään suoranaisesti "yhdistä" mitään, vaan ne lasketaan erilaisten algoritmien avulla riippun tietysti alkuperäisestä lähteestä.

Lopulta 7.1:ssä elokuvapuolella on kyseessä täysin sama juttu kun ekoissa 6.1:ssä eli ne kaksi lisäkanavaa lasketaan muista ja siten ne ovat feikattuja.

Suurinosa elokuvista on mixattu DolbyDigitalin standardia käyttäen 5.1 järjestelmäksi joka tarkoittaa sitä, että kaiuttimien pitää olla noin 45 asteen kulmassa kuuntelupaikasta ja sivukaiuttimien pitää olla noin puolimetriä kuuntelupaikan takana ja kaiuttimien pitää olla noin puolimetriä "normaalista" optimaalisesta kuuntelukorkeuden yläpuoella. Näitä periaatteessa voi "feikata" monissa vahvistimissa missä voi määrittää missä sivukaiuttimet sijaitsevat, mutta nämä kaikki kikkailut johtaa huonoon lopputulokseen ja kannattaa käyttää elokuvakäytössä tiukasti DD standardissa (ei standardi, mutta "ohjeistus"). Sivukaiuttimien idea on luoda "fiilistä" koko kuuntelualueelle, mutta ääni ei saa tulla tarkkaan yhdestä paikasta vaan hieman "epämääräisesti".



Ei nyt millään pahalla, mutta tämä on sääntöjen lukemista juuri niinkuin niitä ei pitäisi lukea.

Sijoittelu on _aina_ huonekohtaista ja riippuu mm huoneakustiikasta, kaiuttimen muodosta, elementtien koosta ja tyypistä, sohvan sijoitettelusta jne jne jne. Tottakai on hyvä, että joku kertoo mikä ideaalitilanteessa on ideaalipaikka, mutta haluisin oikeesti nähdä esim sen tilanteen kun joku tuu naama kirkkaana väittämään, että mun bipolaariikaiuttimet pitäisi sijoittaa kuten dolbyn laboratoriot suosittaa.


Jos sivukaiuttimet on laitettu optimaalisesti niin myös takaa tulevat äänet tuntuvat siltä, että tulevat takaa keskeltä jolloin ei tarvita erikseen takakeskikauttimia - jolloin tullaan 6.1 järjestelmiin. 6.1 (ja 7.1 järjestelmät) ovat erittäin hyviä silloin, kun kaiuttimia ei voida sijoittaa optimaalisesti jolloin realistista ääntä takaa keskeltä ei saada kunnolla jolloin 6.1 järjestelmä hakkaa 5.1 järjestelmän mennen tullen.



Stereotoistolla saa fiiliksen, että ääni tulee takaa keskeltä (5.1 diskreetti), mutta onko se yhtä hyvä efekti mitä saadaan aikaan erillisellä kaiuttimella on aivan toinen juttu. Elokuvatoistossa kuitenkin tavoitteena on ääni, joka on jaettu yhä enemmän erillisiksi lähteiksi, joiden tarkoitus on olla huomaamattomia.

Kuten itse yllä sanoit: "Sivukaiuttimien idea on luoda "fiilistä" koko kuuntelualueelle, mutta ääni ei saa tulla tarkkaan yhdestä paikasta vaan hieman "epämääräisesti". Tämä johtaa paradoksiin, sillä miten muodostat kahdesta epämääräisestä muodostat sen tarkemman keskitakakanavan? Tämän takia keskitakakanava tai kanavat on mielestäni tarpeellisia.

Nyt ne jotka tajuavat jotain hifi:stä, niin ymmärtävät että normaalissa stereokuuntelussa jos on hyvä järjestelmä niin vaikka edessä on kaksi kaiutinta niin (riippuen tietysti äänityksestä ja miksauksesta) että lähes aina laulaminen tulee aivan keskeltä ja instrumentit todella sivusta niin, että tuntuisi et olisi kaiuttimia aivan jokapuolella huonetta. Tätä nyt käytännössä ei tule ellei ole vähintään 1000e kaiuttimet (hyllykaiuttimet, lattikaiuttimissa käytännössä 1500e+) ja sama pätee myös sivukaiuttimiin, että oikein sijoiteltuna ne luo erittäin realistisen takatulevaan ääni-informaation.



