Tippien antaminen

208 posts, 11 pages, 67,174 views

terraluna

#1 • • terraluna Agentti
Lueskelin tässä taannoin muistaakseni Cityn keskusteluforumia ja siellä oli jossain topic tippien antamisesta ravintoloissa, baareissa jne. Muuan henkilö toi esiin närkästyneisyytensä kun tämän päivän nuoriso ei enää ollenkaan osaa tipittää. Kuulemma joka drinkistä pitäisi kohteliaisuuden nimissä tipauttaa baaritytön kouraan useampi euro ja illan lopuksi sujauttaa ovimiehen taskuun kahisevaa.

Itse olen aina normaalin kohtelias niin baareissa kuin klubeillakin, tervehdin hymyillen henkilökuntaa pokeista baarimikkoon niin saapuessani kuin pois lähtiessäni, sillä arvostan heidän työtään, mutta koskaan ei ole tullut mieleenikään ryhtyä kylvämään rahaa ympäriinsä. Edes ruokaravintoloissa en jätä juomarahaa, sillä olen ymmärtänyt että Suomessa se on sisällytetty niin ruuan hintaan kuin työntekijöiden palkkaankin (vrt. Yhdysvalloissa esim. tarjoilija elää käytännössä juomarahoista).

Itsekin joskus tarjoilijan töitä tehneenä voin sanoa että juomaraha toki ilahduttaa, mutta aivan yhtälailla ilahduttaa vilpitön kiitos hyvin tehdystä työstä. Olenko siis ainoa, jolle yhä merkitsee ystävällinen sana vai onko päivän henki se että raha ratkaisee? Vai onko voitelun takana \”tipistä vipiksi\”-ajattelu? Jos Suomessakin ollaan menossa siihen suuntaan että kaikesta pitäisi tipittää, ainakin minun iltaelämäni hiljenee melkoisesti, sillä näillä vuokrilla jo yksikin klubi- tai baari-ilta kuussa on ylellisyyttä. Sanokaapa jos on sanottavaa tästä aiheesta, erityisesti kiinnostaisi kuulla ravintola-alan työntekijöiden mielipiteitä.

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!

#2 • • kelasin Guest
itse annan tippiä jos olen kokenut oikeasti saaneeni hyvää palvelua.. tai kun on just tullut opintotuet ja olen liian *känni*:ssä *vink*
n.

#3 • • n.
Itte annan pokelle yleensä 5-10e. Ja taksikuskille myös muutaman euron. Yleensä niin, että jos matka ois esim 11e niin annan 15e.

Tietenkin jos saa paskaa palvelua niin sitten ei tietenkää tipitetä.

[muokattu 15.3.2004 22:58]
-P

#4 • • -P
Tippien antaminen riippuu aina siitä millaista palvelua saa. Jos kaikki toimii mallikkaasti ja muutenkin hyvin niin yleensä 2-5e, riippuu nyt miten opiskelijan kukkaro venyy kanssa

[muokattu 15.3.2004 23:03]

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

ezzy

#5 • • ezzy Droid-pappa
ei näillä hinnoilla kyl makseta kuin käypä hinta. valitettavaa ehkä baarien työntekijöille, mut kohtis evvk. Jos jostain vedestä maksaa 2-3e ja sit pitäis vielä antaa tippiä pullon ojentamisesta, yeah right.

(+ yleensä en kanna käteistä kuin sisäänpääsymaksun verran) kaikki menee kortilla.

[muokattu 15.3.2004 23:06]
Hyzenthlay

#6 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
mä olen niin köyhä, että harvemmin annan mitään. Olen käsittänyt, ettei suomessa ole tapana. Joskus on jossain ruokaravintolassa tullut euron verran ehkä jätettyä :/

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

#7 • • pipa Guest
annan aina tippiä ku on täppiä.. joskus vähän liikaakin..
Claquesous

#8 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Opiskelijabudjetilla ei suurempia tippejä annella, mutta narikkaan pyrin antaa aina jotain pientä.. Vaikka se oliski vaa symbolista. Tiskillä tulee harvemmin annettuu mitään, koska yleensä oon kortilla liikenteessä (käteisellä on niin vaivalloista).

