Avautukaamme bilemaailmasta avoimesti mutta, rehellisesti ja kohteliaasti?

410 posts, 21 pages, 254,205 views

Caro²

Posts: 5,301

#221 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Tontsis, 3.9.2006 19:49:
Kysytääs nyt viel lisäks, että mitä täs ei oo sun mielestä tajuttu?


Sitä, minkä takia alotteleville deejiille ei makseta erillistä palkkaa, ainoastaan kulukorvaukset. Otathan huomioon, että monet "jo yli kymmenen vuotta soittaneet" deejiit tulevat myös ihan kulukorvauksilla soittamaan - omasta vapaasta tahdosta.


Niin on normaalia JOISSAKIN PIIREISSÄ, ettei anneta palkkiota, mutta ei edelleenkään hyväksyttävää. Ei oo koskaan ollut eikä tuu koskaan olemaan.


Onhan se ihan jees, että on joku joka pitää alottelevien deejiiden puolia. Varsinkin, kun ne alottelevat ei itse sitä osaa tai uskalla tehdä. Fakta on kuitenkin se, että siinä vaiheessa kun maksetaan palkkiota, odotetaan, että sitä palkkiota vastaan saadaan oikea panostusta. Semmosta ei valitettavasti alotteleva deejii pysty tarjoamaan. Ehkä soittamalla pystyy, ehkä jopa karismallaan - mutta ei kukaan tule sitä katsomaan. Maine on yksi panos mitä rahalla saa.


tosta, minkälainen järjestäjä pyytää aloittelevan dj:n keikalle tsekkaamatta ETUKÄTEEN tasoa.


Mistä tarkistat tämän tason?

[Q]
Totta vitus se taso tsekataan etukäteen ja sit tehdään päätös, että jannu/mimmi kannattaa pyytää keikalle. Ja jos se kerran kannattaa jollakin perusteella, mitä lauri ei osannut määritellä, niin kait siitä kuuluis jo palkkiokin antaa?
[/quote]

Aloittelevalle deejiille on iso palkkio se, että pääsee keikalle. Jossain vaiheessa henkilön taidot, kyvyt ja maine nousee tuon palkkion yläpuolelle. Silloin ruvetaan maksamaan rahaa (tai muita hyödykkeitä). Puhut jatkuvasti vaan rahasta. Arvostuksesta et ole puhunut sanallakaan. Voisiko olla myös niinpäin, että alotteleva deejii arvostaa promoottoria sen takia, että pääsee keikalle - jolloin siinä on hänelle palkkiota enemmän kuin kylliksi? Voin kerätä vaikka nimiä listaan (juuri näitä aloittelevia deejiitä) jotka varmasti allekirjoittaa tuon väittämäni asian. Voin myös laittaa itse nimeni listaan, koska muistan edelleen kuinka mukava oli yleensäkään päästä soittamaan ja kuinka mukavaa se on edelleen!


Ja miten köyhät bileet täytyy olla kyseessä, etteikö jokainen dj voisi saada edes sitä muutamaa kymppiä? Minkälainen järjestäjä on ihmisenä, että edes pystyy olemaan palkitsematta ihmistä, joka on tehnyt kaikkensa keikkansa eteen?


Onko raha ainoa asia millä keikan voi korvata? Matkakorvaukset maksetaan, mutta keikkakorvauksena voi toimia muutakin kuin pelkkä raha. Vaikka ilmeisesti sinusta kovin nurinkuriselta tuntuu, niin aloittelevalle deejiille pelkkä pääsy keikalle joihinkin kemuihin on todella iso palkkio jo itsessään.

Promoottorin velvollisuuksiin kuuluu pitää hyvää huolta soittajista koko sen ajan, kuin ko. dj bilealueella on, oli se sitten iiivari isostara tai paavo pikkudeejii. Se, miten dj:stä pidetään huolta, kertoo mielestäni järjestäjästä ihmisenä huomattavasti enemmän, kuin se, että onko bileistä yleensäkään varaa maksaa matkakorvauksia enempää.

