Lidl-kauppaketju: halvat tuotteet vs. laatu ja työläisten oikeudet

404 posts, 21 pages, 109,652 views

Fyrisch

#61 • • Fyrisch
Lidl.istä tulee ostettuu aika usein; Olutta (sitä kierrekorkki binii *slurps* ) päkyy, shibee, limuu, vihanneksii, juustoo, voita, kana-nugettei, ranskiksii, nakkei ja vaikka mitä ja ei valittamist *joo*
#62 • • kelasin Guest

Jone:
Mulle hyvänkin makuinen tuote saa kuttumaisen kitkerän sivumaun jos tuotteen tuottamisen ja käteenpäätymisen hinta lasketaan työläisten selkänahoissa.

onks sulla adidaksen tms. kenkiä tai muita saletisti pikkukäsien tuolla idässä valmistamia vaatteita? saleen löytyy jotain..
Jone

#63 • • Jone Archibald Haddock

cheat:
Jonkulla ei ole aikaa eikä varaa moiseen idealismiin, niin kaunis ajatus kun onkin se että poikotoimalla Lidliä pelastan pienen palan maailmaa *haaveilevahippihymiö*

Eikö jumalauta ihmisillä ole mitään muuta tekemistä kun tälläisillä kerskustelupalstoilla päteä mukavihreine ajatuksineen ja huoltakantavalla asenteella katsella läpi pinkkien silmälasien että kyllä varmasti nyt maailma pelastuu...ei helvetti.kuulkaa hommatkaa vaikka kummilapsi jostain afrikan maasta tai laittakaa kolikko spr:n keräyslippaaseen niin teette paljon isomman palveluksen ihmiskunnalle.

vertaa:suurin osa kettutytöistä ei ole koskaan nähnyt elävää lehmää.

Suorastaan hämmentävää kuinka jotain oikeasti häiritsee niin vitusti tämä keskustelu, että siihen on pakko tulla suhtautumaan näin aggressiivisesti. Jos sulla ei ole kiinnostusta edes mukavihreään ajatteluun tai ajatteluun ylipäätään, niin so be it. Jokainen meistä on kuitenkin oikeutettu tekemään ihan itse omat kulutuspäätöksensä ja päättämään mikä niiden vaikuttimena toimii tai ei toimi.

Se ettei olisi aikaa tai varaa antaa ajatusta näille asioille on täyttä hevonpaskaa ja yksi vässyköimmistä tekosyistä, joita ”go with the flow”-kansanosa käyttää oikeuttaakseen oman perseilymentaliteettinsa ja ajattelun tuomitseminen viherpiipertelyksi taas kertoo mielestäni kirjoittajasta yhtä sun toista.

Mitä tulee ihmisten ajankäyttöön (tässä tapauksessa siis kirjoitteluun keskustelupalstoille), niin oletko koskaan ajatellut sitäkään, että yksilöillä on keskenään eriäviä mielipiteitä vapaa-ajan vietosta tai ajanvietosta ylipäätään? Jos keskustelupalstoille on sun mielestäsi tyhjänpäiväistä ajanhukkaa, niin voin näyttää sulle vastineeksi heti n + 7 ihmistä, joidenka mielestä se ei sitä ole.

PS. Montako kettutyttöä tunnet?
Jone

#64 • • Jone Archibald Haddock

hallaaa:
onks sulla adidaksen tms. kenkiä tai muita saletisti pikkukäsien tuolla idässä valmistamia vaatteita? saleen löytyy jotain..

Hyvin todennäköisesti on. Enhän mä edes tiedä mistä tämäkin KeyTronicin näppis on kotoisin (näkyis olevan Kiinasta) ja istun tässä H&M:n farkuissa (joiden alkuperä ei selvinnyt tutkimallakaan). Tarkoittaako toi nyt sun mielestäni sitä, että koska mulla varmaan on ties missä paskaoloissa valmistettuja tuotteita himassa siksi etten tiedä niiden alkuperää, niin mun ei koskaan enää edes pitäisi pyrkiä ostamaan mahdollisimman eettisesti valmistettuja, toimitettuja ja myytyjä tuotteita niiden tietojen pohjalta mitä mulla kuitenkin on? L. kun paskaa sattuu, niin ei pidä edes yrittää fiksata yhtään mitään omalta pieneltä osaltaan?

