Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 521,096 views

hallucinogen

Posts: 8,190

#841 • • hallucinogen Edain

Freja, 22.11.2005 01:48:

Tiedän, että se on vittumaista, että tupakkapaikalle totaalikiellon tullessa ei saisi viedä juomia, mutta mä en oo vaan keksinyt enää muitakaan hyviä ideoita tälle koko tupakkajupakalle kuin että tupakoitsijat ulos.
Joskus sai busseissakin polttaa, ei enää. Ja hyvin se toimii. Ei niissä saisi juodakaan, mutta ihmiset juo. Eikä ne silti laita silloin tupakaksi.
Uskon että tämäkin olisi alkukangertelun jälkeen vain totuttelukysymys.


Johtuu varmaan siitä et röökin haistais + savu näkyis :D ja sitten siinä on aina palovaarakin kun ei stökiksiä oo varmasti kaikissa.

Mä en usko hetkeäkään et toi kielto tulee toimimaan. Suomen loistava kännikulttuuri tuo varmaan sen et kahden promillen jälkeen poltetaan raflassa kielloista huolimatta muutaman jantterin toimesta ja aika varmaan näissä tapauksissa syntyy käsirysyä :D Tupakkakoppiin varmasti kuskataan kännissä viinaksia ja jos sellaista ei ole niin kuvitelkaa sitä jos ravintelissa on joku 300 ihmistä jotka polttaa et millainen härdelli ulko-ovella on kun jengi käy röökillä tai sitten narikka kun talvella ei varmaan mennä topissa ja minarissa -20 asteen pakkaseen kessulle.

Ja lämpölamput, ei toimi sit niin ollenkaan nimim ursulan terassilla oli aikasta vilpoista poltella t-paidassa.

--
pikku-*possu*

Freja

Posts: 8,775

#842 • • Freja Sihteeri
Noh. Mut mä silti halun totaalikiellon *pepsodent*

Mä en ny jaksa enää rupee väitteleen ku oon ihan poikki työnteosta, ja on nii hyvä fiiwis päivän hyvistä uutisista..
Mut jokaisella asialla on puolesta- ja vastaanpuhujansa, me ollaan näköjään tässä asiassa eri puolilla *nauru*

Sen näkee joskus että miten käy :D

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Kirurgintarkka

Posts: 81

#843 • • Kirurgintarkka Rau

hallucinogen,

Mä en usko hetkeäkään et toi kielto tulee toimimaan. Suomen loistava kännikulttuuri tuo varmaan sen et kahden promillen jälkeen poltetaan raflassa kielloista huolimatta muutaman jantterin toimesta ja aika varmaan näissä tapauksissa syntyy käsirysyä :D Tupakkakoppiin varmasti kuskataan kännissä viinaksia ja jos sellaista ei ole niin kuvitelkaa sitä jos ravintelissa on joku 300 ihmistä jotka polttaa et millainen härdelli ulko-ovella on kun jengi käy röökillä tai sitten narikka kun talvella ei varmaan mennä topissa ja minarissa -20 asteen pakkaseen kessulle.



Mä asustelen tällä hetkellä Irlannissa ja täällä ainakin toimii ihan ok toi homma. Ei jengi polttele juurikaan kielloista huolimatta sisällä. Aamulla on kyllä aina hyvä mieli kun vaatteet ja letti ei haise röökille. Terveellistä ennen kaikkea kun ei tule poltettua passiivisesti. Mutta niinkuin itsekin arvelit niin ongelmia syntyy kun ihmiset kerääntyvät pubien ulkopuolelle polttelemaan. Keskustan kaikki tiet ovat villkaita ja pubit lähestulkoon ajoväylissä kiinni. Toivottavasti ei ole paljon ihmisiä jäänyt auton alle tästä syystä. Mutta lukeehan se jo askissa että se tappaa *nauru*
hallucinogen

Posts: 8,190

#844 • • hallucinogen Edain
Näin joskus kuvaa irkuista ja siellä kun ei toi ilmasta on talvella suhteellisen lauha et ennemmin tiputtaa vettä kun lunta niin pubit piti terassit auki todella myöhään vaikka myyntiä ei välttämättä ollukaan ulkona niin ihmiset saivat mennä juomaan terassille ja polttaa samalla.