Ei nyt millään pahalla, mutta ihmiskorvan kuuloaistumus ei riipu millään tavalla kaiutinpöntön hinnasta. Vaihekikkailun tulokset ovat kuitenkin aina samanlaisia ... eli se ääni saadaan tulemaan vaikka sun pään takaa 50e kaiuttimella.

Se taas miten äänimaisema soi riippuu hyvin paljon skoben hinnasta ja huoneen akustiikasta. Osaamattomalla sijoituksella sen 1000e pöntön saa kuulostamaan huonommalta kun 500e hyvällä sijotuksella.

Itse en suosittele 6.1 järjestelmää (saatika sitten 7.1 järjestelmää) ELLEI istumapaikka / kaiuttimien sijoitus ole optimaalinen.



No hyvä huomata, että tästä sentään olla samaa mieltä :)

tietysti jos jolloin on niin iso huone et saa sijoitettua fiksusti myös taka(keski)kaiuttimet niin silloin 6.1 tai 7.1 järjestelmä varmasti kuulostaa paremmalta kuin 5.1 - tosin ero on aika minimaalinan tässäkin tapauksessa ellei oikeasti leffa ole DTS 6.1 DISCRETE.



7.1 tulos taitaa aina olla merkkikohtaista laskentaa eikä lopputuloksen paremmuus välttämättä ole sidoksissa siihen onko alkuperäinen lähde ollut 6.1 vai 7.1. Olleellisempaa olisi, että valmistajat ottaisivat 5.1 tai 6.1 järjetelmää tehdessä huomioon 7.1 järjestelmässä käytettävät vaihe-erot ja siten lopputulos 7.1:llä olisi jotain samanlaista kuin siirtyminen stereosta DPL:ään. Tällähetkellä tähän tulokseen tuskin päästään ja siten 7.1:n järjestelmän edut ovat aika pienet vaikkakin mielestäni huomattavat. Tulevaisuudessa monikavavaformaattien yleistyessä ero tulee varmasti kasvamaan (vähän sama juttu kun ekat DPL leffat oli oikeesti aika kakkaa, mutta lopulta kyseinen formaatti oli yllättävän hyvä)

Suurinosa 6.1 järjestelmitä on "feikkejä" (DD5.1EX ja DTS 6.1Matrix - sama idea, kun vanhat Dolby ProLogic järjestelmät missä ääniraita periaatteessa on normaali stereo, mutta sitä tukevat vahvistimet osasivat laajentaa sen ns. 5.1 järjestelmäksi (missä itseasiassa sivukaiuttimet olivat monoja))



DPL laajensi kaksikanavan 4.0:ksi niin että keskikanava oli vaihdeiden summa (1 kanava lisää) ja takakanava vaihdeiden erotus (1 kanava lisää). Taakse tosiaan puskettiin monoa, eli molemmat skobet toisti samaa. Erillistä subbarikanavaa ei ollut vaikka subbaria saattoi käyttää. Lisäksi tehtiin voimakkuusäätöä & taajuusfiltteröintejä sekä viivästystä (olisko ollut 25ms takakaville). DPL oli siten 4.0 eikä 5.1.

jossa vain siis osa sivukaittimien ääni-informaatiosta viedään takakeskikauttimille eikä Villen sanomalla idealla missä tulee sellainen fiilist et jos DVD:ssä on tuki 5.1 ja 6.1 äänelle erikseen et ne on täysin erillaiset ääniraidat - näin, kun ei ole eikä tule ikinä olemaankaan.



En ole missään välissä sanonut että 6.1 olisi täysin eri ääniraita kuin 5.1.

Tämä on jokusen vuoden vanhaa tietoa, en tiedä tehdäänkö asiat nyt toisin:

Feikatussa 6.1:ssä tehtiin niin takakeskikanava on/oli sivukanavien summa. Siten sinne vietiin/viedään koko signaali ei vain osaa siitä kuten sanot. Idea tuli puhtaasi DPL puolelta, jossa keksikanava tehdään tällä periaatteella.

