Klubituksen kilonpudotus

1,827 posts, 92 pages, 723,832 views

remotion

Posts: 5,283

#422 • • remotion nostatus guru

GoA:
Ja itsekin aloitin nyt pienen dietin, alko maha paisumaan liikaa omaan makuun, dietilä aion pitää hiilarit kohtuu alhasina ja vetää enemmänkin proteiineja ja rasvaa.



Älä hyvä ihminen poista hiilareita ja korvaa rasvalla. eläinrasva on ain pahasta ja nopeat hiilarit kuten sokeri, sensijaan hyvää tekee syödä kohtuullisesti kasvisrasvaa hiilareista taas kannattaa syödä niitä hitaastipalavia.
Avatar
#423 • • Nancy Guest
jeps, tässä mennään....työhousujen vetoketju menee kiinni ylös asti, eikä muuten edes purista. Määrällisesti en uskalla heittää mitään koska en omista puntaria. Mut peilistäkin kun katsoo niin ajatukset alkaa oleen jo luokkaa: aika jees...*vink* ja kuuriahan on nyt kestäny sellaset reilun viikon verran...
Avatar
#424 • • GoA Guest

remotion:
---
GoA:
Ja itsekin aloitin nyt pienen dietin, alko maha paisumaan liikaa omaan makuun, dietilä aion pitää hiilarit kohtuu alhasina ja vetää enemmänkin proteiineja ja rasvaa.
---


Älä hyvä ihminen poista hiilareita ja korvaa rasvalla. eläinrasva on ain pahasta ja nopeat hiilarit kuten sokeri, sensijaan hyvää tekee syödä kohtuullisesti kasvisrasvaa hiilareista taas kannattaa syödä niitä hitaastipalavia.



Itseasiassa en aikonut ottaa kaikkea rasvaa eläinrasvasta vaan päinvastoin. kylmäpuristettu kasvisrasva kuten rypsiöljy on terveellistä sellaisenaan. Esim. iltaisin olen jo pitkään syönyt vain rahkaa, raejuustoa, kananmunia tai protskudrinkkejä. Lisänä olen ottanut sitten suoraan öljyä pullosta.

Hiilaireta aion vähentää sen takia koska niitä mussuttamalla saa helposti päivän energian tarpeen täyteen. Ja tiedän kyllä millaisia hiilareita tulee syödä, aamuisin syön kaurahiutaleita jotka ovat nimenomaan näitä hitaita hiilareita. Päivisin sitten voi syödä esimerkiksi ruispastaa, vihanneksia, kauraa jne. Kuhan pitää määrät vain pieninä.

Sitten kerran viikossa voi sallia itselleen enemmän hiilihydraattien syöntiä jotta aineenvaihdunta ei menne tukkoon. Jättää kuitenkin ylenmääräisen hiilaireden mussuttamisen pois.

Ideana on siis low-carb dietti jonka ideana on juuri vähentää hiilaireden määrää mutta pitää päivittäinen proteiininsaanti n. 150-200 g luokassa ja lisätä ruokavalioon tuota kasvisrasvaa enemmän. Tästä saat paljon lisää tietoa lukemalla www.pakkotoisto.com ja sieltä hakemalla tietoa koskien vähähiilaristadiettiä, ketogeenistä diettiä jne.
[Nuclear]

Posts: 5,855

#425 • • [Nuclear] el aprendiz
Mä en oo kyllä oikein ikinä ymmärtäny lisäravinteiden käyttäjiä, omasta mielestäni homma menee sillon liian totiseksi ja ainoa liikunnan päämäärä on vain näyttää paremmalta sen sijaan, että siitä tulisi myös hyvä fiilis (vai tuleeko se ravinteita käyttävillä sitten siitä, että näyttää paremmalta?). Ne ketkä noita mömmöjä käyttää niin oisin kiinnostunu teijän mielipiteistä tästä asiasta. Kait sitä itekin vois joskus kokeilla ja kattoa onko omat ajatukset ihan vain mielikuvituksen tuotetta...