Käsittääkseni nämä rahapoliittiset asiat sovitaan ennen keikkaa. Ja todella usein on keikalle tulevat deejiit sanoneet, että matkakorvaukset riittää ihan hyvin. Ne on aina maksettu, ja houstattu niin hyvin kun ollaan pystytty. Kenelläkään ei ole koskaan ollut mitään pahaa sanottavaa. Eikä kyseessä ole muuten suinkaan olleet edes alottelevat deejiit.
m1kk3

Posts: 5,560

#222 • • m1kk3 no-life
*tanssittel*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

sune

Posts: 2,096

#223 • • sune Turkkilainen lammaspaimen
EHANA *hihu*

--
ei kovin ihku eikä plur

Avatar
#224 • • astaroth Guest
Individual

Posts: 10,942

#225 • • Individual HYPNO!
Miten mulla on sellainen käsitys, että tää väittely ei pääty koskaan, mutta mikäs siinä, ainahan saa ja pitääkin tulla esille eri mielipiteitä ja näkemyksiä. Jatkakaa.
m1kk3

Posts: 5,560

#226 • • m1kk3 no-life

astaroth, 3.9.2006 22:01:
kuva


voi elämä *lmao*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Lauri

Posts: 1,051

#227 • • Lauri Devoted

Tontsis, 3.9.2006 20:56:
Sinä sen sanoit, mä en ole yleistänyt yhtään mitään. Sulla viiraa päässä enemmän kuin kuvittelin. Ja mä en ymmärrä tota sun vaahtoomistas, ettei nimetä sitä ja nimetä tätä. Odotatko sä, että sun nimes mainitaan jossakin yhteydessä vai mikä täs mättää?



Kiitos kohteliaisuudesta! En tiedä tarkkoja lukuja, kuinka paljon
täällä on kävijöitä tai kuinka moni tämänkin keskustelun lukee.
Mutta puhumalla anonyymisti asioista, jotka ovat tapauskohtaisia
nimeämättä niitä, jotka ongelmakohdat aiheuttavat - teet hallaa
kaikille niille, jotka yrittävät tehdä jotain järjestelmällisesti.
Lisäksi siitä lukijamäärästä suurin osa on autuaan tietämätön
tosiasioista ja sun tekstien perusteella *kaikki* ovat ahneita
hyväksikäyttäjäriistäjiä, joka on syytä oikaista.

En vain ymmärrä sitä, että valitetaan asioista, mutta ei kerrota
sitä oikeaa tahoa joka on valituksen aihe?



No ei todellakaan. Mä olen kuitannut joka ikisestä keikasta palkkion, mitä oon elämäni aikana tehnyt (paitsi Kasteesta, joka tehtiin kaikin tavoin talkoohengessä ja jossa kukaan ei saanut palkkiota). Kato joissain piireissä tajutaan arvostaa hyvää työtä ja kohdella ystävää sopivalla kunnioituksella. Toimii muuten päinvastoin kans. Tiedäks sanonnan: Sitä saa, mitä tilaa? Tai: Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan? Veikkaan, että oot kuullut aiemminkin X)



Niin, eli nyt taas puhutaan "jostain" jolle ei ole nimeä. Taisin
aiemmin kuitenkin mainita, että arvostan nimenomaan hyvää
työtä ja kovaa duunia - en niinikään tähdenlentoja. Sallittaneen
tämä minulle, vai? Mutta hyvä että olet saanut rahasi ja vielä
hienompaa, että olet suostunut tekemään ilmaiskeikan talkoo-
bileissä - kaikki eivät tuohon olisi lähteneet!


En mä kaikkia sentään. Sut vaan. So, there.



Kiitos! Selkeästi tunnet minut ja Suomessa on mielipidevapaus,
joten näin se on nähtävä. Vois olla tietysti vaikka mukava lähtökohta
jos sitten edes itse esiintyisit omalla nimelläsi, koska mulla ei
ole vieläkään hajua kuka olet!

t: Ahne kusipää bilejärkkäri joka ei arvosta uusia DJ:tä lainkaan!
Avatar
#228 • • Elwira Guest
Ei ne promoottorit oikein jossain vaiheessa useimmat maksanut keikkoja joka sinänsä on mielestäni väärin. Maksaahan dj.t levynsä ja on soittamassa ja valvoo myöhään jopa aamuunkin ja ei saa palkkiota. Törmäsin itse aikoinaan tähän liian usein ja into lopahti.
Lauri

