Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 516,368 views

kilobitti

Posts: 2,419

#801 • • kilobitti 1-2-3 techno

Cloud, 19.11.2005 11:44:
Todellakin se syö työpaikkoja pien b kuppiloilta.



Helsingissäkään ei ole enää kuin 491 ravintolaa, ja lähiöissäkin on vielä ainakin muutama lähikauppa jota ei ole muutettu baareiksi.

19.11.2005 11:45, Nythän laki on menossa siihen että polttajat eivät saa tehdä päätöstä polttavatko he vai eivät sillä heiltä se kielletään. Asia vain käännetään toisin päin.



Tupakoiva voisi edelleen polttaa halutessaan esim. ulkona, mutta tällä hetkellä savuton ei voi käydä baarissa savutta. Ei siis sama asia.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Cloud

Posts: 2,162

#802 • • Edited Cloud Game Freak

kilobitti, 19.11.2005 12:09:
---


Tupakoiva voisi edelleen polttaa halutessaan esim. ulkona, mutta tällä hetkellä savuton ei voi käydä baarissa savutta. Ei siis sama asia.



Mutta ei voi tupakoiva käydä enää savuttelemassa baarissa.. sama asia käännettynä nurin.

Edelleenkin missä on ne tupakoimattomien baarit jos niille on niin kysyntää? Jaloillahan sitä äänestetään.

Kai se täytyy se salakapakka pistää pystyyn jossa on sisäänpääsy vaatimuksena tupakka suussa oleminen ja siitä pitäminen. Varmasti olisi markkinarako kova että voisi oikein ketjuttaa kyseisen salakapakan. Jos ja kun laki astuu voimaan.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

iam

Posts: 3,085

#804 • • Edited iam Studying Inner Paths to Outer Space
Mark my words: Tupakointi tulee olemaan kokonaan kiellettyä tai kieltämisestä on jo päätös tehtynä useimmissa EU-maissa 2010 (Ihan viimeistään 2015) mennessä.

Miettikää missä mittakaavassa tällä hetkellä tehdään tupakan vastaista kampanjointia. On muutamia todella suuria EU rahoitteisia ohjelmia, jotka ovat kohdistettu pääasiassa teineille. Sitten on nikotiini korvaushoitoon liittyvät yksityiset kampanjat + muutamia muita erilaisien järjestöjen kampanjoita. Sitten on viestinnällisiä projekteja, joissa polttamisen lopettaneita julkkiksia haastatellaan aiheesta ja tuodaan esille. Eri tasoiset tupakan vastaiset kampanjat ovat kaikesta mainonnasta jo mitattavissa oleva luku.

Ja kyllähän tuo näyttäisi toimivankin.. ainakaan itse en muista, että koskaan olisi yhtä monta tuttua tupakkalakossa.

IMO tuo asia etenee jotenkin näin: Selkeästi ajatus on panostaa ensin isosti nuorison tupakoinnin kitkemiseen ja samalla luoda cooleja mielikuvia lopettamiseen liittyen. Pelottelu-valistus ei toimi, se on nähty jo. Nyt otetaan käyttöön samat keinot joilla muitakin mielikuvia ja tunteita myydään. No seuraavatksi sitten laitetaan nikotiinipurkat R-Kioskiin ja kielletään ravintolassa polttaminen, perässä seuraa työpaikat ja loput julkiset tilat. Lopuksi jää jäljelle vain oma koti jossa voi poltella, mutta siinä vaiheessa polttaja onkin jo leimattu mediassa kavereiden syrjimäksi luuseriksi ja suurin osa polttajista on lopettanut.

edit: Niin eli täyskieltoa ei tietenkään voi tehdä ennenkuin polttajien määrä on saatu pehmeillä keinoilla laskettua tarpeeksi alas.. Tai luulis ainakin?

Tai sitten ei *hymy*
Yallu

Posts: 1,910

#805 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Cloud, 19.11.2005 11:45

Nythän laki on menossa siihen että polttajat eivät saa tehdä päätöstä polttavatko he vai eivät sillä heiltä se kielletään. Asia vain käännetään toisin päin.



