Tippien antaminen

208 posts, 11 pages, 67,303 views

Chatte

#81 • • Chatte Team Teknolipat :)

LEXA:
Mä taas annan yleensä varsinkin ovella vähintään 10-20 euron tippejä tietysti vähän paikasta riippuen, koska se 20 euroo ei kaada sitä iltaa suuntaan eikä toiseen mutta palvelu taas pelaa seuraavalla kerralla loistavasti eikä tarvitse esim turhia jonotella siel ulkona

Dexu:
Tilanteesta riippuen 5-100 e. Jos tulee käytyä yhdellä niin silloin en jätä mitään. Ruokaravintoloissa jätän aina noin 10%(5-10e) laskun loppusummasta, paitsi pizzerioissa. Klubeilla yleensä aina narikkaan 5-20 e ja ovelle 5-20 e , riippuen ravintolasta ja saamastani palvelusta. Joskus harvoin, kun on oltu porukalla liikenteessä ja on menty johonkin missä ei ole tuttuja pokeja ovella ja on pitkät jonot, on menty 50-100 e kourassa jonon ohi. Loppuun voisi todeta, että mua ei kyllä pokena ollessani haitannut yhtään vaikka kaikki ihmiset eivät jättäneetkään tippiä. Olihan se toki mukavaa jos joku uusrikas jätti lähtiessä 50e.*iloinen*

Kääk. Kääk. Kääk. Tuolla menolla kuluttaisin bileiltana enemmän tippeihin kuin muuhun. *ding* Tippaan todellakin vain silloin, kun koen saaneeni erityisen hyvää palvelua tms. Kiittäminen ja tavanmukainen kohteliaisuus riittävät normaalisti. *joo* Ulkomailla on sitten toiset kuviot; maassa maan tavalla. Ja eihän minkään maan tavat toki ehdottomasti estä tippaamista, mutta itse koen tippaamisen tarpeettomaksi mm. Suomessa silloin, kun kyseessä on normaalisti palkkatyössä oleva ihminen, joka vain toimii tehtävässään sen edellyttämällä tavalla - josta hänelle se palkkakin maksetaan.

Käyn nimittäin ulkona ”pahimmillaan” kolme kertaa viikossa, vähintäänkin oikeastaan melkein kerran viikossa. Iltakohtainen budjetti voi mm. tästä syystä välillä olla hyvinkin pieni. Usein menen kavereiden luo etkoille, ja jos haluan pohjustaa iltaa, otan mukaan 5-7 euron viinipullon; hyvät pohjat. Hyvin harvoin etkoilen baarissa, koska se on tuhottoman kallista - kukin tietenkin päättää itse, miten vähät tai paljot rahansa käyttää. Sisäänpääsy on sellaiset 3-20 euroa (+ mahd. aamujatkot), riippuen siitä, onko kyseessä bileet vai normi-ilta, ja ollaanko periferiassa vai ihmisten ilmoilla. Sisällä saatan ottaa yhden tai pari juomaa, tietenkin myös vettä - näihin menee yleensä kymmenisen euroa (tankkaan vesilasin useimmiten vessassa). Selviän illasta 15-40 eurolla. Tähän ei toki ole laskettu junalippuja tms. kustannuksia. Kuitenkin jos tällaiseen budjettiin lisättäisiin joka kerta pari kymppiä - tai vähemmänkin - narikkaan, pari ovelle sekä pari vielä tiskillekin, täytyisi bilettämiskertoja ruveta tiukasti rajoittamaan. Ja priorisoin asian joka tapauksessa niin, että käyn mieluummin usein pienemmällä budjetilla kuin hyvin harvoin hillittömällä törsäilymeiningillä. Noh, tulee kyllä välillä törsäiltyäkin, mutta joku järki sentään siinäkin.

Ja moraalini sanoo kyllä niin, että rahalla en halua jonon ohi. Tulee mieleen itäinen naapurimaamme, jossa lahjonta on arkipäivää, mutten tätä korruption muotoa halua tukea Suomessa. *igor*

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

Jussi Soro

#82 • • Jussi Soro choon!

[Nuclear]:
OT!

Vuoden olin duunissa henkilöstövuokrausfirman (ei varamiespalvelu) kautta eikä kyl mitään valittamista. Palkka ”ihan OK” ja kaikki paperiasiat ja muutkin sai hoidettua moitteetta.