[muokattu 28.4.2004 11:52]
Jone

#65 • • Jone Archibald Haddock

kuilu:
---
cheat:
---

No sähän voit sen puutten korjata, kutsu ne teille vaik kahville?

:DDD (petasit ite! älä repee!)

*pissinhousuunkunnaurattaaniinvitustihymiö* ^____^
cheat

#66 • • cheat

Jone:

Suorastaan hämmentävää kuinka jotain oikeasti häiritsee niin vitusti tämä keskustelu, että siihen on pakko tulla suhtautumaan näin aggressiivisesti. Jos sulla ei ole kiinnostusta edes mukavihreään ajatteluun tai ajatteluun ylipäätään, niin so be it. Jokainen meistä on kuitenkin oikeutettu tekemään ihan itse omat kulutuspäätöksensä ja päättämään mikä niiden vaikuttimena toimii tai ei toimi.

Se ettei olisi aikaa tai varaa antaa ajatusta näille asioille on täyttä hevonpaskaa ja yksi vässyköimmistä tekosyistä, joita ”go with the flow”-kansanosa käyttää oikeuttaakseen oman perseilymentaliteettinsa ja ajattelun tuomitseminen viherpiipertelyksi taas kertoo mielestäni kirjoittajasta yhtä sun toista.

Mitä tulee ihmisten ajankäyttöön (tässä tapauksessa siis kirjoitteluun keskustelupalstoille), niin oletko koskaan ajatellut sitäkään, että yksilöillä on keskenään eriäviä mielipiteitä vapaa-ajan vietosta tai ajanvietosta ylipäätään? Jos keskustelupalstoille on sun mielestäsi tyhjänpäiväistä ajanhukkaa, niin voin näyttää sulle vastineeksi heti n + 7 ihmistä, joidenka mielestä se ei sitä ole.

PS. Montako kettutyttöä tunnet?

Todellakin suhtaudun agressiivisesti keskusteluun joka on varustettu otsikolla joka huutaa työläisten oikeuksia Suomessa.Suomessa siis. Sitten tehdään hillitön numero siitä käytkä ostoksilla kyseisessä kauppaketjussa, sinä paha ja piittaamaton ihminen.
Jopa Suomen rajojen sisältä löytyy huomattavasti pahempia epäkohtia kuin näiden työläisten kohtelu. IMO tämä topic on pelkkää jeesustelua. Ja sano sitä sitten vaikka omantunnon kolkutukseksi pahoista teoistani, mutta kyllä, vituttaa tämän topicin aloittajien kaltaiset omalla mukaparemmuudellaan pätemisen haluiset yksilöt.Multa ei irtoa mitään respectiä niille jotka epätoivoisesti haluavat pelastaa Lidlin sorretutu työläiset.Oletettavasti sama henkilö ei kuitenkaan anna kahta euroa sotaveteraanikeräykseen.

...Tämä mitä onnistuneesti kuvailit kohdallani perseilymentaliteetiksi voipi johtua siitä että itselläni on käytössä päivässä 5 euroa itseni ja poikani ruokamenoiohin. Haen todellakin sen maitopurkin sieltä mistä sen halvimmalla saa.

ja kettutytöistä, en tuntenut lapsuudessani yhtään koska asuin maalla, siellä tätä ilmiötä ei jostain syystä esiinny. Muutettuani kaupunkiin olen tutustunut muutamiin. Eivät syö lihaa koska naapurin marsu on niin söpö.

...niin ja Kuilu, eläissäni en ole ostanut uutta kännykkää, bileissä kun pääsen käymään, sen olen sitten säästämisellä ansainnut. Ja tervetuloa vaan herrat Jone ja Kuilu itse tarkistamaan montako lehmää meiltä löytyy.Kahvia saa jos itse keittää. *nauru*

[muokattu 28.4.2004 12:18]

[muokattu 28.4.2004 12:21]

[muokattu 28.4.2004 12:22]

--
I started out with nothing and I still got most of it left.

