Saako bilekuvaajat mielestäsi tarpeeksi tunnustusta tekemistään hommista?

84 posts, 5 pages, 28,086 views

Auacusha

Posts: 1,097

#1 • • Auacusha Koneradio
Mielestäni nykyään liian harvoin näkee että bilekuvaaja saisi kiitosta näkemästään vaivasta. Voi tietenkin olla että sitä tapahtuu mutta ainakaan itse en ole nähnyt kyseistä toimintaa tapahtuvan tarpeeksi usein . Kyllähän sitä aina välillä näkee mutta mielestäni saisi olla vielä enemmän, koska kun jokainen alkaa miettimään olisiko itse valmis näkemään saman vaivan että muut pääsevät katselemaan kuvia varsinkin kun kiitosta näyttää harvoin saavan.

Se ei meinaa ole pieni vaiva ensin kuvata bileissä kuvia ja käyttää omaa biletysaikaa siihen. Sit kun pääsee väsyneenä kotiin pitäis heti seuraavana päivänä alkaa valkkaamaan julkaisukelpoisia kuvia ja ehkä jopa hieman muokkaamaan niitä ja siihen vielä niitten nettiin laittaminen päälle niin on kyllä kulunut useampi tunti aikaa.

Siispä tässä haluaisin kiittää kuvista Anqqa, Ville, Vaavu, Jone ja te KAIKKI muut jotka jaksatte kuvata ja lähettää niitä Klubitukseen ja laittaa muutenkin nettiin kaikkien nähtäville. Te teette mahdollista siitä että jokainen voi jälkeenpäin katsella kuvia koneelta ja muistella hyviä bileitä

--
Ootko hieman ryynejä vedellyt kenties kun aivot tuntuu vähän flippaavan?
(c) Sir Henri Risti

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#2 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Tottakai saa Jonehan on kunkku *muhaha**iihhih**hahjust*

*igor*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Say-Me

Posts: 80

#3 • • Say-Me
Kyllä saa, ainakin itse olen saanut.

--
Laugh now, but one day we'll make the rules.

Jone

Posts: 8,258

#4 • • Jone Archibald Haddock

Say-Me:
Kyllä saa, ainakin itse olen saanut.



....ja kukas sä taas olitkaan? *ding*
Say-Me

Posts: 80

#5 • • Say-Me

Jone:
---
Say-Me:
Kyllä saa, ainakin itse olen saanut.

---


....ja kukas sä taas olitkaan? *ding*



Noh, sanotaanko että vaikka aloitteleva bilekuvaaja - vasta puolisen vuotta kuvaillut bileissä.

Kuvia en ole millään järkevällä tavalla saanut klubituksen sivuille, joten olen tyytynyt linkkaamaan niitä. Kuvat siis löytyvät mun kotisivuilta (ks. profiili).

Palautetta ja kiitosta on tullut lähinnä yksityiskommentteina, mutta tullut silti, josta olen suuresti kiitollinen ja se auttaa jaksamaan.

--
Laugh now, but one day we'll make the rules.

Jone

Posts: 8,258

#6 • • Edited Jone Archibald Haddock
(Tää on muuten sellainen threadi, että musta tulee nyt viimeistään saamaan egosentrisen speden kuvan nekin, jotka eivät ole vielä sitä saaneet.)

Say-Me:
Noh, sanotaanko että vaikka aloitteleva bilekuvaaja - vasta puolisen vuotta kuvaillut bileissä.



Niin no, en haluis olla nihkee, mutta IMO tässä maassa on alle 10 bilekuvaajaksi miten kuten laskettavaa henkilöä sen tarkemmin määrittelemättä. Siihen päälle on n. 5 sellaista, joiden tiedän olevan kehityskelpoisia ja ottavan asian semivakavissaan. Kameran ottaminen mukaan bileisiin ja sen käyttäminen siellä ei tee automaattisesti kenestäkään bilekuvaajaa.

Say-Me:
Kuvia en ole millään järkevällä tavalla saanut klubituksen sivuille, joten olen tyytynyt linkkaamaan niitä. Kuvat siis löytyvät mun kotisivuilta (ks. profiili).



Kuvathan saa Klubitukseen niinkin yksinkertaisesti kuin lähettämällä ne Anqqalle sähköpostissa?