--
pikku-*possu*

Lincra

Posts: 181

#845 • • Edited Lincra Se Baarimikotar
Ei oo tainnu kukaan ajatella seuraksia tästä jos tupakointi lopetetaan rafloissa...? Asiakkaita ei kiinnosta enää käydä sellasissa paikoissa, tai sit jengi ravaa ulkona koko ajan mikä haittaa järjestysmiesten toimintaa tai sit ne polttaa salaa sisällä jonka seurauksena koko rafla voidaan sulkea ja ihmiset joutuu työttömiksi! Kaikissa on myös se savuton tila (vaikka sitä ei kaikki älypäät noudatakaan),jossa voi savuttomat ihmiset oleskella. Tämäkin on tavallaan tietynlaista rasismia meitä tupakoivia kohtaan. vaikka tupakka ei ole terveellistä ja ihmiset polttaa, niin pitääkö siitä rangaista?? "jokaisen oma asiahan se on" näin olen kuullu monta kertaa, mutta ei taida enää sekään pitää paikkaansa. Ei se tupakointi siltikään lopu vaikka laitettaisiin minkälaisia estoja ja kieltoja!! Vittu sanon minä!!!!!!

"minkä muut maat edellä, sen suomi perässä" idioottimaa.

--
Kyllä minä nimiä muistan, mutta en kenen ne on

Lafo

Posts: 42

#846 • • Lafo hc kovaataloo
Jaa-a. No miten olis jos sitte saman tien kiellettäis tietokonepelit, Aku Ankat, Karviset, kirjat ja elokuvat kokonaa? Koska niissä saattaa näkyä tupakka joka sitten tietenkin aiheuttaa lisää tupakointia, ja se taas ei käy. Rafloissa useimmille kuuluu tupakka juoman mukaan, ei ensin juoma ja sitte narikan kautta piahlle tupakalle, ja takas, ja sit taas sama uudestaa. Salaa tupakoitsijat vaan kasvais, ja sit kaikki ketkä ei polta, saa nuuskii tupakkaa nenät rypys ku joku polttaa siinä selän takana salaa ettei poket näe. Hölmö idea omasta mielestäni. Sehän on sitte ihan sama jos juominen kiellettäis kanssa? Todellakin idioottimaista. Miks ei sitte kielletä samantien tupakointi kokonaan? Koska jos jengi ravaa ulkona koko ajan röökillä, ni siin on homma sillee et koko raflan edusta on ihan täys tupakan tumppeja ja sauhuttelevia ihmisiä. Nyt sentään ei tupakoivilla on omat paikat missä olla. Sillo ne joutuis koko ajan tupakan savussa olemaan. Oli sitte missä tahansa. Jääkööt kotii jos ei savu miellytä. Prkl. Nii.

--
Jos olisin fiksu, olisin viisas

dubious

Posts: 158

#847 • • dubious ribidim
Ahhehee, hauska lukee kun porukka ottaa aiheen niin henkilökohtaisesti että niiden vastaväitteet melkein sihisee tossa ruudulle kun puolustetaan omaa oikeutta kessutella *nauru*

Mä oon polttanut yli puolet mun elämästä, enkä näe sen enää tuottavan kovin suurta lisäarvoa mun elämälle, vaan siitä on lähinnä tullut rasittava tapa josta pitäisi päästä eroon. En näe yhteiskunnallisesti miksi tupakan myyminen on enää edes laillista, ja pidänkin erittäin epäuskottavana tilannetta, jossa kymmenen vuoden päästä Jimi-Petteri voisi kävellä R-Kikkarille ja tilata yhden pienen punasen pehmeen mallu menthol lightsin.

Rööki on vaan aikansa elänyt. Ihan niinkuin mälli ja nuuska sitä ennen, ja varmasti tuon tuhannen erilaista nautintoainetta niitä ennen. Pieni harrastajamäärä varmasti jää, mutta niinhän aina jää.
Neko

Posts: 943

#848 • • Neko No äläpä kerro enempää

dubious, 22.11.2005 07:14:
Ahhehee, hauska lukee kun porukka ottaa aiheen niin henkilökohtaisesti että niiden vastaväitteet melkein sihisee tossa ruudulle kun puolustetaan omaa oikeutta kessutella *nauru*


Jeps *nauru* Tosiasiassa, hölmömpää hommaa tuskin on, kuin tupakanpoltto IMO. Kaikki ns. järkisyyt (onko niitä?) voi kumota.

Nimim. itsekin entinen (ketju)polttaja
Skipi

Posts: 650

#849 • • Skipi TrendClown Arctic Mystery Geminga UG-///
Jengi aina nillittää, et passiivinen tupakointi on pahempaa ku oikee... ääliöt!
Sit ne nillittää, miksen tuu niitten mukaan baariin.. *täh*
Savu on oikeesti joskus niin sankka, ettei eteensä näe!!

Kieltolaki voimaan..
UzU

Posts: 2,361

#850 • • UzU [33100]
Mietis nyt vähän mitä kirjoittelet.