[Nuclear]

#67 • • [Nuclear] el aprendiz
No nyt on katkeruutta pelissä... =D

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Jone

#68 • • Jone Archibald Haddock

cheat:
Todellakin suhtaudun agressiivisesti keskusteluun joka on varustettu otsikolla joka huutaa työläisten oikeuksia Suomessa.Suomessa siis. Sitten tehdään hillitön numero siitä käytkä ostoksilla kyseisessä kauppaketjussa, sinä paha ja piittaamaton ihminen.

....ja lässynlää. Työläisten oikeuksista ei saa Suomessa puhua kun ne ovat keskimäärin ihan siedettävällä tolalla?

cheat:
Jopa Suomen rajojen sisältä löytyy huomattavasti pahempia epäkohtia kuin näiden työläisten kohtelu.

...ja mitä helvettiä sitten? Koska on pahempiakin ongelmia, niin ainoastaan näihin pahoihin ongelmiin saa puuttua? Voisin kuvitella että asenteesi olisi hieman toinen jos asia olisi hieman enemmän omaa persettäsi lähellä. Mulle sillä taas ei ole suurtakaan merkitystä onko joku ongelma itselleni ajankohtainen vai ei.

cheat:
IMO tämä topic on pelkkää jeesustelua. Ja sano sitä sitten vaikka omantunnon kolkutukseksi pahoista teoistani, mutta kyllä, vituttaa tämän topicin aloittajien kaltaiset omalla mukaparemmuudellaan pätemisen haluiset yksilöt.

No sähän itse tunnut tuntevan paremmuutta siitä ettet ollenkaan vaivaudu antamaan asialle ajatusta? Täällähän sä olet kovasti ”pätemässä” sillä kuinka sun ajattelun turhana tuomitsevaa näkökantaasi vastaan olevat ajatukset on ”jeesustelua.”

cheat:
Multa ei irtoa mitään respectiä niille jotka epätoivoisesti haluavat pelastaa Lidlin sorretutu työläiset.

No sun respectiä jengi varmaan hakeekin omilla henkilökohtaisilla päätöksillään? Hoho! *nauru*

cheat:
Oletettavasti sama henkilö ei kuitenkaan anna kahta euroa sotaveteraanikeräykseen.

...ja nyt sä oot kertomassa meille mitkä on ne oikeat tavat olla ”hyvä ihminen?” Tiesitkös muuten että tossa pari vuotta sitten yhdellä sun sotaveteraanikeräykselläsi maksettiin sitä tehneen firman tj:n uudet Mersut ja mökit eikä miljoonien keruusummasta koskaan päätynyt sotaveteraaneille kuin muutama kymmenen tuhatta. Ai niin, mut sä et vaivaudu ottamaan asioista selvää ja oot siksi sitä mieltä että ilmiselvimmät jutut on niitä parhaita.

cheat:
...Tämä mitä onnistuneesti kuvailit kohdallani perseilymentaliteetiksi voipi johtua siitä että itselläni on käytössä päivässä 5 euroa itseni ja poikani ruokamenoiohin. Haen todellakin sen maitopurkin sieltä mistä sen halvimmalla saa.

Haluatko tähän sellaisen vastauksen, joka vastaa omien kirjoitustesi mentaliteettia: ”Voi sua rassukkaa, mene töihin äläkä ruikuta siellä.” Jos mulla olis käytössä päivässä 5e (kuussa 150e siis) itseni ja kissojeni (jotka safkaavat kaksisteen vähintään saman arvosta kuin poikasi) ruokaan, niin kissojeni lisäksi myös minulla olisi kissanpäivät. Näin ei kuitenkaan todellakaan ole, vaan kuussa mulla on laskujen jälkeen fyffeä keskimäärin 50e ja sitten saan loput tarvitsemani improvisoida milloin mistäkin milloin mitenkin (enkä silti pidä asiaa ongelmana, saapahan käyttää mielikuvitusta).

cheat:
ja kettutytöistä, en tuntenut lapsuudessani yhtään koska asuin maalla, siellä tätä ilmiötä ei jostain syystä esiinny. Muutettuani kaupunkiin olen tutustunut muutamiin. Eivät syö lihaa koska naapurin marsu on niin söpö.