Posts: 1,051

#229 • • Lauri Devoted

Tontsis, 3.9.2006 22:49:
Lauri. Sä olet ilmaissut tässä topikissa, ettet halua maksaa palkkiota jokaiselle dj:lle, joka soittaa bileissäsi. Oon kysynyt, miksi ne sitten soittaa siellä, mutta et ole vastannut vieläkään mitään muuta kuin, että se on eräänlainen testi heille. Minä kun näkisin toimintatavan mieluummin samoin kuin joka päiväisessäkin työelämässä eli ensin haastatellaan ja sitten _palkataan_. Toisin sanoen, kun työ tehdään, siitä seuraa välitön palkkio. Koska et tätä pointtia ole sulattanut, olen vetänyt johtopäätöksen siitä, että pihistelet suhteellisen pikkusummista. Mä oon jutellut tässä sun kanssa sun mielipiteestä, en koko konemusa-Suomen suurongelmasta, joka koskee kaikkia järjestäjiä. Ja kun sun kanssa tässä ollaan sun mielipiteen perusteista väitelty, ni sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, kuka mä olen. En mä sua henkilökohtaisesti tunne, eikä kyl niin väliksikään X) Sovitaanko, etten oo kukaan sulle, ni taas on yks kalvava mysteeri ratkaistu?



Olen puhunut hypoteettisesti aiheesta. Se on toimintamalli jota
itse noudattaisin JOS jotenkin aktiivisesti buukkaisin uusia DJ:tä.
Mutta kuten sanoin, erittäin harvoin näin teen ja silloin kun teen,
saa DJ kyllä ansaitsemansa korvauksen.

Kun kerran palataan taas vertauksiin, niin - jos sulla on 1 työpaikka
tarjolla, tulee haastatteluun 50 ehdokasta. Taustat ja teoreettiset taidot
on muuten kaikilla samat, mutta kahdeksalla on työkokemusta alasta,
millä todennäköisyydellä palkkaat jonkun näistä kenellä ei ole
työkokemusta kun tulosta pitäisi tulla välittömästi?


Mun mielipide on selkeä ja uskon, että ymmärrät sen hyvin
mutta haluat vain jostain syystä esittää jonkinlaista 'vittuilua'
anonyymisti. Ymmärtäisin sen, jos sulla olisi joku syy. Mun
mielestä on äärimmäisen kusipäistä ruveta henkilökohtaistamaan
ja solvaamaan ihmistä keskusteluforumilla, jos et häntä tunne.
Se on munattomuutta, mutta harmittavan yleistä nykypäivänä.
Lauri

Posts: 1,051

#230 • • Lauri Devoted

Elwira, 3.9.2006 23:08:
Ei ne promoottorit oikein jossain vaiheessa useimmat maksanut keikkoja joka sinänsä on mielestäni väärin. Maksaahan dj.t levynsä ja on soittamassa ja valvoo myöhään jopa aamuunkin ja ei saa palkkiota. Törmäsin itse aikoinaan tähän liian usein ja into lopahti.



Palatkaamme taas siihen, että ketkä? "Ne promoottorit" on aika
laaja käsite, kuitenkaan tapahtumajärjestäjiä konemusiikkipuolella
ei ole kauhean montaa.

Mutta noin muuten, siinä vaiheessa kun itse olet keikan jälkeen
jatkoilla juomassa siideriä, on se tapahtumajärjestäjä vielä siellä
missä soitit. Ja Suomen ollessa kyseessä, sinä sait ehkä jonkun
palkkion, mutta tapahtumajärjestäjä saattaa tehdä muutaman
kuukauden/vuoden duunia, että saa maksettua sen tapahtuman kulut,
mukaanlukien sen sun pienen palkkion.
Caro²

Posts: 5,301

#231 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Tontsis, 3.9.2006 21:10:
Et muuten vastannut kysymykseen, ketä tarkoitit ulapalla olevilla.


Lähinnä tarkoitin sinua. Ja samalla viittasin lievemmin johonkin toiseen, jonka nikkiä en muista saati jaksa tarkistaa.