...tämän takia mä en kyllä ymmärrä yhtään Villen argumentteja... niin ja valoitettakoon et ei ole sellaisia, kun takakaittimia 5.1 järjestelmissä. Ne on sivukaiuttimia jotka oikeasti pitäisi asettaa SIVULLE! ...tai sit tosiaan missaa täysin fiiliksen äänestä, että ne tulevat takaa keskeltä tai Villen kuvailema "tyhjiö" sivusta tulevista äänistä.



Suhteessa muihin skobeihin, ne on takakaiuttimia ja käytän niistä sanaa takakaiutin. Se että niitä kutsutaan takakaiuttimiksi ei taas ole mitään tekemistä sen kanssa että ne pitäisi oikeasti olla 90 astetta sun takana.
A101

Posts: 90

#76 • • A101
tässä ois mun "nurkkaus"

Kuva 1
Kuva 2

ikivanha kierrätyksestä löytynyt lundia (??) hyllykkö (jota on tullu sitten ite hieman muuteltua...) toimii "pöytätasona"
ja sitten löytyy roland mc-307 groovebox, 2 x stanton s-250 cd soittimet, stanton RM-3s mikseri, 2 x reloop 4000MK II sekä HPn kannettava tietokone (huomatkaa PoC tausta kuva *vink* )
Avatar
#77 • • Edited Dorka Guest

ville:
7.1 äänijärjestelmä on myös olemassa: SDDS. Tätä tosin ei kotioloissa juuri tueta =)


...nooh, jos oikeasti haluat viedä keskustelun tähän niin DTS:llä on 10 kanavainen purkki olemassa elokuvakäyttöön ja SDDS:ä ei ole kyllä kotikäyttöön mitään tuotetta olemassa. 7.1 äänijärjestelmää ei ole yksinkertaisesti olemassakaan kotikäytössä.

"Sony designed SDDS exclusively for motion picture theatres, there is no consumer equivalent.
SDDS is the only motion picture sound format to offer up to 8 channels of discrete, clear, crisp, vibrant digital sound." (www.sdds.com)

En tiedä puhutko tässä vaan musiikkipuolesta, mutta ainakin elokuvapuolella 7.1 ääntä voidaan muodostaa ihan mistä vaan diskreetistä monikavaformaatista (sekä 5.1 että 6.1). Ylimääräiset takakanavat eivät myöskään suoranaisesti "yhdistä" mitään, vaan ne lasketaan erilaisten algoritmien avulla riippun tietysti alkuperäisestä lähteestä.


Juu no tämä tietysti riippuu siitä onko leffa vain DD5.1 / DTS5.1 jolloin ne "lasketaan" algoritmien avulla riippuen vahvistimista, tosin käytännössä optimaalisessa istumapaikassa myös ääni kuulostaa samalta 5.1EX tai DTS6.1 Matrix ääntä kuunnellessa, kun siinä on vain "merkattu" elokuvaraitaa miksatessa että nämä ääni-informaatiot surround kaiuttimista pitäisi viedä takakeskikaiuttimelle (jolloin vahvistin ei "arvaile" / laske algoritmeillä mitäköhän se takakaiuttimille heittäisi)... niin kuin selitin, niin ainoa poikkeus on DTS 6.1 Discrete missä takakeskikaiuttimella on oma raitansa jolloin sitä kuunneltaessa 5.1 järjestelmässä vahvistin joutuu "feikkaamaan" eli laskemaan algoritmeillä ne äänet surroundkaiuttimille. Sitten, kuinka monella on DVD elokuvia missä on DTS 6.1 Discrete tuki? Vaikka minulla on täällä ~300DVD leffaa niin niistä vain muutamissa on DTS 6.1 Discrete tuki (Taru Sormusten Herrasta - niistäkin ainostaan Extended versiot).

Lopulta 7.1:ssä elokuvapuolella on kyseessä täysin sama juttu kun ekoissa 6.1:ssä eli ne kaksi lisäkanavaa lasketaan muista ja siten ne ovat feikattuja.

Ei nyt millään pahalla, mutta tämä on sääntöjen lukemista juuri niinkuin niitä ei pitäisi lukea.