Maalla tota ilmiötä ei esiinny, koska maalla ihmiset on keskimäärin hyvin yksinoikoisia ja katsovat maailmaa lähinnä itselleen sopivasta näkövinkkelistä. Näin sanon vähintään yhtä vahvaan kokemukseen pohjautuen kuin mitä sulla on kettutytöistä ja niiden maailmankatsomuksesta, eli sen perusteella että tunnen oikeasti jopa muutaman ihmisen landeltakin ja he ovat kuvaukseni mukaisia. Mietis mikä tossa mättää jos pystyt?

Onko se muuten jotenkin sulta pois jos joku ei syö lihaa kun marsut on söpöjä? Jääpähän enemmän marsuja sun ruokapöytääsi. *vink*

cheat:
Ja tervetuloa vaan herrat Jone ja Kuilu itse tarkistamaan montako lehmää meiltä löytyy.Kahvia saa jos itse keittää. *nauru*

Kiitokset kutsusta, mulla onkin ollut kahvi aika pitkään jo loppu kun oon mieluummin käyttänyt kahvipaketin hinnan johonkin omasta mielestäni fiksumpaan elintarvikkeeseen rahojen ollessa nollissa käytännössä kaiken aikaa. Lehmät on muuten söpöjä, viimeksi viikonloppuna olin tsekkailemassa pohjanmaalla. Silti syön niitä kun fyffet antaa periksi ja diggailen joka hetkestä. *sydän*

[muokattu 28.4.2004 12:48]
cheat

#69 • • cheat
Ei ei pänni se että kaikki ei tee niinkuin minä. Oma köyhyys/rahattomuus /whatever kyllä.
Missään vaiheessa en ole postauksissani väittänyt etten uskoisi siihen että jotain vaikutusta asioihin on sillä että jokainen tekee oman pienen osuutensa. Tämä hyvä esim.kierrätyksessä. Pyrin jopa aktiivisesti hoitamaan oman osani missä pystyn, ja asioissa jotka koen merkityksellisiksi.Tämä ei juuri kiinnosta. Ravintola-alalla aika monessa puljussa työntekijöillä on vielä pienemmät oikeudet.

Kuilu:
vanhemmista toinen työskentelee sairaalassa, toinen asianajotoimistossa.

--

Karski

#70 • • Karski Pomon kätyri

cheat:
Jonkulla ei ole aikaa eikä varaa moiseen idealismiin, niin kaunis ajatus kun onkin se että poikotoimalla Lidliä pelastan pienen palan maailmaa *haaveilevahippihymiö*

Eikö jumalauta ihmisillä ole mitään muuta tekemistä kun tälläisillä kerskustelupalstoilla päteä mukavihreine ajatuksineen ja huoltakantavalla asenteella katsella läpi pinkkien silmälasien että kyllä varmasti nyt maailma pelastuu...ei helvetti.kuulkaa hommatkaa vaikka kummilapsi jostain afrikan maasta tai laittakaa kolikko spr:n keräyslippaaseen niin teette paljon isomman palveluksen ihmiskunnalle.

En sanonut ketään pahaksi, ja kuten jo a:lle
täsmensin, en tuomitse ihmisiä Lidlissä asioimisesta.
Mitä lehmiin ja kettutyttöihin tulee, olen maalta
kotoisin ja perheestä joka on ollut lamavuosina
köyhyysrajan alapuolella, joten rivien välistä
esittämäsi elintasoidealismi ei oikein natsaa,
ja vanhempani muuten eivät edelleenkään
asioi Lidlissä vaikka kamppailevat jatkuvasti
toimeentulon kanssa - vääryyden tukeminen
ei ole heille varteenotettava vaihtoehto.

En usko että maailma pelastuu, enkä toisaalta
oikein usko että se lidlin tai sen boikotin takia
tuhoutuukaan, mutta jos huomaan epäkohdan niin toki
otan asian esille siellä missä nyt ylipäätään
asioista keskustelen. Tämä on yksi niistä,
joskaan ei toki suurin tai dramaattisin - pikemminkin
merkki siitä mihin suuntaan olemme menossa.

