Miksi ihminen haluaa päihtyä?

341 posts, 18 pages, 156,989 views

Avatar
#41 • • ikj Guest

Steven Hoaks:
---
idi:
ja näin sitä huomaa, että päihtyneenä ei enää vaälitä rajoista ja helposti karkaa mopo käsist*vink*
koska on vaa niiiiin kivaa eikä haluu palautua todellisuuteen, paitsi jossain tapauksessa laskeutuminen voi olla maailman ihanin asia.

---


Kuulostaa mieheltä joka tietää mistä puhuu *pahis*



tässä en siis puhunut itsestäni (lue. aikasemmat viestit)
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#42 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

idi:
---
Steven Hoaks:
---
idi:
ja näin sitä huomaa, että päihtyneenä ei enää vaälitä rajoista ja helposti karkaa mopo käsist*vink*
koska on vaa niiiiin kivaa eikä haluu palautua todellisuuteen, paitsi jossain tapauksessa laskeutuminen voi olla maailman ihanin asia.

---


Kuulostaa mieheltä joka tietää mistä puhuu *pahis*

---


tässä en siis puhunut itsestäni (lue. aikasemmat viestit)



Joskus sulla ei ole kyllä yhtään huumorintajua... Mä oon tässä itsekkin kierinyt maassa omasta kommentista... *iloinen*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Chatte

Posts: 4,085

#43 • • Chatte Team Teknolipat :)
*reps* *reps* *reps*

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

UnityF

Posts: 15,721

#44 • • UnityF joo just se

ville:
Voisi kuvitella, että monien heimojen tilanteessa päihtyminen on ollut keino ottaa yhteyttä ”tuonpuoleiseen” ja pyrkiä löytämään ”elämän tarkoitus”. Erityisen helppoa tämä on varmaan ollut, sillä alkuasukkaat eivät ole pystyneet sanomaan miksi joku päihde vaikuttaa tietyllä tavalla. Siten he ovat oikeasti saattaneet uskoa, että nautittava aine on suora viesti tuonpuoleisesta (vrt nykytilanne, jossa tiedetään hyvin tarkkaan miksi esimerkiksi kannabis aiheuttaa olotilan X ja amfetamiini olotilan Y ja siten harvaan päihteeseen liittyy mitään mystisyyttä)

Uskoisin että ennenkuin lähtee miettimään miksi joku päihtyy päihteet pitäisi jakaa johonkin ryhmiin. Tämä siitä syystä, että on aika eri asia lähteä nauttimaan vaikka LSD:ä kuin etanolia. Sitten kun päihteet olisi ryhmitelty voisi alkaa miettimään, miksi tietty ihminen haluaa nauttia juuri tähän ryhmään kuuluvaa päihdettä.

Itse uskon, että monet päihteet (erityisesti alkoholi) tarjoavat helpomman mahdollisen tavan irroittautua arjesta: niiden avulla on helppo olla ajattelematta myöhässä olevaa projektia tai kusipäisestä pomoa. Vastaavaan tilaan olisi tietysti mahdollista päästä myös ilman päihteitä, mutta monesti se vaatisi esimerkiksi matkan siniselle laguunille, joka taas on harvoin mahdollista. Uskoisin myös, että tämä sama syy olisi aika yleinen jos ihmisiltä kysyttäisiin miksi haluat päihtyä.

Arjesta irtautumisen lisäksi uskoisin, että ihmiset pyrkivät esimerkiksi psykedeelien avulla löytämään samasta asiasta uusia puolia ja mielipiteitä. Päihtymisellä halutaan siis tietoisesti pyrkiä aktiiviseen vuorovaikutustilaan, eikä ainostaan unohtaa (kuten alkoholilla).




tää oli niin lähellä mun omaa mielipidetta että... *joo*
K

Posts: 511

#45 • • K

serotonot:
---
styrOX:
se on vaan kivaa.....ahistuksesta pääsee hyvin eroon

---

Ja samalla aiheuttaa sitä ahdistusta lisää.
Päihteet on IMO hauskanpitoon, ei lääkkeeks