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Avatar
#426 • • GoA Guest

[Nuclear]:
Mä en oo kyllä oikein ikinä ymmärtäny lisäravinteiden käyttäjiä, omasta mielestäni homma menee sillon liian totiseksi ja ainoa liikunnan päämäärä on vain näyttää paremmalta sen sijaan, että siitä tulisi myös hyvä fiilis (vai tuleeko se ravinteita käyttävillä sitten siitä, että näyttää paremmalta?). Ne ketkä noita mömmöjä käyttää niin oisin kiinnostunu teijän mielipiteistä tästä asiasta. Kait sitä itekin vois joskus kokeilla ja kattoa onko omat ajatukset ihan vain mielikuvituksen tuotetta...



Riippuu mitä tarkoitat lisäravinteilla. Itse käytän kaikenlaisia laillisia lisäravinteita joiden tarkoituksena on tehostaa treeniä (kreatiini lisää hieman suorituskykyä) tai parantaa palautumista ja lisätä vastustuskykä (aminohapot, vitamiinit, palautusjuoma). Tietenkin nämä vaikuttavat vain vähän koska markkinoilla ei ole mitään laillista tehokasta valmistetta. Kuitenkin jos haluaa tehostaa tuloksien tulemista niin miksipä ei?

Itselläni ainakin tavoitteena on puhtaasti ulkonäölliset seikat. Tulee hyvä fiilis kun voimat ja lihat kasvavat hiljalleen. Ei se siltikään aina hyvältä treenatessa tunnu. Esim. kunnolla kyykkyä tehdessä oksettaa ja huimaa, ei voi sanoa kivaksi tunteeksi tai maastavetoa tehdessä tuntuu että viimesillä toistoilla pää räjähtää kun tuntuu nuo paineet vähän nousevan. Ei välttämättä ole myöskään kivaa jos seuraavan päivänä ei voi kunnolla kävellä tai vatsat on niin kipeät ettei uskalla nauraa tai yskiä. Kuitenkin se fakta että sitä kehittyy kokoajan antaa lisää tarmoa treenata.

Ja vaika itse treeni ei tuntuisikaan hyvältä niin treenin jälkeinen olotila on silti aina yhtä ihana. Kun tekee kovan treenin on sen jälkeen kerrassaan ihanaa istuskella pukukopissa ja nauttia kylmää palautusjuomaa. Jotenkin on myös kivaa välillä panostaa johonkin vähän enemmän koska kehitys vaatii myös oikeanlaista syömistä. Tulee hyvä fiilis myös siitä että jaksaa päivästä toiseen syödä niitä proteiineja, niellä aamulla läjä pillereitä jne. Vaikka tavoitteena on parantaa ulkonäköä on homma silti edelleen hauskaa ja vapaaehtoista. Mistään pakkopullasta ei siis ole kyse.

Niin ja vahvempia lisäravinteita en ole kokeillut eikä ole suunnitelmissakaan kokeilla. Kyllähän noihin on paneutunut jonkinverran ja tietää hiemna noista aineista ja niiden käytöstä mutta siltikään en ole omaa terveyttäni pistämässä likoon.
Jusuplussa

Posts: 1,292

#427 • • Jusuplussa UG-///

[Nuclear]:
Mä en oo kyllä oikein ikinä ymmärtäny lisäravinteiden käyttäjiä, omasta mielestäni homma menee sillon liian totiseksi ja ainoa liikunnan päämäärä on vain näyttää paremmalta sen sijaan, että siitä tulisi myös hyvä fiilis (vai tuleeko se ravinteita käyttävillä sitten siitä, että näyttää paremmalta?). Ne ketkä noita mömmöjä käyttää niin oisin kiinnostunu teijän mielipiteistä tästä asiasta. Kait sitä itekin vois joskus kokeilla ja kattoa onko omat ajatukset ihan vain mielikuvituksen tuotetta...



Ei noi lisäravinteet mitään mystisiämömmöjä ole. Niitä samoja aineita, joita saa normaalista ruoasta. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi heraproteiini ja malto. Noita käytän palautusjuomassa, koska ne imeytyy paremmin ku normaali ruoka. (palautuminen on nopeempaa).. jos käys punttisalilla ja haluu lihaksia, nii miksi ihmeessä ei käyttäis noita?

Sit on tientekin näitä kusetustuotteita, joita ostaa tyhmät ja tietämättömät

[muokattu 26.5.2004 14:20]
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#428 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

[Nuclear]:
Ne ketkä noita mömmöjä käyttää niin oisin kiinnostunu teijän mielipiteistä tästä asiasta.



