Kyllä sitä kiitosta olen ainakin itse saanut jos/kun sitä on ansaittu. Samalla tulee myös kritiikkiä kuvista jotka ovat selkeästi paksista (näitä ei onneksi o kovin montaa ollut).
Ja ennenkuin Jone huutaa...
Jone:
....ja kukas sä taas olitkaan?
.. niin kommentoin jo valmiiksi: Aloitteleva leikkikameran käyttelijä, joka joskus toivoo omistavansa kaluston joka ei rajoita kuvaajaa
---
Sitten sitä asiaa:
Eniten pistää ehkä ärsytämään puusilmäiset ihmiset, joiden taiteellinen käsitys valokuvauksesta rajoittuu siihen tunnistaako kuvasta kaveria vai ei. Sitten valitetaan / avaudutaan / naristaan jostain taiteellisemmista kuvista, koska ne on.. "tylsiä", tai niissä ei ole mitään "mielenkiintoista".. hymph.. Itse ainakin mieluusti katselen harkittuja ja taiteellisia kuvia bileistä, kuin niitä kymmeniä naamoja.
Ne jotka on jollain tapaa taiteellisia ihmisiä kyllä todellakin antavat välitöntä palautetta niin värimaailmasta, kuvasta, valosta, varjoista, jne. Se palkitsee paljon. Varsinkin, jos saa vielä kritiikkiä siihen päälle miten olisivat itse ehkä tehneet toisin.
Iso käsi niille kuvaajille, jotka tosiaan kulkevat bileistä toiseen ja yrittävät kuvata erilaisia, hienoja otoksia.
Jonelle rispektit siitä, että puhuu suunsa puhtaaksi siitä mitä bilekuvaaminen todella on (mikäli näin pystyn vielä tässä vaiheessa itse sanomaan). Joka bileissä (riippuen siitä onko kuvaaminen ihan toivotonta savun tai valon puutteen vuoksi) ammun 350-700 ruutua, joiden läpikäyminen (osittain jo bilepaikalla) vie aikaa yhteensä about 30min/100kuvaa (mukaan lukien editointi, värisäädöt, jakoon laittaminen, jne). Kuvat pyrin käymään läpi mahd. nopeasti bileiden jälkeen, ehkä jopa samana aamuyönä. Sekin ihan lähestulkoon vain sen takia, että bilettäjät saisivat kuvat mahdollisimman nopeasti silmien eteen. Tokihan sitä itsekin haluaa nähdä ihan oikeasti mitä sai aikaan. Nukkumaan päästäänkin liian usein vasta aamukuuden jälkeen. Seuraavana päivänä mietitäänkin sitten oliko se 1+2 kolme, vai pii.
Rahaa kuvaamisesta olen saanut muistaakseni kerra. Juomat on tarjottu illan aikana parikolme kertaa (silloin on kyseessä ollut kyllä aina paljon muutakin, kuin pelkkä kuvaaminen. esm levarit lainaan, tai muuta). Vaikka kieltämättä, jos juomat tarjotaan illan aikana, imasen helposti sen parikymmentä vesseliä. Ravintolahinnoilla mennään 100-130e välillä...
Se mikä onneksi toimii kohtuullisen hyvin, on se, ettei tarvitse maksaa sisälle tapahtumiin kuvaamista varten. Joskus jopa tapahtuman järjestäjä tarjoaa siiderin tai kaksi
.
Sitten se armoton (Jonenkin mainitsema) "Missä kamera", "Onks hyviä kuvia", "monta kuvaa oot jo ottanu", "Vittu jos miusta tulee kuva, ni tapan sut", "Tunnet nahoissas jos miusta on kuva netissä", jne kysymykset saattaa joskus hieman ottaa päähän. Eniten ehdottomasti vituttaa känninen kaveriporukka joka tulee kesken jonkun kuvauksen nykimään ja tönimään: "Ota meistä hei kuva!!Ota kuva! OTAOTAOTAOTA!". En taida olla ihan ainoa kuvaaja joka pitää tuota ehkä kaikkein vittumaisimpana asiana bileissä. Kaipa sekin on kuitenkin kiitosta osallaan, halutaan itsestä kuvia (ehkä jopa hyviä kuvia) jakoon. Henk.koht. kavereita on helppo kuvata, ne yleensä tietää missä mennään eivätkä esitä tai poseeraa. Poseeraus on perseestä. Keimailkaa peileille.
Itse odotan aina innolla minkälaista palautetta kuvaamisesta tulee. Klubitus tarjoaa siihen (mielestäni) loistavat puitteet palveluineen, vielä ilmaiseksi (kiitos iso A).
Treeniä vaan kaikille, unohtakaa se salama vaikka näin alkuun *kiitoskiitos*