Niin. Kaikki mika menee ylos, tulee myos alas. En todellakaan suosittele paihteita ahdistuneille ihmisille; aivokemian sotkeminen ahdistuneena tai masentuneena ei lopulta tee mielelle hyvaa, vaikka hetkellisesti olo helpottuisi. Laskut ne sitten vasta ahdistaakin.
display23

Posts: 3,069

#46 • • display23
tänään on helvetin hyvä päivä päihtyä.
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#47 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

Galrav:
tänään on helvetin hyvä päivä päihtyä.



Niin totisesti olis... Mutta pitää säästää kaikki voimat huomiselle...

Itkemään kermaan *nyyh*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

anthocyan

Posts: 1,511

#48 • • anthocyan Kohti valoa...

Steven Hoaks:


Niin totisesti olis... Mutta pitää säästää kaikki voimat huomiselle...

Itkemään kermaan *nyyh*



*täh* Taas oon pihal!!! *nauru* Siis Kermaan itkeen...? Mitä!!??!!!

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#49 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

anthocyan:
---
Steven Hoaks:


Niin totisesti olis... Mutta pitää säästää kaikki voimat huomiselle...

Itkemään kermaan *nyyh*

---


*täh* Taas oon pihal!!! *nauru* Siis Kermaan itkeen...? Mitä!!??!!!



Menen portaille valuttamaan kyyneleitä... *nyyh*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

T0mbstone

Posts: 728

#50 • • T0mbstone The Process.

ville:
Voisi kuvitella, että monien heimojen tilanteessa päihtyminen on ollut keino ottaa yhteyttä ”tuonpuoleiseen” ja pyrkiä löytämään ”elämän tarkoitus”. Erityisen helppoa tämä on varmaan ollut, sillä alkuasukkaat eivät ole pystyneet sanomaan miksi joku päihde vaikuttaa tietyllä tavalla. Siten he ovat oikeasti saattaneet uskoa, että nautittava aine on suora viesti tuonpuoleisesta (vrt nykytilanne, jossa tiedetään hyvin tarkkaan miksi esimerkiksi kannabis aiheuttaa olotilan X ja amfetamiini olotilan Y ja siten harvaan päihteeseen liittyy mitään mystisyyttä)



Jos puhutaan psykedeeleistä , alkuperäiskansoilla on/oli useimmiten oma henkimaailman tutkija, jota kutsutaan myös shamaaniksi. Näitten alkuperäiskansojen piirissä ei kuka tahansa saanut nauttia mitä tahansa, vaan psykedeelisten aineiden nauttimiseen tarvittiin pitkä valmistautuminen ja omistautuminen asialle. Kansojen sijainnista on helppo päätellä, mitä psykedeelejä he nauttivat miettimällä mitä luonnonvaraisia kasveja heidän alueellaan kasvaa.

Shamaaneille tämä konkreettinen meidän kokema maailma on vain illuusiota ja todellinen maailma heille on psykedeeli maailma.
Tästä maailmasta shamaanit etsivät ennustuksia ja näkyjä.
Yleensäkkin todellisuudesta puhuttaessa on vaikeaa edes määritellä, mikä on todellisuus, kun jokainen kokee joka tapauksessa todellisuuden omalla tavallaan ja psykedeelit ovat myös omanlaisensa todellisuus.

Eli jossain tapauksissa ”päihtyminen” voi olla myös askel lähemmäs todellisuutta *joo*

Ja jos haluaa tarkemmin määritellä, niin päihtyminen on vaan ihmisen tarve valita todellisuuden tilansa *iloinen*

[muokattu 29.5.2004 16:12]

--
~If you understand, things are just as they are... If you do not understand, things are just as they are....~

sapeli

Posts: 11,768

#51 • • sapeli jokukukamikä?
Ollaan samaa mieltä shamanististen kulttuurien hallujen käytöstä, mutta mun mielestä sama ei päde alkoholiin. Itse asiassa, useammassa kirjassa mitä olen henkisistä asioista lukenut sanotaan että alkoholi päinvastoin sumentaa intuition ja ”ylemmät yhteydet”.