No itse käytän tällä hetkellä lisäravinteena vaan protskua, ja lähinnä palautusjuomassa. Ensisijaisesti käytän sitä sen takia, että se on kätevää. Treenin jälkeen pitää saada paljon proteiinia ja heti, joten ei sitä viitsi jättää siihenkään, että pääsee kotiin syömään. Jauhe tulee myös halvemmaksi kuin valmiit palautusjuomat. Kreatiinia aion varmaan myös jossain vaiheessa alkaa nauttimaan (vrt. 1kg naudanlihaa sisältää 4,5g kreatiinia vs. miten helposti sen 5g saa purkista.)

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

discopöllö

Posts: 128

#429 • • discopöllö Bijou
Lisäravinteita käyttäessä kannattaa muistaa että mm. proteiinijuomat sisältävät paljon energiaa ja lihaskasvun kannalta normaalista monipuolisesta ruokavaliosta saa tarvittavan määrän proteiinia. Mikäli ruuasta saa tarvittavan määrän proteiinia ylimääräinen proteiini on vain turhaa lisäenergiaa. Erikoistapauksiakin on mm. kehonrakentajat, tosin myös he saavat tarvittavan määrän proteiinia oikealla ruokavaliolla. Jos proteiinijuoma muuten vaan on hauskaa ja saa oman olon tuntumaan paremmalta niin siitä vaan. Muutamaan otteeseen treenatessani asiakkaita kuntosalilla ja katsastellessani ruokavaliota on pelkästään ylimääräisen proteiinijuoman poistaminen ruokavaliosta riittänyt edesauttamaan painonpudotusta. *hihu*

--
The elegant Bijou enjoys her friends, ribbons and jewels. With her refined and delicate nature, she is the Ham-Ham sweetheart.

[Nuclear]

Posts: 5,855

#430 • • [Nuclear] el aprendiz

Lisäravinteiden käyttäjien teksteilyä


Onko siis ihan terveellistä korvata normaalia sapuskaa pillereillä ja erinäisillä jauheilla? Itse en ainakaan syö juuri kauheesti enempää silloin kun treenaan eli ku salilta tulisin himaan niin vetäisin tonnikalapurkit ja raejuustot naamariin vaan sen takia, että lihakset kasvais enemmän. Toi kuulostaa omiin korviini siltä, että elämää aletaan elämään oman ulkonäön mukaan tyyliin ”Iik en voi nyt syödä ku tos on 3,7% rasvaa”.

Kait sitten koen ettei moinen elämä tunnu niin paljon ”elämiseltä” vaan se pyörii vaan sen yhden asian ympärillä (tosin enhän mä tiedä miltä moinen elämä maistuu). Oon ainakin huomannu useimmilla ketkä on alkanu noita lisäravinteita vetelee niin heillä vaan nälkä kasvaa syödessään, koskaan ei oo tarpeeks lihasta ja aina vaan pitäis saada lisää. Herää vain kysymys et onks sillon homma menny jo överiks...

edit: alkaa kyl menee hieman ohi alkuperäisen aiheen...

[muokattu 26.5.2004 14:37]

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Jusuplussa

Posts: 1,292

#431 • • Jusuplussa UG-///

discopöllö:
Lisäravinteita käyttäessä kannattaa muistaa että mm. proteiinijuomat sisältävät paljon energiaa ja lihaskasvun kannalta normaalista monipuolisesta ruokavaliosta saa tarvittavan määrän proteiinia. Mikäli ruuasta saa tarvittavan määrän proteiinia ylimääräinen proteiini on vain turhaa lisäenergiaa. Erikoistapauksiakin on mm. kehonrakentajat, tosin myös he saavat tarvittavan määrän proteiinia oikealla ruokavaliolla. Jos proteiinijuoma muuten vaan on hauskaa ja saa oman olon tuntumaan paremmalta niin siitä vaan. Muutamaan otteeseen treenatessani asiakkaita kuntosalilla ja katsastellessani ruokavaliota on pelkästään ylimääräisen proteiinijuoman poistaminen ruokavaliosta riittänyt edesauttamaan painonpudotusta. *hihu*