---

3.9.2006 20:35:
Joo mut ku nyt puhuttiin alottelevista. Se, että palkkioita saavat/saaneet tekee ilmasen keikan on jo toinen juttu.


Mitenkäs se nyt on eri asia *ding*
Senkö takia, että he ovat jo jostain muualta saaneet joskus jotain korvausta? Aika ristiriitaista.



Onhan se ihan jees, että on joku joka pitää alottelevien deejiiden puolia. Varsinkin, kun ne alottelevat ei itse sitä osaa tai uskalla tehdä.
---
Eli puhut hyväksikäytöstä? :)


Sinulla on tapana panna sanoja toisten suuhun. En puhu hyväksikäytöstä. Puhun siitä, ettei alotteleva deejii välttämättä tiedä miten asioita yleensä hoidetaan. Mitkä on yleiset käytännöt ja kuinka paljon ja mitä voi palkkioksi pyytää.


Miksei tulisi?


Ikävä pudottaa pilvilinnoista alas, mutta ne 20 ihmistä jotka tulee sitä uutta nimeä kuuntelemaan sen 500 bilettäjän sijasta, ei välttämättä ole kannattava vaihtoehto napata bileisiin. Näin ollen, ko. deejiin tuotto promoottorille on miinusmerkkistä - tästä panoksesta jonka deejii antaa, pitäisi maksaa sitten palkka?


Kaikilla ei oo ollut edes nimeä :D Mut joo, ymmärrän, ettei se oo mikään vetonaula, mut siinä tapauksessa mä kysyn edelleen: Miksi se dj on sinne valittu ja pyydetty?



Nimeä minulle viisi aloittelevaa deejiitä tästä maasta, jotka ovat mielestäsi aloittelevia deejiitä, joille kannattaa maksaa palkkaa, ja jotka on kannattava tilata keikalle. Itseäni tämä kiinnostaa ihan jo pikkubilepromoottorin näkökulmasta.



Tapaamalla, keskustelemalla, kyselemällä suoraan häneltä tai tuttavilta, harjoitteluun käytetystä ajasta, miksauksesta / miksauksista, musiikkimausta... Kyl sen vaan huomaa.


Noista miksaukset on ainoita, jotka kertoo osaako dj asiansa edes teoriatasolla. Nekin on todennäköisesti kotona turvallisesti tehtyjä. Keikkaympäristö on asia erikseen. Monia deejiitä on tullut eteen, jotka ovat soittaneet jo useita vuosia ja ovat sanalla sanottuna perseestä.


No ei tietystikään ole ainut keino. Kuinka tyhmänä mua pidät? Musta ei ole mitenkään nurinkurista, että sille alottelevalle dj:lle voi olla ihan jees, ettei se saa palkkiota. Mut ei se kyl puhu itsensä arvostamisenkaan puolesta.


Tiettyjen henkilöiden kohdalla sanoisin, että se kertoo promoottorin arvostuksesta, ja muiden arvostuksesta. Mikään ei ole naurettavampaa, kuin pyytää palkkaa työstä joka on tehty päin persettä (hyväkin dj voi tehdä työnsä päin persettä - ja silloin on imho väärin pyytää täyttä palkkaa).
Avatar
#232 • • ALIEN Guest
Avautukaa vaan ihmisistä avoimesti mutta, rehellisesti ja kohteliaasti.. Syy on kuitenkin teissä itsessänne.
Avatar
#233 • • Edited Elwira Guest

Lauri, 3.9.2006 23:21:
---
Elwira, 3.9.2006 23:08:
Ei ne promoottorit oikein jossain vaiheessa useimmat maksanut keikkoja joka sinänsä on mielestäni väärin. Maksaahan dj.t levynsä ja on soittamassa ja valvoo myöhään jopa aamuunkin ja ei saa palkkiota. Törmäsin itse aikoinaan tähän liian usein ja into lopahti.

---


Palatkaamme taas siihen, että ketkä? "Ne promoottorit" on aika
laaja käsite, kuitenkaan tapahtumajärjestäjiä konemusiikkipuolella
ei ole kauhean montaa.