Haa, mut suurin ongelma tuleekin siinä vaiheessa, jos se työpaikka johon sut on vuorattu, haluais ottaa sut itelleen töihin. Tämä on ainakin varamiespalvelulla niin kallista (kolmen kuukauden palkka varamiespalvelulle) ettei siihen käytännössä mikään firma ryhdy. Sen lisäksi jos joskus eroat varamiespalvelusta, et voi käyttää moneen vuoteen solmimiasi kontakteja työpaikkoihin sopimusrikkomuksen uhalla.

Sinänsä silloin kun töitä riittää, ei noissa firmoissa mitään vikaa olekaan. Mä en vaan ymmärrä tota et ne ”omistaa” sen jälkeen sut pitkäks ajaks.
[Nuclear]

#83 • • [Nuclear] el aprendiz

JussiS:
Haa, mut suurin ongelma tuleekin siinä vaiheessa, jos se työpaikka johon sut on vuorattu, haluais ottaa sut itelleen töihin. Tämä on ainakin varamiespalvelulla niin kallista (kolmen kuukauden palkka varamiespalvelulle) ettei siihen käytännössä mikään firma ryhdy. Sen lisäksi jos joskus eroat varamiespalvelusta, et voi käyttää moneen vuoteen solmimiasi kontakteja työpaikkoihin sopimusrikkomuksen uhalla.

Sinänsä silloin kun töitä riittää, ei noissa firmoissa mitään vikaa olekaan. Mä en vaan ymmärrä tota et ne ”omistaa” sen jälkeen sut pitkäks ajaks.

Ai, no on sit kyl aika horrorfirma =D Vuoden määräaikaisen vuokraamisen jälkeen firma halus vakinaistaa mut pariks kuukaudeks, niin soitin vuokrausfirmaan niin ne vaan onnitteli ja anto viel parit lahjat ja hyvät suositukset vuoden sopparin takia, eikä tullu mitään sanktioita tms. kenellekään. *hymy*

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

anri

#84 • • anri team parempi pitäjä
itse en tippiä useinkaan anna, jos olut tuopponen maksaa 5-6 euroa,
niin siinä on mielestäni jo tippi mukana.
jos kuitenkin annan tippiä, niin sen saa useimmiten ovimies tai narikka.
ja siis tietysti vasta kun poistun ravintolasta.

lisäksi tapaan antaa paikalliselle pizzakuskille pikku tippiä. kyseessä on ulkomaalainen pizzayrittäjä, jolla on mielestäni liian pienet hinnat pizzoilla, eli maksan mielelläni vähän vaivanpalkkaa. tipin suuruus vaihtelee aina rahatilanteen mukaan.
kaunis ele on tärkein.

--
don't go halfway - go all the way

cheat

#85 • • cheat
Tipin antaminen on kaunis ja mukava tapa kiittää hyvästä palvelusta.ei se tipin määrä vaan ajatus
nimim. ravintolatyöntekijä itsekin *hymy*

--
I started out with nothing and I still got most of it left.

akir0

#86 • • akir0 idleRPG champion 2009
Oon kyllä itekkin varsin nihkeä antamaan tippiä, etenkin kun siihen harvoin on mitään erikoisempaa syytä ja baarihinnat on muutenkin melkoisen tapissa Suomen kamaralla. Sitävastoin saatan joskus mennä sanomaan, että olipa hyvää palvelua, vaikka ihan ruokakaupassakin.

Pitäsköhän ruveta antamaan hyville soittajille tippiä, vai nolostuiskohan ne vaan siitä? Ehkä jatkan vaan paukkujen tarjoamista :P
Jone

#87 • • Jone Archibald Haddock

akir0:
Ehkä jatkan vaan paukkujen tarjoamista :P

Ehkis toi ei oo huono veto. Monet kun on sille päälle sattuessaan sellaisia että suu ja pullojen korkit napsaa. ^____^
Jussi Soro

#88 • • Jussi Soro choon!

Jone:
Ehkis toi ei oo huono veto. Monet kun on sille päälle sattuessaan sellaisia että suu ja pullojen korkit napsaa. ^____^

Kuka muka *ding*
Jone

#89 • • Jone Archibald Haddock

JussiS:
---
Jone:

---

Kuka muka *ding*

En tiedä, mut sulle ja Rikulle tarjoon kyllä lasilliset raikasta kraanavettä seuraavan B2B:nne jälkeen. *joo*
Hupsu

#90 • • Hupsu
Hyvää hyvyyttään tullu joskus heitettyy jotain, mut paras oli ku kerran kaverin kanssa tipitettiin baarimikkoa jollai 40 markalla. Mikko otti ja toi pöytään ilmatteeks 60 markan edestä drinkkejä ihan hyvää hyvyyttään.