Jos kymmenen ihmistä laitetaan samaan huoneeseen ja yksi heistä tarjoaa muille savukkeet, kukaan ei ota vastaan. Silti tämä yksi sytyttää savukkeen-> kaikki kymmenen kärsivät savun haitoista. Kuka tekee päätöksen?
Mulle ei ole suuri vaiva olla polttamatta/polttaa ulkona tai jossain kopissa jos vaihtoehtona on muiden terveyden pilaaminen.
Cloud

Posts: 2,162

#806 • • Cloud Game Freak

Yallu, 19.11.2005 13:24:



Jos kymmenen ihmistä laitetaan samaan huoneeseen ja yksi heistä tarjoaa muille savukkeet, kukaan ei ota vastaan. Silti tämä yksi sytyttää savukkeen-> kaikki kymmenen kärsivät savun haitoista. Kuka tekee päätöksen?
Mulle ei ole suuri vaiva olla polttamatta/polttaa ulkona tai jossain kopissa jos vaihtoehtona on muiden terveyden pilaaminen.



Jos 9 ihmistä polttaa ja yksi ei.. hän haluaa tupakat hittoon ja nämä 9 muuta joutuvat sen tekemään kuka tekee päätöksen. Tämä nyt on täysin typerä juupas eipäs kiistely. Jotain asialle saa ja pitäisi tehdä kyllä. Täysi kielto on vain aivan yhtä väärin kuin ettei tupakoimattomia oteta huomioon.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

kid bionic

Posts: 275

#807 • • kid bionic
Mua ei haittais ollenkaan polttaa jossain ravintolan tupakkakopissa (töissähän siihen on jo tottunut), mut ne kopit on aina jotain 4 neliön koirankoppei (aika pieni tupakoitsijoiden määrään nähden siis), mis ei oo ilmastointia juur ollenkaan.... Vaik oon jo 10 vuotta polttanu, ni esim. messukeskuksen tupakkakopissa on melkein mahotonta olla ees se kriittiset 5 minuuttia...
Yallu

Posts: 1,910

#808 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Cloud, 19.11.2005 20:45:
---
Yallu, 19.11.2005 13:24:



Jos kymmenen ihmistä laitetaan samaan huoneeseen ja yksi heistä tarjoaa muille savukkeet, kukaan ei ota vastaan. Silti tämä yksi sytyttää savukkeen-> kaikki kymmenen kärsivät savun haitoista. Kuka tekee päätöksen?
Mulle ei ole suuri vaiva olla polttamatta/polttaa ulkona tai jossain kopissa jos vaihtoehtona on muiden terveyden pilaaminen.

---


Jos 9 ihmistä polttaa ja yksi ei.. hän haluaa tupakat hittoon ja nämä 9 muuta joutuvat sen tekemään kuka tekee päätöksen. Tämä nyt on täysin typerä juupas eipäs kiistely. Jotain asialle saa ja pitäisi tehdä kyllä. Täysi kielto on vain aivan yhtä väärin kuin ettei tupakoimattomia oteta huomioon.


Eipäs! *pepsodent*
hallucinogen

Posts: 8,190

#809 • • hallucinogen Edain

Yallu, 19.11.2005 10:38:
Savuttomiksi kaikki. Itse olen aina harrastanut oluen kanssa tupakointia ja pidän sitä erittäin tyhmänä ja turhana tapana. Työskentelen myös ravintolassa, joten joudun kärsimään passiivisesta tupakoinnista. Työnantajamme teki mielestäni järkevän päätöksen ja kielsi henkilökunnalta sisätiloissa tupakoinnin, askel oikeaan suuntaan. Vielä kun saisi asiakkaat ymmärtämään ettei tupakansavussa ole kiva työskennellä.. Miltä susta tuntuis jos minä ja 100 tuttavaani tultaisiin SUN työpaikalle ja poltettais sun ympärilläs ketjussa, koko työvuoron ajan? Jos muilla aloilla painetaan duunia 8 tuntia ja pidetään sinä aikana kolme taukoa, jolloin ehtii polttamaan noin 5 savuketta; niin ravintola-alalla sä painat 8 tuntia töitä (melko usein jopa pidempään) ja saat kolme taukoa tupakansavusta. Ei kiva.