Mutta noin muuten, siinä vaiheessa kun itse olet keikan jälkeen
jatkoilla juomassa siideriä, on se tapahtumajärjestäjä vielä siellä
missä soitit. Ja Suomen ollessa kyseessä, sinä sait ehkä jonkun
palkkion, mutta tapahtumajärjestäjä saattaa tehdä muutaman
kuukauden/vuoden duunia, että saa maksettua sen tapahtuman kulut,
mukaanlukien sen sun pienen palkkion.


No et ainakaan sinä ole ollut koko aikana missään järjestämässä bileitä missä olen soittanut taikka edes käynyt koskaan järjestämissäsi bileissä, jos olen käynyt en sua tunne ja viestini ei koskenut sua. En mä jatkoilla juo siideriä. Soittamassa mä olen ollut. Kotiin nukkumaan aamulla jos ei keikkoja. Keikoilla ei tapana dokata ettei tule kusi hätä kesken kaiken. Siitä onkin aikaa noista ajoista. Mutta jossain vaiheessa alkoi menemään siihen että palkkiota ei tullut oikein mistään. Parhaani mä olen auttanut bileiden järkkäämisenkin kanssa monissa paikoissa. Mun milelipide on että jokaisen dj:n kuuluu saada jonkinlainen palkkio johon kuuluu matkat.
Mongolia

Posts: 160

#234 • • Edited Mongolia truenörth

Caro², 3.9.2006 23:44:
Ikävä pudottaa pilvilinnoista alas, mutta ne 20 ihmistä jotka tulee sitä uutta nimeä kuuntelemaan sen 500 bilettäjän sijasta, ei välttämättä ole kannattava vaihtoehto napata bileisiin. Näin ollen, ko. deejiin tuotto promoottorille on miinusmerkkistä - tästä panoksesta jonka deejii antaa, pitäisi maksaa sitten palkka?


Kyllä.

Edit: Ja miinusmerkkistähän tuotto on vasta silloin jos DJ Uusinimen vuoksi bileisiin jää tulematta enemmän ihmisiä kuin mitä tämä vetää paikalle. Toki tämä on ihan mahdollista mutta ei sekään ole sinänsä mikään syy olla maksamatta palkkaa.
Lauri

Posts: 1,051

#235 • • Lauri Devoted

Elwira, 4.9.2006 00:00:
---
No et ainakaan sinä ole ollut koko aikana missään järjestämässä bileitä missä olen soittanut taikka edes käynyt koskaan järjestämissäsi bileissä. En mä jatkoilla juo siideriä. Soittamassa mä olen ollut. Kotiin nukkumaan aamulla jos ei keikkoja. Keikoilla ei tapana dokata ettei tule kusi hätä kesken kaiken. Siitä onkin aikaa noista ajoista. Mutta jossain vaiheessa alkoi menemään siihen että palkkiota ei tullut oikein mistään.



Jep, pointti olikin vähän siinä, että ammatinvalintakysymys nuo kellonajat
ja valvomiset. Siitä ettei palkkioita tullut, en ota kantaa. :)
Avatar
#236 • • Edited Elwira Guest

Lauri, 4.9.2006 00:09:
---
Elwira, 4.9.2006 00:00:
---
No et ainakaan sinä ole ollut koko aikana missään järjestämässä bileitä missä olen soittanut taikka edes käynyt koskaan järjestämissäsi bileissä. En mä jatkoilla juo siideriä. Soittamassa mä olen ollut. Kotiin nukkumaan aamulla jos ei keikkoja. Keikoilla ei tapana dokata ettei tule kusi hätä kesken kaiken. Siitä onkin aikaa noista ajoista. Mutta jossain vaiheessa alkoi menemään siihen että palkkiota ei tullut oikein mistään.

---


Jep, pointti olikin vähän siinä, että ammatinvalintakysymys nuo kellonajat
ja valvomiset. Siitä ettei palkkioita tullut, en ota kantaa. :)


Ei tarvitsekkaan ottaa kantaa palkkioon. En edelleenkään tunne sua ja en tiiä sun toiminnoista mutta mun mielestä palkkio kuuluu jokaiselle dj: lle. Oli mun mielipide kiteytettynä!
Caro²

Posts: 5,301

#237 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Mongolia, 4.9.2006 00:00:
Edit: Ja miinusmerkkistähän tuotto on vasta silloin jos DJ Uusinimen vuoksi bileisiin jää tulematta enemmän ihmisiä kuin mitä tämä vetää paikalle.