No jos ite teet sen proteiinijuoman ihan perus heraprotskusta, nii siinä on sillon sitä proteiinia vaan. Jos taas litkii päivät pitkät kaupan palautusjuomia, nii totta kai niistä tulee energiaa, koska niissä on hiilareitakin

Treenin jälkee palautusjuoma toimii paremmin, kuin normaali ruoka. Proteiinijauhosta saa edullisemmin rotskun, ku normaaliruoasta

Ja joka paikassa ei ole kauppaa ja mikroa, joten aika kätevää nappaa protskudrinkki matkaan, jos tietää et menee vähän kauemmin (ei tartte mennä mäkkiin syömää mitää paskaa;)
Avatar
#432 • • GoA Guest

discopöllö:
Lisäravinteita käyttäessä kannattaa muistaa että mm. proteiinijuomat sisältävät paljon energiaa ja lihaskasvun kannalta normaalista monipuolisesta ruokavaliosta saa tarvittavan määrän proteiinia. Mikäli ruuasta saa tarvittavan määrän proteiinia ylimääräinen proteiini on vain turhaa lisäenergiaa.

Erikoistapauksiakin on mm. kehonrakentajat, tosin myös he saavat tarvittavan määrän proteiinia oikealla ruokavaliolla. Jos proteiinijuoma muuten vaan on hauskaa ja saa oman olon tuntumaan paremmalta niin siitä vaan. Muutamaan otteeseen treenatessani asiakkaita kuntosalilla ja katsastellessani ruokavaliota on pelkästään ylimääräisen proteiinijuoman poistaminen ruokavaliosta riittänyt edesauttamaan painonpudotusta. *hihu*



Totta ettei tavallisen tallaajan tarvitse välttämättä tuollaisista juomista murehtia. Mutta jos haluaa panostaa hieman enemmän kehitykseen on päivän tärkein ateria ehdottomasti juuri treenin jälkeinen palautusjuoma.

Ja tuohon tavallisen ruokavalioon niin ainakin ennenkuin aloin itse tuohon ruokavalioon paneutua niin ruoka koostui kyllä pääosin juuri hiilareista joita monet edelleen puputtavat suuria määriä samalla väittäen että proteiinia ei tarvitse saada kuin 1g per painokilo ja kaikki rasva on pahasta. Siinä vaiheessa kun alkaa oikeasti miettimään syömisiään huomaa helposti että joutuu syömään plajon enemmän proteiinipitoisiatuotteita kuin normaalisti tulisi syötyä.

Ja itsekin kyllä saan riittävän määrän proteiinia päivän tavallisesta ruuasta. treenin jälkeen on vaan tärkeintä saada energiaa (niin hiilareita kuin proteiinia, ei rasvaa koska se hidastaa ravinteiden imeytymistä)nopeasti koska silloin keho on katabolisessa tilassa ja tarvitsee runsaasti rakennusaineita lihaksien korjaamiseen ja tyhjien enrgiavarastojen täyttämiseen.

Itsekin kun tuota pakkotoistoa on tullut selattua todella paljon niin on oppinut sen että ensimmäinen asia mitä hyvän treenin ja ruokavalion jälkeen suositellaan on juuri palautumisjuoma.
Jusuplussa

Posts: 1,292

#433 • • Jusuplussa UG-///

[Nuclear]:
Onko siis ihan terveellistä korvata normaalia sapuskaa pillereillä ja erinäisillä jauheilla?



Ite en oo korvaamassa mitään, vaan ne on nimensä mukaan LISÄravinteita..no okei, illalla saatan vetää proteiinijuoman, jos rahkat on loppu :)


Itse en ainakaan syö juuri kauheesti enempää silloin kun treenaan eli ku salilta tulisin himaan niin vetäisin tonnikalapurkit ja raejuustot naamariin vaan sen takia, että lihakset kasvais enemmän. Toi kuulostaa omiin korviini siltä, että elämää aletaan elämään oman ulkonäön mukaan tyyliin ”Iik en voi nyt syödä ku tos on 3,7% rasvaa”



Jos haluu kasvattaa lihaksia, niin sillon kannattaa syödä oikein. Jotkut treenaa ku selkä on jumissa ja jotkut taas sen takia, ku siitä tulee hyvä olo

Kait sitten koen ettei moinen elämä tunnu niin paljon ”elämiseltä” vaan se pyörii vaan sen yhden asian ympärillä (tosin enhän mä tiedä miltä moinen elämä maistuu). Oon ainakin huomannu useimmilla ketkä on alkanu noita lisäravinteita vetelee niin heillä vaan nälkä kasvaa syödessään, koskaan ei oo tarpeeks lihasta ja aina vaan pitäis saada lisää. Herää vain kysymys et onks sillon homma menny jo överiks...