Onhan se kiva, että työntekijöitä suojellaan tupakansavulta mut siinä vaiheessa kun ihmiset jää kotiin mieluummin dokaamaan kun himassa saa polttaa toisin kun pubissa. Sit on turha itkeä kun meni työpaikka kun jengi vähentää ravintolassa käyntiä. 2007 kesäkuussahan uhkasivat kieltää kaikkien ravintoloiden tupakoinnin paitsi erillisessä tupakointikopissa jonne ei saa kuskata juomia. Johonkin bileisiin, teinidiskoihin yms tupakoinnin kieltäminen ei varmaan vaikuta juurikaan mut lähipubeille se on kuolinisku. Mulla ei ainakaan oo mitään syytä mennä alakerran pubiin ottamaan 4e kaljaa kun pääsen yli puolet halvemmalla himassa :) Pubiin vetää just se et voin polttaa lämpimässä samalla kun juon kaljaa, näin alkutalvesta kun ei oo herkkua olla ulkona röökillä :P

--
pikku-*possu*

hallucinogen

Posts: 8,190

#810 • • hallucinogen Edain
Ja sen muuten haluan nähdä kun bullmanissa tai teerenpelissä sanotaan 60e sikarin ostajalle et herra on sitten hyvä ja menee tuonne ulos käryttelemään sitä räntäsateeseen sen parin tunnin ajaksi mitä se palaa :D

--
pikku-*possu*

Yallu

Posts: 1,910

#811 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

hallucinogen, 20.11.2005 20:08:
---
Yallu, 19.11.2005 10:38:
Savuttomiksi kaikki. Itse olen aina harrastanut oluen kanssa tupakointia ja pidän sitä erittäin tyhmänä ja turhana tapana. Työskentelen myös ravintolassa, joten joudun kärsimään passiivisesta tupakoinnista. Työnantajamme teki mielestäni järkevän päätöksen ja kielsi henkilökunnalta sisätiloissa tupakoinnin, askel oikeaan suuntaan. Vielä kun saisi asiakkaat ymmärtämään ettei tupakansavussa ole kiva työskennellä.. Miltä susta tuntuis jos minä ja 100 tuttavaani tultaisiin SUN työpaikalle ja poltettais sun ympärilläs ketjussa, koko työvuoron ajan? Jos muilla aloilla painetaan duunia 8 tuntia ja pidetään sinä aikana kolme taukoa, jolloin ehtii polttamaan noin 5 savuketta; niin ravintola-alalla sä painat 8 tuntia töitä (melko usein jopa pidempään) ja saat kolme taukoa tupakansavusta. Ei kiva.

---

Onhan se kiva, että työntekijöitä suojellaan tupakansavulta mut siinä vaiheessa kun ihmiset jää kotiin mieluummin dokaamaan kun himassa saa polttaa toisin kun pubissa. Sit on turha itkeä kun meni työpaikka kun jengi vähentää ravintolassa käyntiä. 2007 kesäkuussahan uhkasivat kieltää kaikkien ravintoloiden tupakoinnin paitsi erillisessä tupakointikopissa jonne ei saa kuskata juomia. Johonkin bileisiin, teinidiskoihin yms tupakoinnin kieltäminen ei varmaan vaikuta juurikaan mut lähipubeille se on kuolinisku. Mulla ei ainakaan oo mitään syytä mennä alakerran pubiin ottamaan 4e kaljaa kun pääsen yli puolet halvemmalla himassa :) Pubiin vetää just se et voin polttaa lämpimässä samalla kun juon kaljaa, näin alkutalvesta kun ei oo herkkua olla ulkona röökillä :P



Mut himassa ei voi tavata uusia ihmisiä. Alussa ehkä asiakasmäärät voivat tippua (pientä kapinointia uutta lakia vastaan), mutta en usko sen olevan pitkäkestoista. Ihmisillä on kuitenkin tarve tavata toisia ihmisiä, kuunnella musiikkia, käydä tanssimassa ym. Ja sitä paitsi, hanaolut MAISTUU erilaiselta..
hallucinogen

Posts: 8,190

#812 • • hallucinogen Edain

Yallu, 20.11.2005 20:29:
Mut himassa ei voi tavata uusia ihmisiä. Alussa ehkä asiakasmäärät voivat tippua (pientä kapinointia uutta lakia vastaan), mutta en usko sen olevan pitkäkestoista. Ihmisillä on kuitenkin tarve tavata toisia ihmisiä, kuunnella musiikkia, käydä tanssimassa ym. Ja sitä paitsi, hanaolut MAISTUU erilaiselta..