Reality check. Dj Uusinimen vuoksi bileisiin jättää tulematta kasa ihmisiä - jotka tulis paikalle jos soittamassa olis joku muu.



Tietysti kokeneemman, tarviiko sitä edes vastata ääneen? :) Mutta mä en ole sua kyseenalaistanut siitä, että et tykkää ottaa uusia töihin, vaan siitä, että et haluaisi maksaa palkkaa uusille, jotka kuitenkin olisit saattanut ottaa töihin.


Noniin.. Tässä on sitten kiistelty kahdesta eri asiasta ja olen ymmärtänyt asiaa väärin. Nyt kun ymmärrän asian ilmeisesti paremmin, olen silti ilmeisesti eri mieltä tästä asiasta. Mutta jotta tiivistettynä näiden kahden eri ihmisen kommentit seuraavaan asiaan:


Itse otan bileiden alkuun soittamaan aloittelevia dj:tä sen takia, että he saavat sitä keikkakokemusta, soittokokemusta vähän vaikeammissa- tai erilaisessa soittoympäristössä. Se on rahaakin arvokkaampaa dj-harrastuksen (tai uran) alussa. Koen sen valehtelematta olevan riittävä palkkio aloittelevalle dj:lle (matkakulujen lisäksi). Tämän lisäksi dj:tä houstataan parhaimman kykymme mukaan.

Vaihtoehtona tälle olisi se, että soittaisin esm itse ensimmäiset pari tuntia tai buukkaisin tilalle dj:n joka oikeasti saattaa tuodakin peräti sen parikymmentä ihmistä sisään - mutta se ei hyödyttäisi ketään. "Isompi nimi" turhautuu paskakeikasta - ja rahallinen hyöty olisi todella isosti miinusmerkkistä. Suurempi hyöty on antaa ensimmäiset pari tuntia aloittelevalle deejiille.
Mongolia

Posts: 160

#238 • • Mongolia truenörth

Caro², 4.9.2006 01:17:
Reality check. Dj Uusinimen vuoksi bileisiin jättää tulematta kasa ihmisiä - jotka tulis paikalle jos soittamassa olis joku muu.


Okei :D

"DJ Taisto tois paikalle paljo enemmän porukkaa joten me ei makseta sulle palkkaa"
Gateway

Posts: 1,391

#239 • • Gateway Club Therapy
Tuossa palkkahommassa eräältä fiksulta ihmiseltä kuulemani pointti: "Jokainen deejii ansaitsee niin paljon palkkaa kuin hän vetää nimellään bileisiin sisään". Mielestäni aika hyvä "guideline", toki tuosta pitää suhteessa vähentää bileiden kuluja jne. jne. mutta mutta... Jokainenhan tuo bileisiin ne omat kaverinsa joita meillä kaikilla kuitenkin on.

Meillä täällä pohjoisessa on maksettu melkein kaikissa bileissä joissa pääsylippuja on peritty myös matkakulujen, ruokarahojen, majoituksen ja ylläpidon (tarpeen mukaan nämä toki) lisäksi palkkaa vähintään se muutama kymppi. Jos bileet on olleet ilmaiset on palkka yleensä ollut alkoholimuodossa. En käsitä miksi bileissä joissa peritään se pääsymaksu ei maksettaisi kaikille soittajille palkkaa. En tiedä etelän bileistä miten tuo rahapuoli toimii suht' nimettömien soittajien kohdalla mutta täällä pohjoisessa ainakin palkkaus on menossa parempaan suuntaan deejiin kannalta. Pidän sitä erittäin hyvänä asiana, soittajat saa soittamisesta palkkaa, motivaatio säilyy yms. Promoottorihan sen rahallisen riskin aina kantaa ja siitä on turha itkeä jos väkeä ei tulekkaan. (vaikka tuleehan siitä itkettyä :D)
terraluna

Posts: 1,270

#240 • • terraluna Agentti

Caro², 3.9.2006 23:44:

Tontsis, 3.9.2006 21:10:
Et muuten vastannut kysymykseen, ketä tarkoitit ulapalla olevilla.

