Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 517,536 views

Neko

Posts: 943

#901 • • Edited Neko No äläpä kerro enempää

jUSSi, 24.11.2005 11:56:
Realistisesti ajatellen tupakoinnin täyskielto ei tule onnistumaan ikinä, haittojen minimointi on järkevämpi lähestymistapa.


Täyskiellot ei toimi, tupakastakin tulisi sitten uusi hämäräbisnes huume- ja ihmiskaupan lisäksi.

Mutta jospa ihmiset tajuaisivat kuinka hölmöä hommaa on myrkyttää omaa elimistöään, oli se sitten tupakka, tai vaikkapa liiallinen ruoan syönti. Mene ja tiedä.

Jos saisin päättää (onneksi en, monen mielestä), tupakka-askin hintaan lisättäisiin roima haittavero, joka sitten käytettäisiin syöpäsairaiden hoitoon. Ja ennen kuin kukaan inisee esim. liikalihavien aiheuttamista kustannuksista yhteiskunnalle, niin sillekin pyrittäisiin löytämään rahoitusta, kunhan tällaiset paljon selvemmät haitat olisi hoidettu.

Nämä ihan vain IMO, että ei vedetä koko purkkia hernerokkaa nenuun.

[edit: typoja pois]
dubious

Posts: 158

#902 • • Edited dubious ribidim

jUSSi, 24.11.2005 11:56:
---
Realistisesti ajatellen tupakoinnin täyskielto ei tule onnistumaan ikinä, haittojen minimointi on järkevämpi lähestymistapa.



"Ikinä" on melko pitkä aika.

Edit: Ja lisäksi on todennäköisempää että tupakan myyminen kielletään kuin että tupakoiminen sinänsä kielletään. Vrt. nuuska.
innae

Posts: 1,377

#903 • • innae PaskaJätkä
Miten on terassien laita?
Ovathan ne ulkona kyllä, mutta siinäkin "altistutaan savun vahingoille". Terassitkin kokonaan savuttomiksi?

--
PaskaJätkä

ReiNe

Posts: 146

#904 • • ReiNe

hallucinogen, 24.11.2005 10:18:
Suomalaiset varmasti ryyppää yhtä paljon kuin ennenkin vaikka kieltolaki tuliskin voimaan, ne ehkä ryyppäis vaan sit kotona enemmän jos ei savuttomaan baariin huvita lähteä. Tosin ainakin itse huomaan sen omasta käytöksestäni et jos en polta niin viinaa menee enemmän :P Ja taisi olla jokin muukin joka mainitsi saman homman. Jotenkin sitä ei ehdi juoda niin paljoa kun kessuttelee kun aina pitää käsi käydä, joko tuoppia nostaa tai sitten tupakkia :D



ja mitä seuraa kotona ryyppäämisestä ravintolalle? ei ainakaan hyvää.

joku kirjoittikin jo et ravintoloihin tupakka kopit/ huoneet.. kuningas idea! vähentää luultavasti tupakoimista kun joutuu siirtymään toiseen tilaan.. muut asiakkaat eivät kärsi savusta, eikä naapurusto melusta.. totta että on kalliita nuo ilmastoinnit mutta niinhän se on että suuremmassa ja tasokkaammassa ravintolassa(=varaa ilmastointiin) usein parempi palvelu (=tupakkahuone) kuin pienessä pubissa(=ei varaa ilmastointiin).. *joo*

--
femalejunglist

hallucinogen

Posts: 8,190

#905 • • hallucinogen Edain

ReiNe, 24.11.2005 17:25:
joku kirjoittikin jo et ravintoloihin tupakka kopit/ huoneet.. kuningas idea! vähentää luultavasti tupakoimista kun joutuu siirtymään toiseen tilaan.. muut asiakkaat eivät kärsi savusta, eikä naapurusto melusta.. totta että on kalliita nuo ilmastoinnit mutta niinhän se on että suuremmassa ja tasokkaammassa ravintolassa(=varaa ilmastointiin) usein parempi palvelu (=tupakkahuone) kuin pienessä pubissa(=ei varaa ilmastointiin).. *joo*


Tupakkakoppi on vanha idea jo jota mediassa väläytellä miljoona+1 kertaa mutta se ei toimi koska sinne ei lain mukaan saisi viedä juomia. joku suhteellisen iso huone jossa on kunnon ovi(vaikka sitten itsestään kiinnimenevä ettei kukaan ala nillittää ettei polttajat vaivaudu sulkeen sitä etc) ja tässä huoneessa voisi istua ja juoda niin sit asia olis ok.

Joku peruskoppi ilman juomia ei kyl kiva. muutaman kerran vuoressa uhraan rahaa suhteellisen laadukkaaseen sikariin et jos mun pitäs poltella sitä 2h jossain pienessä kopissa, ilman istuimia ja tarjoilua tai sit kokonaan ulos niin jo on perkele sanon minä :D Helposti multa ei pinnapala mut silloin kärventyis päreet ja tulis iso kiukku :D

--
pikku-*possu*

Cloud

Posts: 2,162

#906 • • Cloud Game Freak

hallucinogen, 24.11.2005 17:32:
---


Joku peruskoppi ilman juomia ei kyl kiva. muutaman kerran vuoressa uhraan rahaa suhteellisen laadukkaaseen sikariin et jos mun pitäs poltella sitä 2h jossain pienessä kopissa, ilman istuimia ja tarjoilua tai sit kokonaan ulos niin jo on perkele sanon minä :D Helposti multa ei pinnapala mut silloin kärventyis päreet ja tulis iso kiukku :D




