Koska tupakoivilla ja tupakoimattomilla on perusluontoinen oikeus toteuttaa omia halujaan ilman että kukaan tulee sitä pakolla rajoittamaan. Tupakoivat häiritsevät tupakoimattomien tarpeita vain hyvin väliaikaisesti siinä missä tupakoimattomat vaativat tupakoivia luopumaan haluistaan ja tarpeistaan aina ja joka tilanteessa, siinä missä eivät itse olisi valmiita luopumaan omista oikeuksistaan edes ravintolassa. Miten monta kertaa tämä pitää rautalangasta hokea ilman että voit sitä kumota, että uskot sen?onomatopoeia:
En ymmärrä miten se puoltaa tupakansavulle altistumista ravintoloissa. Voisitko selittää?
No voi pyhä yksinkertaisuus! Siihen tupakointioikeuden kieltämiseenhän tuo vastakkainen kanta juuri pohjaa, jota vastaan minä yritän tässä jatkuvasti omaa kantaani puolustaa! Jos yrität väitellä minun kantaani vastaan, väittäen samalla ettei sinulla itselläsi ole mitään kantaa jota joudut puolustamaan, asetat itsesi vähintään omituiseen ja epäreiluun asemaan väittelyn kannalta. Miten minun pitäisi pystyä väittelemään sinua vastaan joillakin pointeilla, jos samantien kun todistan ajattelussasi aukon, vetoat siihen että "en mä oikeesti tota mieltä ole asiasta"? Eikö se nyt ole hieman keskustelua ja sen järkevyyttä vesittävä argumentti?Eivät tupakoimattomatkaan ole kieltämässä tupakoivilta oikeutta tupakoida ravintoloissa. Kyse on siitä, että tupakoimaton joutuu altistumaan tupakasavulle lähes kaikissa ravintoloissa. Saattaa olla, että tätä asiaa ei voi toteuttaa käytännössä muulla tavalla kuin kieltämällä tupakointi ravintoloissa.
Niin on tupakointiinkin, mutta lentomelussakaan ei pyritä estämään kaikkia sen aiheuttamia vahinkoja kaikille ihmisille, vaan pakotetaan ihmiset sietämään osa vahingosta täysin ilman omaa syytään, koska se on käytännön kannalta ainoa järkevä ratkaisu. Tätä tuo vastakkainen katsontakanta (yritän välttää käyttämästä ilmaisua sinä kun et kerran oikeasti ole sitä mieltä :P) yrittää vaatia. Jos minä vetoaisin samoihin argumentteihin kuin tupakoinnin vastustajat tässä, yksikään lentokone ei saisi ikinä nousta kentältä, varsinkaan koska minulla ei ole edes rajattomasti vapautta valita missä altistun sille. Vai pitäisikö sinun mielestäsi pakottaa minut muuttamaan jos en halua altistua lentomelulle, mutta on kohtuutonta vaatia tupakoimattomat joko pysymään savuttomilla puolilla ravintolassa tai pyytää näitä valitsemaan toinen ravintola?Niin kauan kuin en ole terveyshaittoihin ja potentiaalisiin kuolemanriskeihin vedonnut, on niillä turha spekuloida. Käsittääkseni tuohon mainitsemaasi lentomeluun on jo puututtu lainsäädännöllä.
Siitä huolimatta että syyllistän nyt kärjistävään populismiin, niin sinä olisit siis ollut sitä mieltä että maapallo on litteä tuhat vuotta sitten, koska se olisi ollut vallitseva teoria, ja säätänyt sen perusteella lain ettei kukaan saa poistua laivoilla Euroopan rannikolta, jottei kukaan vain omasta vapaasta tahdostaan saa ottaa riskiä että tämä putoaisi maailman laidalta? Tiedostan esimerkkini typeryyden, mutta se on silti suhteutettavissa siihen miten ihminen kaltaisellasi asenteella olisi suhtautunut asiaan sen tuhat vuotta sitten, ja mihin se olisi johtanut.Hetkinen, yrität nyt kääntää asiat päälaelleen. Ensin syytät minua epätieteellisistä näkökohdista, sitten käytät itse ilmaisuja "täysin" ja "mitään", ja nyt syytät minua siitä, että minä vaatisin sinulta aukottomia todisteita. Tuo edellinen kommenttini tarkoitti että, ei ole tieteellisesti pätevää käyttää ilmaisuja "täysin" ja "mitään", jos niitä ei voi perustella.
Olen pääasiassa Popperilaisen epistemologian kannattaja ja olen sitä mieltä, että joka hetki paras teoria tulee hyväksyä tieteelliseksi "totuudeksi".
Enhän. Minä nostan ne samalle tasolle, jolloin tupakoimattomien oikeudet rikkovat enemmän tupakoivien oikeuksia, kuin tupakoivien oikeus rikkoo tupakoimattomien, rajoittamalla tätä syntymässä kaikkein arvokkaimpana lahjana saatua valinnanvapautta. Sitä pidän epäkohteliaana, jos tupakoivat tulevat pöytään puhaltelemaan savuja tupakoimattomien silmille, mutta niin kauan jos nämä istuvat tupakoivien puolella, nämä ovat itse osansa valinneet, eikä ihmisten ohjaaminen kohteliaaseen käytökseen lain voimalla ole kovin järkevää, ja se on jälleen kerran fasistista, jota en näe järkevänä missään tilanteessa jossa vaihtoehtojakin löytyy. Ihmisiä tulee kannustaa toimimaan oikein, ei pakottaa siihen. Varsinkaan kun oikea ja väärä ovat aina jokaisen subjektiivisia tulkintakysymyksiä.Itsehän sinä nostat tupakoitsijoiden oikeuden ravintoloissa tupakoimattomien yläpuolelle.