--
32. of December

-P

#9 • • -P

Hyzenthlay:
Olen käsittänyt, ettei suomessa ole tapana.

Eihän sillä ole väliä onko tapan vai ei. ei esim. tuo ainakaan mun päätökseen ole vaikuttanut millään tapaa

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

stimbeh

#10 • • stimbeh Moriheimoreilee.

Hyzenthlay:
Olen käsittänyt, ettei suomessa ole tapana.

Suomessa ”ei ole tarvis” koska hintoihin on sisällytetty \'tipit\', mutta kyl itsekin annan yleensä jos on mahdollista.

--
Flow with the go.

sakin

#11 • • sakin
Mulle tippien antaminen kuuluu budjettiin kun lähden ulos, itsestään selvyys !

normi baari ilta/bileet ihan miten vaan...rahan annan narikassa tai ovella.. lähtiessäni !
useasti narikka on 1,5 ekii niin se 2 egee on semmoinen tasa juttu, en todellakaan oo käsi ojossa odottamassa... 50 senttii takas !

en tykkää kolikoista kun ne vaan hävii taskusta joka tapauksessa

noin 5 egee on semmoinen kohtuus, toki enemmänkin on tullut annettuu
->>>> jos kolikoita on kasa päin taskussa.... noit 2 egen kolikoita saatan hiukan tsekata pois siitä mikäli niitä on useampi. sitä pienempii en kajoa...

toki poikkeuksiakin on, paska palvelu vesittää tipit helposti <<-- joskus riittää ett poken naama on väärin päin! tai muovi on vinkkunu läpi yön niin voipi olla hiukan vaikee muuttua käteiseks ( en kyll muista ett moisesta syystä olis tippi jääny antamatta )

Jos joltakin yksittäiseltä pokelta saa ”erinomaista palvelua” niin saatan sujauttaa hänen henkilö kohtaiseen taskuun jotain tippiä. Silloin kun raha menee poken taskuun se kuuluu hänelle kun annat sen käteen se menee heille kaikille.

S.
UzU

#12 • • UzU [33100]
Jos rahaa olisi mielelläni sitä antaisin.

Joskus muistan oikein nätille baarimikko tytölle sanoneeni etten tarvii tarkas sitä euroa paria, mutta harvassa on ne kerrat.

Narikkaan kuitenkin yleensä maksan aina 2e vaikka se olisi vain euron tai puolitoista.
anqqa

#13 • • anqqa tirehtööri

terraluna:
Vai onko voitelun takana ”tipistä vipiksi”-ajattelu?

jokunen viikko takaperin mempparin pitkässä jonossa hengaillessa joku hieman nuorempi stereotyyppinen alepub/ctrl asiakas yrittää päästä jonon ohi selittelemällä ovimiehelle miten on aina hyvä asiakas ja maksaa aina lähtiessään pokeille ylimääräistä jnejne.. periaatteessahan vissiin ei sais jonon ohi ihmisiä päästellä lahjonnan ansiosta, ja vielä vähemmän siitä pitäisi alkaa marisemaan koko jonon edessä jos ei sitten pääsekään. herätti hilpeyttä.

mutta nyt kun ajattelee, huomaa ettei tosiaan jätä senttiäkään tippiä koskaan baareissa yms, euron tulon jälkeen. hieman paremmissa ruokaravintoloissa saattaa sitten jättääkin, mutta jotenkin tuo 50 senttiä extranarikkaakin tuntuu suurelta summalta vaikka eihän se ole mitään *ding* johtunee kyllä siitäkin että nykyään on kukkaron nyörit hieman kireämmällä muutenkin.. tai no, ainakin pitäisi olla :D

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

Kami

#14 • • Kami
Kyllä tippii tulee annettua jos palvelu on kohallaan eli lähes aina! Summat on taksissa 5-10e ja yökerhoissa 10-20e jos käy vaan yhella jossain pienessä ”alottelu” paikassa niin max. 5e riittänee.
#15 • • ikj Guest
oho, oon yllättynyt et edes näinki paljon tippausta harrastetaan suomessa.
Ei ihme et narikan poke aina kattoo oudosti ku oikeen ODOTAN sitä 50senttiä=D syynä siihen on että ei ole vaan oikeesti IKINÄ koko sen aikana ku olen missään ulkon käynnyt tullut mieleenkää antaa kenellekkää tippiä. Luulin et niin tehtiin vaa leffoissa ja jenkeissä=P
diorite

#16 • • diorite 180+
Yleensä jos tippiä jättää niin summa pyöristyy seuraavaan tasasummaan, eli jos vaikka juoma maksaa 4,70 niin maksaa vitosen jne.