--
Päivän mietelause?

Dementation

#91 • • Dementation wednesday?
Ihan palvelun tasosta riippuu se jätänkö ja jos jätän niin paljonko jätän tippiä...
Ulkomailla tulee tipattua herkemmin kuin suomessa ja ravintolassa tulee tipattua helpommin kuin baarissa... En oikein tiedä miksi... Jos mulla paljon rahaa olisi, jakaisin tippejä kyllä vielä paljon avokätisemminkin.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

¡ Previous post about a year ago !
#92 • • Edited eeci Guest
Vanha vanha topicci mutta kukapa kieltää nostamasta hiukan.

Suosittelisin kaikille aiheesta (tippaamisesta) vähääkään kiinnostuneille Quentin Tarantinon kulttileffan Reservoir Dogs alkukohtausta (ennen alkutekstejä), jossa koko leffan päähenkilökööri istuu kahvilassa aamupalalla jauhamassa paskaa. Tulee maksun aika ja lössin pomo lupaa maksaa laskun, kunhan jätkät hoitaa tipit. Yksi, muistaakseni Steve Buscemin roolihahmo, kieltäytyy jättämästä tippiä. Seuraavat 3-10min on aiheesta erittäin ahkeraa keskustelua, joka käytännössä kertaa koko tän viestiketjun. Ja tämä siis 13 vuotta sitten tuolla suurella ihmeellisellä ameriikan maalla, jossa meidän näkökulmastamme tippaaminen on pakollinen toimenpide. Antaa vähän paremmin atlantin toisella puolella elävien näkökulmaa. :)

Itse olen nyt 2½ vuotta leikkinyt tiskijukkaa paikallisessa yökerhossa. Yleensä kun mun kohdallani aletaan tipeistä puhuun, niin niihin suoraan liittyy biisitoive. Parhaimmillaan 25 oon tainnu illassa saada kahdesta toiveesta (jotka olis aika sata varmasti soinu muutenkin). Noh, tässä tulee nyt sellanen hauska juttu vastaan, että yleensä tippiä annetaan palvelun jälkeen kiitoksena hyvästä palvelusta. Nää rahat sattuu tuleen etukäteen ja nehän jää mulle vaikken parhaillaan soivan biisin jälkeen soittais enää yhtään mitään.

Ja täytyy kyllä sanoa, vaikka en todellakaan varoissani ole, että biisitoiveita on turha yrittää ruinata kolikkokukkaroo tyhjentämällä, ellei niitä kolikoita sitten satu oleen PALJON. Ne kakskytsenttiset voi mennä tunkeen suoraan naapuribaarin jukeboksiin. Jos haluu toivetta vauhdittaa ni kyllä se on seteli kädessä tultava asia esittään. Ja jos haluaa että biisi (oletetaan toive kohtuullisen soittokelposeks biisiks joka nopeesti laukusta löytyy) soi seuraavaks tai seuraavan jälkeen, niin alle kakskymppisellä ei tee kyllä yhtään mitään.

Lähinnä yritän nyt sanoa, että DJ:nä ollessa tulee lähinnä jukeboksi-fiilis jos sinne joku tulee tuputtaan toivetta vastaan kourallista kymmensenttisiä ja se on lähinnä loukkaavaa. Toivoa saa, mutta paremmin toimii kohtelias käytös ja tahdikas asiointi mieheltä tai sitten katse ja kaunis hymy nätiltä tytöltä, ku kourallinen hiluja.
kilobitti

#93 • • kilobitti 1-2-3 techno

anri, 16.3.2004 13:53:
lisäksi tapaan antaa paikalliselle pizzakuskille pikku tippiä. kyseessä on ulkomaalainen pizzayrittäjä, jolla on mielestäni liian pienet hinnat pizzoilla, eli maksan mielelläni vähän vaivanpalkkaa.

"Liian pienet pizzahinnat" tarkoittaa yleensä sitä, että merkittävä osa pizzoista myydään pimeänä.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Cloud

#94 • • Cloud Game Freak

kilobitti, 20.8.2005 06:09:
---
anri, 16.3.2004 13:53:
lisäksi tapaan antaa paikalliselle pizzakuskille pikku tippiä. kyseessä on ulkomaalainen pizzayrittäjä, jolla on mielestäni liian pienet hinnat pizzoilla, eli maksan mielelläni vähän vaivanpalkkaa.
---

"Liian pienet pizzahinnat" tarkoittaa yleensä sitä, että merkittävä osa pizzoista myydään pimeänä.