Lafo, 22.11.2005 04:58:
Jaa-a. No miten olis jos sitte saman tien kiellettäis tietokonepelit, Aku Ankat, Karviset, kirjat ja elokuvat kokonaa?



Mutta ne eivät vaaranna sinun, saatikka vieressäsi olevan ihmisen terveyttä.

Lafo, 22.11.2005 04:58:Salaa tupakoitsijat vaan kasvais, ja sit kaikki ketkä ei polta, saa nuuskii tupakkaa nenät rypys ku joku polttaa siinä selän takana salaa ettei poket näe.



Vain suomalaiset onnistuvat tekemään tästä ongelman. Ruotsissa tuntui tupakoitsijat menevän kiltisti ulos, eivät edes yrittäneet polttaa sisällä. Suomalainen ei usko ennenkuin pesäpallomailla uhataan.

Lafo, 22.11.2005 04:58:
Sehän on sitte ihan sama jos juominen kiellettäis kanssa?



Mitäs samaa siinä on? Se että sä juot sitä sun olutta ei vaikuta mun elämään mitenkään, ei ainakaan mun terveyteen. Se että sä vedät sitä röökiä mun vieressä vaikuttaa muhun monella tavalla. Jos ei muuta niin vaatteet haisee tupakalle.

Lafo, 22.11.2005 04:58:
Koska jos jengi ravaa ulkona koko ajan röökillä, ni siin on homma sillee et koko raflan edusta on ihan täys tupakan tumppeja ja sauhuttelevia ihmisiä. Nyt sentään ei tupakoivilla on omat paikat missä olla. Sillo ne joutuis koko ajan tupakan savussa olemaan. Oli sitte missä tahansa. Jääkööt kotii jos ei savu miellytä. Prkl. Nii.



Täh? On totta että ravintoloissa on savuttomat osat, mutta käytännössä tämä ei toimi. Vaikka olisit koko illan tällä alueelle niin aivan varmasti altistut tupansavulle enemmän tai vähemmän. Kuinka niin joutuisin olemaan koko ajan tupakan savussa, jos tupakoitsijat kävisivät ulkona röökillä?

Jää itse kotiin jos on pakko polttaa.


Ja mikä parasta tulevan tupakkalain myötä ei tarvitse enää täydellä tanssilattialla varoa tupakoitsijoita.

En voi käsittää miten moista terveyteen liittyvää asiaa voidaan puolustaa noin idioottimaisin väittein. Itsekin yökerhossa työtä tekevänä ymmärrän kyllä huolen asiakaskadosta ja sitä myöten työpaikkojen menetyksestä, mutta ihmisten kitinä "oikeuksistaan", tai siitä että joutuu ulos palelemaan on turhaa ja lapsellista.
UzU

Posts: 2,361

#851 • • UzU [33100]

diivasimo, 22.11.2005 00:21:
eiköhän ne, joita sauhuttelu häiritsee, voisi mennä johonkin muuhun ravintolaan sen sijaan että häädetään savuttelijat pois ravintolasta, jossa he sitä saavat tehdä.

Niin ja voitaisiin pakottaa kaikille baarissa olevat käyttämään kuulosuojaimia, paitsi kuurot. Ja aurinkoisena päivänä ulkoillessa aurinkolasit pakolliseksi kaikille!



Jos et ole tietoinen niin helmikuussa 2006 on tulossa voimaan 85db meluraja. Eli tämän lujempaa ei musiikkia saa soittaa. Raja koskee sitten ihan kaikkia tapahtumia, niin ulkona kuin sisällä.
Esimakua saatiin mm. RMJ:ssä jossa dj:n monitori soi pää-PA:ta lujempaa.

Terveysviranomaiset ovat uhanneet vielä valvoa tuota.

Nähtäväksi jää kuinka homma toteutuu. Ainakin ravintolassa jossa itse työskentelen on lauantai iltaisin yli 1000 asiakasta, joiden aiheuttama melu on jo yli tuon 85db.. Eli ei sitten kuunnella musiikkia.
pahapaha

Posts: 70

#852 • • pahapaha
Mulle ainkin ihan sama jos ravintolassa ei saa polttaa, sitten poltetaan ulkona, se on vaan toinen juttu, miten se hoidetaan, mutta onneksi ei ole mun päänvaiva vaan ravintoloitsijan. Kuhan sitä röökiä saa jossain polttaa. Kaikki tollaset nollatoleranssi-, kieltolaki-henkiset jutut kyl pistää vähän epäilemään, eivät ole anakaan muissa asioissa (viina, kannabis) toiminut, olen kyllä periaatteessa sellaisia vastaan. Hmmm..tätä täytyy miettiä....
Freja