Say-Me:
Palautetta ja kiitosta on tullut lähinnä yksityiskommentteina, mutta tullut silti, josta olen suuresti kiitollinen ja se auttaa jaksamaan.



Kävin katsomassa sivustosi (tai tarkemmin sanoen hakemistosi) ja siellä oli kuvia neljistä bileistä. Aika hyvin jos sellaisen panostuksen jälkeen rupeaa jo kiitosta tippumaan.

mayah:
No joo, musta kuvaajalle on vähän vaikeaa antaa tunnustusta muuten, kuin kiittämällä ja antamalla palautetta kuvista, eli sitä ainakin pyrin tekemään.



No mutta sehän riittää. *joo*

Kun on ensin ajanut lauantai-iltana johonkin hornan tuuttiin kuvaamaan bileitä, käynyt etukäteen tsekkaamassa läpi venuen ja valojen asettelun + mahdollisesti ottanut kuvia rakentamisesta & dekoista, missannut itse bileet totaalisesti katsoessaan niitä pelkästään kameran etsimen läpi ja hädintuskin musiikin huomaten, käynyt sunnuntaina kuvien kanssa muutaman valintarundin läpi, editoinut ne ja saanut julkaistua, niin kyllä on lohdullista ja hauskaa kuulla kiitoksen sana jostain suunnasta. Mitään muuta siinä ei tarvita, niin kaikki toi on ollut sen vaivan arvoista.

Jostain syystä oon kuullut aika paljon sen suuntaista läppää, että jengi kuvittelee esim. mun, Villen ja Vaavun pyörivän klubien tarjoamissa shamppanjoissa ja mansikoissa + olevamme niin varoissamme bilekuvauspalkkioiden takia et paskalle ei taivu. Tosiasiassa kun on kuitenkin niin, että esim. itse kuvaan täysin ilmaiseksi (lukuunottamatta niitä harvoja tiettyjä juttuja, joissa luovutan kuvaamani matskut täydessä resossa klubin promokäyttöön. Niilläkään suolarahoilla ei makseta edes bilettäjien laitteistolleni aiheuttamia rikkoja.), maksan useamman kiloeuron kaluston omasta sangen laihasta pussistani, maksan SESSIONS2:n hostauksen itse (liikennettä ei muuten ole aivan vähää) ja duunaan sivustoni parissa karkeasti arvioiden vähintään 250 tuntia vuodessa (josta valitettavan paljon menee nykyään jo siihen, että kaiken maailman aivokääpiöt eivät osaa pysyttäytyä asiallisessa kommentoinnissa kun sellaiseen on kuvien alla annettu mahdollisuus).

Vaikka kaikki tämä avautuminen vaikuttaa nyt itkuvirreltä, kitinältä ja säälipisteiden hakemiselta, niin pointtina oli kuitenkin lähinnä antaa vähän kuvaa tosta touhusta kaikkine ”hienouksineen.”

[muokattu 21.7.2004 17:51]
:D

Posts: 3,707

#7 • • :D
Nojaa eipä mua hirveesti toi ”kiitos kuvista” niin kiinnosta. Jos joku diggaa munlaisista
kuvista, niin sitten diggaa. Tosin enmä olekaan bilekuvaaja. ;)
ezzy

Posts: 8,060

#8 • • ezzy Droid-pappa
varsin harvoin tulee mitään kiitosryöppyä ja turhan usein kuvat päätyy luvatta profiileihin ja irc-galleriaan. Muistakaa kertoa kuvaajalle, että käytätte kuvaa jossakin. Minusta ainakin on kiva tietää missä kuvani menevät, jos niistä pidetään. Kaupallinen käyttö on sitten luku erikseen...

Pidän bilettäjistä, pidän kuvaamisesta, pidän että kuvistani pidetään ja pidän kiitoksista. *hihu*
Say-Me

Posts: 80

#9 • • Say-Me

Jone:
---
Say-Me:
Kuvia en ole millään järkevällä tavalla saanut klubituksen sivuille, joten olen tyytynyt linkkaamaan niitä. Kuvat siis löytyvät mun kotisivuilta (ks. profiili).

---


Kuvathan saa Klubitukseen niinkin yksinkertaisesti kuin lähettämällä ne Anqqalle sähköpostissa?