Elämäntapahan tosta bodaamisesta tulee :)
hrdkvr

Posts: 3,929

#434 • • hrdkvr KURGO
koskas kehonrakennus ja laihdutusruoat on kulkenut käsikädessä???

newer!!!


urheilijat ja kehonrakentajat tarvitsevat paljon hiilareita jaksaakseen painaa... tietenkin tässä kannattaa käyttää hitaita hiilareita.

proteiineja ei laihduttajien kannatakkaan siemailla mutta jos kehoo haluaa niin se on välttämätöntä.

eriasia jos koittaa mennä kultaista keskitietä, eli sitä johon ei ole kun se kultainen sääntö:

kuluta enemmän mitä syöt... kevyttä/keskikevyttä punttia. eläinrasvat minimiin. yms...

--
-keep it hard-

Avatar
#435 • • GoA Guest

[Nuclear]:
---
Lisäravinteiden käyttäjien teksteilyä
---


Onko siis ihan terveellistä korvata normaalia sapuskaa pillereillä ja erinäisillä jauheilla? Itse en ainakaan syö juuri kauheesti enempää silloin kun treenaan eli ku salilta tulisin himaan niin vetäisin tonnikalapurkit ja raejuustot naamariin vaan sen takia, että lihakset kasvais enemmän. Toi kuulostaa omiin korviini siltä, että elämää aletaan elämään oman ulkonäön mukaan tyyliin ”Iik en voi nyt syödä ku tos on 3,7% rasvaa”.

Kait sitten koen ettei moinen elämä tunnu niin paljon ”elämiseltä” vaan se pyörii vaan sen yhden asian ympärillä (tosin enhän mä tiedä miltä moinen elämä maistuu). Oon ainakin huomannu useimmilla ketkä on alkanu noita lisäravinteita vetelee niin heillä vaan nälkä kasvaa syödessään, koskaan ei oo tarpeeks lihasta ja aina vaan pitäis saada lisää. Herää vain kysymys et onks sillon homma menny jo överiks...

edit: alkaa kyl menee hieman ohi alkuperäisen aiheen...

[muokattu 26.5.2004 14:37]



Onko se myöskäänm epäterveellistä? Ja myönnän kyllä että panostaminen syömiseen vie aikaa ja rahaa. Mutta toisaalta se tuo itselleen hyvän mielen juuri sen takia että on itsekuria tehdä jotain kunnolla. Ainakin omalla kohdalla saan tuosta hyvän fiiliksen ksoka esim. kouluun ei juuri motivaatiota riitä. Tosin mulla nyt on mennyt välillä treenikin koulun edelle..

Ja millä perusteella se sitten ei olisi elämistä? ihmisillä on erinlaisia harrastuksia ja eelämäntapoja. Toiset dokaavat, vetävät röökiä, bailaavat ja hengaavat kavereiden kanssa. toiset opiskelievat ja toiset treenaavat. Eiköhän homman nimi ole siinä että jokainen tekee sellaista minkä itse määrittelee elämäksi. Ja tottakai nälkä kasvaa syödessä. Saman asian huomaa helposti monessakin asiassa. Ei koskaan se yksi tuoppi kaljaa riitä tai ei koskaan se pari namua riitä. Ihminen ei ole juurikaan koskaan täysin tyytyväinen omaan tilaansa ja sitä pyritään aina jotenkin muokkaamaan.

