ramsau, 5.9.2008 03:20:
Jaa'a. Tuntuu että kaikki maailman vippaskonstit on kokeiltu. On tää ihme homma, pariin viikkoon varmaan kertaakaan hyvää unta.
Kantsii käydä lääkärissä, jos se ongelma on noin pahaksi äitynyt. Esim. Imovanet sopii mulle ainakin hyvin, puolikas 7,5 mg tabletti todellakin feidaa kaikki turhanpäiväiset ajatukset pois päästä, eikä aamulla ole tuolla annostuksella pökkerö olo. Ymmärtääkseni ja kokemuksesta päätellen ne eivät muodosta myöskään fyysistä riippuvuutta. Uni on hyvää ja monesti olen herännyt omaan naureskeluuni (en tiedä johtuuko tuo Imoista vai erittäin huonosta mielikuvituksesta).
Jos ei respaa halua, niin mua auttaa helvetin rankka fyysinen liikunta ja 1-2 h rentoutumista ennen nukkumaanmenoa. Esimerkiksi tv:n katselua (mieluiten jotain ei-jännittävää, rauhallista, maisemia, haaveita..) - itselläni Madventures toimii todella hyvin. Tai sitten jätän tv:n päälle, tuijottelen kattoa ja kelailen asioita joku 20 minuuttia ja yleensä alkaa siinä ajassa väsyttämään.
Tietokone on ehkä pahin aivojen aktivoija, sen äärellä voisin valvoa vuorokausia haukottelematta.
Oon myös kokeillut Valerianaa ja kamomillateetä, mutta en oikein osaa sanoa auttoivatko ne. Kamomillateetä juon ehkä placebon toivossa. Ehkä jotain muitakin yrttejä voisin suositella..
Tiedän, millaista on kun on huonot unenlahjat... Itselläkin meni ennen reseptin saamista YO-kokeet, ylioppilasjuhlat ja ulkomaanmatkoille lähdöt kaikki ilman unta edeltävänä yönä. Kuluttavinta unettomuus oli ehkä silloin, kun olin siivoamassa 7,5 h päivässä ja herätykset oli niin *tanan aikasin, ettei aina tullut uni. Silloin tuli tirautettua itkutkin muutamana kertana, olen aivan kaoottinen jos en ole saanut unta yrityksestä huolimatta. Tosin se itkeminen auttaa joskus myös - tulee "itkettyä itsensä uneen". Aamulla näky peilistä saattaa vaan olla suhteellisen bulldog.