573 posts, 29 pages, 194,376 views
jaywink:
jotenkin ois luullut vähän erilaista tulosta tältä boardilta...
GoA:
Tiedän että näihin liittyyy aina se riski että syytön tuomitaan mutta onhan tuo riski aina muutenkin olemassa.
jaywink:
---
Ana:
---
Oikeesti?
(Onks noi piilarit..?)
---
ei tajuu, itsehän sanoit juuri yllä samaa kuin itse sanoin tuossa
piilarit rokkaa! *confused*
mushi:
Kuolemanrangaistus Yhdysvalloissa
50:stä osavaltiosta 38:ssa on käytössä kuolemaantuomio. Kuolemantuomio on käytössä myös liittovaltion sota- sekä siviilioikeudessa.
Yhdysvalloissa teloitetaan vastoin kansainvälisiä sopimuksia myös alaikäisiä rikoksentekijöitä. Vuoden 1994 jälkeen Amnestyn tietoon tulleiden 20 alaikäisen rikoksentekijän teloituksista 13 toimeenpantiin Yhdysvalloissa.
Kuolemanrangaistukseen tuomitaan usein rasistisin ja epäoikeudenmukaisin perustein.
Kuolemaan saatetaan tuomita myös mielisairaita, heikkolahjaisia ja syyttömiä.
Philadelphiassa vuonna 1998 tehdyn tutkimuksen mukaan mustien todennäköisyys saada kuolemanrangaistus on nelinkertainen muihin vastaavista rikoksista tuomittuihin nähden.
lähde: amnesty international
Tres:
Mä en kyl käsitä et ~40 % vastanneista
kannattaa
Mosh:
Kuolemantuomio on ehkä turhan helppo rangaistus. Onhan se todennäköisesti raskaampaa olla koko elämänsä vankilassa, kuin päästä kaikesta vapaaksi. Siitä voi tosin käydä psykologista keskustelua, jos kuolemantuomiota joutuu mm.odottamaan vuosikaupalla.
Kuolemanrangaistus on ehkä mielestäni turhan lopullinen ratkaisu (ihankos tosi). On kuitenkin suomi se toinen ääripää, jossa rikollista säälitään enemmän kuin uhria. Sanotaanpa että suomessa jokin murhaa toisen täysin tietoisesti, mutta hänet vapautetaan sittemmin 6v kuluttua hyvän käytöksen ansiosta. Jos hän sitten taas murhaakin toisen, kolmannen tai ties kuinka monennen, siinä vaiheessa on kyllä uhrattu monta elämää vain antaakseen tälle pohjasakalle uus mahdollisuus.
Kannattaa suomessa tosiaan miettiä, onko rikollisen elämä niin arvokas että sille voidaan uhrata viattomia?
mayah:
---
Zyklonius:
Oli kuitenkin välttämätön pakko pyrkiä ontuvan sarkasmin avulla osoittamaan kuolemanrangaistuksen arkitodellisuudesta irtautuneiden ihmisten hupsuus ja osittainen tietämättömyys, mitenkään kuitenkaan nostamatta itseäni kenenkään yläpuolelle.
---
Ehkäpä tässä juuri osittain selitys äänestyksen tulokselle. Mä en oikeestaan ole uhrannut asialle paljon ajatusta ja olen pitänyt kuolemanrangaistusta ihan hyväksyttävänä vaihtoehtona. Asioissa on vaan se jännä puoli, että kun niitä alkaa ihan oikeasti miettimään, niistä aukeaa monta sellaista juttua, mitkä eivät ehkä ihan heti tule mieleen..