Sitten taas toisaalta, alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin eri lailla. Eilen mm. mä ja mun kaveri molemmat juotiin ihan sairaasti - mä olin ihan ok (mulla on joku super-maksa), mutta se oli melkein sairaalakunnossa. Intuitiosta tietoakaan. *nuha*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

T0mbstone

Posts: 728

#52 • • T0mbstone The Process.

sapeli:
Ollaan samaa mieltä shamanististen kulttuurien hallujen käytöstä, mutta mun mielestä sama ei päde alkoholiin. Itse asiassa, useammassa kirjassa mitä olen henkisistä asioista lukenut sanotaan että alkoholi päinvastoin sumentaa intuition ja ”ylemmät yhteydet”.



Kyllä.
Parempi erottaa psykedeelit omaksi ryhmäkseen, niin ei tule epäselvyyksiä. *joo*

Mutta toki alkoholi on myös tapa muuttaa todellisuuden tilaa, vaikkakin siinä henkiset elämykset jäävät useimmiten krapula-aamuun, ja nekään tuntemukset eivät ole kovinkaan miellyttäviä... *hih*

--
~If you understand, things are just as they are... If you do not understand, things are just as they are....~

sapeli

Posts: 11,768

#53 • • sapeli jokukukamikä?

T0mbstone:
Mutta toki alkoholi on myös tapa muuttaa todellisuuden tilaa, vaikkakin siinä henkiset elämykset jäävät useimmiten krapula-aamuun, ja nekään tuntemukset eivät ole kovinkaan miellyttäviä... *hih*



Ne elämykset on lähinnä useimmilla pahanhenkisiä... *poks*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

anthocyan

Posts: 1,511

#54 • • anthocyan Kohti valoa...

sapeli:
Ollaan samaa mieltä shamanististen kulttuurien hallujen käytöstä, mutta mun mielestä sama ei päde alkoholiin. Itse asiassa, useammassa kirjassa mitä olen henkisistä asioista lukenut sanotaan että alkoholi päinvastoin sumentaa intuition ja ”ylemmät yhteydet”.

Sitten taas toisaalta, alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin eri lailla. Eilen mm. mä ja mun kaveri molemmat juotiin ihan sairaasti - mä olin ihan ok (mulla on joku super-maksa), mutta se oli melkein sairaalakunnossa. Intuitiosta tietoakaan. *nuha*



Mulle alkoholilla on sellainen lamaannuttava vaikutus... *eiei* En tykkää siitä olotilasta yhtään, koska haluun olla aina skarppina, kirkas mielisenä ja valmiina ajattelemaan asioita. On tyhmää, kun aivot on vaan niin jumis, ettei kykene ajatteleen eikä muistaan kunnol! *hmph* Ja täs on myös syy, miks en ryyppää kun meen bailaan/ ulos. Mieluummin kahvia/ energiajuomia *jiihaa*

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

kilobitti

Posts: 2,419

#55 • • kilobitti 1-2-3 techno

PMS:
jannaa et joillain ihmisil ei o sit halua paihtya ollenkaan. narkoosiin en mielellani mene leikkauksen yhteydes. haluun kokea elaman kaiket + ja - voimakkaasti mieluiten selvinpain.



Kaveri kertoi juuri, että narkoosi oli hänelle avartava kokemus, koska ei kokenut nukkuneensa ollenkaan, vaan nukahtamisen ja heräämisen välillä oli vain tiedoton hetki jonka pituutta ei laisinkaan pysty määrittelemään. Aiemmin kuoleman-käsitys oli hänelle vaikea pala, mutta narkoosin avulla hän kuulemma käsittää hyvin ”olemattomuuden tunteen”.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

toma

Posts: 2,009

#56 • • toma Tototoototo

ville:
Vastaavaan tilaan olisi tietysti mahdollista päästä myös ilman päihteitä, mutta monesti se vaatisi esimerkiksi matkan siniselle laguunille, joka taas on harvoin mahdollista. Uskoisin myös, että tämä sama syy olisi aika yleinen jos ihmisiltä kysyttäisiin miksi haluat päihtyä.