Ja ne kuitit ostoksista eivät missään vaiheessa olleet
homman ydin. Mitä mieltä olet esimerkiksi siitä,
että työsopimuksessa kielletään ammattiliittoon
kuuluminen? Suomessa kun ammattiliittoon
kuuluminen on työntekijän lakisääteinen oikeus,
jota työnantaja ei yksinkertaisesti VOI kiistää
työntekijältä sopimuksella. Jokainen työsopimus
joka sisältää tällaisen kiellon on käytännössä
laiton, ja minusta on enemmän kuin hiukan
huolestuttavaa, että hyvinvointiyhteiskunnassa
ollaan menossa tähän suuntaan.

Se, että asiat VOISIVAT olla paljon huonommin
ei merkitse mitään silloin kun niiden PITÄISI
olla paremmin, ja myös voisivat olla pienellä
vaivalla. *piis*

[muokattu 28.4.2004 15:19]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Karski

#71 • • Karski Pomon kätyri

cheat:
Sitten tehdään hillitön numero siitä käytkä ostoksilla kyseisessä kauppaketjussa, sinä paha ja piittaamaton ihminen. Jopa Suomen rajojen sisältä löytyy huomattavasti pahempia epäkohtia kuin näiden työläisten kohtelu. IMO tämä topic on pelkkää jeesustelua. Ja sano sitä sitten vaikka omantunnon kolkutukseksi pahoista teoistani, mutta kyllä, vituttaa tämän topicin aloittajien kaltaiset omalla mukaparemmuudellaan pätemisen haluiset yksilöt.Multa ei irtoa mitään respectiä niille jotka epätoivoisesti haluavat pelastaa Lidlin sorretutu työläiset.Oletettavasti sama henkilö ei kuitenkaan anna kahta euroa sotaveteraanikeräykseen.

*ding*

Edit: Olkoon, sä et tunne mua, joten
älä nyt rupee tekeen tollasia oletuksia.

Mun mielestä on toki tärkeämpää se, että
esim. sä ja sun skidi saatte safkanne edes
jostain (vaikka varastamalla) kuin se, onko
tukemasi kauppaketjun työntekijän työsopimus
laillinen, mutta ymmärtänet, että siinä vaiheessa
kun se työntekijä saa laittomasti kenkää
niin ongelma on yhteiskunnallinen, ja siitäkin
pitää jotenkin huolehtia. Ei nää asiat oo
mustavalkosia - eikä tää oo mikään hillitön
numero *nauru* Jos mä teen jostain
asiasta hillittömän numeron niin se ilmenee
VÄHÄN eri tavalla kuin sillä että mä perustan
silkasta mielenkiinnosta pollin johonkin
forumiin *piis*

[muokattu 28.4.2004 13:56]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

cheat

#72 • • cheat

Tres:
Ja ne kuitit ostoksista ei missään vaiheessa ollu
homman ydin. Mitä mieltä olet esimerkiksi siitä,
että työsopimuksessa kielletään ammattiliittoon
kuuluminen? Suomessa kun ammattiliittoon
kuuluminen on työntekijän lakisääteinen oikeus,
jota työnantaja ei yksinkertaisesti VOI kiistää
työntekijältä sopimuksella. Jokainen työsopimus
joka sisältää tällaisen kiellon on käytännössä
laiton, ja minusta on enemmän kuin hiukan
huolestuttavaa, että hyvinvointiyhteiskunnassa
ollaan menossa tähän suuntaan.

[muokattu 28.4.2004 12:58]

Siis tätä nimenomaan mä en ymmärrä, koska työsopimus joka tälläisen kieltää on todellakin laiton, niin työntekijällä on kuitenkin täydet oikeudet saada liiton tukea jos jotain häikkää työpaikalla sitten imenee, tai palkkoja ei tule ajallaan tms.
Ja mitä hyvinvointiyhteiskuntaan tulee, niin mun mielestä on hienoa, että tässä hyvinvointiyhteiskunnassa työntekijällä todellakin on oikeuksia vaikka työnantaja niitä kieltäisikin, koska laki on edelleen työntekijän puolella.