Posts: 8,775

#853 • • Freja Sihteeri

Lincra, 22.11.2005 04:41:
vaikka tupakka ei ole terveellistä ja ihmiset polttaa, niin pitääkö siitä rangaista?? "jokaisen oma asiahan se on"



Sanoit sen itsekin. Jokaisen oma asiahan se on. Niin sen pitäisi olla. Mä oon savuton, mutta kärsin silti tupakoitsijoiden sauhuttelusta. Silloin se ei ole röökaajien oma asia enää kun muut siitä kärsii.
Ainoo, keitä tässä nyt rangaistaan, on tupakoimattomat. Kiellolla tupakoitsijat saisivat jatkaa sauhuttelua, mutta alueella, missä se ei savuttomia haittaisi. Silloin se olisi jokaisen oma asia, polttaako vai ei.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

AnderS

Posts: 470

#854 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

UzU, 22.11.2005 11:24:
---
diivasimo, 22.11.2005 00:21:
eiköhän ne, joita sauhuttelu häiritsee, voisi mennä johonkin muuhun ravintolaan sen sijaan että häädetään savuttelijat pois ravintolasta, jossa he sitä saavat tehdä.

Niin ja voitaisiin pakottaa kaikille baarissa olevat käyttämään kuulosuojaimia, paitsi kuurot. Ja aurinkoisena päivänä ulkoillessa aurinkolasit pakolliseksi kaikille!

---


Jos et ole tietoinen niin helmikuussa 2006 on tulossa voimaan 85db meluraja. Eli tämän lujempaa ei musiikkia saa soittaa. Raja koskee sitten ihan kaikkia tapahtumia, niin ulkona kuin sisällä.

Terveysviranomaiset ovat uhanneet vielä valvoa tuota.



EiVit!! Tanssimusa vaihtuu taustamusaksi, great!!
Grizzley

Posts: 2,893

#855 • • Grizzley HUGC/Avantgardistinen Utopistiminarkisti

hallucinogen
kotona sitä joutuu myös ulos menemään röökille


Tää on ollu musta kautta aikojen aivan helmi! Tupakoitsijat pitää itekin sitä savua niin vastenmielisenä et himassa ei polta enää juuri kukaan. Kuitenkin kaikki muut pitäis saada altistaa sille samaiselle savulle *tirsk*

--
Signature summarily executed for treason

hallucinogen

Posts: 8,190

#856 • • hallucinogen Edain

Grizzley, 22.11.2005 13:50:
Tää on ollu musta kautta aikojen aivan helmi! Tupakoitsijat pitää itekin sitä savua niin vastenmielisenä et himassa ei polta enää juuri kukaan. Kuitenkin kaikki muut pitäis saada altistaa sille samaiselle savulle *tirsk*


En mä halua et mun hima haisee kessulle varsinkin kun poltan vain sen oluen kanssa mut sen takia mulla pitääkin olla se alakerran pieni pubi se mun savunurkkaus jossa voin ottaa olutta ja tupakkia yhtä aikaa ;)

--
pikku-*possu*

Yallu

Posts: 1,910

#857 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

hallucinogen, 22.11.2005 13:54:
---
Grizzley, 22.11.2005 13:50:
Tää on ollu musta kautta aikojen aivan helmi! Tupakoitsijat pitää itekin sitä savua niin vastenmielisenä et himassa ei polta enää juuri kukaan. Kuitenkin kaikki muut pitäis saada altistaa sille samaiselle savulle *tirsk*

---

En mä halua et mun hima haisee kessulle varsinkin kun poltan vain sen oluen kanssa mut sen takia mulla pitääkin olla se alakerran pieni pubi se mun savunurkkaus jossa voin ottaa olutta ja tupakkia yhtä aikaa ;)



Älä juo olutta..*pepsodent*
hallucinogen

Posts: 8,190

#858 • • hallucinogen Edain

Yallu, 22.11.2005 13:57:
Älä juo olutta..*pepsodent*


Mitä mä sit joisin? =D Kossusta ei oikeen toi jano tuppaa lähtemään :D

--
pikku-*possu*

hallucinogen

Posts: 8,190

#860 • • hallucinogen Edain
Ehdotettu jo kerran mutta jotta pienet lähipubit saisivat valita savullisuuden/savuttomuuden niin laitetaan niin, että alle 100 tai 50 neliön pubit saisivat päättää asiasta ja sitä isommat sitten savuttomiksi, jos toi toteutuis niin mun vastustus lakkaisi ja aika monen muunkin :D

--
pikku-*possu*