Yritäpä vaan lähettää hotmaililla sanotaanko vaikka 10 kuvaa - not happening.

Nojaa, kuvia pienentämällä ja kuvanlaatua heikentämällä ehkä...

--
Laugh now, but one day we'll make the rules.

Jone

Posts: 8,258

#10 • • Jone Archibald Haddock

ezzy:
Pidän bilettäjistä, pidän kuvaamisesta, pidän että kuvistani pidetään ja pidän kiitoksista. *hihu*



Ai säkin? No sit meit on kaks. *sydän**hihu*

Say-Me:
Yritäpä vaan lähettää hotmaililla sanotaanko vaikka 10 kuvaa - not happening.

Nojaa, kuvia pienentämällä ja kuvanlaatua heikentämällä ehkä...



Pakkaussuhteessa on vähän kohentamisen varaa jos 600x450 pxl (sama koko kuin omissa valmiissani) vie 200 kiloa tai yli.

[muokattu 21.7.2004 17:53]
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#11 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

Say-Me:
Yritäpä vaan lähettää hotmaililla sanotaanko vaikka 10 kuvaa - not happening.

Nojaa, kuvia pienentämällä ja kuvanlaatua heikentämällä ehkä...



Ei kannata pitää Hotmailia *hihu*

Mun kuvia ottamalla tasolla mahtuu tuurilla 2kuvaa Hottiin...

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Say-Me

Posts: 80

#12 • • Say-Me

Jone:
---
Say-Me:
Yritäpä vaan lähettää hotmaililla sanotaanko vaikka 10 kuvaa - not happening.

Nojaa, kuvia pienentämällä ja kuvanlaatua heikentämällä ehkä...

---


Pakkaussuhteessa on vähän kohentamisen varaa jos 600x450 pxl (sama koko kuin omissa valmiissani) vie 200 kiloa tai yli.



Aloitteleva bilevalokuvailija... Varsinaisesti toi Rush - Future is now on eka kerta kun kuvasin täyden setin (mahtavalla Canon Powershot G3:lla *justjoo*) ja panostin kuvien muokkaamiseen enemmän kuin kuvakoon muuttamisen verran. Pakkaamista kokeilen sit seuraavalla kerralla.

--
Laugh now, but one day we'll make the rules.

Say-Me

Posts: 80

#13 • • Say-Me

Steven Hoaks:
---
Say-Me:
Yritäpä vaan lähettää hotmaililla sanotaanko vaikka 10 kuvaa - not happening.

Nojaa, kuvia pienentämällä ja kuvanlaatua heikentämällä ehkä...

---


Ei kannata pitää Hotmailia *hihu*

Mun kuvia ottamalla tasolla mahtuu tuurilla 2kuvaa Hottiin...



Joo... Hotmail sukkaa, mutta kaikki se työ ja vaiva mitä pitäsi nähdä osoitteen vaihtamiseen ja eri tahoille ilmoittamiseen... Etuna hotmailissa lähinnä, että postit voi lukea mistä vaan missä on internet.

--
Laugh now, but one day we'll make the rules.

Pete Input

Posts: 454

#14 • • Pete Input Asiantuntija

ezzy:
varsin harvoin tulee mitään kiitosryöppyä ja turhan usein kuvat päätyy luvatta profiileihin ja irc-galleriaan.



Ei millään pahalla, mut onks esim. sulla ollu lupa ottaa (joku määrätty) kuva.
Eli oletko kysynyt kuvattavalta luvan ja vielä luvan julkaista se?
Jos musta otetaan kuva (ilman lupaa) ja se laitetaan näytille nettiin, niin mä katson kyllä oikeudekseni myöskin käyttää sitä kuvaa, ilman että mun pitäis kysyä lupaa kuvaajalta.

Ja tässä ei ollut kysymys nyt sinusta ja minusta, vaan heitin kysymyksen yleisellä tasolla, koska kyseinen aihe liittyy ystäviini ja heidän saamiinsa ”palautteisiin” kuvaajalta, kun olivat ”omaa” kuvaansa käyttäneet.

