LEXA:
Mä taas annan yleensä varsinkin ovella vähintään 10-20 euron tippejä tietysti vähän paikasta riippuen, koska se 20 euroo ei kaada sitä iltaa suuntaan eikä toiseen mutta palvelu taas pelaa seuraavalla kerralla loistavasti eikä tarvitse esim turhia jonotella siel ulkona
Dexu:
Tilanteesta riippuen 5-100 e. Jos tulee käytyä yhdellä niin silloin en jätä mitään. Ruokaravintoloissa jätän aina noin 10%(5-10e) laskun loppusummasta, paitsi pizzerioissa. Klubeilla yleensä aina narikkaan 5-20 e ja ovelle 5-20 e , riippuen ravintolasta ja saamastani palvelusta. Joskus harvoin, kun on oltu porukalla liikenteessä ja on menty johonkin missä ei ole tuttuja pokeja ovella ja on pitkät jonot, on menty 50-100 e kourassa jonon ohi. Loppuun voisi todeta, että mua ei kyllä pokena ollessani haitannut yhtään vaikka kaikki ihmiset eivät jättäneetkään tippiä. Olihan se toki mukavaa jos joku uusrikas jätti lähtiessä 50e.
Kääk. Kääk. Kääk. Tuolla menolla kuluttaisin bileiltana enemmän tippeihin kuin muuhun. Tippaan todellakin vain silloin, kun koen saaneeni erityisen hyvää palvelua tms. Kiittäminen ja tavanmukainen kohteliaisuus riittävät normaalisti. Ulkomailla on sitten toiset kuviot; maassa maan tavalla. Ja eihän minkään maan tavat toki ehdottomasti estä tippaamista, mutta itse koen tippaamisen tarpeettomaksi mm. Suomessa silloin, kun kyseessä on normaalisti palkkatyössä oleva ihminen, joka vain toimii tehtävässään sen edellyttämällä tavalla - josta hänelle se palkkakin maksetaan.
Käyn nimittäin ulkona pahimmillaan kolme kertaa viikossa, vähintäänkin oikeastaan melkein kerran viikossa. Iltakohtainen budjetti voi mm. tästä syystä välillä olla hyvinkin pieni. Usein menen kavereiden luo etkoille, ja jos haluan pohjustaa iltaa, otan mukaan 5-7 euron viinipullon; hyvät pohjat. Hyvin harvoin etkoilen baarissa, koska se on tuhottoman kallista - kukin tietenkin päättää itse, miten vähät tai paljot rahansa käyttää. Sisäänpääsy on sellaiset 3-20 euroa (+ mahd. aamujatkot), riippuen siitä, onko kyseessä bileet vai normi-ilta, ja ollaanko periferiassa vai ihmisten ilmoilla. Sisällä saatan ottaa yhden tai pari juomaa, tietenkin myös vettä - näihin menee yleensä kymmenisen euroa (tankkaan vesilasin useimmiten vessassa). Selviän illasta 15-40 eurolla. Tähän ei toki ole laskettu junalippuja tms. kustannuksia. Kuitenkin jos tällaiseen budjettiin lisättäisiin joka kerta pari kymppiä - tai vähemmänkin - narikkaan, pari ovelle sekä pari vielä tiskillekin, täytyisi bilettämiskertoja ruveta tiukasti rajoittamaan. Ja priorisoin asian joka tapauksessa niin, että käyn mieluummin usein pienemmällä budjetilla kuin hyvin harvoin hillittömällä törsäilymeiningillä. Noh, tulee kyllä välillä törsäiltyäkin, mutta joku järki sentään siinäkin.
Ja moraalini sanoo kyllä niin, että rahalla en halua jonon ohi. Tulee mieleen itäinen naapurimaamme, jossa lahjonta on arkipäivää, mutten tätä korruption muotoa halua tukea Suomessa.