Ja myönnän kyllä että välillä homma saattaa olla ulkopuolisen mielestä överiä jos asetan esim. treenin luentoa tärkeämmäksi tai että stressaa koulussa tai duunissa siitä ettei saa optimaalista ravintoa. Myönnän myös että koen itseni edelleen aivan liian pieneksi vaikka jotkut ovatkin sanoneet että olisin kehittynyt. Treeniä on edessä siis vielä reippaasti siihen mikä omasta mielestäni olisi ns. hyvä kroppa. Tärkeintä kuitenkiin omasta mielestä on se että olen itse tyytyväinen tämänhetkiseen elämään vaikka treeni ja syöminen aikaa veisivätkin.

[muokattu 26.5.2004 14:54]
S-T

Posts: 1,195

#436 • • S-T Pieni
Eiks klubbarilla ollu erikseen joku ”puntti & sali”-topic *justjoo*

--
Pieni on kaunista.

[Nuclear]

Posts: 5,855

#437 • • [Nuclear] el aprendiz

yusu:
Elämäntapahan tosta bodaamisesta tulee :)


Jep, sen takia ajattelinkin jättää sen askeleen vähemmän sinnepäin eli olla käyttämättä lisäravinteita. Varmaan sama asia kuin monessa muussakin eli ku snadisti alottaa ja kokeilee, niin kohta sitä huomaakin sen olevan elämäntapa (klubitus *vink*, röökin poltto...).

edit: kuten S-T tossa totesi niin väärässä topikissa nää, siirrytäämpä sinne sitten ->

[muokattu 26.5.2004 15:01]

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Jone

Posts: 8,258

#438 • • Jone Archibald Haddock

S-T:
Eiks klubbarilla ollu erikseen joku ”puntti & sali”-topic *justjoo*



Mäkin oon koittanut toitottaa tota koko tän threadin sivun, koska IMO noi punttiläpät ja varsinkin erään Hyzentlayn toistuvat oikean miehen määrittelyt vievät ainakin multa koko aiheen mielekkyyden.

Mut ei niin ei. Kyllä se on kato niin, että meidänkin pitää nyt omaksua toi yksi ainoa oikea kauneusihanne ja ruveta ottamaan vakavissamme nämä ”näin saat lihaa kehoosi”-pläjäykset.

[muokattu 26.5.2004 15:01]
Avatar
#439 • • ALIEN Guest
niin just! menkääs bodarit omaan topicciin!! *nauru*
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#440 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

discopöllö:
Lisäravinteita käyttäessä kannattaa muistaa että mm. proteiinijuomat sisältävät paljon energiaa



No mulle ainakin sillon tällön on jopa vaikeaa saada se 2200kcal täyteen (enemmänkin ois hyvä saada). Tietty eri asia, jos tarkoitit niitä kaupan sokerisia palautusjuomia. Ja mä en tosiaankaan nauti mun protskujuoman juomisesta, kun se proteiini maistuu ihan paskalta.. *nauru*

hardikaveri:
koskas kehonrakennus ja laihdutusruoat on kulkenut käsikädessä???



aika usein ne kulkee. Itse oon ainakin huomannut, että harvalla on niin hyvät tiedot ravitsemuksesta ja laihduttamisesta kuin ”kehonrakentajilla” (ja tohonkin kuuluu aika monenlaista porukkaa:)


urheilijat ja kehonrakentajat tarvitsevat paljon hiilareita jaksaakseen painaa... tietenkin tässä kannattaa käyttää hitaita hiilareita.



Kestävyyslajeissa joo, mutta ei lihaksiaan kasvatteleva ihminen niin hirveästi niitä hiilareita tarvitse.


proteiineja ei laihduttajien kannatakkaan siemailla mutta jos kehoo haluaa niin se on välttämätöntä.



laihduttajan nimenomaan täytyy saada paljon proteiinia ja hyvä olisi käydä salilla. Lihasmassa lisää elimiston perusenergiankulutusta ja näin ehkäistään se, ettei laihduttajasta tule ns. laihaa läskiä (näitä on nykyään paljon)


kuluta enemmän mitä syöt... kevyttä/keskikevyttä punttia. eläinrasvat minimiin. yms...



joo laihduttaessa hieman enemmän, mutta punttitreeni kovaa :) ja eläinrasvat minimiin muutenkin kuin laihduttaessa.

edit: en siis yrittänyt viedä offtopiciksi vaan tarkoitus oli oikaista tuosta proteiinien saannista

[muokattu 26.5.2004 15:14]

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D