Arjesta irtautumisen lisäksi uskoisin, että ihmiset pyrkivät esimerkiksi psykedeelien avulla löytämään samasta asiasta uusia puolia ja mielipiteitä. Päihtymisellä halutaan siis tietoisesti pyrkiä aktiiviseen vuorovaikutustilaan, eikä ainostaan unohtaa (kuten alkoholilla).



Todella hyvin kiteytetty.


Mielenkiintoista olisikin tietää onko jokaiselle ihmisille olemassa paikka/tila/aika, jolloin hän ei haluaisi päihtyä. Itse en tähän usko.



Tätä en oikein ymmärrä... Itselläni suurin osa ajasta on aikaa jolloin
en haluaisi päihtyä. Ehkä tuollaisten hetkien kesto ja frekvenssi ovat
suoraan verrannollisia lähimenneisyydessä kulutettujen päihteiden
määrään...

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

MaSari

Posts: 1,986

#57 • • MaSari space jammer
Jättääkseen taakseen ongelmansa? tai ehkä tuntea olevansa estoton.

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

Defiz

Posts: 717

#58 • • Defiz
siis ite tykkään päihtyä koska päisteistä tulee hyväolo ja ne ”pistää” unohtaan arjen. päihteet on osa elämää ja päihtymisessä ei ole mitään vikaa.

kaverini komentti:

kalja nollaa SD-RAM muistini joka viikonloppu!!

--
-=Defiz=-
*Tampereelle Bileitä lisää*

Mr.Pink

Posts: 307

#59 • • Mr.Pink
Tulee itsevarmemmaksi/ei kelaa liikaa sitä mitä sanoo/tekee

Ite oon huomattavasti sosiaalisempi päihtyneenä kuin selvinpäin.

Myönnetään nyt et on heikohko itsetunto.

No ei mua kyl selvinpäin välttämättä ees kiinnosta tutustua/jutella sen enempää ihmisten kanssa.(on ilmoja pidelly)

sosiaalisesti rajoittunut?? ehkäpä.

+kaiken tunteminen(niin hyvässa kuin pahassa)korostuu

[muokattu 29.5.2004 19:21]

--
Lost in the silver box.

vaavu

Posts: 1,324

#60 • • vaavu vara-vana

kilobitti:
Kaveri kertoi juuri, että narkoosi oli hänelle avartava kokemus, koska ei kokenut nukkuneensa ollenkaan, vaan nukahtamisen ja heräämisen välillä oli vain tiedoton hetki jonka pituutta ei laisinkaan pysty määrittelemään. Aiemmin kuoleman-käsitys oli hänelle vaikea pala, mutta narkoosin avulla hän kuulemma käsittää hyvin ”olemattomuuden tunteen”.



Kyllä, tämä itse asiassa kiteyttää todella hyvin sen, miltä narkoosi tuntuu. Itselläni narkoosi meni niin, että viimeinen asia jonka muistan, on se kun katson sairaalan kattoa ja ajattelen, että tämä ei tunnu missään. Seuraavaksi havahdun siihen, että mua nostetaan leikkauksen jälkeen takaisin sänkyyn. Ihan kuin joku olisi yksinkertaisesti leikannut pääni sisältä filmin poikki, poistanut pätkän ja liimannut palaset takaisin yhteen. Aivoissa tuntuu siltä, että aikaa ei ole kulunut yhtään, mutta todellisuudessa välistä puuttuu useita tunteja.

Ehkä sellaista on tosiaan olla kuollut, paitsi että kuolemasta ei enää herätä takaisin.