--
Input Sessions

Jone

Posts: 8,258

#15 • • Jone Archibald Haddock

Pete Input:
Ei millään pahalla, mut onks esim. sulla ollu lupa ottaa (joku määrätty) kuva.
Eli oletko kysynyt kuvattavalta luvan ja vielä luvan julkaista se?
Jos musta otetaan kuva (ilman lupaa) ja se laitetaan näytille nettiin, niin mä katson kyllä oikeudekseni myöskin käyttää sitä kuvaa, ilman että mun pitäis kysyä lupaa kuvaajalta.



Ei myöskään millään pahalla, mutta et ole oikeasti tainnut kauhean syvällisesti perehtyä asian juridiseen puoleen kun noin kirjoittelet?
Lost-Soul

Posts: 3,107

#16 • • Lost-Soul los pallos

ezzy:
varsin harvoin tulee mitään kiitosryöppyä ja turhan usein kuvat päätyy luvatta profiileihin ja irc-galleriaan. Muistakaa kertoa kuvaajalle, että käytätte kuvaa jossakin. Minusta ainakin on kiva tietää missä kuvani menevät, jos niistä pidetään. Kaupallinen käyttö on sitten luku erikseen...


Toi on vähän kakspiippunen juttu mun mielestä. Tietenkin olis hyvä ilmottaa, että on ottanut kuvan myös omaan käyttöön, mutta aika moni ajattelee, että kun antaa luvan otaa kuvan itsestään, niin silloin myös saa oikeuden käyttää kuvaa omaan tarkoitukseen (yleensä oman kroppansa esittelyyn). Monilla sivuilla on vielä jopa ”vaikeaksi” tehty yhteyden ottamien itse kuvaajaan, joten helpompaahan se on vaan ottaa.

Mitä sitten itse aiheeseen, niin kyllä ne kuvaajat saa kiitosta, jotka sen ovat ansainneet. Tosin kuten Jone taisi mainita, niin nykyään monet kuvittelevat olevansa bilekuvaajia heti, kun ovat ottaneet edes yhdenkin kuvan bileissä.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Lost-Soul

Posts: 3,107

#17 • • Lost-Soul los pallos

Jone:
Ei myöskään millään pahalla, mutta et ole oikeasti tainnut kauhean syvällisesti perehtyä asian juridiseen puoleen kun noin kirjoittelet?


Tosta on ollut jossain puhetta muistaakseni, mutta en löytänyt sitä (olikohan se sitten ircissä). Joten jos joku viitsii valaista lyhyesti ja selkeästi juridisen puolen ni olisin ainakin itse kiitollinen. (voin jopa kiittää ihan privanakin)

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

ella_

Posts: 1,329

#18 • • ella_
tekijänoikeuslain 49 a § (24.3.1995/446)

Valokuvaajalla on yksinomainen oikeus määrätä valokuvasta, muuttamattomana tai muutettuna:
1) valmistamalla siitä kappaleita; sekä
2) näyttämällä sitä julkisesti.
Oikeus valokuvaan on voimassa, kunnes 50 vuotta on kulunut sen vuoden päättymisestä, jona kuva valmistettiin.

lähtökohtaisesti siis on oikeutettu julkaisemaan sen, jos kuvassa ei esiinny sellaista, mihin esim. sulla olisi tekijänoikeus mutta sen näyttäminen julkisesti voi sit mennä rikoslain puolelle, jos se kuva esittää kohteen jotenkin epäedullisella tai sopimattomalla tavalla (perusteettomasti) ^__^

--
Elementary, my dear.

Pete Input

Posts: 454

#19 • • Pete Input Asiantuntija


Jone:
Ei myöskään millään pahalla, mutta et ole oikeasti tainnut kauhean syvällisesti perehtyä asian juridiseen puoleen kun noin kirjoittelet?




En todellakaan ole, enkä aiokkaan.

Postaa vaikka tähän se pykälä, koska mä en sua usko, että sä saat ottaa musta kuvan ja käyttää sitä miten haluat ja mun pitäis vielä kysyä sulta lupa.

Mikäli tuo pitää paikkansa, on se lakiteknisesti aivan vitun perseestä.

--
Input Sessions

ezzy

Posts: 8,060

#20 • • ezzy Droid-pappa

Say-Me:
(mahtavalla Canon Powershot G3:lla *justjoo*)



Mikä vika G3:ssa? Itse kuvannut pari vuotta jo samalla kameralla ja ei suurempaa valittamista. Erillinen salama pitäisi ostaa vielä...