Agreed. se kallis sige ja kahvi tai konjakki siin vieres ja seisten oleminen tai ulos räntään. ei kiva ei kiitos muutenkaan.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

dB

Posts: 1,317

#907 • • dB Digital Beat Music
Ei taida toimia käytännössä jos ei tehdä lakia semmoseksi että rapsahtaa reilut sakot. Siinä tapauksessa että sytyttää tupakin ravintolassa jossa tupakointi on kielletty. Krapula ei johdu viinasta vaan huonosta ravintolan ilmasta joka on tupakansavua täynnä *ding*
hallucinogen

Posts: 8,190

#908 • • hallucinogen Edain
Eli kellään ei tupakoitsijalle ei ole koskaan ollut krapulaa jos on vetänyt himassa kalsarikännit tai ollu paikassa missä ei oo ollut yhtään tupakan savua? =D

--
pikku-*possu*

Individual

Posts: 10,942

#909 • • Edited Individual HYPNO!

hallucinogen, 25.11.2005 00:16:
Eli kellään ei tupakoitsijalle ei ole koskaan ollut krapulaa jos on vetänyt himassa kalsarikännit tai ollu paikassa missä ei oo ollut yhtään tupakan savua? =D


Niin käsittääkseni ei se darra tupakansavusta johdu pelkästään. Itse olen kyllä ainakin saanut ei-tupakoitsevana sellaiset maailmanlopun olot aikaseksi ja yhtään ei ole tarttenut edellisenä iltana tupakansavua hengitellä. Mutta ei toi röökinhaju ainakaan hyväksi ole, jos seuraavan päivän oloja ajattelee.

Krapulasta
http://www.paihdelinkki.fi/tietopankki/300_alinja/313.htm

Krapula on humalan epämiellyttävä jälkitila, jonka voimakkuus on suhteessa sitä edeltäneeseen päihtymykseen. Vastoin yleistä käsitystä, krapulan ankaruus ei juurikaan riipu juodun alkoholin laadusta, vaan määrästä. Krapulan tunnetta korostavat edellisen illan valvominen ja tupakointi.
hallucinogen

Posts: 8,190

#910 • • hallucinogen Edain
Jaa no kyllä mä sanoisin et kyllä silläkin on merkitystä mitä juo, jossain, varsinkin savuisissa viskeissä jos ottaa sen pullollisen niin kuparisepät on ahkeria seuraavana päivänä mut jos pysyn ihan pelkässä kosanderissa tai ginissä niin olo on kuin uudestisyntyneellä :D

Ja kyllä se tupakansavu varmaan vaikuttaa mutta on naurettavaa väittää et darra johtuis siitä :P

--
pikku-*possu*

Individual

Posts: 10,942

#911 • • Individual HYPNO!

hallucinogen, 25.11.2005 00:32:
Jaa no kyllä mä sanoisin et kyllä silläkin on merkitystä mitä juo, jossain, varsinkin savuisissa viskeissä jos ottaa sen pullollisen niin kuparisepät on ahkeria seuraavana päivänä mut jos pysyn ihan pelkässä kosanderissa tai ginissä niin olo on kuin uudestisyntyneellä :D


Joo, en mäkään täysin allekirjoita tuota, että pelkästään määrällä olisi väliä.
jUSSi

Posts: 1,377

#912 • • jUSSi äkäinen vanhus

innae, 24.11.2005 17:10:
Miten on terassien laita?
Ovathan ne ulkona kyllä, mutta siinäkin "altistutaan savun vahingoille". Terassitkin kokonaan savuttomiksi?



Vertaatko ihan tosissasi ulko- ja sisätiloja keskenään passiivisen tupakoinnin kannalta?
Rivakka

Posts: 593

#913 • • Rivakka T2xikerien
Pitäisi kieltää kokonaan!!!
Rivakka

Posts: 593

#914 • • Rivakka T2xikerien


Ja kyllä se tupakansavu varmaan vaikuttaa mutta on naurettavaa väittää et darra johtuis siitä :P



Nii, varsinaisesti darrahan ei tuu esim. passiivisesta tupakoinnista. Mutta kyllä mulla ainakin on nykyää pahempii pääkipuja darra-aamuina, kun vetää röökii ravintolassa passiivisesti, kun silloin, kun vielä poltin itse!!! Ja pari frendii ei pysty olee ravintoloissa todellakaan kauaa, kun tulee savusta pää niin kipeeksi..
Avatar
#916 • • Gini Guest
Ku baarista poistetaan tupakointi, niin mikä siellä haisee?
Vast: Hiki, muut ihmis-eritteet ja vanha (tai uusi) viina.

Jokanen voi sitten ite miettiä onko toi parempi ku savun haju.. Ehkä terveyshaitat on kuitenki vähäisempiä*vink*

Mutta voin sanoo olleeni Norjassa muutamassa savuttomassa paikassa ja se haju oli aika hirvee..
JuHnu

Posts: 338

#920 • • JuHnu

Neko, 27.11.2005 07:10:
---
JuHnu, 27.11.2005 06:48:
niipä....tulee aika kaaos jos laki tulee voimaa*dissaa*

---

Tuskin, täällä ei ole ollut kaaosta vuoden 1918 jälkeen.



meinasit sitä mitä siitä tulee ku jengin ravaa sit ulkona röökillä, porukka kännis hilluu sit ulkona ja salee tulee sit rähinää ym...

--
ai mitä?siis hä?niiku mitä?mä en kyl nyt tajuu..