kilobitti:
Totesin jo aiemmin että 3/4 ystävistäni bilepolttaa; useimmat vain tavan vuoksi. Kyse ei ole siis niinkään tarpeesta, vaan tavasta jota harjoitetaan koska se on mahdollista. Ystäväpiirissäni ei taida olla yhtään, joka jäisi pois baarista sen vuoksi että ei kestä sauhutta muutamaa tuntia.
Miksi tämä kaveripiirisi sitten sanelee ne säännöt, jos kellään ei ole tarvetta eikä myöskään halua polttaa? Eivätkö nämä polta omasta vapaasta tahdostaan? Mielestäni on hieman heikko argumentti väittää että 'ei me muuten poltettais, mutta kun tossa vieressä polttaa joku, niin kyl munkin sit pitää'.
Jeps, jossain määrin onkin, ja oman näkökantani ristiriitaisuus on vaikeuttanut keskustelua jo aiemminkin*hih* Järkeily tähän ristiriitaan vois olla se, että savuttomuuden vaatimista on käytännössä mahdotonta tehdä yksilötasolta (ei oikeastaan käy edes mielessä) vaan on helpompi joustaa. Se ei välttämättä tarkoita että haluaisin joustaa.
Ei kukaan ikinä halua joustaa. Kaikki haluavat aina kaikki oikeudet. Mutta järkevät ihmiset pystyvät toisinaan luopumaan omastaan toisen suuremman tarpeen vuoksi. Sitä kutsutaan myötätunnoksi ja uhrautuvaisuudeksi, ja ne ovat mielestäni pari ihmisrodun kaikkein arvokkaimmista ominaisuuksista, ja niiden käyttöön pitää kannustaa ja rohkaista, ei pakottaa.
Niin, tai sitten tutkimuskohde on vaikea. Kun kyse on lyhyemmistä altistuksista -> oireet ovat varmasti vähäisempiä -> vaikeampia erottaa muista muuttujista.
Eli myönnät että passiivisen tupakoinnin vaikutukset ovat niin vähäisiä, että niitä on vaikea edes tutkimuksilla aukottomiksi todistaa? Minun mielestäni tupakoimattomien pitää olla valmis kärsimään pieniä myönnytyksiä ja haittoja tupakoivien toiminnasta ja oikeuksista johtuen, ja tupakoivien samoin. Kummankaan tavan ehdoton ja jokatilanteessa toisen yli nostaminen on jommankumman ryhmän syrjimistä. Tämä vuoksi pidän kiinni 'tupakoinnin viimeisestä linnakkeestani' tai edes niistä tupakointikopeista, jos niitä mitenkään on järjellisesti mahdollista järjestää.
Vähän harmittaa, että lähdin tähän keskusteluun luullen että passiivisen tupakoinnin haitat pienissäkin määrin on todistettu. Vaikka olen itsekkin polttanut jonkin verran, olen kuitenkin periaattessa aika anti-tupakka-henkinen. Syynä siihen on mun mukavuudenhalu, yleinen kiinnostus hyvinvoinnistani ja asennetasolla ehkä se että kolme mun sukulaista on "kuollut tupakkaan".
No tuo on aika ymmärrettävä peruste tunnepohjaiselle suhtautumiselle, mutta tunnepohjaisuus tässä asiassa on silti näkökanta josta on suotavaa pyrkiä eroon.
Tää on tiedossa, yhdellä työpaikalla tapasin itsekkin käydä ulkona seuraksi. On sääli että savuttomilta puuttuu vastaava rento sosialisointimuoto. Ja on se perseestä; pitääkö mun ryhtyä tupakoimaan voidakseni liittyä idearinkiin? Polttavat lisäksi suhtautuvat toisiinsa usein aika rennosti...johtuisko siitä, että turhat jännitykset on purettu tupakalla. Mielestäni aika Ikävä kahtiajako joka tapauksessa.
Ei, mutta sulta ei pitäisi kieltää myöskään oikeutta pitää niitä "tupakkataukoja" tupakoimatta jos niin haluat. Ihmisten kuuluu olla tässäkin asiassa samalla tasolla, ja jos tässä tupakoimattomien oikeuksia poljetaan, asialle on tehtävä jotain. Kahtiajaolle ei sinänsä voi yhteiskunnan säännöillä tehdä mitään, olen siitä itsekin joutunut tosiaan kärsimään. On kuitenkin ihmisten itsensä vastuulla selvittää tuollaiset epäkohdat.
Kävisi. Se on kuitenkin pirun kallis rakentaa, jolla saadaan koppi joka on A) kylmän kalsean tunnelmaton ja vittumainen tai B) ne bileet siirtyy sit sinne tupakkahuoneeseen (ja silloin mun baarissakäyminen varmaan loppuis kokonaan).