Enemmänkin voisi jättää jos oma rahatilanne olisi parempi. Tietysti se edellyttäisi myös hyvää palvelua.

--
Kuka? Minäkö?

[Nuclear]

#17 • • [Nuclear] el aprendiz
Ruokaravintoloissa tulee annettua tippiä, taksissa ei oo koskaan moista tullut harrasteltua, jos narikka maksaa 1,5 ja maksan 2 :lla niin jätän sen 50c ottamatta. Tipit muualla ku ruokaravintolassa riippu aika pitkälti millasella rahalla sitä maksaa.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

innae

#18 • • innae PaskaJätkä
Tippaan kyllä. Rahatilanteen ja palvelun mukaan. Syömässä ollessa tipsukan määrä riippuu tarjoilian ammattitaidosta ja ruuasta, baarin puolella ammattitaidosta, asenteesta ja showmeinigistä. Ja suomessakin on vielä jotkut tarjoiliat töissä palvelurahalla, eli he saavat sen verta palkkaa kuinka monta asiakasta he ovat palvelleet, tipit tuovat heille aika ison osan palkasta. Ja eipä muutenkaan yleensä ravintola-alan palkat niin herkullisia ole että niillä rikastuisi...

--
PaskaJätkä

S-T

#19 • • S-T Pieni
Tämä opiskelija jättää tippiä vain silloin, kun kokee saaneensa erityisen hyvää palvelua.. silloin tipin määrä riippuu aina siitä, mitä rahoja lompakossa sattuu pyörimään. Ruokaravintoloissa kyllä tullut harrastettua enemmän kuin baarissa.

Olen huomannut, että aina kun tulen ulkomailta, missä tottuu tippaamaan ahkerammin, tippaan helpommin Suomessakin jonkun aikaa *hih*

--
Pieni on kaunista.

#20 • • astaroth Guest
En ole itsekään tipannut, mutta nyt kun rupeaa asiaa pohtimaan, niin ei yhtään typerämmältä idealta kuulosta ollenkaan. Mutta jos haluaisin ruveta tippaamaan, niin silloin joku 10e pokelle ois ehdoton minimi. Mieluiten 20e. Tuntuisi vain peraatteessa vähän nololta tippaa joku pari escudoa, ois melkein sama, kuin heittäisi jollekin kassamyyjälle 5 senttiä ”Vie perhees syömään”- lauseen kera. Vähän suuremman summan henkilökunta muistaa ja tuo entistä paremman fiiliksen. Olen myös niin surkea käyttämään rahaa, eli jos pitää rahaa käyttää, niin laitetaan haisemaan oikein olan takaa.

Tiskillä pienemmät summat ovat tietenkin OK.

Takseissa en uskoisi tippaavani, koska taksimatkani baarista kotiin ovat yleensä sitä 25-30e luokkaa, pyrin mieluummin olemaan erittäin ystävällinen asiakas, heitän läppää jne. Heidän duunissaan asiakkaat ovat yleensä niin paskamaisia, että on varmaan mukavaa, että välillä on edes yksi ihminen, joka osaisi käyttäytyä autossa. Mutta varmasti pieni extra ei olisi pahitteeksi, voisi ensi kerrasta lähtien antaa kuskille sen muutaman euron vaihtorahan, että asiat olisivat vieläkin paremmin. Olen sen verran kokenut paskoja juoppokuskin hommia, että alkaa ymmärtää heitä. Kaverit kun eivät osaa maksaa alkuunkaan edes kohtuullisia bensarahoja. Eihän se bensa mielestäni siinä eniten maksa, vaan vaivannäkö!