Umbala, 21.1.2009 13:24:
---
Takyon, 21.1.2009 12:10:
Entäs jos mä käynkin niissä ravintoloissa jostain aivan muusta syystä kuin alkoholin ja dokaamisen takia, kuten vaikka jonkun dj:n tai muun esiintyjän takia? Mulla ei silloin ole ihan hirveästi varaa valita teenkö sen niissä savuttomissa vai savullisissa mestoissa. Kukaan ei ole kieltänyt sua tupakoimasta sun baarireissuilla, sun vaan pitää tehdä se joko ulkona tai tupakkakopissa. Mä en näe tässä mitään yksilönvapauden rajoittamista.
---
No entä sitten. Jos mä haluun käydä oopperassa jossa ei ole laulua, ei sitä laulamista oopperassa kielletä jotta mäkin voisin käydä siellä. Jos meitä ei laulun kuuntelijoita jotka haluaa käydä oopperaas on tarpeeksi, joku tai me itse perustetaan ooppera jossa ei lauleta.
Ei tietenkään, mutta säkö et nää mitään eroa siinä istunko pöydässä jossa saan imea kaljaa ja tupakkaa, siihen että istun pöydässä imen olutta, laitan takin päälle ja menen seisomaan 35 asteen pakkaseen tupakalle, koska sä olet halunnut käydä kuuntelemassa DJ:tä jossain aivan eri ravintolassa?
Tää keskustelu on aivan turha ja lapsellinen. Kenenkään ei pitäis polttaa eikä myöskään joutua muiden polttamisesta kärsimään. Sen voi monella moraaliteorialla ja terveyssyillä todistaa. Ymmärrän kuitenkin ihmisiä, jotka tupangistaan niin tiuhaan pitävät kiinni, sillä itsekin sitä silloin-tällöin (mutta en aina!) nimenomaan juomisolosuhteissa nykyäänkin harrastan ja ymmärrän sen suureksi nautinnoksi. Kaiken lisäksi olen myös suuri sikarien ystävä.
Tupakkakoppi olkoon vaihtoehto aina jos vain mahdollista, nimittäin vakiotupakoinnin lopettajana ottaa päähän se ulos/sisään mennssä vastaan tuleva savu (myös muualla kuin baareissa) ja eihän se reilua ole jos tupangin imijät joutuu menee sinne pakkaseen vilustumaan (ihan ku se tupakka ei tuhois niitä keuhkoja/muuta terveyttä muutenki). Sen sijaan sikarien ideana on olla siellä savussa ja niiden kanssa tulisi saada nauttia juomastaankin. Siispä, perustettakoon sikaribaareja (ei saisi tupakoida). Mun näkökanta. Perustelkaa muuten, jos ei oo kehittävää niin lupaan kumota argumenttinne :) En vain näe mitään ongelmaa niissä kopeissa, paitsi että parempi ilmastointi saisi monessa olla. Otettakoon huomioon kuitenkin että tupakan varsin yleinen haittavaikutus on haju. Se ken leikkiin ryhtyy...
Tässä vielä todettakoon, että en ymmärrä valtioiden kaksinaismoralismia päihteiden suhteen. Monet hengenvaaralliset päihteet, kuten alkoholi ja tupakka ovat laillisia, mutta suuri osa lievemmistä tai samantasoisista vaihtoehtopäihteistä ei ole. Itse en niitä vaihtoehtoisia käytä, mutta esim. Portugalin esimerkki näyttänee, että Poliisin resurssit voidaan lainsäädäntöä simppelöimällä suunnata sinne missä se todellinen tarve on, eikä huumeiden laillistaminen ole sitä maata kaatanut. Eikä muuten ole alkoholikuolemia niin paljon suhteessa väkilukuun siellä kuin täällä. Toisaalta olisin sitä mieltä että laadun takaamiseksi pitäisi myös niiden vaihtoehtoisten laatua valtiollisesti valvoa.
Sorry toi vikan kappaleen offtopic mut oli pakko avautuu viel oikeeta aihetta sivuten.