--

florx

#73 • • florx
Joo ei kiinnosta lukea koko topiccia, mutta totean vaan, että Lidl:n jugurtit ja rahkat on kipeen hyviä ja maistuukin jollekin vrt. esim. Valio yms.
Paljon muutakin hyvää ja laadukasta ruokaa ko. puljusta löytyy, mutta paljon on paskaakin esim. ns. salamipizzat, jotka maistuu lauantaimakkaralle - perkele
Texx

#74 • • Texx ^_^

paanos:
Joo ei kiinnosta lukea koko topiccia, mutta totean vaan, että Lidl:n jugurtit ja rahkat on kipeen hyviä ja maistuukin jollekin vrt. esim. Valio yms.
Paljon muutakin hyvää ja laadukasta ruokaa ko. puljusta löytyy, mutta paljon on paskaakin esim. ns. salamipizzat, jotka maistuu lauantaimakkaralle - perkele

Hei noi salamipitsat on loistoja *iloinen*

--
*piis*

dixoff

#75 • • dixoff hmm Terve

a:
Täh? Ei liitto auta ketään, joka ei kuulu liittoon. Kuinka monella alipalkatulla halpatyöntekijällä (etenkin nykyisessä ylityöllistetyssä tilanteessa) on taloudellisia edellytyksiä tai edes voimavaroja käydä yksin taistelemaan konsernia vastaan työsopimusrikkomuksessa?

En ole koskaan ollut kassantätinä tai missään muussakaan duunissa kaupassa, joten en tiedä miten palvelualoilla nuo liittojutut menevät. Mutta jos jollain alalla sattuu olemaan liitto, jolla on oikeus tehdä yleissitovia työehtosopimuksia (niin, onko palvelualoilla myös? ainakin kaupan työntekijöiden järjestäytymisaste on kuulemma aika matala) on silloin liitolle eduksi ajaa myös siihen kuulumattoman duunarin asiaa ainakin jossain määrin. Tämä siksi, että ei anna kovin hyvää kuvaa liiton arvovallasta tai yleensä kyvystä edistää alan työläisten asiaa, jos sen neuvottelemaa kaikkia työläisiä koskevaa sopimusta voidaan käsitellä kuin vessapaperia. Ajan kanssa tällainen kun saattaa johtaa siihen, että työolot heikkenevät koko alalla, mikä ei luultavasti liiton näkökulmasta ole kovin suotavaa.

Tiedotusvälineissä on viime aikoina ollut esimerkkinä ainakin rakennusliitto, joka on pyrkinyt valvomaan sääntöjen noudattamista riippumatta siitä, löytyykö duunarilta ay-jäsenyyttä vai ei (ks. uutisointi ulkomaalaisesta työvoimasta suomalaisilla raksoilla).

[muokattu 28.4.2004 15:22]
akir0

#76 • • akir0 idleRPG champion 2009

paanos:

Kommenttina tähän. Lidlistä tosiaan löytyy muutamia tosi huipputuotteita, mutta tuotteiden maku/laatu tuntuu vaihtelevan ihan sattumanvaraisesti. Ainakin tuo kebab-liha, jota tuolta saa on joskus helvetin hyvää ja joskus ihan anarista. Samaa olen huomannut eines-hamppareiden tilanteessa..
vaavu

#77 • • vaavu vara-vana

onomatopoeia:
Mikä osuus länsimaiden vauraudesta on tullut köyhien maiden riistosta?

Varmaan aika suuri osa, erityisesti siirtomaa-aikaan tuotetusta vauraudesta. Mutta toisaalta, tällä ei kuitenkaan liene mitään tekemistä tuon Marxin lausahduksen kanssa?

Laitanpa tähän vielä sen alunperin quottaamani lauseen:

Kapitalismissahan voiton saaminen on aina riistoa joltain muulta. Eikös Marx jotain tämän suuntaista väittänyt? Eli siis jos ostat halvemmalla kuin myyt, niin silloin riistät sitä, jolta ostat ja sitä jolle myyt.