Sijoittelu on _aina_ huonekohtaista ja riippuu mm huoneakustiikasta, kaiuttimen muodosta, elementtien koosta ja tyypistä, sohvan sijoitettelusta jne jne jne. Tottakai on hyvä, että joku kertoo mikä ideaalitilanteessa on ideaalipaikka, mutta haluisin oikeesti nähdä esim sen tilanteen kun joku tuu naama kirkkaana väittämään, että mun bipolaariikaiuttimet pitäisi sijoittaa kuten dolbyn laboratoriot suosittaa.


Tämän takia selitin, että jos ei pysty lähellekkään laittamaan kaiuttimia, kun niiden periaatteessa pitäisi - on 6.1 tai 7.1 järjestelmät hyviä.

Kuten itse yllä sanoit: "Sivukaiuttimien idea on luoda "fiilistä" koko kuuntelualueelle, mutta ääni ei saa tulla tarkkaan yhdestä paikasta vaan hieman "epämääräisesti". Tämä johtaa paradoksiin, sillä miten muodostat kahdesta epämääräisestä muodostat sen tarkemman keskitakakanavan? Tämän takia keskitakakanava tai kanavat on mielestäni tarpeellisia.


Jos olet yhtään stereo musiikkia kuunnellut niin ääntä saadaan tulemaan kahdella kaiuttimella epämääräisesti samalla, kun jotkut juuri laulut tulevat kirkkaasti keskeltä (tai jostain muualta)... nämä riippuu juuri miten elokuvaraita on miksattu, mutta niin kuin stereoäänessäkin sama pätee monikanavaäänityksiin - tämä ihana äänimaisema.


Ei nyt millään pahalla, mutta ihmiskorvan kuuloaistumus ei riipu millään tavalla kaiutinpöntön hinnasta. Vaihekikkailun tulokset ovat kuitenkin aina samanlaisia ... eli se ääni saadaan tulemaan vaikka sun pään takaa 50e kaiuttimella.

Se taas miten äänimaisema soi riippuu hyvin paljon skoben hinnasta ja huoneen akustiikasta. Osaamattomalla sijoituksella sen 1000e pöntön saa kuulostamaan huonommalta kun 500e hyvällä sijotuksella.


Äänimaisemasta minä itse kyllä puhuin kokoajan, mutta hieman eritavalla joten taisit ymmärtää väärin.


---
Itse en suosittele 6.1 järjestelmää (saatika sitten 7.1 järjestelmää) ELLEI istumapaikka / kaiuttimien sijoitus ole optimaalinen.
---
No hyvä huomata, että tästä sentään olla samaa mieltä :)


...juu, siis tarkennus tähän: Itse en suosittele 6.1 järjestelmää (saatika sitten 7.1 järjestelmää) ELLEI istumapaikka / kaiuttimien sijoitus ole optimaalinen (5.1 järjestelmässä). Noin, kun otit lainauksen irti koko asiasisällöstä niin sait tämän tarkoittamaan juuri väärinpäin, kun oli tarkoitus.

7.1 tulos taitaa aina olla merkkikohtaista laskentaa eikä lopputuloksen paremmuus välttämättä ole sidoksissa siihen onko alkuperäinen lähde ollut 6.1 vai 7.1.


Edelleen puhut, kun olisi olemassa 7.1 äänijärjestelmä. Sellaista, kun edelleen ei ole olemassakaan edes äänistandardia kotikäyttöön joka tukee 7.1:stä.


Olleellisempaa olisi, että valmistajat ottaisivat 5.1 tai 6.1 järjetelmää tehdessä huomioon 7.1 järjestelmässä käytettävät vaihe-erot ja siten lopputulos 7.1:llä olisi jotain samanlaista kuin siirtyminen stereosta DPL:ään. Tällähetkellä tähän tulokseen tuskin päästään ja siten 7.1:n järjestelmän edut ovat aika pienet vaikkakin mielestäni huomattavat. Tulevaisuudessa monikavavaformaattien yleistyessä ero tulee varmasti kasvamaan (vähän sama juttu kun ekat DPL leffat oli oikeesti aika kakkaa, mutta lopulta kyseinen formaatti oli yllättävän hyvä)