Lähinnä tarkoitin sinua. Ja samalla viittasin lievemmin johonkin toiseen, jonka nikkiä en muista saati jaksa tarkistaa.



Jos Caro mua tarkoitit, joka tän keskustelun palkkioista aloitin, niin feel free to do it. Tarkentaisin vielä että oon nimenomaan sitä mieltä, että lähtökohtaisesti ajatuksessa siitä että osalle dj:stä voi jättää maksamatta on jotain mätää. Se että kyseessä on yleinen käytäntö on mielestäni kehno puolustus eikä ainakaan tae sille että menettely olisi paras mahdollinen.

Ymmärrän silti Laurin pointin siitä, että bilekulttuurissa liikkuu Suomessa verrattain vähän rahaa ja väkeä, jolloin voi olla vaikeaa, jollei mahdotonta pitää toiminta kannattavana. Silloin ilmaistyö (ja myös esim. verojen ja vakuutus- sekä teostomaksujen välttely) ovat helppoja keinoja koittaa "siistiä" budjetin loppusummaa, enkä nyt puhu Laurista vaan ihan yleisesti, sillä molemmat ovat yleisessä käytössä. Onko se silti oikein? Toisaalta ei ja toisaalta on, sillä jos kaikki järjestettäisiin lain pykälien mukaan, niin aikuisten oikeesti Suomessa olisi merkittävästi vähemmän bileitä ja luultavasti niiden lippuhinnat olisivat myös korkeampia. Eli jos täytyy valita bilekulttuurin kuolema tai nykyinen menettely, moni valitsee nykyisen.

Puhuin aiemminkin jo ug- ja kaupallisen bilekulttuurin sekä idealismin ja realismin välisestä kuilusta. Täytyy muistaa, että teknokulttuurin juuret ja osa nykymenostakin on kuitenkin ug-meiningissä, jossa ei palkkioita niin tunneta ja osa koko toiminnan ideaa oli perseennäyttäminen auktoriteeteille (esim. laki, poliisi). Onko sitten ihme, että em. toiminnan siirtyminen valvottuihin klubitiloihin, muuttuminen rajallisen (maksavan ja sisään mahtuvan) yleisön huviksi etc. aiheuttaa epäselvyyksiä siitä kuinka toimia? Nykyisin tuosta muutoksesta alkaa olla kulunut jo jokunen tovi ja kaupallinen puoli on kehittänyt jo edellä mainitun yleisen käytäntönsä, mikä varmasti on parempi kuin täysi villi länsi, mutta missä myös toki on parantamisen varaa. "Aina on", sanoo joku viisas, "olisiko meidän silloin syytä myös pyrkiä siihen", kysyy toinen.

Se mikä mua tässä loppupeleissä nyppii on kun järjestetään bileitä liian pienellä alkupääomalla ja isoilla taloudellisilla riskeillä ja tehdään huonoja sopimuksia. Omaa rahaa laitetaan bileisiin kiinni joko ei yhtään tai täysin mitätön summa bileen kokonaiskustannuksista. Saatetaan luvata palkkio ja/tai kulukorvauksia, mutta kun tapahtuma ei tuotakaan toivotusti tai raflalta ei tipukaan rahaa, pikku organisaattoriparka nostaa kädet pystyyn ja sanoo ettei rahaa ole. Kun kysytään miten niin ei ole, niin todetaan että kun ei rafla maksa tjsp. Kun sanoo että sitten sä maksat, niin turha odottaa maksua myöskään sieltä suunnasta.

Yhden tällaisen huonosti hoidetun bileen jaksaisin sietää, mutta silloin kun sama touhu jatkuu bileestä toiseen, loppuu ainakin mulla ymmärrys ja pinna. Silloin ei auta kuin äänestää jaloillaan ja toivoa että muutkin niin tekevät, sillä sellaisiakin organisaatioita on, joilla sitä alkupääomaa löytyy, jopa siinä määrin että yksin sillä voidaan peittää tapahtuman kulut, jolloin tuotto on todellakin tuottoa ja voidaan sijoittaa seuraavaan tapahtumaan eikä mene vain edellisen illan viulujen makseluun.

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!