Se, että tuot markkinoille tuotteen, joka ei vaikuta mitenkään jo markkinoilla oleviin muihin tuotteisiin tai yrityksiin, joko suoraan asiakasyrityksesi tai sen asiakkaiden kautta, on aika epätodennäköistä. Jonkun yrityksen tuottavuuden lisääntyminen pienentää mitä todennäköisemmin jonkun muun yrityksen tuottoa.

Voi olla, että innovaatio saapuu puhtaille markkinoille. Parhaat innovaatiot usein tekevät niin. Sitä paitsi, kun kokonaispotti kasvaa tuottavuuden parantumisen myötä, riittää siitä enemmän jaettavaa. Nopeasti kasvavilla markkinoilla saattaa käydä niin, että yhden pelurin esittelemä uusi innovaatio kasvattaa kaikkien osapuolten absoluuttista markkinaosuutta. Ihmiset keksivät uusia tarpeita, joihin tämä innovaatio vastaa.

Sitä paitsi, tässä nyt mielestäni käytetään termiä ”riistää” aika vapaassa merkityksessä. Jos yritys A tuottaa parempia tuotteita kuin yritys B, vaikkapa hallitun prosessin ja hyvien menetelmien ansiosta, jolloin yrityksen B markkinaosuus pienenee, riistääkö yritys A yritystä B? Erityisesti jos voidaan ajatella, että yrityksen B tuotteiden huono laatu johtuu yrityksestä itsestään. Jos minä voitan juoksukilpailussa jonkun, riistänkö silloin häviäjää, joka vapaasta tahdostaan halusi otella kisassa?

Sen lisäksi, että pitäisi määritellä termi ”riistää”, pitäisi oikeastaan määritellä termi ”voitto”. Mikä on voittoa silloin, kun myydään tuotetta, jonka tuotantokustannus on nolla tai hyvin olematon? Tai tuotetta, jonka tuotantokustannuksena ovat ainoastaan palkat? Jos myyn konsulttipalvelua, lasketaanko koko saamani palkka voitoksi? Sen tuottaminenhan ei maksa mitään, pelkkää aivotyöskentelyä. Jos taas työlle arvioidaan joku kiinteä kustannus jonka yli menevä tulo lasketaan voitoksi, miten tämä kustannus määritetään? Oikeastaan, koska nykyisin harva meistä toimii missään alkutuotannossa, voidaan katsoa että myymämme työ on puhtaasti ”voittoa” tässä mielessä, voittoa jota vastaavasti voimme käyttää muihin hyödykkeisiin.

Haluan nyt kuitenkin tähän alkuun lisätä pienen disclaimerin, jotta asia tulisi selväksi. En ole tässä ylistämässä kapitalismin ihanuutta, en edes ole henkilökohtaisesti vapaan kapitalismin kannalla. Olen vain eri mieltä tuosta Marxin väittämästä, että kapitalismissa voiton saaminen on aina jonkun riistoa. Joskus se voikin olla, ehkä jopa melko usein, mutta ei aina. Tämä koskee erityisesti niitä alueita, joilla rahan arvon vastineena toimivat virtuaaliset hyödykkeet.

Tämä on kyllä mennyt nyt todella pahasti offtopik, pahoitteluni siitä kaikille. Tässäkin taas tuli huomattua, että olisi kiva jos tietäisi enemmän taloustieteistä. Ehkä pitäisi valmistumisen jälkeen ruveta lukemaan harrastukseksi vaikka kansantaloustieteitä. *nauru*

[muokattu 28.4.2004 21:42]
ella_

#78 • • ella_

vaavu:
---
Tässäkin taas tuli huomattua, että olisi kiva jos tietäisi enemmän taloustieteistä. Ehkä pitäisi valmistumisen jälkeen ruveta lukemaan harrastukseksi vaikka kansantaloustieteitä. *nauru*

suosittelen lämpimästi *joo*

--
Elementary, my dear.

henkka

#79 • • henkka

vaavu:
Ehkä pitäisi valmistumisen jälkeen ruveta lukemaan harrastukseksi vaikka kansantaloustieteitä. *nauru*

Upee laji!
Riku

#80 • • Riku The Little Prince

Optimus Prime:
Upee laji!

Muttei yhtä upee kun curling.

--
Kyseenalaista aina kaikki.