Edelleen et tainu ymmärtää ollenkaan mitä olen yrittäny selittää eli 5.1 formaatti on todella hyvä jos saat sijoitettua kaittimet suurinpiirtein "referenssi" sijoittelua käyttäen, mutta huono jos näin ei ole kun silloin äänikentästä ei saa tekemälläkään yhtenäistä (aivan sama stereomusiikissakin jossa pieni - puolenmetrinkin siirtymä sohvalla "voi pilata" koko stereokuvan - riippuu niin huoneen koosta, akustiikasta ja kaiuttimista mutta näin jos puhutaan tyypillisistä kerrostalokämpistä missä ei useinkaan ole yli 20m2 huoneita). 6.1 tai 7.1 järjestelmissä kuuntelupaikka ei ole niin kriittinen - tosin jos kaiuttimien sijoittelussa joudutaan tekemään rankkojakin kompromisseja niin aivan taatusti optimaalisempi 5.1 järjestelmä hakkaa mennen tullen huonommin sijoitellun 6.1/7.1 järjestelmän.

Tämä taas oli syy miksi päätin hommautua eroon takakaiuttimista ja siirtyä takaisin 5.1 järjestelmään, kun vain ainoastaan muutamissa kohdissa elokuvaa ero oli huomattavasti parempi 7.1 järjestelmissä - nekin kohdat missä äänen piti tulla selkeesti takaa (ampuminen jne) tai sitten jos tulee koko äänikentän tuleva efekti esim. vaikka sade(nekin missä oli DTS 6.1 Discrete ääniraita - eli puhutaan muutamasta leffasta)... ja se et nyt sohvaa voi pitää takaseinässä lähes kiinni eikä niin et se on aivan keskellä olohuonetta (huoneen koko, kun on 4x4 niin oli _hieman_ ahdas fiilis).

Tässä on taas syy miksi kuuntelen usein stereoääntä tietokoneen kautta 5.1nä... eli vaikka olen keittiössä tai liikun olohuoneessa ympäriinsä niin musa kuulostaa "hyvältä" (ei tietenkään lähellekkään niin hyvältä, kun istuisi optimaalisessa paikassa normaalia stereo kuunnellessa), mutta paremmalta kun normaali stereo ääni. Tässä koko elokuvamusiikissakin on ideana, että se miksi leffoissa on niin monta kanvaa että saadaan myös salin reunassa istuville jonkinlainen äänikenttä. 5.1 järjestelmällä tämä olisi aivan mahdotonta. Nykyään sen jälkeen, kun ostin oman setin jos äänellisesti ajatellaan niin saan kyllä parempaa soundia kotona. Kuva onkin ainoa tekijä miksi leffoissa oikeastaan käyn. Tosin näin hifisti kannalta ei minulla ole kummiskaan vielä kovinkaan kummoinen 5.1 setti (6000e yhteensä kaiuttimet / jotain ~10ke elektroniikalla ja kaapeleilla).

DPL laajensi kaksikanavan 4.0:ksi niin että keskikanava oli vaihdeiden summa (1 kanava lisää) ja takakanava vaihdeiden erotus (1 kanava lisää). Taakse tosiaan puskettiin monoa, eli molemmat skobet toisti samaa. Erillistä subbarikanavaa ei ollut vaikka subbaria saattoi käyttää. Lisäksi tehtiin voimakkuusäätöä & taajuusfiltteröintejä sekä viivästystä (olisko ollut 25ms takakaville). DPL oli siten 4.0 eikä 5.1.


Jep näin on, mutta käytännössä kaikki vahvistimet nykyään vääntää sen 5.1:ksi - tosin kauhelta se kuulostaa silti. Tosin voimakkuussäätöä ja viivästystä tehdään jokaisessa monikanavaäänijärjestelmässä... joten en ymmärrä miksi annat sellaisen kuvan, että näin olisi vain DLP:ssä - ja mitään 25ms viive takakaiuttimelle "standardia" ei ole olemassakaan... viiveethän riippuu siitä mikä on kaiuttimien etäisyys kuuntelupaikkaan nähden sekä myös sillä voidaan feikata ja luoda illuusiota suuremmasta huoneesta, kun onkaan... jota itse en kyllä ymmärrä lainkaan, kun ääni ei ainakaan kuulosta siltä mitä elokuvien äänimiksaajat on tarkoittanut.