Tuokin voi olla totta, mutta yleensä kyseiset puljut harrastavat "työntekiä vaihtoa ja nimen vaihtoa" Eli tätä suomessa. Se että kuuluuko siihen päälle sitten pimeänä hankitut rahat tiedä siitä sitten, mutta osana tosiaan tätä pottia on kyllä starttiraha jota abusataan ja huolella.

Tipit eivät yleisesti kuulu laskun hintaan suomessa ainakin näin minä sen asian olen "käsittänyt" sinä aikana mitä nyt yleensäkkin tarjoilijana yms olen duunia tehnyt.

Anyway Itse tippailen enimmäkseen ruokaravintolassa. Minulle riittää normaali eli yleistasoltaan "hyvä" palvelu sekä maukas ruoka, jotta heitän tippiä. Kokille tipin saaminen on hankalampaa jos ruoka oli mahtavaa, mutta se on mahdollista tai näin uskoisin useimmissa paikoissa olevan ainakin. Tietysti kiitoksia ja oma käytös pitää myös olla asiallista se kiitos ja tippi kun eivät toisiaan sulje pois. Tosin sitten jos homma ei pelaa, niin osaan ja uskallan kyllä pyytää "korvauksia" yms myös tarjoilijoilta ja ravintoloilta..

Tyyliin jos ruoka on oikeasti jo myöhässä "unohdettu yms yms" pitää vähintään saada ilmaiset jälkkärit ja avecit ja silloin ei kyll tuu mitään tippejäkään. <-tätäkin on tapahtunut paremmissakin paikoissa silloin tällöin.

Baareissa harvemmin tipittelen ellei kyseessä ole isommat ostokset tai toinen osaa hommiaan todella hyvin. mutta jos drinksu maksaa 4.7 ni se on tasaraha.. tosin itse en pidä moista summa tippinä vaan enemmänkin haluna pitää taskut poissa pien kolikoista jotka sieltä häviäs anyway.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

tom_gore

#95 • • tom_gore kiksujäärä
Muovirahalla ei paljon tippailla... Puolentoista euron narikasta voin jättää sen 50 senttiä ottamatta takaisin koska en ihan oikeesti tarvi sitä mihinkään.

Muutenkin jos siideri maksaa vitosen niin siinä hinnassa on kyllä ihan tarpeeksi tippiä. Suomessa se tarjoilija saa ihan oikeaa palkkaa ihan oikeilla iltalisillä, joten ei ole minun tehtäväni heidän palkkaansa korottaa. Työnantaja tehköön sen jos aiheeliseksi näkee.

Ja kyllä, olen itsekin palvelualalla ja tiedän mitä on hymyillä asiakkaille vaikka kuinka vituttaisi. Mutta se on minun valintani ja saan siitä kuukausittaisen korvauksen. En oleta että asiakkaat maksavat palkkani.
Jennam0n

#96 • • Jennam0n
Nykyään juomat maksaa niin paljon baareissa ja opiskelijoilla on kerrassaan surkeat tuet niin enpä minä ainakaan tippeile. Tosin, itse ravintola-alaa opiskelen ja olen työskennellyt, niin on se kyllä mukavaa saada tippiä tietysti. Kerran sain 20e tippiä yhdeltä mieheltä, se oli aika jees *kiitoskiitos* Kuulin että jossain päi maailmaa tyttö sai tuntemattomalta mieheltä porchen tipiks. *joo*
Occu

#97 • • Occu

Spontaani, 20.8.2005 12:44:
Kuulin että jossain päi maailmaa tyttö sai tuntemattomalta mieheltä porchen tipiks. *joo*

Urbaani legenda, kenties? :D

Varmaan jokaisessa koulussa missä koulutetaan ko. alalle niin kerrotaan moisia legendoja,
että kun opiskelet ahkerasti ja pääsen hotelli kämp'iin töihin niin saatat saada tipiksi sieltä
joltain sitten porchen :)
Taikka sitten sillä porchen antajalla oli jotain ihan muutam mielessä siinä vaiheessa kun se
antoi sen tipiksi jollekkin tytölle ;)

--
..::MOI::..

tom_gore

#98 • • tom_gore kiksujäärä
Se on Porsche!

Porche on joku meksikolainen kaveri ison ponchon kanssa.
Tarsu

#99 • • Tarsu

Occu, 20.8.2005 12:54:
Urbaani legenda, kenties?

Toi oli Pe Iltalehdessä ainakin toi juttu !

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham