573 posts, 29 pages, 194,415 views
siveys:
Yhteiskunta koostuu yksilöistä ja niiden välisistä interaktioista. Ainakin minun näkemykseni mukaan siinä ei ole yhtään sen enempää.
siveys:
Luonnollisesti tällaisten interaktioiden verkko muodostuu niin monimutkaiseksi, että niitä on vaikea käsitellä yksilötasolla ja tämä tuokin usein ihmisille (jos humanisteja nyt ihmisiksi voi sanoa.. ) tarpeen tarkastella mielummin kokonaisuuksia.
siveys:
Kummallekin näkemykselle on siis mielestäni paikkansa ja tilannekohtaisena valintaperusteena pitäisi pitää sitä kummasta voidaan olettaa saavan lopputulokseksi oikeampaa tietoa.
Epailija:
Se, missä menet (tai tuo kursiivilla laitettu teksti menee) metsään on, että reduktionisti aina ajattelisi asioita tarkimmalla mahdollisella tasolla. Ei ole olemassa emergenttjä ilmiöitä, joita ei pystyttäisi teoriassa selittämään reduktionismilla (kaikkihan on vain yhtä kausaalista tapahtumien ketjua) mutta läheskään aina ei ole järkevää tarkastella asioita mikrotasolla. Reduktionisti tietää tämän. Koulutettu reduktionisti tietää, että klassinen mekaniikka ei pidä ihan tarkalleen paikkaansa, mutta toimii useimmissa tapauksissa hyvänä arviona siitä, miten kvanttimekaaniset ilmiöt ilmenevät makromaailmassa.
Epailija:
Ja kyllä, elämä on tosiaan vain kuriositeetti. Se ei ole poikkeama, vaan vain yksi osa tämän maailmankaikkeuden monimuotoisuudesta. Se ei ole mitenkään erikoisasemassa elottomaan nähden muuten kuin meidän silmissämme, koska me koemme sen ainutlaatuiseksi ja ihmeelliseksi.
Epailija:
Väärin. Rikollisuus on yksilöön kohdistuva ongelma, mutta sitä voidaan tutkia myös yhteiskunnallisella tasolla.
jUSSi:
Jos olet liberaali niin anna tulla! Täällä rakastetaan lipilaarien kivitystä
dixoff:
Suosikkiliberaalimme on muuten kääntänyt kelkkansa, vilkaisepas Turun kunnallisvaaliehdokas numero 362
http://192.49.229.35/K2004/s/ehd_listat/turkuabo.html
Täytyy sanoa, että uusi puolue on kyseiselle tapaukselle aatteen puolesta huomattavasti sopivampi kuin edellinen, tosin vaaliliitto kommunistien kanssa on myös jokseenkin mielenkiintoinen ratkaisu...
onomatopoeia:
Tässä kuitenkin toteat reduktionismin vain monimutkaistavan tilannetta.
Elämä mahdollistaa tiedon.
Rikollisuus ei ole ainoastaan yksilöön kohdistuva ongelma, vaan yhteiskunnalla on siinä hyvin merkittävä rooli, joten tutkittaessa ongelmaa ainoistaan yksilötasolla jää selittämättä merkittäviä ilmiöitä.
Epäiljä tunnustautui reduktionistiksi ja on sitä mieltä, että moraalilla ei ole objektiivista perustaa vaan ne ovat täysin subjektiivisia. Siveys menee ehkä vielä pitemmälle ja selittää oikean ja väärän utilitaristisesti. Oletko siveys utilitaristi?
onomatopoeia:
Sinun Koulutettu Reduktionisti (tm) näyttää siis olevan eri henkilö kuin minun Aito Reduktionisti (tm). Molemmat kuitenkin kiistävät emergenttien ilmiöiden olemassaolon.
Miksi ne pitää kiistää, jos kerran Koulutettu Reduktionisti käyttää niitä teorioissaan. Hän kenties sanoo, että yhteiskuntaa ei välttämättä kannata tarkastella mikrotasolla, koska makrotason teoriat antavat parempia selityksiä. Niinpä hän sanoo yhteiskunnan käyttäytyvän ikään kuin se olisi emergentti ilmiö, mutta todellisuudessa kaikki yhteiskunnan toiminnat voidaan selittää kvanttimekaniikan avulla, mutta meillä ei ole vielä tarpeeksi syvällistä tietoa siitä. Tiede ei voi kuitenkaan luottaa tulevaisuuden teorioihin, vaan oikeutus on saatava sen hetkisten teorioiden pohjalta, jotka antavat parhaat selitykset.
En kiistä kvanttimekaniikan selitysvoimaa tai kiellä sitä mahdollisuutta, että se voisi selittää kokemamme ympäristön. Enemmin olen vastaan reduktionismin ihmisrotua väheksyvää, olemassaolon tarkoituksen kieltävää maailmankuvaa:
---
Epailija:
Ja kyllä, elämä on tosiaan vain kuriositeetti. Se ei ole poikkeama, vaan vain yksi osa tämän maailmankaikkeuden monimuotoisuudesta. Se ei ole mitenkään erikoisasemassa elottomaan nähden muuten kuin meidän silmissämme, koska me koemme sen ainutlaatuiseksi ja ihmeelliseksi.
---
Elämä - tai itse asiassa tieto - on emergentti ilmiö ja on erityisasemassa elottomaan luontoon nähden. Elämä mahdollistaa tiedon. Emme ole vaan kemiallista roskaa, vaan planeettamme, tähtemme ja galaksimme kattava käyttäytyminen riippuu emergentistä mutta perustavaa laatua olevasta fysikaalisesta suureesta eli tämän roskan tiedosta.
Myönnän, että käytin liian voimakasta ilmaisua tässä yhteydessä. Muotoilen lauseeni uudelleen. Rikollisuus ei ole ainoastaan yksilöön kohdistuva ongelma, vaan yhteiskunnalla on siinä hyvin merkittävä rooli, joten tutkittaessa ongelmaa ainoistaan yksilötasolla jää selittämättä merkittäviä ilmiöitä.
kuilu:
http://www.markusjansson.net/eroilmoitus.html Toi on kyl riipaiseva breivi... Oisko Ilatalehden kannessa nyt Markusta petettiin!
- blåhymiövita -
Epailija:
Elämä ei ole mitään muuta kuin meidän keksimämme keino luokitella tietyt maailmankaikkeuden asiat eri lokeroon kuin toiset. Se ei ole mikään perustavanlaatuisesti ainutlaatuinen ominaisuus. Eloton koostuu ihan samasta osista kuin elollinenkin, eikä elämä ole kuin vähän monimutkaisempi reaktio eri rakenneosasten kesken. Elämän keinotekoisuuden huomaa jo siinä vaiheessa kun miettii, mitä elämä oikeastaan on. Missä kulkee raja elottoman ja elollisen välillä? Kun tuon rajan löytää, niin todennäköisesti huomaa, että se on ihan mielivaltaisesti määritelty raja - meidän määrittelemämme raja.
siveys:
---
phanatic:
Elävä osaa kopioida itseään, eloton ei. Raja on selkeä. Miksi tuo on sinusta mielivaltainen raja?
---
Eli siis jos rakennetaan robotti, joka kerää osia, joista se on rakennettu ja rakentaa itsestään kopioita niin tämä robotti on silloin elävä?
serotonot:
robotti joka tuottaa itsessään sen kopionsa ni sitten ehkä joo. Eli ei siis keräämällä osia ulkopuolelta.
phanatic:
Elävä osaa kopioida itseään, eloton ei. Raja on selkeä. Miksi tuo on sinusta mielivaltainen raja?
siveys:
Täh? Väitätkö sä, että ihmiset ei kerää mitään tavaraa itsensä ulkopuolelta vaan tuottaa itse kaiken mitä tarvitse lisääntyäkseen? Vai eikö ihmisetkään ole eläviä?
siveys:
---
onomatopoeia:
Elämä mahdollistaa tiedon.
---
Eikö sinun mielestäsi tietokoneelle tallennettu tai kiveen kaiverrettu data ole tietoa? Vai muuttuuko se mielestäsi siis tiedoksi vasta siinä vaiheessa kun ihminen tulkitsee sen ja liittää sen osaksi omaa maailmankuvaansa?
siveys:Sinun mielestäsi on siis täysin mahdotonta rakentaa konetta, joka osaisi tietää ja kerätä lisää tietoa?
jUSSi:
---
siveys:
---
onomatopoeia:
Elämä mahdollistaa tiedon.
---
Eikö sinun mielestäsi tietokoneelle tallennettu tai kiveen kaiverrettu data ole tietoa? Vai muuttuuko se mielestäsi siis tiedoksi vasta siinä vaiheessa kun ihminen tulkitsee sen ja liittää sen osaksi omaa maailmankuvaansa?
---
Ilman itsetietoista olemusta, siis elämää, tieto ei ole tietoa vaan, esimerkiksi kiveen kaiverretun tekstin yhteydessä, hassusti järjestäytyneitä atomeja. Tieto muuttuu tiedoksi kun joku käsittelee sitä. Mitä on tieto ilman tarkkailijaa? Tieto menettää merkityksensä ilman elämää.
---
siveys:Sinun mielestäsi on siis täysin mahdotonta rakentaa konetta, joka osaisi tietää ja kerätä lisää tietoa?
---
Tietävä kone, eli tekoäly, on mielestäni elävä olento.
siveys:
Eikö sinun mielestäsi tietokoneelle tallennettu tai kiveen kaiverrettu data ole tietoa?
siveys:
Sinun mielestäsi on siis täysin mahdotonta rakentaa konetta, joka osaisi tietää ja kerätä lisää tietoa?
Epailija:
”Elämä” ei ole mitään muuta kuin meidän keksimämme keino luokitella tietyt maailmankaikkeuden asiat eri lokeroon kuin toiset.Se ei ole mikään perustavanlaatuisesti ainutlaatuinen ominaisuus. Eloton koostuu ihan samasta osista kuin elollinenkin, eikä elämä ole kuin vähän monimutkaisempi reaktio eri rakenneosasten kesken.
Epailija:
Missä kulkee raja elottoman ja elollisen välillä?
Epailija:
Koulutettu Reduktionisti käyttää teorioissaan emergenttejä ilmiöitä, jotka ovat lähinnä keskiarvoja osien summista tai suurimman todennäköisyyden mukaisia ilmiöitä. Esimerksi fotonin reitti paikasta A paikkaan B pitää teoriassa laskea jokaisen mahdollisen reitin summana. Myös se fotoni, joka kiertää sinun äitisi ja planeetta Venuksen ennen kuin pääsee näytöltä silmääni, on periaatteessa mukana laskuissa, mutta tämän reitin todennäköisyys on niin häviävän pieni, että sitä on ihan turha tarkastella. Käytännössä kaikkien reittien todennäköisyydet yhteenlaskettuna osoittavat, että nopein reitti on se, minkä perusteella voi jo ihan hyvin laatia hyviä ennusteita.
Ana:
Puhutko informaatiosta, vai tiedosta, ja jos teet näiden kahden käsitteen välille eron, määrittele se :)
jUSSi:
Hmm, voisin melkein sanoa, että tieto on omaksuttua informaatiota. Maailmankaikkeus on täynnä merkityksetöntä informaatiota, joka saa merkityksensä elämän kautta. Elämän avulla informaatio saa tulkitsijan.
onomatopoeia:
---
jUSSi:
Hmm, voisin melkein sanoa, että tieto on omaksuttua informaatiota. Maailmankaikkeus on täynnä merkityksetöntä informaatiota, joka saa merkityksensä elämän kautta. Elämän avulla informaatio saa tulkitsijan.
---
Sisältääkö maailmankaikkeuden eloton aines tietoa? Minä en nää kivessä mitään tietoa. Onko informaatiota ilman merkitystä? Mielestäni ei ole. Tietenkin maailmankaikkeudessa näyttää olevan järjestystä. Planeetat ovat pyöreitä ja ne kiertävät tähtiä ja ne taas muodostavat galakseja jne. Mutta onko tuo tietoa. Ei ole. Materia on vain fysiikan lakien sanelemissa muodoissa.
Ilman itsetietoista olemusta, siis elämää, tieto ei ole tietoa vaan, esimerkiksi kiveen kaiverretun tekstin yhteydessä, hassusti järjestäytyneitä atomeja. Tieto muuttuu tiedoksi kun joku käsittelee sitä. Mitä on tieto ilman tarkkailijaa? Tieto menettää merkityksensä ilman elämää.
jUSSi:
---
Ana:
Puhutko informaatiosta, vai tiedosta, ja jos teet näiden kahden käsitteen välille eron, määrittele se :)
---
Hmm, voisin melkein sanoa, että tieto on omaksuttua informaatiota. Maailmankaikkeus on täynnä merkityksetöntä informaatiota, joka saa merkityksensä elämän kautta. Elämän avulla informaatio saa tulkitsijan.