Kyllä minä pitäisin opiskelua aika perusedellytyksenä nykyajan yhteiskunnassa selviämiselle, samoin kuin työntekoa, virastoissa asioimista yms asioita, joita yhteiskunta melko pitkälti suoraan edellyttää jäseniltään. Ainahan sitä voi muuttaa viljelemään porkkanaa landelle, mutta se ei mielestäni enää kuulu asioihin joita voidaan kohtuudella edellyttää yhteiskunnan jäseniltä pelkän tupakansavun välttämiseksi.No shit, Sherlock. Eihän ihmisten ole pakko mennä esimerkiksi yliopistoon, mutta kuitenkin siellä tupakointi on kielletty sisätiloissa. Jos ihmisellä on nimenomaan halu mennä kuuntelemaan konemusiikkia ravintolaan, niin silloin hänen on mitä todennäköisemmin pakko altistua tupaksavulle.
Tietysti sinä joudut puolustamaan tupakointikieltoa jos yrität puolustaa näkökantaa että se pitäisi saattaa vallitsevaksi käytännöksi nykyisen sijaan. Itsehän sanoit että paras vallitseva teoria on otettava käyttöön, ja silloin sinun pitää aika aukottomasti pystyä puolustamaan että jokin uusi käytäntö on parempi kuin nykyinen. Miten ihmeessä voit väittää että jos minä en saa puolustettua nykykäytäntöä etkä sinä omaasi, niin asianlaidan pitäis muuttua vain sen takia että kumpikaan meistä ei saa todistettua olevansa oikeassa? Tuohan on voodoota pahimmillaan. Sinulla on todistustaakka, koska olet esittämässä uutta käytäntöä, ja silloin sinun pitää pystyä todistamaan se nykyistä, vallitsevaa käytäntöä paremmaksi.Sinun argumenttisi tuntuvat nojaavan kahteen asiaan: tupakointikiellolla rikottaisiin vain tupakoivien perusoikeuksia ja "ei ole pakko olla jossakin"-argumenttiin. Näitä lähdin alunperin kritisoimaan. Mielestäni näillä argumenteilla ei voi perustella tupakoinnin sallimista ravintoiloissa. Sinä yrität jatkuvasti kääntää keskustelun siihen, että minä joutuisin puolustelemaan tupakointikieltoa, hyökkäys on tietenkin paras puolustus. Pyytäisin, että ennen kuin jatkamme keskustelua tupakoinnin kieltämiseen, sinä perustelisit nämä seuraavat kaksi asiaa:
Taisin vastata tämän jo ensimmäisessä kappaleessani. Koska tupakoimisen kieltäminen rajjoittaa perusoikeuksia, ja tupakoinnin salliminen taas antaa ihmisille itselleen sen vapauden valita. Jolloin oikeuksien säilyminen on tärkeämpi ja pätevämpi argumentti kuin asian ehdoton kieltäminen. Oikeuksia tulee lähtökohtaisesti kunnioittaa enemmän kuin kieltoja, ja pyrkiä ne myös säilyttämään. Vastakkainen asenne johtaa totalitääriseen ja fasistiseen yhteiskuntaan nykyisen jenkkilän ja entisen kylmän sodan maiden tyyliin, ja on varsin surullista ja ahdistavaa seurattavaa, enkä käsitä kuinka niin monet sinun kaltaisesi ihmiset ovat luopumassa niistä vapauksista hallelujaa huutaen juuri kun niiden eteen ja saamiseksi on nähty satoja vuosia työtä jotta yhteiskunta on saatu näin vapaaksi ja sallivaksi ja kaikkien oikeuksia kunnioittavaksi.1. Miksi tupakoivan oikeus tupakoida on suurempi kuin tupakoimattoman oikeus savuttomuuteen tietyssä tilassa? Ts. Miksi tupakointikielto rajoittaa perusoikeuksia, mutta sen salliminen ei taas rajoita oikeutta olla savuttomassa tilassa?
Tämä menee taas itseni turhaksi toistamiseksi, mutta koska tupakoinnin haitoille pitkäaikaiselle altistumiselle ei voida vaatia ihmisiä altistumaan kohtuullisiin perusteisiin vedoten, vaan se olisi taas sitä fasismia pakottaa ihmiset siihen jos nämä aikovat yhteiskunnan toimintaan osallistua. Ravintolassa käymistä ei voida laskea pakolliseksi osallistumiseksi yhteiskunnan toimitaan, ja niin kauan kuin kaikkia ravintoloita ei pakoteta savullisiksi, niin kysyntä ja tarjonta sanelevat mielestäni tarpeeksi hyvin yhteiskunnan tarpeet ja rajat natsististen pakkototaalikieltojen sijaan. Kukaan ei pakota menemään ravintolaan, istumaan tupakoivien pöydässä tai olemaan siirtymättä jonnekin savuttomampaan tilaan jos savu sattuu niin pahasti erityisen herkkää yksilöä häiritsemään. Pelkän epämukavuushaitan perusteella on kuitenkin naurettava peruste mennä säätämään lakeja, kuten olen jo aiemmin todennut.2. Miksi tupakoimattoman ei ole pakko olla tietyssä ravintolassa, mutta tupakoiva ei voi tupakoida muulla kuin siinä kyseisessä ravintolassa?