No myönnetään, en tiedä vittuakaan asian kustannuksista, ja siksi jo alunperin peräänkuulutin että joku voisi esittää minulle faktoja tästä. Mielestäni tupakointikopin ei edes tarvitse olla mikään oleskelutila, vaan siellä käydään tupakalla, tullaan ulos ja päästetään seuraavat sisään. Ei tupakoijillakaan ole tarvetta jatkuvasti oleilla savussa, vaikka nämä ovatkin koukussa nikotiiniannoksiinsa. Minulle henkkoht on vitun sama onko tuollainen huone, jossa vietetään 2-3min pelkästään tupakoinnin takia, vaikka pelkkä ahdas koppi jossa ei ole hienoa sisustusta. Jättäisin kuitenkin edes tämän vaihtoehdon lakisääteisesti mahdolliseksi ravintoloitsijalle, jos tämä on valmis moisen toteuttamaan. Tuo ratkaisu voisi myös lisätä kustannuksiensa takia täysin savuttomien ravintoloiden määrää, ja tarjota sinulle enemmän sitä valinnanvapautta jota kaipaat.
Mun mielestä noita haittoja ei oikein voi asettaa vastakkain. Tupakoivan tupakatta-olemisen-haitta on kuitenkin itse aiheutettu; jos ei polttaisi alun pitäen, ei haittaa olisi. Haitta on siis välillisesti aiheutettu itselle omalla aktiivisella toiminnalla. Savuttomalle haitta aiheutuu jo siitä että "on olemassa".
Tuossa olet osittain oikeassa. Tupakoinnin aloittaminen on vapaaehtoinen toiminta yleisessä mittakaavassa. Mutta tupakointi on myös heroiiniin verrattavissa oleva koukuttaja, ja monet siihen sortuneet ihmiset eivät yksinkertaisesti pysty lopettamaan, jolloin mukavuustekijästä tulee pakollinen tarve. Jossakin vaiheessa tupakointi ei siis ole enää täysin vapaata valintaa, vaikka se ensimmäinen tupakka olisikin sitä ollut. Myös tupakoimaton aiheuttaa toiminnallaan haittoja itselleen hakeutumalla tilaan, jossa tietää tupakoinnin olevan sallittua.
En juuri käytä autoa, julkisia kylläkin.
No propsit siitä.
Valitettavasti moottoriajoneuvot ovat aika elintärkeitä (esim. elintarvikkeiden kuljetukseen) -> ajatus autottomasta yhteiskunnasta taitaa olla utopiaa.
Kyllä, nyky-yhteiskunnassa se varmasti on utopiaa, mutta on ollut myös aika jolloin autoja ei ole ollut, joka on todiste siitä etteivät ne ole välttämättömiä. Itse lähden siltä näkökannalta, että lämmön (katto pään päällä jne), ruuan, edes hengitykseen kelpaavan ilman yms selviämisen kannalta välttämättömien tekijöiden jälkeen kaikki muu on enemmän tai vähemmän turhaa luksusta. En väitä ettei ihmisillä ole oikeutta myös luksukseen ja elämästään nauttimiseen, mutta jos yhtä luksusta ruvetaan ehdoitta kieltämään hengitysilman koskemattomuuteen vedoten, pitäisi saman periaatteen päteä myös muissa asioissa.
Kyllä, tupakka tuottaa mulle henk.koht. nautittuna tietynlaista mielihyvää, mutta pidän niitä pienempinä kuin aiheutuvaa haittaa (lyh. tähtäimellä kurkun karheus, selkeästi heikentynyt hapenottokyky urheillessa, haisevat vaatteet, pitk. tähtäimellä merkittävät terveysriskit ja riippuvuus).
Jep, mutta tässä tapauksessa pitäisi mielestäni pyrkiä unohtamaan henkilökohtaiset mieltymykset, ja pyrkiä katsomaan tärkeämpiä tekijöitä. Toivon ja uskon että olisin tupakointikieltoa vastaan näihin samoihin perusteisiin vedoten, vaikka en itse olisi ikinä polttanut.
Joo, paitsi että toinen on "turha" nautintoaine, toinen yhteiskuntaa tehostava väline.
Kyllä mä pystyn keksimään hieman kaukaahaettuja juttuja (vaikka tuo tupakkahuoneen ideariihi), joissa tupakoinnista on ainakin välillistä hyötyä jos rupean tarpeeksi hiuksia halkomaan ;) Mutta säästän sinut nyt siltä toistaiseksi. Tuossakin on silti pointtia, mutta en lue myöskään yhteiskunnan toiminnan tehostumista tarpeeksi pätevänä syynä ruveta rajoittamaan ihmisen vapautta valita. Samalla tehokkuuden periaatteella voitaisiin sallia orjuuskin.
Siitähän tässä onkin kyse; valinnanvapaudesta, eli tässä tapauksessa savuttoman vapaudesta päättää itse siitä mille myrkyille altistuu.
Ja tupakoivan vapaudesta päättää missä tupakoi. Niin kauan jos ravintolassa on erillinen tupakointikoppi, tai edes sille osoitettu alue erillään tupakoimattomien puolesta, koen että molempien valinnanvapautta on tarpeeksi kunnioitettu.