Feikatussa 6.1:ssä tehtiin niin takakeskikanava on/oli sivukanavien summa. Siten sinne vietiin/viedään koko signaali ei vain osaa siitä kuten sanot. Idea tuli puhtaasi DPL puolelta, jossa keksikanava tehdään tällä periaatteella.


Se on sivukanavien "summa", periaatteessa... joten oikeasti 6.1 järjestelmä hyvin sijoiteltunakin voi kuulostaa huonommalta kuin 5.1 (riippuen vahvistimista, kaiuttumista jne.) ProLogic on samantyylinen, vaikka periaatteessa se levittää ääntä surround kaiuttimille, mutta vähänkin kalliimmat järjestelmät missä kaiuttimet saavat äänikentän laajenemaan muutenkin todella mahtavasti ProLogic on varsinainen äänentappaja.

Suhteessa muihin skobeihin, ne on takakaiuttimia ja käytän niistä sanaa takakaiutin. Se että niitä kutsutaan takakaiuttimiksi ei taas ole mitään tekemistä sen kanssa että ne pitäisi oikeasti olla 90 astetta sun takana.


Tämäkin on miten sen ajattelee, tosin lähes kaikissa vahvistimissa kaiuttimet on merkattu L C R / SL SR / SBL SBR eli Surround Left (SL) ja vastaavasti takakaiuttimet Surround Left Back (SLB)... mutta tämä ei ollu se pointti (sillä DTS ja Dolby puhuu aivan eri sanoin myös surround kaiuttimista) vaan se et sanoit:

Takakanavien ja etukanavien väliin jää tyhjiö, jonka noi puuttuvat 2 kanavaa korvaa. Perinteissä 5.1:ssä takakanavat on kuitenkin hyvin paljon vain efektiä, mutta 7.1:ssä voidaan jo oikeasti tehdä äänimaisema, jossa ääni tulee suoraan sivulta. Siten ylimääräiset kanavat ei edes pyri luomaan lisää takaefektiä vaan tuomaan kokonaan jotain uutta takakanavien ja etukanavien välille.



Mistää tulee sellainen fiilis et sinä oikeasti ajattelit et 5.1 järjestelmässä sivukaiuttimet olet sijoittanu kuuntelupaikkaan nähdä aivan taakse (eihän silloin tietenkään voi tulla eheää äänikenttää, ei vaikka olisi vielä näitä kahden sivukaiuttimien välissä vielä pari takakaiutinta lisää). Tosin en edelleen ymmärrä miten voit puhua et Takakanavien ja etukanavien väliin jää tyhjiö, jonka noi puuttuvat 2 kanavaa korvaa., kun ei koko 6.1 tai 7.1 järjestelmän ideana ole paikata etu ja sivukaiuttimien äänikenttää vaan tuoda lisää äänikenttää (suoraan) takaa tulevalle ääni-informaatiolle. Sivullahan sinulla on jo kaiuttimet (kuuntelupaikkaan nähden), onhan? *nauru*
Avatar
#79 • • Edited Dorka Guest

olliS:
Pikkupojat hiekkalaatikolla *hali*


Heheh *nauru* on kaksi asiaa mitkä saa aina forumeissa karvat pystyyn. Ensinmäinen on jos joku menee mollaamaan Mikkisoftaa ilman kunnon argumentteja tai selvästi väärillä argumenteillä - toinen on hifi, jossa Ville sai karvat pystyyn ja naaman punaiseksi väittämällä:


Takakanavien ja etukanavien väliin jää tyhjiö, jonka noi puuttuvat 2 kanavaa korvaa. Perinteissä 5.1:ssä takakanavat on kuitenkin hyvin paljon vain efektiä, mutta 7.1:ssä voidaan jo oikeasti tehdä äänimaisema, jossa ääni tulee suoraan sivulta.



...joka yhtään mitään ymmärtää monikanavaäänestä, että ylläolevassa argumentissa ei ole päätä eikä häntää nykyisistä koti 5.1 ja 6.1 äänistandardeista (tai ns. 7.1 järjestelmistä) puhuttaessa.. *lmao*
Avatar
#80 • • Dorka Guest
...äh helvetti, kun on hoono soomi taas. pitäis varmaan mennä suomenkielen tukiopetukseen *ding*