En mä ainakaan käy pubissa tapaamassa uusia ihmisiä. joskus meen yksin ja silloin en yleensä kaipaa ketään selittämään elämäänsä mulle vaan haluan ottaa sitä bissee ja polttaa röökini rauhassa =D Ja kuten sanoin en usko kiellon vaikuttavan tanssipaikkoihin, kärsijät ovatkin pienet lähiöpubit jonne tullaan jurottaan suomalaiseen tyyliin sen kaljan ja röökin kanssa ;D

--
pikku-*possu*

[Nuclear]

Posts: 5,855

#813 • • [Nuclear] el aprendiz

hallucinogen,
Mulla ei ainakaan oo mitään syytä mennä alakerran pubiin ottamaan 4e kaljaa kun pääsen yli puolet halvemmalla himassa :)


Pitäähän tää jollain tavalla saada tyhmempienkin päähän tietoon... ;)

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

hallucinogen

Posts: 8,190

#814 • • hallucinogen Edain
Tuli tossa mieleen, että kun tupakkakoppiin ei saa viedä juomia jotta henkilökunnan ei tarvii kerätä sieltä tuoppeja ja näin altistua tupakansavulle. Miten stökikset tyhjennetään kun eihän henkilökunta voi mennä niitä tyhjentää kun sit altistuu savulle :D Ravintoloiden pitää varmaan rakentaa joku hieno automaaginen stökiksen tyhjentäjä =)

--
pikku-*possu*

gerry

Posts: 979

#815 • • Edited gerry
Hyvä laki. Ei haisis vaatteet aina tupakalle eikä olis niin mahdoton darra joka baari illan jälkeen.


varmaan muutaman vuoden päästä tupakoitsijoita katsellaan hiukan vinoon "hei daa, poltatsä...??" kun se ei ole niin cool enää. Mut hyvä juttu, niin se pitääkin! Tupakan sais veivata ulkoavaruudeen!

Itse olen monesti yrittaänyt aloittaa... tosin huonolla menestyksellä. Kerran meinas mennä otsatukka, kerran kulmakarvat, ja viimeks koko baari joten ei ole tupakka mulle:)

--
by B.C.S

hallucinogen

Posts: 8,190

#816 • • hallucinogen Edain

Lene, 20.11.2005 20:47:
Funny... Olin ekaa kertaa sellaisessa lähiöpubissa pari päivää sitten ja ensimmäistä kertaa mun vaatteet ei haissu röökille. *sydän* Tosin siellä ei myöskään myydä kaljaa vaan olutta... *vink*


Ongelman ydinhän ei oo se, että tupakoimattomille ei olisi täysin savuttomia ravintoloita. Valinnan varaa savuttomista pubeista varmasti löytyy ja jos sellaiseen haluaa mennä niin siitä vaan. Se, että ravintoloitsija ei saa itse päättää onko rafla savuton vai savullinen ja missä mittakaavassa on perseestä.

--
pikku-*possu*

m1kk3

Posts: 5,560

#817 • • m1kk3 no-life
tää kieltohan on hieno jatke suomen päättäjien muutenkin tosi fiksulle linjalle: lisää kieltoja ja rajoituksia ni maailma muuttuu paremmaksi. jee jee *eiei**senkin*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

hallucinogen

Posts: 8,190

#818 • • hallucinogen Edain

gerry, 20.11.2005 20:50:
Hyvä laki. Ei haisis vaatteet aina tupakalle eikä olis niin mahdoton darra joka baari illan jälkeen.


Mä luulin et se darra tulee viinasta eikä röökistä O_o Mut näköjään sitä oppii joka päivä jotain uutta :D

--
pikku-*possu*

hallucinogen

Posts: 8,190

#819 • • hallucinogen Edain

Lene, 20.11.2005 20:55:
Pointti ei ollut siinä, että se pubi oli savuton vaan, että sen pubin kulttuuriin ei näemmä kuulunut se röökin polttelu (ei täysin savuton kuitenkaan), joten välttämättä se tupakoinnin kieltäminen ei vaikuta niin kauheasti pubeihinkaan...

Vielä kun saisi kaikki mestat idioottivapaiksi...


Kyllä mä luulen, että aika paljon vaikuttaa täyskielto pubeihin. Jos menee johonkin kallion peruspubiin niin kyllä siellä yli puolella on jossain välissä rööki huulessa. Pitäs varmaan kieltää viinakin ravintoloista kun se varmasti aiheuttaa enemmän vaaraa työntekijöille kun joku asiakas alkaa käyttäytymään huonosti :)

--
pikku-*possu*

hallucinogen

Posts: 8,190

#820 • • hallucinogen Edain

Lene, 20.11.2005 20:57:
Darrasempi olo tulee tupakasta kuin viinasta. Jos ei ole juonut tippaakaan viinaa niin silti siltä tuntuu...


Jos noin on niin pitää äänestää jaloillaan ja valita savuton ravintola.

--
pikku-*possu*